Van de duivel bezeten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aletta
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aletta » 05 dec 2008 12:13

Ik ben het met je eens, vandaar dat ik niet reageer :).

Riska

Berichtdoor Riska » 05 dec 2008 18:05

Voor mij zijn de meeste ziekten gewoon gevolg van een lichamelijke oorzaak.
Tot aan de meeste zwaar psychische ziekten toe. Ik kan Klarie, de vrouw van Cornelis, heel goed begrijpen. Ben je al "gezegend" (let op de aanhalingstekens!) met zo'n rotziekte als epilepsie en zijn er mensen die dat aan de duivel wijten. Ja hoor, hoe maken we het een beetje dragelijk voor onze medemens...

Soms denk ik: wanneer blijven gelovige mensen nou eens van de ander af en laten hem/haar gewoon zijn wie ze zijn, compleet met hun ziekte en proberen niet alles te verklaren? (En dus te veroordelen?).
Je zou er bij tijd en wijle ongelovig van worden...

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 08 dec 2008 09:39

Riska schreef:Voor mij zijn de meeste ziekten gewoon gevolg van een lichamelijke oorzaak.
Tot aan de meeste zwaar psychische ziekten toe. Ik kan Klarie, de vrouw van Cornelis, heel goed begrijpen. Ben je al "gezegend" (let op de aanhalingstekens!) met zo'n rotziekte als epilepsie en zijn er mensen die dat aan de duivel wijten. Ja hoor, hoe maken we het een beetje dragelijk voor onze medemens...

Soms denk ik: wanneer blijven gelovige mensen nou eens van de ander af en laten hem/haar gewoon zijn wie ze zijn, compleet met hun ziekte en proberen niet alles te verklaren? (En dus te veroordelen?).
Je zou er bij tijd en wijle ongelovig van worden...

Persoonlijk denk ik dat wij westerlingen vaak teveel op lichamelijke oorzaken afschuiven. Maar hiermee wil ik niet zeggen dat er geen lichamelijke oorzaken kunnen zijn. Ik denk dat er geen algemene uitspraken over gedaan kunnen worden. Voor de juiste diagnose moet je het geval opzich bekijken en door de heilige Geest overtuigd worden of het een geestelijke oorzaak is. Maar voor mij staat 1 ding vast: of het nou een lichamelijke of geestelijke oorzaak heeft, God kan iedere kwaal genezen.
Laat je leiden door Hem!

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 08 dec 2008 10:12

hallo daar ik als vrouw van cornelis deze topic volg(ik ben dus klarie)lees ik dus nu wat Tijn schrijft.
ik ben het helemaal met je eens dat GOD iedere ziekte of kwaal kán genezen maar,onze wil is niet altijd GODS wil.
ergens staat bij ons op een tegeltje,
GOD VERVULT NIET AL ONZE WENSEN MAAR WEL AL ZIJN BELOFTEN.

Maar het gaat er bij mij niet in,of iemand nu epilepsie heeft of iets anders in het hoofd/hersenen heeft dit op demonen gegooid wordt.
ik heb nl. zelf ziekenzorg gedaan,Ondanks mijn epilepsie,dus hoe denkt men dan aan een Tia,of Hersenbloeding?
ooit gehoord van Afasie?
dat zijn mensen die na een hersenbloeding de juiste benaming niet kunnen uitspreken van iets,dus verstandelijk weten ze dat ze bijvb lepel moeten zeggen,maar er kan heel goed het woord vork of bord uitgesproken worden,en zo kan ik nog meer ZIEKTEN opnoemen in het hoofd.

persoonlijk denk ik dat degene die heel makkelijk over de duidel of demonen spreekt bij iemand die een ziekte in het hoofd heeft,diegene heeft volgens mij geen naaste die ermee behebt is want anders zal die persoon het vanuit een heel andere hoek gaan zien,kijk maar naar RISKA en ALETTA en ook wel ANNET.

En Tijn,hoe moet ik door DE HEILIGE GEEST OVERTUIGD worden of iets een geestelijke oorzaak is?
Denk aan bijvb een BURNOUD,dat is niets meer of minder dan overwerkt zijn dus oververmoeid,het lichaam protesteerd en is tijdelijk opgebrand,niet zichtbaar,niets echts lichamelijks er zijn geen medicijnen voor maar men kan echt tijdelijk niet werken.
ik zal graag van je willen horen hoe ik moet zien wanneer de Heilige GEEST mij overtuigd of iets een geestelijke oorzaak is,want mijn iegen visie hierop is dan men zelf heel goed kan beoordelen of men iets lichamelijks heeft of dat men bijvb overspannen is,en dan nog zijn overspannen mensen niet van de duivel bezeten al kunnen sommige behoorlijk in de war zijn.

sorry maar dit onderwerp heeft bij mij heel veel los gemaakt,vandaar mijn soms heftige reaktie,maar kennelijk weten degene die deze topic aan het begin beantwoordden geen antwoord meer en dat verbaasd mij een beetje.

een groet van klarie
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Riska

Berichtdoor Riska » 08 dec 2008 11:29

Klarie, ik kan me zooooo goed voorstellen hoe je dit allemaal beleeft.
Christenen moeten eens leren dat ze heel, heel terughoudend moeten zijn met oordelen over al dan niet duivels.
En je hebt ook groot gelijk dat God niet altijd geneest zoals wij willen.
Genezing kan ook zijn: vrede krijgen met de situatie, een vorm van overgave.

Af en toe kan ik - wat dat betreft net als jij - opstandig worden dat "men" zo goed weet hoe het met de ander en met iets of iemand gesteld is en zeker in de naam van God (of de religie). Heel af en toe ervaar ik dat soort zaken als 'het misbruiken van Gods naam", zoals in de Geboden staat.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 08 dec 2008 12:23

Klarie, ik zal proberen wat meer duidelijkheid te geven op de punten die je aanhaalt.

cornelis schreef:hallo daar ik als vrouw van cornelis deze topic volg(ik ben dus klarie)lees ik dus nu wat Tijn schrijft.
ik ben het helemaal met je eens dat GOD iedere ziekte of kwaal kán genezen maar,onze wil is niet altijd GODS wil.
ergens staat bij ons op een tegeltje,
GOD VERVULT NIET AL ONZE WENSEN MAAR WEL AL ZIJN BELOFTEN.

Ik ben het helemaal met je eens dat we niet lukraak van God mogen verwachten dat Hij ons meteen geeft wat ons hartje begeert. Maar zolang we leven vanuit zijn beloften en daar onze wensen op afstemmen, zal zoals je zegt zijn beloften vervullen.

cornelis schreef:Maar het gaat er bij mij niet in,of iemand nu epilepsie heeft of iets anders in het hoofd/hersenen heeft dit op demonen gegooid wordt.
ik heb nl. zelf ziekenzorg gedaan,Ondanks mijn epilepsie,dus hoe denkt men dan aan een Tia,of Hersenbloeding?
ooit gehoord van Afasie?
dat zijn mensen die na een hersenbloeding de juiste benaming niet kunnen uitspreken van iets,dus verstandelijk weten ze dat ze bijvb lepel moeten zeggen,maar er kan heel goed het woord vork of bord uitgesproken worden,en zo kan ik nog meer ZIEKTEN opnoemen in het hoofd.

Ik ontken deze ziekten ook niet. En ik vind het ook heel erg lastig om onderscheid te maken tussen welke van deze ziekten een lichamelijke oorzaak hebben en welke een geestelijke (demonische) oorzaak hebben. Dus ik bedoel dat ik de lichamelijke oorzaken zeker niet ontken.

cornelis schreef:persoonlijk denk ik dat degene die heel makkelijk over de duidel of demonen spreekt bij iemand die een ziekte in het hoofd heeft,diegene heeft volgens mij geen naaste die ermee behebt is want anders zal die persoon het vanuit een heel andere hoek gaan zien,kijk maar naar RISKA en ALETTA en ook wel ANNET.

