Vloeken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 23 jan 2004 13:20

Het verbod luidt letterlijk:

ו לא תשא את-שם-יהוה אלהיך, לשוא: כי לא ינקה יהוה, את אשר-ישא את-שמו לשוא.
7 Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn naam ijdellijk gebruikt.

striktgenomen gaat het dus niet om vloeken, maar om het nutteloos aanheffen van de vierletternaam.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 23 jan 2004 13:23

Volgens mij kun je twee soorten vloeken onderscheiden.
1. Vloeken waarbij je om je eigen verdoemenis vraagt.
2. Vloeken waarbij je Gods Naam misbruikt, als stopwoord bijvoorbeeld.

Wat de eerste betreft, lijkt me ongepast, in welke situatie ook. Ook in een wroegingssituatie, dan is het wanhopen aan Gods vergevende liefde.

Wat de tweede betreft, is behoorlijk wat lastiger te beoordelen, vind ik zelf. Als ik iemand 'O God' hoor roepen hoeft dat niet per definitie fout te zijn.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jan 2004 13:32

wormpje schreef:Hebben jullie de nieuwe poster van de bond tegen het vloeken al gezien? Hij hangt nu op de stations. Ik vind hem wel heel grappig.
Er staan plaatjes op van mensen die alle mogelijke nare dingen overkomt. Echt alles gaat mis.
En dan staat er onder: vloeken? In geen geval.

Nee. Ik heb hem nog niet gezien.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 jan 2004 18:01

Pim schreef:
hijwel schreef:
Night schreef:sodeju, nondeju

? nog nooit bij nagedacht, niet dat ik ze gebruik maar waar is dit van afgeleid dan?

Nondeju is afgeleid van het Franse 'nom de Dieu', wat 'naam van God' betekent. Sodeju is dan (denk ik) een combinatie van sodemieter (wat 'inwoner van Sodom' betekent) en nondeju. Als zodanig betekent 'sodeju' dus eigenlijk niets.

Misschien zinvol om te vermelden dat objectieve taalkenners bij de betekenis verwijzen naar waarom men iemand wil benoemen als inwoner van Sodom: oftewel een Sodomist of een Sodomie-bedrijver. Niemand van ons wil vast als dusdanig bestempeld worden vrees ik.

Vandaar ook dat het woord veelal afgekeurd wordt vanwege deze nare bijsmaak die het woord in zich heeft. Vergezocht? Wat mij betreft niet.

Veel vloeken zijn delen van of verwijzingen naar de naam van God of juist het tegendeel, het kwaad of de zonde.
Zo zie je mensen tegenwoordig elkaar makkelijk opvolgen in het overschrijven van het volgende......*censuur*..........
Staat voor O my God...oftewel...O mijn God...
Meestal niet bedoeld om als ware bede te gebruiken..
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 jan 2004 18:03

Soms is onwetendheid ook de dader van het makkelijk in de mond nemen van gezegdes of dergelijke..

Joost mag het weten wie of wat......

Heeft ook een heel negatieve betekenis / herkomst....

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jan 2004 18:13

Night schreef:
Pim schreef:
hijwel schreef:
Night schreef:sodeju, nondeju

? nog nooit bij nagedacht, niet dat ik ze gebruik maar waar is dit van afgeleid dan?

Nondeju is afgeleid van het Franse 'nom de Dieu', wat 'naam van God' betekent. Sodeju is dan (denk ik) een combinatie van sodemieter (wat 'inwoner van Sodom' betekent) en nondeju. Als zodanig betekent 'sodeju' dus eigenlijk niets.

Misschien zinvol om te vermelden dat objectieve taalkenners bij de betekenis verwijzen naar waarom men iemand wil benoemen als inwoner van Sodom: oftewel een Sodomist of een Sodomie-bedrijver. Niemand van ons wil vast als dusdanig bestempeld worden vrees ik.

