Moderator: Moderafo's
Riska schreef:Voor mij zijn de meeste ziekten gewoon gevolg van een lichamelijke oorzaak.
Tot aan de meeste zwaar psychische ziekten toe. Ik kan Klarie, de vrouw van Cornelis, heel goed begrijpen. Ben je al "gezegend" (let op de aanhalingstekens!) met zo'n rotziekte als epilepsie en zijn er mensen die dat aan de duivel wijten. Ja hoor, hoe maken we het een beetje dragelijk voor onze medemens...
Soms denk ik: wanneer blijven gelovige mensen nou eens van de ander af en laten hem/haar gewoon zijn wie ze zijn, compleet met hun ziekte en proberen niet alles te verklaren? (En dus te veroordelen?).
Je zou er bij tijd en wijle ongelovig van worden...
cornelis schreef:hallo daar ik als vrouw van cornelis deze topic volg(ik ben dus klarie)lees ik dus nu wat Tijn schrijft.
ik ben het helemaal met je eens dat GOD iedere ziekte of kwaal kán genezen maar,onze wil is niet altijd GODS wil.
ergens staat bij ons op een tegeltje,
GOD VERVULT NIET AL ONZE WENSEN MAAR WEL AL ZIJN BELOFTEN.
cornelis schreef:Maar het gaat er bij mij niet in,of iemand nu epilepsie heeft of iets anders in het hoofd/hersenen heeft dit op demonen gegooid wordt.
ik heb nl. zelf ziekenzorg gedaan,Ondanks mijn epilepsie,dus hoe denkt men dan aan een Tia,of Hersenbloeding?
ooit gehoord van Afasie?
dat zijn mensen die na een hersenbloeding de juiste benaming niet kunnen uitspreken van iets,dus verstandelijk weten ze dat ze bijvb lepel moeten zeggen,maar er kan heel goed het woord vork of bord uitgesproken worden,en zo kan ik nog meer ZIEKTEN opnoemen in het hoofd.
cornelis schreef:persoonlijk denk ik dat degene die heel makkelijk over de duidel of demonen spreekt bij iemand die een ziekte in het hoofd heeft,diegene heeft volgens mij geen naaste die ermee behebt is want anders zal die persoon het vanuit een heel andere hoek gaan zien,kijk maar naar RISKA en ALETTA en ook wel ANNET.
cornelis schreef:En Tijn,hoe moet ik door DE HEILIGE GEEST OVERTUIGD worden of iets een geestelijke oorzaak is?
Denk aan bijvb een BURNOUD,dat is niets meer of minder dan overwerkt zijn dus oververmoeid,het lichaam protesteerd en is tijdelijk opgebrand,niet zichtbaar,niets echts lichamelijks er zijn geen medicijnen voor maar men kan echt tijdelijk niet werken.
ik zal graag van je willen horen hoe ik moet zien wanneer de Heilige GEEST mij overtuigd of iets een geestelijke oorzaak is,want mijn iegen visie hierop is dan men zelf heel goed kan beoordelen of men iets lichamelijks heeft of dat men bijvb overspannen is,en dan nog zijn overspannen mensen niet van de duivel bezeten al kunnen sommige behoorlijk in de war zijn.
cornelis schreef:sorry maar dit onderwerp heeft bij mij heel veel los gemaakt,vandaar mijn soms heftige reaktie,maar kennelijk weten degene die deze topic aan het begin beantwoordden geen antwoord meer en dat verbaasd mij een beetje.
een groet van klarie
Tijn schreef:Ik ontken deze ziekten ook niet. En ik vind het ook heel erg lastig om onderscheid te maken tussen welke van deze ziekten een lichamelijke oorzaak hebben en welke een geestelijke (demonische) oorzaak hebben. Dus ik bedoel dat ik de lichamelijke oorzaken zeker niet ontken.
Tijn schreef:Ik weet niet of meteen op mij doelde, maar ik voel me wel aangesproken. En ik geef in mijn vorige post duidelijk aan dat ik zelf per geval bekijk en niet direct schreeuw dat het een demonische oorzaak heeft, maar ik sluit die mogelijkheid niet uit.
Tijn schreef:Doordat ik Jezus ken als verlosser en redder, woont de heilige Geest in mij en als schapen van de Goede Herder (Jezus) moeten we zijn stem leren verstaan om hem te kunnen volgen.
Tijn schreef:Ik snap dat dit veel bij je losmaakt. Mijn eerste intentie is ook om niemand te veroordelen. Ik zeg van niemand hier dat hij/zij bezeten is van demonen, dat kan ik ook niet zeggen, want iedere situatie is uniek. Zoals Jezus ook niet 1 (uiterlijke) manier had van genezen, zo kan ik ook niet op uiterlijke kenmerken beoordelen of er demonen in het spel zijn. Mijn intentie is om juist te voorkomen dat men snel oordeelt (beide kanten op, dus ook naar dat men alles op lichamelijke oorzaken zoekt).
Riska schreef:1. Waarom moet je onderscheid maken? Tenzij je bevoegd bent om te kunnen vaststellen dat satan er niets mee te maken heeft?
2.Zelfde vraag: welke bevoegdheid heb je om het vast te stellen en daaraan toegevoegd: wat weet je 'per geval' van achtergronden, erfelijkheidsfactoren, etc. etc.?
3.Je durft wel heel veel te zeggen...
4.Kan ik alleen maar zeggen: houd je er dan ook verre van. Tenzij je een deskundige bent, het je vakgebied is, om hierover te spreken en conclusies te trekken. Maar ik ken voldoende psychiaters/psychologen/predikanten die hun handen er niet aan branden en heel, heel, heel wat terughoudender zijn in hun uitspraken dan ik hier van jou lees.
Riska schreef:Je moet je verre houden van het BEoordelenvan ziektes - lichamelijk of geestelijk - als zijnde wel of niet van de duivel afkomstig.
Het enige dat je kan en mag/moet doen is bidden voor degene die ziek is, of er genezing mag komen. Vooral niks meer, maar ook niets minder. Het oordelen over een oorzaak van de ziekte komt maar aan Eén toe.
En dan mag je nog zo dichtbij God staan, Christus volgen, het oordeel over welke ziekte dan ook, is niet aan jou, is niet aan mij.
Riska schreef:Er helemaal niet over spreken!![]()
Je doet er onnoemelijk veel mensen pijn mee.
Soms is het beter je gedachten voor je te houden...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten