Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 09 dec 2008 07:49

Liefje schreef:
Wij hebben nu tijdelijk tot eind Januari een ford focus van 2008 een
benzine opzich rijdt hij erg lekker alleen het nadeel is als je 120 rijdt dan
maakt hij ruim 4000 toeren en dat is niet fijn.
Dan zal het wel een Focus 1.4 zijn. 4000 rpm bij 120 km/h is inderdaad veel.
Een bekende heeft een Focus 1.8 TDCi common-rail diesel. Die is tamelijk stil.
(Common-rail diesel wordt vaak aangeduidt met een C of H. De brandstof wordt
onder hoge druk ingespoten. Het leidt tot hogere prestaties, en een
mooier/stiller draaiende motor.)

Ik heb het even nagekeken maar het is een 1.6 benzine. Voor de rest is het een super auto en hij trekt heerlijk op alleen als je lange afstanden moet rijden (wat wij nogal eens doen wordt het een beetje irri) Maar als je de radio wat harder zet hoor je het niet meer :D

Rolf

Berichtdoor Rolf » 09 dec 2008 21:09

Ford Focus
Ruim 4000 rpm bij 120 km/h is hoog, voor een moderne '1600-benzine'.
Uit een korte test komt dit inderdaad ook als nadeel naar voren.
Ik had Focus hoog op mijn lijstje staan, vanwege de iets hogere zit (is
bij de Astra en de Golf erg laag), maar hierdoor zakt hij behoorlijk,
want ik houd van van stilte.
Daarom nu deze (bijna 'oldtimer') op een hoge plaats, voor als ik
eens wat anders wil.

Zeswieler
Ondanks de recessie, toch nog een nieuwe exorbitante auto.
Een zeswieler van Covini, met 440 pk Audi-motor.

Wel passend in de recessie
De nieuwe Suzuki Alto, prijs: €8499,-.
Enkele details:
- 1.0 ltr-motor
- 68 pk
- 90 Nm
- draaicirkel 4,5 meter!

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 10 dec 2008 11:14

Oeps....Ik heb deze week de BMW van m'n vriend, moest ik 'm gister van z'n werk ophalen, omdat ie onverwachts dagje vrij was, staat hij te gebaren, snapte er niks van...Bleek de voorband zo goed als leeg te zijn :shock: Zat een dikke bout in, en ik had eigenlijk niks gemerkt, de auto trok ook niet naar links ofzo...
M'n vriend heeft gelijk de band verwisseld, naar 'n handelaar in banden gebracht, en die zei later dat we heel veel geluk hebben gehad, dat de bout niet van de ene kant in de andere kant van de band gstoken had, want dan had je 'n hele nieuwe band er om kunnen laten zetten, nu kon het gelukkig nog net geplakt worden.... :) Scheelt weer heel wat eurie's ;-)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 dec 2008 13:10

Dat soort dingen zul je altijd net hebben als je zo'n auto leent hè... zijn ze er zuinig op, lenen hem met veel pijn en moeite uit, en jawel hoor... :roll: :wink:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 10 dec 2008 19:01

Tja, ik was laatst ook blij dat ik de corsa van mijn schoonzus heelhuids weer thuis gebracht hebt. Vind ik trouwens ook wel een leuk autootje.
AfbeeldingAfbeelding

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 10 dec 2008 20:07

Z'n auto is 'm heilig...Dus tja... Ik baalde ook gruwelijk, maar hij zei ook wel gelijk van; 'had iedereen kunnen overkomen, geeft niks...' Maar toch zit je met 'n schuldgevoel hè :wink:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 dec 2008 20:09

Tja, ik ken het wel... m'n vriend heeft een Alfa en is daar ook helemaal weg van. In het begin mocht ik er niet eens in rijden :roll: :wink:, inmiddels wel hoor en er is nog nooit iets geks gebeurd, maar toch...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Rolf

Berichtdoor Rolf » 13 dec 2008 13:59

Omzet, recessie en fusies
Omzet in (miljoenen) dollars van de 10 grootste autoproducenten in
2007, wereldwijd.
1 Toyota 213
2 General Motors 157
3 Ford 150
4 Volkswagen 148,6
5 Renault 140
6 Daimler 123
7 Honda 97,5
8 Peugeot/Citroen 77,5
9 Fiat 74,7
10 BMW 71,5

Alle 10 hebben te maken met dalende omzet. Toyota, GM en Honda het meest, Fiat, VW en BMW het minst.

Zoals bekend wil Ford Volvo verkopen, en GM SAAB. Officieel
wil GM Opel niet verkopen. In de afgelopen jaren kwam daar juist de
winst vandaan. Voor een groot deel is de winst van Opel opgebruikt door
GM. Het lijkt onmogelijk dat een merk als Opel failliet gaat. In dat
geval zal de staat het bedrijf overnemen, om een moeilijke periode te
overbruggen. Veel is er van afhankelijk, ook in Nederland.

