eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 21 jan 2004 21:32

Marnix schreef:
En over dat er in de (behoudende) kerk geen vreugde en blijdschap is? Dat is pure onzin. Als jij goed luistert (en ook kijkt) naar de dominee, dan hoor en zie je een nog veel mooiere en diepere vreugde en blijdschap.

Je ziet het alleen niet. Je bent blij in je hart? Allicht... maar we uiten het maar niet... Voor mij persoonlijk is dat onnatuurlijk... Ik denk dat we daar allemaal nog veel van kunnen leren... als je blij (of juist niet blij, dat ook bij een EO jongerendag, heb ik vorige keer ervaren) bent is het heel normaal dat dat ook aan je te zien is.

Uit je de blijdschap niet in de kerk??? En in het zingen van de psalmen dan? Die zing je toch niet voor nix tijdens een kerkdienst? Is het niet te zien aan de dominee tijdens de preek en de mensen in de kerk? Moet je de volgende keer eens goed kijken..... Ik zie en ervaar (en uit) die vreugde en blijdschap juist wel in de kerk.
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 22 jan 2004 14:01

Poolrev schreef:Uit je de blijdschap niet in de kerk??? En in het zingen van de psalmen dan? Die zing je toch niet voor nix tijdens een kerkdienst? Is het niet te zien aan de dominee tijdens de preek en de mensen in de kerk? Moet je de volgende keer eens goed kijken..... Ik zie en ervaar (en uit) die vreugde en blijdschap juist wel in de kerk.

ב עבדו את-יהוה בשמחה; באו לפניו, ברננה.
Dient den HEERE met blijdschap, komt voor Zijn aanschijn met vrolijk gezang.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 22 jan 2004 14:05

Stacie schreef:
Ik hoor toch liever een preek in 'tale Kanaans' dan in het Engels.

Waar worden eigenlijk de preken in het engels gehouden ?

Vanavond op studentenvereniging, daarnaast in tal van landen dichterbij en veraf :wink:

Maar als je graag naar engelstalige dient wilt:
http://www.maranatha-delft.nl/Kerkdienst/engels.htm
bijv. www.ifes-nederland.nl heeft vast wel meer informatie (kijken onder internationale studenten).

Maar denk niet dat je dat bedoelde. Op de JD zijn de sprekers gewoon Nederlanders, ze spreken ook Nederlands. Alleen soms geven artiesten getuigenissen en deze zijn als het buitenlanders zijn meestal in het Engels!
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 22 jan 2004 14:12

Ik hoor toch liever een preek in 'tale Kanaäns' dan in het Engels.

Kanaänitisch, Moabitisch, Phoenicisch, Hebreeuws?
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 22 jan 2004 14:19

menachem schreef:
Ik hoor toch liever een preek in 'tale Kanaäns' dan in het Engels.

Kanaänitisch, Moabitisch, Phoenicisch, Hebreeuws?

יח; בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיוּ חָמֵשׁ עָרִים בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, מְדַבְּרוֹת שְׂפַת כְּנַעַן, וְנִשְׁבָּעוֹת, לַיהוָה צְבָאוֹת: עִיר הַהֶרֶס, יֵאָמֵר לְאֶחָת.

18 Te dien dage zullen er vijf steden47) in Egypteland zijn, sprekende48) de spraak van Kanaän, en zwerende49) den HEERE der heirscharen; een zal genoemd zijn50) een stad der verstoring.

48 ) sprekende

Hebreeuws, die met de lip Kanaäns spreken zullen, gelijk Gen. 11:1. Dat is, zij zullen van Gods Woord spreken, hetwelk in de spraak Kanaäns, dat is, in de Hebreeuwse spraak, beschreven is, en zij zullen zich van de gelovige Joden laten onderwijzen in den weg der zaligheid.

!!! Dat verheugt mijn hart !!!!