Vandaar ook dat het woord veelal afgekeurd wordt vanwege deze nare bijsmaak die het woord in zich heeft. Vergezocht? Wat mij betreft niet.

Veel vloeken zijn delen van of verwijzingen naar de naam van God of juist het tegendeel, het kwaad of de zonde.
Zo zie je mensen tegenwoordig elkaar makkelijk opvolgen in het overschrijven van het volgende......*censuur*..........
Staat voor O my God...oftewel...O mijn God...
Meestal niet bedoeld om als ware bede te gebruiken..

Ik vindt O mijn God altijd heel mooi, dat getuigt dat mensen ondangs dat ze niet geloven in God tot als ze iets niet gegrijpen naar God roepen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 jan 2004 18:34

Ik snap wat je bedoelt...
Maar ik heb het tot op heden alleen nog maar als stopwoord en modewoord horen gebruiken....

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 23 jan 2004 18:39

caprice schreef:
wormpje schreef:Hebben jullie de nieuwe poster van de bond tegen het vloeken al gezien? Hij hangt nu op de stations. Ik vind hem wel heel grappig.
Er staan plaatjes op van mensen die alle mogelijke nare dingen overkomt. Echt alles gaat mis.

Kijk dan hier maar:

http://www.bondtegenvloeken.nl/images/g ... ngeval.jpg

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jan 2004 18:43

Night schreef:Ik snap wat je bedoelt...
Maar ik heb het tot op heden alleen nog maar als stopwoord en modewoord horen gebruiken....

ook vaak, maar die andere vorm kom ik ook vaak tegen
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 24 jan 2004 13:06

en er wat van zeggen vind ik vaak nog moeilijk dan zelf niet vloeken of krachttermen gebruiken

Jo met de banjo
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jo met de banjo » 24 jan 2004 14:34

onder vleoken versta ik idd het misbruiken van gods naam en het vervloeken van jzelf. woorden zoals verdikkie en zo vind ik meer op grove woorden lijken dan op vloeken.

P.S. Kennen wij elkaar niet ALice? :wink:

Alice
Verkenner
Verkenner

jazekers

Berichtdoor Alice » 24 jan 2004 19:56

ja, ik ken iedereen :wink:

Ik zeg ook wel sh*t, Maar ik heb van mijn engels lerares gehoord dat dit ook een vloek is. In't engels maar tog. Het is best moeilijk om niet zulke woorden te zeggen. Maar tis een uitdaging om niet te vloeken. iig te vermijden.

groetjes

Alice
Man's way leads to a hopeless end, God's way leads to an endless hope <><

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 jan 2004 20:06

wormpje schreef:
caprice schreef:

Kijk dan hier maar:

http://www.bondtegenvloeken.nl/images/g ... ngeval.jpg
Volgens mij van de illustrator van de Zeggus...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 25 jan 2004 14:48

Vloeken houd ik zo en zo niet van, als ik iemand hoor vloeken zeg ik vaak: weet je wel wat je vraagt? Om dus verdoemd te worden, dat weten de meeste mensen niet eens.
Waar ik dus een hekel aan heb, is dat ik vaak ongelovige mensen uit hoor roepen: Mijn God!
En dan vraag ik dus: Welke God is jou God?
En dan staan ze echt raar te kijken. Ik zeg dat natuurlijk niet altijd, maar soms.
Mijn schoonfamilie roept dat, en dan zeg ik het wel.............. want ik kan er echt niet tegen als mensen Gods naam misbruiken.............

héhé
Verkenner
Verkenner

vloeken

Berichtdoor héhé » 05 feb 2004 20:48

Ik betrap mijzelf ook nog wel eens op vloeken. Soms gaat alles mis en dan floept het er zo uit. Hiermee praat ik vloeken niet goed hoor. Het is afschuwelijk. Maar toch durf ik ook niet altijd wat te zeggen als iemand vloekt.

groetjes :D
Jezus is de waarheid en het leven

Terug naar “Archief”