Ik weet niet of meteen op mij doelde, maar ik voel me wel aangesproken. En ik geef in mijn vorige post duidelijk aan dat ik zelf per geval bekijk en niet direct schreeuw dat het een demonische oorzaak heeft, maar ik sluit die mogelijkheid niet uit.

cornelis schreef:En Tijn,hoe moet ik door DE HEILIGE GEEST OVERTUIGD worden of iets een geestelijke oorzaak is?
Denk aan bijvb een BURNOUD,dat is niets meer of minder dan overwerkt zijn dus oververmoeid,het lichaam protesteerd en is tijdelijk opgebrand,niet zichtbaar,niets echts lichamelijks er zijn geen medicijnen voor maar men kan echt tijdelijk niet werken.
ik zal graag van je willen horen hoe ik moet zien wanneer de Heilige GEEST mij overtuigd of iets een geestelijke oorzaak is,want mijn iegen visie hierop is dan men zelf heel goed kan beoordelen of men iets lichamelijks heeft of dat men bijvb overspannen is,en dan nog zijn overspannen mensen niet van de duivel bezeten al kunnen sommige behoorlijk in de war zijn.

Doordat ik Jezus ken als verlosser en redder, woont de heilige Geest in mij en als schapen van de Goede Herder (Jezus) moeten we zijn stem leren verstaan om hem te kunnen volgen. Zoals Jezus de heilige Geest als plaatsvervanger noemt, is het dus noodzakelijk om als christen de stem van de heilige Geest te verstaan. Hoe ik dat doe? Ik neem boven alles de bijbel als uitgangspunt en vraag in gebed hoe ik met een bepaalde situatie moet omgaan en of de heilige Geest mij in die situatie wil leiden. En doordat de heilige Geest woning heeft gevonden in mijn hart is en blijft het een hartzaak en zal het in principe niet als een briefje uit de hemel komen.

cornelis schreef:sorry maar dit onderwerp heeft bij mij heel veel los gemaakt,vandaar mijn soms heftige reaktie,maar kennelijk weten degene die deze topic aan het begin beantwoordden geen antwoord meer en dat verbaasd mij een beetje.

een groet van klarie

Ik snap dat dit veel bij je losmaakt. Mijn eerste intentie is ook om niemand te veroordelen. Ik zeg van niemand hier dat hij/zij bezeten is van demonen, dat kan ik ook niet zeggen, want iedere situatie is uniek. Zoals Jezus ook niet 1 (uiterlijke) manier had van genezen, zo kan ik ook niet op uiterlijke kenmerken beoordelen of er demonen in het spel zijn. Mijn intentie is om juist te voorkomen dat men snel oordeelt (beide kanten op, dus ook naar dat men alles op lichamelijke oorzaken zoekt).

Ik hoop dat het zo op deze manier duidelijk is hoe ik erin sta.

Gods Zegen,

Tijn
Laat je leiden door Hem!

Riska

Berichtdoor Riska » 08 dec 2008 12:52

Tijn schreef:Ik ontken deze ziekten ook niet. En ik vind het ook heel erg lastig om onderscheid te maken tussen welke van deze ziekten een lichamelijke oorzaak hebben en welke een geestelijke (demonische) oorzaak hebben. Dus ik bedoel dat ik de lichamelijke oorzaken zeker niet ontken.

Waarom moet je onderscheid maken? Tenzij je bevoegd bent om te kunnen vaststellen dat satan er niets mee te maken heeft?
Tijn schreef:Ik weet niet of meteen op mij doelde, maar ik voel me wel aangesproken. En ik geef in mijn vorige post duidelijk aan dat ik zelf per geval bekijk en niet direct schreeuw dat het een demonische oorzaak heeft, maar ik sluit die mogelijkheid niet uit.

Zelfde vraag: welke bevoegdheid heb je om het vast te stellen en daaraan toegevoegd: wat weet je 'per geval' van achtergronden, erfelijkheidsfactoren, etc. etc.?

Tijn schreef:Doordat ik Jezus ken als verlosser en redder, woont de heilige Geest in mij en als schapen van de Goede Herder (Jezus) moeten we zijn stem leren verstaan om hem te kunnen volgen.

Je durft wel heel veel te zeggen...

Tijn schreef:Ik snap dat dit veel bij je losmaakt. Mijn eerste intentie is ook om niemand te veroordelen. Ik zeg van niemand hier dat hij/zij bezeten is van demonen, dat kan ik ook niet zeggen, want iedere situatie is uniek. Zoals Jezus ook niet 1 (uiterlijke) manier had van genezen, zo kan ik ook niet op uiterlijke kenmerken beoordelen of er demonen in het spel zijn. Mijn intentie is om juist te voorkomen dat men snel oordeelt (beide kanten op, dus ook naar dat men alles op lichamelijke oorzaken zoekt).

Kan ik alleen maar zeggen: houd je er dan ook verre van. Tenzij je een deskundige bent, het je vakgebied is, om hierover te spreken en conclusies te trekken. Maar ik ken voldoende psychiaters/psychologen/predikanten die hun handen er niet aan branden en heel, heel, heel wat terughoudender zijn in hun uitspraken dan ik hier van jou lees.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 08 dec 2008 13:19

Riska schreef:1. Waarom moet je onderscheid maken? Tenzij je bevoegd bent om te kunnen vaststellen dat satan er niets mee te maken heeft?

2.Zelfde vraag: welke bevoegdheid heb je om het vast te stellen en daaraan toegevoegd: wat weet je 'per geval' van achtergronden, erfelijkheidsfactoren, etc. etc.?

3.Je durft wel heel veel te zeggen...

4.Kan ik alleen maar zeggen: houd je er dan ook verre van. Tenzij je een deskundige bent, het je vakgebied is, om hierover te spreken en conclusies te trekken. Maar ik ken voldoende psychiaters/psychologen/predikanten die hun handen er niet aan branden en heel, heel, heel wat terughoudender zijn in hun uitspraken dan ik hier van jou lees.

Riska, ik heb je opmerkingen even genummerd, om makkelijker antwoord te kunnen geven.

1 & 2. God wil genezing schenken, die genezing word soms geblokkeerd door demonische machten die eerst gebonden moeten worden. Daarin moet je onderscheid maken. En God wil je zelf dat onderscheid geven. Dus dat doe ik niet zelf (ik verwacht het ten volle van Hem!) en erfelijkheidsfactoren kunnen ook op het geestelijke vlak liggen. Maar hierin geld ook weer dat er niet in te generaliseren valt en niet in een hokje gestopt moet worden. (want in jullie reacties proef ik dat jullie het idee hebben dat ik dat wel doe en dat is niet zo).

3. Toets het maar met de bijbel en de beloften die God geeft.

4. Waar moet ik me verre van houden? Van gebondenheid, van bezetenheid, van lichamelijke ziekte? Alleen omdat ik geen theologie en geneeskunde heb gestudeerd? Dan moet ik me ook maar verre houden van de bijbel, want ik heb geen grieks of hebreeuws gestudeerd.
Nee ik hou me er niet verre van, want ik geloof dat Jezus striemen ons genezing brachten (Jesaja 53 vers 5) en dat we dus die genezing van God mogen verwachten, nee niet op het moment dat wij het willen, maar op Zijn tijd.
Laat je leiden door Hem!

Riska

Berichtdoor Riska » 08 dec 2008 13:32

Je moet je verre houden van het BEoordelenvan ziektes - lichamelijk of geestelijk - als zijnde wel of niet van de duivel afkomstig.

Het enige dat je kan en mag/moet doen is bidden voor degene die ziek is, of er genezing mag komen. Vooral niks meer, maar ook niets minder. Het oordelen over een oorzaak van de ziekte komt maar aan Eén toe.
En dan mag je nog zo dichtbij God staan, Christus volgen, het oordeel over welke ziekte dan ook, is niet aan jou, is niet aan mij.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 08 dec 2008 13:42

Riska schreef:Je moet je verre houden van het BEoordelenvan ziektes - lichamelijk of geestelijk - als zijnde wel of niet van de duivel afkomstig.

Het enige dat je kan en mag/moet doen is bidden voor degene die ziek is, of er genezing mag komen. Vooral niks meer, maar ook niets minder. Het oordelen over een oorzaak van de ziekte komt maar aan Eén toe.
En dan mag je nog zo dichtbij God staan, Christus volgen, het oordeel over welke ziekte dan ook, is niet aan jou, is niet aan mij.