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 22 jan 2004 14:39

Zoals eens een oude Indiaan tegen Uncle Cam (koosnaam van Wycliffe vertalers van de oprichter van Wycliffe) zei: "If your God is so great, why doesn't He speak in my language?". En onze God is zo groot! Hij sprak op de eerste pinksterdag door de apostelen en iedereen hoorde de boodschap van JHWH niet alleen maar in het Aramees of Grieks, neej in ieders eigen moedertaal!
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Ichtus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ichtus » 22 jan 2004 16:26

Poolrev schreef:
Marnix schreef:
En over dat er in de (behoudende) kerk geen vreugde en blijdschap is? Dat is pure onzin. Als jij goed luistert (en ook kijkt) naar de dominee, dan hoor en zie je een nog veel mooiere en diepere vreugde en blijdschap.

Je ziet het alleen niet. Je bent blij in je hart? Allicht... maar we uiten het maar niet... Voor mij persoonlijk is dat onnatuurlijk... Ik denk dat we daar allemaal nog veel van kunnen leren... als je blij (of juist niet blij, dat ook bij een EO jongerendag, heb ik vorige keer ervaren) bent is het heel normaal dat dat ook aan je te zien is.

Uit je de blijdschap niet in de kerk??? En in het zingen van de psalmen dan? Die zing je toch niet voor nix tijdens een kerkdienst? Is het niet te zien aan de dominee tijdens de preek en de mensen in de kerk? Moet je de volgende keer eens goed kijken..... Ik zie en ervaar (en uit) die vreugde en blijdschap juist wel in de kerk.

Als ik psalmen hoor zingen op hele noten, word ik daar niet echt vrolijk van. Het weinige dat ik in de kerk ervaar is de blijdschap als de dominee amen zegt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2004 16:49

......

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 22 jan 2004 16:55

Evelien schreef:......

eh ja, wat wil je daar mee zeggen??

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 22 jan 2004 17:10

Ichtus schreef:Als ik psalmen hoor zingen op hele noten, word ik daar niet echt vrolijk van.
Ik persoonlijk ook niet zo, maar wat zou het jouw een zorg zijn als zij daar wel van kunnen genieten. Zij zullen wellicht wat minder vrolijk worden van liederen waar 20 keer de zin; "Ik prijs u HEER" in voorkomt, of waarin 5 keer het refrein; "More love, more power...." in herhaald word.
Ichtus schreef:Het weinige dat ik in de kerk ervaar is de blijdschap als de dominee amen zegt.
Ook dit zegt weer meer iets over jouw dan over de beste man in toga. Als je al eens een keer de moeite had gedaan om te luisteren naar wat hij te melden had, dacht je hier wellicht anders over. Laat iedereen gewoon in z'n waarde zou ik zeggen. Dan kunnen we het welicht ook gaan hebben over de echt belangrijke dingen in het leven.
Afbeelding

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 jan 2004 19:02

Jo met de banjo:
Pieter Zandt

Ik had al het vermoeden dat het om een reformatorische scholengemeenschap ging. Niets op tegen verder hoor, heb ook onderwijs genoten op een refo-school.

@mic:
Nou ja als iets niet van God en de Duivel kan komen (vind ik niet dat je kunt zeggen van een evenement als de EO j-dag, anders zou je ook moeten zegegn dat alles at in de kerk gebeurt of allemaal goed is of allemaal slecht):
Dan komt de EO-jdag van God, volgens Johannes kun je niet zeggen Jezus is Heer, dan door de HG. En dat wordt héééél vééél gezegd op de EO. jdag.

Maar dat wil niet zeggen dat ALLES wat gebeurd op een Jongerendag tot eer van God is, en dus is het van Satan (bron: Bijbel).

Ichtus:
Dat vind ik ook. Als je betuigt dat je eeen levend geloof hebt, word je scheef aangekeken.

Dat is overigens niet overal het geval. Maar inderdaad, het gebeurt (TE) vaak.

JopieK:
Och hoeveel niet-jongerendag bezoekers veridoliseren geen mensen? Dominee A, ouwe schrijver B of reformator C! Neemt bij sommige mensen ziekelijke proporties aan. Die persoon kan dan niets fout gedaan hebben alsof een mens geen mens blijft.

