Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 17 dec 2008 17:47

MissF een VW Golf 4! Een super auto (als je een 2dehandse wil)
Of gaan jullie voor een nieuwe?

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8484
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 17 dec 2008 18:27

Nee, nieuw zeker niet. En een volkswagen golf zal hier de garage niet inkomen denk ik, dat vind ik een stoere auto, maar volgens manlief is dat een puberauto, voor knullen van 18. ;)
Ik vind zelf Toyota echt goed, en mijn ouders rijden altijd al Mazda, die zijn als gezinsauto ook prima. Ik denk dat het ook wel een station zal worden, zodat we ruimte genoeg hebben voor de kinderwagen enzo. Ons kindje zal toch steeds naar en van de oppas gehaald moeten worden, inclusief alle zooi eromheen. Dus een beetje ruimte kan geen kwaad. Maargoed, ik ben niet zo thuis in de auto's, dus ik denk dat ik dat maar aan manlief overlaat. maar ik blijf het jammer vinden, ik vind mijn autootje prima :(
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 17 dec 2008 20:02

Rolf schreef:Altijd aan 'boord':
* eenvoudig gereedschap (tang, schroevendraaiers)
* sleepkabel
* stuk touw
* ijzerdraad
* startkabels
* veiligheidsvest
* deken
* zaklamp
* lampenset
* EHBO-trommel

Ik heb nog wel even wat meer in mn auto liggen dan de dingen die je opsomt...... Ik denk dat er 150 kg aan uitrusting, gereedschap en handige dingen in mn kofferbak ligt, dus vandaar dat ik niet de behoefte had om mn band voor een stukje van 6 km te gaan vervangen, mijn Volvo's weten dat ze een goede baas hebben en dat ze niet lijden onder mijn bewind :P Dat stukje op een 3/4 lege band was geen enkel probleem voor mn 940 :)
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 17 dec 2008 20:53

Een vermogen van 1287 pk, en een topsnelheid van 434 km/u. Dat is blijkbaar het nieuwe record.
Zie SSC Ultimate naar 1.287 pk.

Dit is ook erg heftig: Danish Dynamite van Zenvo.
Met 183 pk minder dan de zojuist eerstgenoemde kun je toch ook nog genoeg, nietwaar?

Prijzen worden niet genoemd, maar het zal ongetwijfeld onbetaalbaar zijn. Ach, wat moet je ook met dit soort auto's? Het lijkt mij uiterst onpraktisch in het normale verkeer om zóveel vermogen te hebben. Je wordt er alleen maar zenuwachtig van en je kan er geen kant mee op.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 17 dec 2008 23:38

Boekenlezer schreef:Een vermogen van 1287 pk, en een topsnelheid van 434 km/u. Dat is blijkbaar het nieuwe record.
Zie SSC Ultimate naar 1.287 pk.

Dat dit het nieuwe record is weet ik nog niet.....
Kijk maar eens naar de Bristol Fighter T!
Ik vind dat een ontzettend mooie auto, én hij haalt (onbegrensd) de 435 km/u (en dat met 'slechts' 1.012 pk aan boord, ipv 1287....)
Bristol heeft bij mij sowieso altijd al een streepje voorgehad doordat ze tijdens de 1e en 2e wereldoorlog al hun kwaliteiten hebben bewezen in de luchtvaart; o.a. met de Bristol Blenheim en een aantal goeie vliegtuigmotoren.
De Cl-waarde van deze auto is 0,27 (ter vergelijking: de Cl-waarde van een half-doorgesneden bal is 0,5) en dat hebben die jongens met de hand getekend en berekend, en uiteindelijk bleek dat ze er 0,5% naast zaten!! :mrgreen:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 17 dec 2008 23:44

Astra, Focus en Golf.
Ford Focus 1 (1998 - 2004), Opel Astra G (1998 - 2004) en VW Golf 4 (1997 - 2003).
* Betrouwbaar, degelijk: allen
* Ruimte en veercomfort: Astra winnaar
* Zithoogte: Focus
* Wegligging: Golf
Toyota zou ik niet willen hebben. Maar betrouwbaar zijn ze wel.

SmartJan schreef:Ik heb nog wel even wat meer in mn auto liggen dan de dingen die je
opsomt...... Ik denk dat er 150 kg aan uitrusting, gereedschap en handige
dingen in mn kofferbak ligt, dus vandaar dat ik niet de behoefte had om
mn band voor een stukje van 6 km te gaan vervangen, mijn Volvo's
weten dat ze een goede baas hebben en dat ze niet lijden onder mijn
bewind Dat stukje op een 3/4 lege band was geen enkel probleem voor
mn 940
1 In de mijne ligt ook wel wat meer, maar geen 150 kg.
2 Een goede rijder heeft ook gevoel. Die laat bijv. niet een koude motor
6000 toeren draaien. Of laat de koppeling onnodig slippen.
3 Een Volvo 940 is zal wel wat beter tegen een 'stootje' kunnen dan bijv. een
goedkope Citroen. Maar echt op de velg rijden is een auto niet op gebouwd. Al zijn sommige auto's er trouwens wel op berekend dat
dat even kan, en ook nog goed bestuurbaar.