Dan zitten we toch meer op 1 lijn dan ik dacht. Want mijn uitgangspunt is dat ik dat niet kan beoordelen, maar dat God dat moet doen. Dus ik roem hierin nimmer, nooit, op mezelf.
God komt hierin ons tot hulp door zijn heilige Geest die ons onderscheiding (I Kor 12:10) wil geven. Vanuit die onderscheiding is er zeker wel een verschillende handelswijze nodig. Als er alleen genezing nodig is, komt het op geloof aan, maar zodra Jezus demonen uitdrijft, spreekt hij ze aan en stuurt ze weg. Dus daarom is het belangrijk in ieder geval van bidden voor genezing (dus ook voor een ongelijke benen) om te weten of je te maken hebt met demonen of ziekte. Daarom wil ik ook psychische ziekten of wat voor ziekten dan ook nooit in een hokje stoppen en generaliserend spreken over bezetenheid.
Laat je leiden door Hem!

Riska

Berichtdoor Riska » 08 dec 2008 14:15

Er helemaal niet over spreken! :wink:
Je doet er onnoemelijk veel mensen pijn mee.
Soms is het beter je gedachten voor je te houden...

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 08 dec 2008 14:36

Riska schreef:Er helemaal niet over spreken! :wink:
Je doet er onnoemelijk veel mensen pijn mee.
Soms is het beter je gedachten voor je te houden...

Ik snap niet hoe ik er mensen pijn mee doe. Want ik zeg toch duidelijk dat je het per geval naar moet kijken. En naar mijn mening schets ik de situatie naar hoe die is. En voor mij ligt er niet over spreken in de buurt van accepteren dat het zo is en mogelijkheden voor oplossingen (bevrijding/ genezing) ontkennen. Maar het is inderdaad misschien nu wel goed om hier de discussie te stoppen. Maar ik bid de mensen toe die dit aangaat dat ze met dit vraagstuk naar God zullen gaan, zodat God zijn beloften kan waarmaken.
Laat je leiden door Hem!

Riska

Berichtdoor Riska » 08 dec 2008 14:47

Tijn schreef:Ik snap niet hoe ik er mensen pijn mee doe.

Ook - zelfs - niet na de reactie van Klarie (Cornelis) waaruit toch duidelijk wordt dat je er mensen mee bezeert?
Maar inderdaad - het is beter te stoppen, wij komen in zekere zin niet bij elkaar.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 09 dec 2008 15:08

HIER VOOR DE LAATSTE KEER KLARIE DE VROUW VAN CORNELIS.

Ik wil uit de grond van mijn hart RISKA bedanken voor haar begrip naar mij toe,en ook het opkomen naar de mensen toe die er ook maar mee behebt zullen zijn

en TIJN als ik jou een advies mag geven lees,het gedeelte eens van PAULUS over de doorn in het vlees,PAULUS WERD OOK NIET VERLOST VAN ZIJN KWAAL.

groeten klarie.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Een vriendelijke groet van Cornelis

Aletta
Verkenner
Verkenner

@ Tijn

Berichtdoor Aletta » 13 dec 2008 00:18

@ Tijn

Jij scheert misschien niet iedereen over één kam, maar ik ben wel bang dat je onzekerheid brengt bij zieke mensen. Als mensen gaan denken dat ze misschien wel bezeten zijn, of dat er mísschien wel een zonde in de weg zit, dan kunnen ze daar heel angstig mee omgaan. Dan gaan ze misschien krampachtig zoeken of er toch ergens een onbeleden zonde in de weg zit, of gaan ze rituelen uitvoeren om maar van eventuele demonen af te raken.
Dan maakt het niet uit dat je zegt dat een kwaal ook puur lichamelijk kan zijn, die mensen breng je wel onnodig aan het twijfelen.

Daarom heb ik moeite met jouw uitspraken, en daarom zou ik als ik jou was wat meer terughoudend zijn over dit onderwerp. Een chronische ziekte is al afschuwelijk genoeg zonder de twijfel of je misschien toch door demonen bezeten bent.

Terug naar “Archief”