Ja, maar is dat een argument om het verafgoden van artiesten door 'wel-jongerendag bezoekers' goed te keuren? Dat denk ik dus niet.

Als jongeren enthousiast over een artiest zijn denk ik dat je dat niet meteen af hoeft te keuren.

Ja, maar 'enthousiast zijn over' is iets anders dan 'veridoliseren' (zoals jij het noemt).

Marnix:
(...) satan (schrijf die vervloekte naam maar niet met een hoofdletter want dat verdient hij niet) (...)

Ik schrijf (Marnix) Satan wel met een hoofdletter omdat het gaat om een naam. En namen schrijf ik met een hoofdletter. Begrippen echter niet, zoals duivel. In dat geval maak ik voor God een uitzondering (althans: als ik spreek over de God waar ik in geloof). ;)

Kijk eens naar Ierland.... "christenen" die elkaar met stenen staan tte bekogelen.

Dat hier sprake is van tweedracht staat buiten kijf. Maar er zit meer achter. Zo is het niet puur een 'godsdienstig' conflict tussen katholieken en protestanten. Dus gaat het niet per ce om 'christenen' die elkaar staan te bekogelen, maar om 'mensen' die in/met een conflict leven...
Verder ben ik het wel eens met je stukje over 'tweedracht'.

Dan kun je toch beter fan zijn van Toby Mac of M W Smith dan van Backstreetboys of weet ik veel wat nu in is

Zolang er geen sprake is van verafgoding wel ja. Want zodra mensen anderen gaan verafgoden, is het altijd slecht. Of het nu de dominee of Marilyn Manson is. (Om maar twee uitersten te noemen. Hoewel: MM is ook 'voorganger', maar dan in een satanskerk...)

Caprice:
Ik hoor toch liever een preek in 'tale Kanaans' dan in het Engels. Het komt op mij wel erg vreemd over.
Die beschuldiging van 'tale Kanaans' in preken is niet helemaal terecht. Onze dominee kun je daar echt niet op betrappen.

Soms is 'tale Kanaans' best mooi en poetisch. Maar om er jongeren mee te raken, om er onbekenden mee te raken, om altijd te spreken in -, om het dus als standaart te hebben. Dat gaat mij veel te ver. Als ik tale Kanaans wil horen of lezen ga ik wel lezen in de StatenVertaling of andere hele oude boeken. Maar op zondag wil ik ophelderingen, opbouwing, en dus geen oude taal die de boodschap nog moeilijker maakt dan deze al is (voor mij). En ik ben het met je eens dat op een Jongerendag het soms wel heel 'gemakkelijk' gaat. Maar fout vind ik dat niet. Ik zou zelf ook vaak wel iets meer diepgang willen.

Poolrev:

Nu doe jij hetzelfde als waar men (in orthodoxere kringen) de 'lichteren' van beschuldigt: het een boven het ander verheffen. En het een als zijnde veel mooier dan het ander te bestempelen.
En of dat zo is: ik denk dat beiden hun goede/positieve en slechte/negatieve dingen hebben. En dat het heel persoonlijk is voor welke van de manieren jij (of ik) kiest/kies.

Het enige verschil met 'wereldse' artiesten zijn de teksten van hun songs. En dan moet je meestal heel goed luisteren wil je die kunnen oppikken (spreek uit ervaring (!)).

Mensen die mij kennen weten dat ik niet van het begrip 'gospel' hou. Maar Poolrev, ik moet je ongelijk geven. Het is ook de sfeer waarin de artiest en het publiek verkeert. Bovendien ligt het aan jezelf als je niet hoort wat men zingt. Ik hoor het wel. Ik hoor sowieso vaak wat men zingt. Bij gospel of seculier. En ik kan je wel vertellen dat het vaak om de sfeer gaat, die heel anders is... (Ik spreek uit ervaring).

Marnix:
Zolang God maar op nummer 1 staat en wedden dat dat het geval is bij die gospelartiesten en bij ontzettend veel jongeren op de EOJD.