De Cl-waarde van deze auto is 0,27 ...
Cw-waarde van de Opel Insignia: 0,27.

Hoogste snelheid op 'wielen': 1142 km/h.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 18 dec 2008 00:02

Rolf schreef:
2 Een goede rijder heeft ook gevoel. Die laat bijv. niet een koude motor
6000 toeren draaien. Of laat de koppeling onnodig slippen. (???? moet dat niet gewoon zijn: Of laat de koppeling NIET onnodig slippen???)
3 Een Volvo 940 is zal wel wat beter tegen een 'stootje' kunnen dan bijv. een
goedkope Citroen. Maar echt op de velg rijden is een auto niet op gebouwd. Al zijn sommige auto's er trouwens wel op berekend dat
dat even kan, en ook nog goed bestuurbaar.

punt 2: Ik heb meer gevoel dan 98% van de auto-rijders. De eerste 40 km van een flinke rit kom ik niet boven de 120 km/u uit, schakel ik over bij 2100 - 2500 rpm, elke maand controleer ik de bandenspanning, elke 10.000 km vervang ik het luchtfilter, de motorolie bij elke 15.000 km, net als de bougies, de bougie-kabels worden elk jaar vervangen, brandstoffilter eens in de 2 jaar etc. Menige auto mocht willen dat hij zo behandeld werd :wink:
Punt 3: zolang er een band omheen zit waar nog 0,75 bar in staat dan rijd je nog niet op de velg.... Als je op de velg rijdt dan hoor je dat direct. Omdat mn 940 een achterwiel-aandrijver is merkte ik het wel in een bocht, toen begon de kont uit te breken (maar dat is nu eenmaal 'het nieuwe rijden' 8) )

Rolf schreef:
De Cl-waarde van deze auto is 0,27 ...
Cw-waarde van de Opel Insignia: 0,27.

Hoeveel windtunnel-tests zullen er nodig zijn geweest om dit model die Cl-waarde te geven? :wink:
Daar gaat het mij om: bij Bristol hebben ze dat gewoon op het tekenbord ontworpen en berekend.... Dat is pas vakmanschap! :mrgreen:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 18 dec 2008 12:14

Koppeling niet onnodig laten slippen
Een goede rijder heeft ook gevoel. Die laat bijv. niet een koude motor
6000 toeren draaien. Of laat de koppeling onnodig slippen.
Bij het lezen van de laatste zin moet het woordje niet in de voorgaande
zin in gedachten genomen worden. (Zin die misverstanden op kan
roepen, fout van mijn kant.)
Veel toeren en de koppeling dan langzaam op laten komen is heel slecht.
Dat is alleen aan te raden voor omstandigheden waarin het niet anders
kan. Veel beter is het met zo weinig mogelijk toeren de koppeling
voorzichtig op laten komen, en dan versnellen. De tijd dat een koppeling
slipt, en het toerental daarbij, moeten zo kort en laag mogelijk zijn.
Wel moet een motor altijd soepel lopen.
(Met mijn auto, 1.6 twinport benz., is het mogelijk in z'n twee op te trekken bij
stationair toerental. Opel past sinds 2004 het twinport systeem toe. Dat
zorgt ervoor dat bij laag toerental en geringe belasting er een betere
verbranding is. Resultaat: meer trekkracht en zuiniger.)

In moderne auto's kunnen koppelingsplaten 150.000 - 300.000 meegaan,
bij goed gebruik.

Snelheidsrecord
1142 km/h = 317,2 m/s
Bij vertraging van 5 m/s² (zand) is de benodigde tijd 63,4 sec.
Remweg: 63,4 * 317,2 / 2 = 10.055 meter.

434 km/h = 120,6 m/s
Bij vertraging van 7,5 m/s² (verharde weg) is de benodigde tijd 16,1 sec.
Remweg: 16,1 * 120,6 / 2 = 971 meter.

Wandelen lijkt mij gezonder. Daar is een lichaam op ingesteld. Dan is
goede ademhaling mogelijk. Bij hoge snelheden kan dat sterk
verminderen. Gezonde lucht en goede ademhaling is onmisbaar.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 18 dec 2008 20:02

Rolf schreef:434 km/h = 120,6 m/s
Bij vertraging van 7,5 m/s² (verharde weg) is de benodigde tijd 16,1 sec.
Remweg: 16,1 * 120,6 / 2 = 971 meter.