Opel is één van de oudste merken, opgericht in 1862.
Sinds 1928 is Opel onderdeel van GM.
Fiat bestaat sinds 1899. Ford sinds 1903.
VW is later opgericht, in 1931, door Ferdinand Porsche. Toyota in 1935,
ontstaan vanuit een textielfabriek.

Opel heeft ook samengewerkt met Fiat. Zo is de bodemplaat van de
nieuwe Punto van de Opel Corsa, en van de Fiat Croma van de Vectra.
En de 1.3 diesels in Opel zijn van Fiat. Die samenwerking is echter
verbroken, alleen de lopende contracten worden afgewerkt.
Ook: Fiat en Microsoft.

Fiat wil, om te overleven, aansluiting zoeken bij één van de zes grootste
autoproducenten. Want meer zullen er volgens de Fiat-baas niet
overblijven. Eén in de VS, Duitsland, één elders in Europa, Japan, China
en één Europees-Japans concern.

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 16 dec 2008 15:11

Gezien het aantal km's wat ik rijd, ga ik dit voorjaar voor een andere en nieuwere auto kijken..

Weet dan ook al precies welke.. 8)

Opel Corsa diesel rond het bj. 2005 + cruise control en airco 8)
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 dec 2008 18:02

Ook wij kunnen waarschijnlijk (weer) op zoek naar een nieuwe auto. Ik baal er een beetje van, want onze auto's doen het nog prima. Maar we rijden nu twee auto's gewoon van onszelf, en dat kost best een hele hoop.
Mijn man kan een lease auto met grijs kenteken krijgen, dat kost ons dus zo goed als niks.
En met een kindje vinden we een 5 deurs (of iig 4 deurs) toch wel praktischer. Dan kopen we daarnaast dus voor onszelf een andere benzine auto. Daar rij ik mee naar mijn werk, en het is dan 'gezinsauto' zeg maar. Zo hebben we nog maar aan 1 auto kosten.
Op dit moment werkt mijn man vaak nog erg ver weg, en hij krijgt bergen reiskosten vergoeding, maar zodra hij in januari dichtbij komt te werken, gaat zijn auto dus geld kosten. Nu betaald zijn werk alles, indirect, dieselkosten, reparatiekosten, onderhoud etc. Maar dan niet meer. Dan zijn twee auto's een beetje veel van het goede.
Nadeel is wel dat we zijn lease auto dan niet voor privegebruik kunnen gebruiken (omdat het grijs kenteken heeft). Maar dat is niet zo'n ramp, want als ik in het weekend werk, moet hij toch thuis zijn. En dan hebben we gewoon pech, dan kunnen we niet meer tegelijk met allebei een auto weg voor prive, maar dat kunnen zoveel mensen niet :)

Iemand tips voor een leuke gezinsauto?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

j-tap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor j-tap » 16 dec 2008 18:17

Wij zitten ook wat rond te kijken voor een leuk en wat ruimer (gezins)autootje. Denken aan de volgende;

Honda Jazz

of

Toyota Corolla

Rolf

Berichtdoor Rolf » 16 dec 2008 20:54

jans1 schreef:Gezien het aantal km's wat ik rijd, ga ik dit voorjaar voor een andere en nieuwere auto kijken..

Weet dan ook al precies welke.. 8)

Opel Corsa diesel rond het bj. 2005 + cruise control en airco 8)
Lijkt LPG niet wat? Goedkoper dan diesel. Ik weet trouwens niet zo
of dat in een Corsa compact ingebouwd kan worden.
Corsa 1.3 CDTi: 70 pk, 170 N/1750 rpm, 1010 kg.
Corsa 1.7 CDTi: 100 pk, 240 Nm/2300 rpm, 1055 kg.
Cruise control hebben vele Corsa's type C van 2005/2006 standaard.
Airco zal wel iets zeldzamer zijn. (Ik heb het nu, maar had het liever niet.)
De Corsa C is t.o.v. de B een hele vooruitgang. Betere wegligging,
stiller, en meer ruimte.
Ervaring met de Corsa 1.3 CDTi.
Dit is ook een mooi Corsa'tje.

MissF schreef:Iemand tips voor een leuke gezinsauto?
Opel Corsa C 1.4 Twinport 5d. Voor redelijke prijzen te koop. Aantal uitv.
stand. Cruise control. Snel, zuinig, praktisch goede rijeigenschappen.
Zit net onder de 950 kg, dus scheelt in de belasting.
Nadeel: lage zit (hebben trouwens de meeste typen).
Ervaring met Corsa 1.4. Opmerking: kofferbakruimte (260 ltr) is iets te vergroten.
Wil je echt veel ruimte voor weinig geld: Opel Agilla / Suzuki Wagon.
Alleen verwacht niet teveel rijcomfort.

Honda Jazz
Ruime auto. Ervaringen.