Ik ben het met het meeste van je verhaal eens. Maar ik denk dat er ook genoeg gospelartiesten zijn die geld belangrijker vinden dan hun boodschap e.d.

Dergelijke boeken zijn er bij honderden, misschien wel duizenden hoor. Die moet je toch een beetje kunnen lezen?

Ja, maar dat doe ik als ik dat wil.

Ik doelde op die kreten in het Engels. We zijn hier toch in Nederland? Of zijn er soms buitenlandse gasten aanwezig die toegesproken worden?

Ja we zijn in Nederland. Maar engels is taal nummer 1 in de wereld. Je mag dus verwachten dat als een arties (die dus uit een engels-sprekend land komt) hier iets in het engels zegt dat het grootste gedeelte dat verstaat. En juist omdat het maar om enkele kreten gaat.

Poolrev:
Uit je de blijdschap niet in de kerk??? En in het zingen van de psalmen dan? Die zing je toch niet voor nix tijdens een kerkdienst?

Ja, je MAG blijdschap uiten in de kerk... Zingen: op hele noten die men daadwerkelijk als 'heel' beschouwd (en dus vier tellen per noot aanhoudt: oke iets overdreven maar you've got my point).

Is het niet te zien aan de dominee tijdens de preek en de mensen in de kerk?

Ik krijg bij veel dominees het beeld van de doodgraver uit de lucky lucke strips...

Dus dan maar Jongerendag...

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 21:58

Ichtus schreef:Het weinige dat ik in de kerk ervaar is de blijdschap als de dominee amen zegt.

Vanwaar die blijdschap?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 22 jan 2004 22:00

Vanwaar die blijdschap?

hoogwaarschijnlijk om het feit dat ie dan naar huis mag. wat treurig gesteld dat het Woord je hart niet mag binnendringen, Ichtus.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 jan 2004 22:14

@mic:
Nou ja als iets niet van God en de Duivel kan komen (vind ik niet dat je kunt zeggen van een evenement als de EO j-dag, anders zou je ook moeten zegegn dat alles at in de kerk gebeurt of allemaal goed is of allemaal slecht):
Dan komt de EO-jdag van God, volgens Johannes kun je niet zeggen Jezus is Heer, dan door de HG. En dat wordt héééél vééél gezegd op de EO. jdag.

Maar dat wil niet zeggen dat ALLES wat gebeurd op een Jongerendag tot eer van God is, en dus is het van Satan (bron: Bijbel).
Klopt. Het enige probleem is dat ik nog niets tegengekomen ben op deze wereld wat geheel tot eer is en wat niet bevlekt is door de zonde. Want als we daar héél dicht in de buurt komen raken we meestal o.a. onze nederigheid. Daar komt bij dat de plek waar zaten het meeste verliest hij ook de hevigste strijd ontketent.

p.s. satan wordt in de bijbel ook met kleine letter geschreven Kurt.
p.s.2 Altijd leuk als je hier oude Calvo's tegenkomt :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 22 jan 2004 22:17

kurtyo schreef:Poolrev:
Uit je de blijdschap niet in de kerk??? En in het zingen van de psalmen dan? Die zing je toch niet voor nix tijdens een kerkdienst?

Ja, je MAG blijdschap uiten in de kerk... Zingen: op hele noten die men daadwerkelijk als 'heel' beschouwd (en dus vier tellen per noot aanhoudt: oke iets overdreven maar you've got my point).

Is het niet te zien aan de dominee tijdens de preek en de mensen in de kerk?

Ik krijg bij veel dominees het beeld van de doodgraver uit de lucky lucke strips...

Dus dan maar Jongerendag...

En dit is waarom ik het niet eens ben met de EO-jd. Er worden er wel degelijk mee uit de kerk gehaald. Daar getuigen een paar van de bovenstaande reacties van. En is de kerk niet door God Zelf ingesteld?
Misschien grof gezegd, maar de met de EO-jd worden er mensen bij de kerk en Gods Waarheid vandaan getrokken, het is, ja, een instrument in de handen van de duivel.
Earth has no sorrow that

Heaven cannot heal

Terug naar “Archief”