De snelheid van 434 km/h wordt niet gehaald door een Suzuki Alto of zoiets..... De auto's die zulke snelheden halen, halen ook gemiddeld een remvertraging die 2 x zo hoog ligt dan van gemiddelde auto's.
De Bugatti Veyron bijv. staat binnen 3,4 seconden stil vanaf 160 km/h.
Dat betekend dus dat er geremd wordt met een gemiddelde vertraging van 13 m/s2 :shock:
Een Bugatti Veyron zou vanaf 434 km/h in 9,22 seconden stilstaan. Dat betekend dat er in die tijd een weg afgelegd is van 556 meter, ipv 971 meter.....
Nu zul je misschien aankomen met het verhaal dat als het wegdek vochtig is, de remvertraging dan ook hooguit op 7,5 m/s2 uitkomt, maar je gaat niet 434 km/h rijden als de omstandigheden dat niet toelaten.....
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 18 dec 2008 20:46

Ik was benieuwd naar de remweg bij 1142 km/h en bij 427 km/h. De
vertragingen zijn aannames. Sportauto's hebben mogelijk iets grotere
vertraging.

Gem. vertraging vanaf 100 km/h
Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport: 12,3 m/s², 31,4 m. (Bron: Hessing.nl. Waarschijnlijk zal de vertraging bij hogere snelheden minder zijn.)
Porsche 911 Turbo: 11,6 m/s²
Opel Corsa: 10,7 m/s²
Volvo S80: 10,1 m/s²
VW Polo: 9,7 m/s²
Suzuki Alto: 9,3 m/s²
Chevrolet Matiz: 8,1 m/s², 47,4 m.

Israel begint met electrische weg.

Plan: Rekening rijden vanaf 2018.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 22 dec 2008 13:53

smArtjan schreef:
Rolf schreef:434 km/h = 120,6 m/s
Bij vertraging van 7,5 m/s² (verharde weg) is de benodigde tijd 16,1 sec.
Remweg: 16,1 * 120,6 / 2 = 971 meter.

De snelheid van 434 km/h wordt niet gehaald door een Suzuki Alto of zoiets..... De auto's die zulke snelheden halen, halen ook gemiddeld een remvertraging die 2 x zo hoog ligt dan van gemiddelde auto's.
De Bugatti Veyron bijv. staat binnen 3,4 seconden stil vanaf 160 km/h.
Dat betekend dus dat er geremd wordt met een gemiddelde vertraging van 13 m/s2 :shock:
Een Bugatti Veyron zou vanaf 434 km/h in 9,22 seconden stilstaan. Dat betekend dat er in die tijd een weg afgelegd is van 556 meter, ipv 971 meter.....
Nu zul je misschien aankomen met het verhaal dat als het wegdek vochtig is, de remvertraging dan ook hooguit op 7,5 m/s2 uitkomt, maar je gaat niet 434 km/h rijden als de omstandigheden dat niet toelaten.....

Sowieso moet je met zo'n auto geen 434 rijden, dan moet je eerst een aantal beveiligingen uitschakelen, anders kan hij het niet eens (las ik pas in een krantje bij de garage.)
Sowieso rijdt Rolf niet zo hard, want het is niet goed voor het milieu... Wat is het verbruik eigenlijk bij zo'n snelheid?

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 22 dec 2008 18:00

*grinnik* M'n vriend en ik reden gisterav naar mijn huis, zegt ie onderweg; 'Joh, met elke auto had ik altijd wel íéts, maar met deze heb ik tot nu toe nog níks gehad!'...Iets te vroeg gezegd... Toen we bijna thuis waren kwam 'ie er achter dat de schokdempers lek zijn :|

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 dec 2008 18:16

Slijtage
Banden, uitlaten, schokdempers, rubbers, veren, riemen, slangen,
leidingen, cilinderkleppen (vooral bij LPG), koppelingsplaten,
kruiskoppelingen, wiellagers, remblokken en -schijven, waterpompen,
het kan allemaal verslijten en/of verouderen.
Des te hoger de kilometerstand, en des te ouder de auto, hoe meer
dat gebeurd. Goede merken (o.a. BMW, Ford, Opel, SAAB,
VW, Volvo) kunnen soms met relatief weinig reparaties meer dan 5 ton
halen. En ook: Starlet met 330.000 km.
Zolang de onderhoudskosten niet boven de €500 per jaar uitkomen ... .
Een nieuwere auto kost veel meer aan afschrijving.

