Jo met de banjo:
Pieter Zandt
Ik had al het vermoeden dat het om een reformatorische scholengemeenschap ging. Niets op tegen verder hoor, heb ook onderwijs genoten op een refo-school.
@mic:
Nou ja als iets niet van God en de Duivel kan komen (vind ik niet dat je kunt zeggen van een evenement als de EO j-dag, anders zou je ook moeten zegegn dat alles at in de kerk gebeurt of allemaal goed is of allemaal slecht):
Dan komt de EO-jdag van God, volgens Johannes kun je niet zeggen Jezus is Heer, dan door de HG. En dat wordt héééél vééél gezegd op de EO. jdag.
Maar dat wil niet zeggen dat ALLES wat gebeurd op een Jongerendag tot eer van God is, en dus is het van Satan (bron: Bijbel).
Ichtus:
Dat vind ik ook. Als je betuigt dat je eeen levend geloof hebt, word je scheef aangekeken.
Dat is overigens niet overal het geval. Maar inderdaad, het gebeurt (TE) vaak.
JopieK:
Och hoeveel niet-jongerendag bezoekers veridoliseren geen mensen? Dominee A, ouwe schrijver B of reformator C! Neemt bij sommige mensen ziekelijke proporties aan. Die persoon kan dan niets fout gedaan hebben alsof een mens geen mens blijft.
Ja, maar is dat een argument om het verafgoden van artiesten door 'wel-jongerendag bezoekers' goed te keuren? Dat denk ik dus niet.
Als jongeren enthousiast over een artiest zijn denk ik dat je dat niet meteen af hoeft te keuren.
Ja, maar 'enthousiast zijn over' is iets anders dan 'veridoliseren' (zoals jij het noemt).
Marnix:
(...) satan (schrijf die vervloekte naam maar niet met een hoofdletter want dat verdient hij niet) (...)
Ik schrijf (Marnix) Satan wel met een hoofdletter omdat het gaat om een naam. En namen schrijf ik met een hoofdletter. Begrippen echter niet, zoals duivel. In dat geval maak ik voor God een uitzondering (althans: als ik spreek over de God waar ik in geloof).

Kijk eens naar Ierland.... "christenen" die elkaar met stenen staan tte bekogelen.
Dat hier sprake is van tweedracht staat buiten kijf. Maar er zit meer achter. Zo is het niet puur een 'godsdienstig' conflict tussen katholieken en protestanten. Dus gaat het niet per ce om 'christenen' die elkaar staan te bekogelen, maar om 'mensen' die in/met een conflict leven...
Verder ben ik het wel eens met je stukje over 'tweedracht'.
Dan kun je toch beter fan zijn van Toby Mac of M W Smith dan van Backstreetboys of weet ik veel wat nu in is
Zolang er geen sprake is van verafgoding wel ja. Want zodra mensen anderen gaan verafgoden, is het altijd slecht. Of het nu de dominee of Marilyn Manson is. (Om maar twee uitersten te noemen. Hoewel: MM is ook 'voorganger', maar dan in een satanskerk...)
Caprice:
Ik hoor toch liever een preek in 'tale Kanaans' dan in het Engels. Het komt op mij wel erg vreemd over.
Die beschuldiging van 'tale Kanaans' in preken is niet helemaal terecht. Onze dominee kun je daar echt niet op betrappen.
Soms is 'tale Kanaans' best mooi en poetisch. Maar om er jongeren mee te raken, om er onbekenden mee te raken, om altijd te spreken in -, om het dus als standaart te hebben. Dat gaat mij veel te ver. Als ik tale Kanaans wil horen of lezen ga ik wel lezen in de StatenVertaling of andere hele oude boeken. Maar op zondag wil ik ophelderingen, opbouwing, en dus geen oude taal die de boodschap nog moeilijker maakt dan deze al is (voor mij). En ik ben het met je eens dat op een Jongerendag het soms wel heel 'gemakkelijk' gaat. Maar fout vind ik dat niet. Ik zou zelf ook vaak wel iets meer diepgang willen.
Poolrev:
En over dat er in de (behoudende) kerk geen vreugde en blijdschap is? Dat is pure onzin. Als jij goed luistert (en ook kijkt) naar de dominee, dan hoor en zie je een nog veel mooiere en diepere vreugde en blijdschap.
Nu doe jij hetzelfde als waar men (in orthodoxere kringen) de 'lichteren' van beschuldigt: het een boven het ander verheffen. En het een als zijnde veel mooier dan het ander te bestempelen.
En of dat zo is: ik denk dat beiden hun goede/positieve en slechte/negatieve dingen hebben. En dat het heel persoonlijk is voor welke van de manieren jij (of ik) kiest/kies.
Het enige verschil met 'wereldse' artiesten zijn de teksten van hun songs. En dan moet je meestal heel goed luisteren wil je die kunnen oppikken (spreek uit ervaring (!)).
Mensen die mij kennen weten dat ik niet van het begrip 'gospel' hou. Maar Poolrev, ik moet je ongelijk geven. Het is ook de sfeer waarin de artiest en het publiek verkeert. Bovendien ligt het aan jezelf als je niet hoort wat men zingt. Ik hoor het wel. Ik hoor sowieso vaak wat men zingt. Bij gospel of seculier. En ik kan je wel vertellen dat het vaak om de sfeer gaat, die heel anders is... (Ik spreek uit ervaring).
Marnix:
Zolang God maar op nummer 1 staat en wedden dat dat het geval is bij die gospelartiesten en bij ontzettend veel jongeren op de EOJD.
Ik ben het met het meeste van je verhaal eens. Maar ik denk dat er ook genoeg gospelartiesten zijn die geld belangrijker vinden dan hun boodschap e.d.
Dergelijke boeken zijn er bij honderden, misschien wel duizenden hoor. Die moet je toch een beetje kunnen lezen?
Ja, maar dat doe ik als ik dat wil.
Ik doelde op die kreten in het Engels. We zijn hier toch in Nederland? Of zijn er soms buitenlandse gasten aanwezig die toegesproken worden?
Ja we zijn in Nederland. Maar engels is taal nummer 1 in de wereld. Je mag dus verwachten dat als een arties (die dus uit een engels-sprekend land komt) hier iets in het engels zegt dat het grootste gedeelte dat verstaat. En juist omdat het maar om enkele kreten gaat.
Poolrev:
Uit je de blijdschap niet in de kerk??? En in het zingen van de psalmen dan? Die zing je toch niet voor nix tijdens een kerkdienst?
Ja, je MAG blijdschap uiten in de kerk... Zingen: op hele noten die men daadwerkelijk als 'heel' beschouwd (en dus vier tellen per noot aanhoudt: oke iets overdreven maar you've got my point).
Is het niet te zien aan de dominee tijdens de preek en de mensen in de kerk?
Ik krijg bij veel dominees het beeld van de doodgraver uit de lucky lucke strips...
Dus dan maar Jongerendag...