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 16 dec 2008 21:56

meissie88 schreef:Oeps....Ik heb deze week de BMW van m'n vriend, moest ik 'm gister van z'n werk ophalen, omdat ie onverwachts dagje vrij was, staat hij te gebaren, snapte er niks van...Bleek de voorband zo goed als leeg te zijn :shock: Zat een dikke bout in, en ik had eigenlijk niks gemerkt, de auto trok ook niet naar links ofzo...
M'n vriend heeft gelijk de band verwisseld, naar 'n handelaar in banden gebracht, en die zei later dat we heel veel geluk hebben gehad, dat de bout niet van de ene kant in de andere kant van de band gstoken had, want dan had je 'n hele nieuwe band er om kunnen laten zetten, nu kon het gelukkig nog net geplakt worden.... :) Scheelt weer heel wat eurie's ;-)

Bij mij was het half november lekke banden tijd :P Op vrijdag had ik op mn werk een uurtje tijd-voor-tijd opgenomen en wilde ik in mn auto stappen, zag ik dat mn auto scheef hing..... Ja hoor, rechter-achterband lek :? Gelukkig heb ik een volwaardig wiel als reserve, alleen die lag onder een hele stapel met troep (ja, daar heb je een kofferbak voor he 8) ) Half uurtje later was het probleem opgelost en kon ik alsnog naar huis. Ik had dat weekend echter geen tijd om langs de bandenboer te gaan dus dat zou het weekend erop moeten gebeuren.

De dinsdag erop ging ik s avonds ff naar een vriend toe en toen merkte ik al dat hij leegstond, maar ben gewoon doorgereden want anders stond k ergens halverwege. Het boeit me niet of ik mn band dan finaal kapot rij of niet, zolang de velg maar heel blijft :P

Ik de ANWB gebeld en die zouden een mannetje langs sturen. En idd, een uurtje later stond er een ANWB-er op de stoep. Hij heeft even bij t wiel gekeken maar ik wist intussen al dat er een gat zat in het loopvlak.
"Dan mag je voor me uitrijden naar het service-centrum in Rhoon, niet te hard, maximaal 80 km/u" zei hij tegen mij. Zo gezegd, zo gedaan, mn vriend en ik voorop in mn 940 richting Rhoon.
Rond 2200 reden we bij ons de straat uit en namen we een rotonde voor driekwart. Op het laatste moment zag ik nog net iets glimmends in het donker: een neger op een onverlichte fiets die van links kwam, dus vanuit de verkeerde richting.
Ooit weleens een onverlichte neger zien fietsen vanuit een richting die je niet verwacht?? Ik kan je verzekeren dat je ze eerder dood hebt gereden dan dat je ze ziet!
Ik stond net op tijd stil, de neger stopte in de middenberm.... 1,5 seconde later een keiharde knal en toen klapte de ANWB-er van achteren met z'n VW Transporter T5 op mijn Volvo 940..... Voor mn gevoel stond hij halverwege mn kofferbak, dus ik heb mn auto snel aan de kant gezet en stapte uit om te kijken wat er nog over was van mn auto.
Op een kapot achterlichtglas en een bumper die iets scheef stond kon ik niets ontdekken!!
De VW van de ANWB-er was er echter een stuk slechter aan toe: heel de bumper was ontzet, de koplampen lagen los, allerlei kunststof delen en de kentekenplaat lagen op straat, de radiateurs van z'n intercooler en motor waren ingedeukt (gelukkig net niet lek), de motorkap was ontzet, in z'n kofferbak lag er een kapotte spuitbus te spuiten en de slang van de airco was behoorlijk geknikt. (Z'n collega's noemden het later een tupperware-bus :mrgreen: )
Schadeformuliertje ingevuld op het ANWB service-station in Rhoon en uiteindelijk heeft die ANWB-er me geweldig geholpen door mn lekke band door een oude (niet-lekke) band te vervangen. Niets dan lof voor de ANWB, en dit soort ongelukjes mogen van mij vaker gebeuren want ik heb er flink wat geld aan overgehouden :mrgreen:
Laatst gewijzigd door smArtjan op 16 dec 2008 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 16 dec 2008 21:57

dubbelpost....
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 17 dec 2008 13:19

Dat heb ik nooit gedaan, doorrijden met een lekke band.
De rillingen zouden ... .
Als een auto zou kunnen praten ... .
't Is maar een dood ding natuurlijk, maar het is slecht voor:
- velg
- wiellagers
- ophanging
- transmissie (als het een aangedreven wiel is)
- en, het is ook onveilig!

Zo af en toe controleren:
+ kan de band verwisseld worden (wielmoeren/-bouten gaan wel eens vast zitten, remedie: buis erop)
+ en de lampen
+ branden alle lampen

Altijd aan 'boord':
* eenvoudig gereedschap (tang, schroevendraaiers)
* sleepkabel
* stuk touw
* ijzerdraad
* startkabels
* veiligheidsvest
* deken
* zaklamp
* lampenset
* EHBO-trommel

Terug naar “Archief”