TheKeimpe schreef:... Sowieso rijdt Rolf niet zo hard, want het is niet goed voor het milieu...
Wat is het verbruik eigenlijk bij zo'n snelheid.
Meestal rijdt ik netjes en zo zuinig mogelijk. 100% consequent ben echter ik niet (wie wel?).
Een Zafira (met 'caravan-versnellingsbak', en 3200 rpm bij 100
km/h) stoot veel meer CO² en fijnstof uit dan mijn
Merivaatje (met 2500 rpm bij 100 km/h en Ecotec motor).
En, een stadsgenoot die elders een funtie heeft, maar hier blijft wonen,
en 50.000 km per jaar rijdt, blaast ook veel meer onreinigheid de lucht in.

Benzineverbruik bij hoge snelheden
Bij constante snelheden wordt dit vooral bepaald door aandrijfverliezen,
rolweerstand, en de luchtweerstand. Kracht die nodig is voor het
overwinnen van de luchtweerstand: F = ½ ρ v² A Cw.
Bij 108 km/h*: ½ × 1,29 × 30² × 2,0 × 0,30 = 416 N (Totaal ong. 30 pk voor nodig. Schatting.)
Bij 172 km/h: 832 N.
Bij 216 km/h: 1664 N.
Bij 432 km/h: 6651 N. (Verbruik: 3 : 1 ?)

Opmerking: bij 108 km/h draait een motor (benz.) ong. 2700 - 3400 rpm.
Bij 172 km/h 4300 - 5400 rpm. Een benzinemotor is doorgaans het meest
rendabel tussen 3000 en 4500 rpm. daarboven kan het sterk afnemen.
Dus bij een toename van de snelheid van 20% kan het benzineverbruik
veel meer toenemen dan 20%.
* Waarden zijn aannames, uitgaande van een kleine auto met
gunstige luchtweerstandscoeeficient.
Topic over luchtweerstand.


Jeeps
Zo, in een Willys Jeep *, werd ik vervoerd op jonge leeftijd.
Vlak na de oorlog hadden alleen de burgemeester, de dokter, de dominee,
en enkele welgestelden een auto. Mijn vader kocht een legerjeep,
en zette er een kap op. Hij heeft hem dertien jaar gehad. Toen (~1962)
kwam de eerste auto (Opel Rekord Olympia).

- Het type CJ-2A 4×4 is de voorloper van alle SUV's. Geschiedenis Willys Jeeps (Wikipedia).
- Gerestaureerde Willys jeep: €15.300

* Alleen de eerste foto uit de serie is de eigen jeep (met hoge kap).

DonWoozy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 jul 2007 08:59

Berichtdoor DonWoozy » 23 dec 2008 09:19

Nieuwe Maserati Quattroporte Sport GT S

Maserati presenteert de nieuwe Quattroporte Sport GT S. Net als van het pre-facelift model
is deze Sport GT S het sportieve topmodel binnen het Quattroporte-gamma. Onderhuids ligt
een V8 met een vermogen van 440 pk.


Dit jaar onderging de Maserati Quattroporte een subtiele facelift. En daarmee verdween
de Sport GT S uit het leveringsgamma. Maserati presenteert dat model echter opnieuw. Temeer
ook omdat concurrenten als de Porsche Panamera en Aston Martin Rapide ook leverbaar
zijn met zeer krachtige motoren en de nadruk op sportiviteit. Bij de Quattroporte Sport GT S
ligt daarbij dan ook meer nadruk op. Maserati zelf omschrijft het als ´een echte rijmachine vermomd
als luxueuze sedan´.

Optische verschillen
Om het verschil met de andere uitvoeringen aan te duiden monteren de Italianen een speciale zwarte
grille met daarin het Drietand-logo dat is voorzien van rode accenten. De koplampen hebben een
metallic titanium behuizing en de dubbele ovalen uitlaatpijpen zijn in zwart uitgevoerd.
Binnenin zien we speciale M-design stoelen met geperforeerd Alcantara en leer. Bovendien is er
titaniumkleurig materiaal gebruikt voor de afwerking.

Meer vermogen en sportiviteit
Onderhuids ligt de nadruk eveneens op een sportiever karakter. De 4.7 liter V8-motor werd getuned
tot 440 pk (+10 pk). Verder is de software van de versnellingsbak aangepast en zijn de veren
stijver. Het sportuitlaatsysteem is ook aangepast en wordt bestuurd door pneumatische kleppen voor
een diepe, grommende en indrukwekkende sound.

De Maserati Quattroporte Sport GT S debuteert op de NAIAS in Detroit en zal in de loop van 2009 leverbaar zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 dec 2008 15:32

ienieminiefiatje... lekker makkelijk parkeren... past overal tussen :mrgreen: :lol:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten