Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 12 dec 2008 12:59

het brood van de Aldi vinden wij dan weer dus echt niet lekker. Dat haal ik bij de nettorama en soms bij de AH (vers gebakken heerlijk). Maar dat vind k gewoon te duur om altijd te doen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 dec 2008 13:02

Ik kook ook weleens een lekkere pan groentesoep met daarbij gewoon brood. Moet je dan elke dag vlees/aardappels/groente eten? of rijst met prut?

Toetje eten wij echt zelden.

Als je biologisch eet ben je toch ook wel wat duurder uit.

Wij kopen wel brood bij de supermarkt wat net uit de oven komt.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 12 dec 2008 13:39

Wij eten ook bijna nooit toetjes. Ik haal juist mijn vlees bij de slager die is goedkoper dan de supermarkt en als je je vlees bakt blijft het tenminste zo en wordt het geen klein stukje.
Brood haal ik altijd bij de bakker veel lekkerder en veel meer smaak dan maar iets meer betalen hoor. (mijn man heeft een trauma van aldi brood en eet het echt niet wat ik goed kan begrijpen)

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 12 dec 2008 13:48

Hier hebben we op donderdag altijd brooddag: drie broden voor de prijs van twee. Ik houd helemaal niet van brood, dus om het toch een beetje smakelijk te vinden haal ik het niet bij aldi of lidl, daar vind ik het niet zo lekker.
Wij doen trouwens altijd voor E35,- boodschappen per week en redden het daar makkelijk mee (dus levensmiddelen en schoonmaakproducten). Gewoon wat vaker bukken in de supermarkt en op de aanbiedingen letten.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 dec 2008 13:58

Haai schreef:Gewoon wat vaker bukken in de supermarkt en op de aanbiedingen letten.
:mrgreen: :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 dec 2008 16:05

Ik snap ook niet waarom je zo enorm veel uit moet geven aan eten.
Brood koop ik zelden of nooit, want dat krijgen we allebei op ons werk. Ik koop vooral bergen beschuit, dat eet ik nogal veel, maar dan gewoon van de Aldi of de euro shopper. Met hagelslag van de Aldi (en een enkele keer van venz, omdat ik die toch echt het lekkerste vind, maar ik vind de prijs absoluut niet opwegen tegen het lekkere, dus koop ik liever goedkope hagelslag). Toiletpapier alleen van Euro Shopper, absoluut niet van een beter merk omdat dat zachter is (wat een onzin, je veegt je gat ermee af en het spoelt al weer weg). Aardappels haal ik tegenwoordig liever per 2 kilo ofzo bij de Goudreinet, omdat die 5 gk zakken bij ons nooit meer goed zijn na 3 weken, dan komen er allemaal uitlopers uit, dat vind ik zonde.
Groenten betalen we ook echt niet zoveel voor, en vlees hebben we nu voor 1 jaar in vooraad, van de echte poelier en slager :D Ik eet sowieso niet elke dag vlees, dat vind ik niet nodig.
Als ik wil, kan ik prima met 50 euro alles erop en eraan boodschappen doen per week, ook met verzorgingsproducten, cadeautjes etc. Dat doe ik niet, omdat ik vind dat we nu allebei werken, en we dus niet heel nauw hoeven te kijken, maar onnodig uitgeven omdat iets een bepaald merk heeft vind ik absoluut onnodig.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 dec 2008 16:07

Sabra schreef:Dan moet mij toch eens worden uitgelegd hoe er voor 50 euro in de week gegeten kan worden. Wij zijn minimaal 150 euro per week kwijt voor twee personen.

Dat mogen ze mij ook wel eens. Zeker als ik hier onderstaande lees.

Haai schreef:Hier hebben we op donderdag altijd brooddag: drie broden voor de prijs van twee. Ik houd helemaal niet van brood, dus om het toch een beetje smakelijk te vinden haal ik het niet bij aldi of lidl, daar vind ik het niet zo lekker.
Wij doen trouwens altijd voor E35,- boodschappen per week en redden het daar makkelijk mee (dus levensmiddelen en schoonmaakproducten). Gewoon wat vaker bukken in de supermarkt en op de aanbiedingen letten.

Het hier bovenstaande maak je mij niet wijs. Zelfs het Nibud rekent per volwassene € 4,89 per dag aan voedingsmiddelen. Dit gaat dan alleen nog maar puur om de voeding. Dus niet om schoonmaakmiddelen, waspoeder etc..
Het normale voedings patroon per dag bestaat uit 2 broodmaaltijden, 1 warme maaltijd inclusief fruit. Dat redt je dus echt niet met 35 euro p/wk voor 2 personen of meer.

Het lijkt hier wel op het huishoud topic, het is wachten op iemand die nog meer, in dit geval lager biedt dan 35 euro. :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 dec 2008 16:08

Ik zou trouwens ook niet weten wat voor wekelijkse boodschappen ik zou moeten doen. Dat deden we in het begin wel eens samen, maar ik snap nu niet meer waarom. Want samen gaat er echt niet zoveel op. Ik koop elke dag het avondeten, soms per 2 dagen (en dan let ik ook echt op dat ik niet elke dag nutteloze extra dingen koop). Dan hebben we eens in de weetikhethoeveel weken een paar flessen drinken extra nodig, maar daar kunnen we dan ook echt weken mee vooruit. Verder zou ik niet weten wat ik nog meer moet kopen eigenlijk...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 dec 2008 16:14

Als je bijv. andijviestamppot maakt daar kunnen wij wel twee dagen van eten en dat kost ook echt geen 10 euro per dag hoor.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 dec 2008 16:25

paprikameisje2 schreef:over die voedselbanken maar te zwijgen...d aar heb ik op dit moment me buik van vol... oooh wat zijn die mensen vreselijk zielig.... (uitgezonderd de mensen die er echt niets aan kunnen doen ) zo een voorbeeeld, ik had een meisje in de klas, waarvan de moeder een bam was. Ze koos ervoor om niet te werken, maar ging de bijstand in... dr dochtertje had nog de lekkerste koekjes etc mee naar school, terwijl andere ouders die allebeiden hard werkten, laag inkomen, omdat ze laag geschoold waren, het jongetje elke ga met een boterhammetje kwam omdat zijn ouders niet mee rkonden betalen.... oooh... ik heb er geen goed woord voor over, voor die eerste moeder..... k denk niet dat ik het goed uitleg... maar ik vind dat ze ook wel eens de mensen in het zonnetje mogen zetten die ook elke maand opnieuw moeten afvragen of ze nu wel of niet een paar schoenen kunnen kopen! die vind ik het veel meer verdienen dan de mensen die zich eerst ver in de shit geholpen hebben.....

Zo dacht ik er ook enigzins over, hetzij wel wat genuanceerder. Het is een feit dat een deel van de mensen onterecht gebruik maakt van de voedselbank. Het is daarin tegen wel een feit dat veel mensen echt niet genoeg geld hebben om een volwaardige maaltijd te kunnen kopen in Nederland. Mensen kunnen in veel gevallen buiten hun schuld om, binnen een paar maanden soms al, dermate in inkomen achteruit vallen dat ze gewoon weg niet meer rond kunnen komen.

Soms het is voor een alleenstaande moeder niet mogelijk om te werken. Denk aan een gebrek aan opleiding, kosten dagopvang. Niet iedereen heeft familie, vrienden of kennissen in de buurt, waar hij op zij een kind kan laten opvangen.

Niet iedereen met een laag inkomen staat stevig genoeg in de schoenen om niet bezwijken aan leningen of whe-kamp of Neckerman achtige producten. Zelfs ik sta er soms verbaasd over als je daar ooit iets hebt gekocht (in mijn geval a contant) de folders e.a. materiaal je om de oren blijven vliegen, met teksten als: u heeft een bestedingsruimte van 2400, -- euro :shock: Ga er maar aan staan als je geen geld te besteden hebt en het lijkt of je dit soort zaken in de schoot geworpen krijgt. Wat te denken als je de kinderen altijd in krijgertjes moet steken...etc etc.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 dec 2008 16:33

Evelien schreef:Als je bijv. andijviestamppot maakt daar kunnen wij wel twee dagen van eten en dat kost ook echt geen 10 euro per dag hoor.

Dan heb je het alleen over de warme maaltijd. Daar komen nog de broodmaaltijden, zuivel producten, beleg, dranken (koffie, thee, melk, sap e.d. bij.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 dec 2008 16:49

koffie thee en beleg daar doe je zeker wel weken mee. Ik heb al in weken geen beleg, koffie thee gekocht.

Wij kunnen echt van 50 euro in de week rond komen.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 12 dec 2008 16:52

Met broodmaaltijden ben ik zeer goedkoop. Ik eet gewoon max. 2 boterhammen per dag. (ik weet het, het is te weinig).
Wat ik ook iets vind waarop je kan bezuinigen: Tegenwoordig drinken veel mensen redelijk dure dranken: cola, sinas. Zelf drink ik enorm veel water, thee en vooral verdun limonade. Het is relatief goedkoop en nog lekker ook.
MissF: dat vind ik nu ook altijd zo zonde van die aardappels. Ik ben al helemaal geen fan van aardappels, dus van die kleine zakjes zijn dan genoeg. Ben meer van de rijstbalen :wink:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 dec 2008 17:06

Evelien schreef:koffie thee en beleg daar doe je zeker wel weken mee. Ik heb al in weken geen beleg, koffie thee gekocht.

Wij kunnen echt van 50 euro in de week rond komen.

Laat me raden je eet droog brood? ;)

Voor veel verse beleg (producten) geldt meestal een houdbaarheid van een paar dagen. Veel soorten broodbeleg zijn niet geschikt om in te vriezen.
Met zijn 2én, 2 - 3 kopjes koffie per dag drinken, staat gelijk aan het verbruik van één ponds pak koffie in de week.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 12 dec 2008 17:08

Misschien woon ik dan wel in een duur land? Voor twee kleine kipfiletjes betaal ik zo 3,50 en een brood kost 1,50. (omgerekend naar euro's dan). Goedkoper kan ik het niet krijgen zonder dat het troep wordt met heel veel rotzooi toegevoegd.

Terug naar “Archief”