Adoptie deel2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 nov 2008 20:32

Heidebloem schreef:Heb even getwijfeld of ik dit verhaal wel zou plaatsen, na zoveel goede berichten. Maar ik hoorde dus van een adoptieverhaal:

Jong stel, helemaal door procedure, heeft een toezegging voor een kindje gekregen, zelfs foto gekregen, vliegreis gepland. Voor papieren aanvraag naar Den Haag (weet niet specifiek wat) en toen werd het alsnog afgewezen omdat de man 16 jaar!! geleden kanker gehad heeft! (Daarna nooit meer iets van teruggevonden)
Hoe bestaat het!

Vreselijk. Moet wel China geweest zijn? In China zijn heel recent de regels aangescherpt. Je mag in je verleden geen kanker hebben zitten, maar ook wanneer je diabetes hebt, problemen met je schildklier, noem maar op (ik roep nu zomaar wat dingen), dan wijzen ze je af. China is heel streng geworden en dit is niet het enige verhaal wat ik in dat kader gehoord heb. Een rouwproces is het zeker. Het is bijna onmenselijk.

Deze mensen hebben waarschijnlijk niks verzwegen. Die kanker staat hoe dan ook in elke medische verklaring, ook de verklaring die de kinderbescherming voor het raadsonderzoek krijgt. En geloof me: die diepen dat helemaal uit. Het was dus bekend. Dat kan niet anders. Maar had China eerst de regel, dat je - volgens mij - 10 jaar kankervrij moest zijn, is die regel dus ineens aangescherpt.

Wat een nachtmerrie. Momenteel is het zo, dat wanneer je ook maar een klein medisch iets in je verleden hebt gehad, dat een vergunninghouder niet meer in China voor je wil bemiddelen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 nov 2008 20:34

Heidebloem schreef:Dat dacht ik ook, als je nu direct wordt afgewezen, dan is het nog een zure appel, maar daar kom je wel overheen.

Maar als je al zo ver bent! Het is nu een compleet rouwproces voor die mensen.

Was het toevallig via de Special Need-procedure? Want die werkt anders: dan krijg je eerst het voorstel, dan pas maak je alle papieren in orde en worden die in China gecontroleerd. Ik gok nu maar wat, hoor, maar misschien weet jij het antwoord ook wel niet. Maar ik vermoed dat het zo gegaan is. Het voorstel was er dus eerder dan de definitieve toewijzing door China zelf.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 18 nov 2008 21:10

Dat is idd erg verdrietig zeg. Snap best dat er regels zijn, maar in dit geval niet. 16 jaar is een erg lange tijd.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 nov 2008 22:16

Tja, elk land redeneert vanuit eigen perspectief en cultuur. Vreselijk, maar daar kan niemand iets aan doen.

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 19 nov 2008 12:05

Gunnen die Chinezen hun kindertjes zonder toekomst geen fijne toekomst in een ander land dat ze de regels zo streng aanscherpen terwijl ze toch zelf ook niet veel te bieden hebben aan die kinderen?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 nov 2008 16:55

Jess schreef:Gunnen die Chinezen hun kindertjes zonder toekomst geen fijne toekomst in een ander land dat ze de regels zo streng aanscherpen terwijl ze toch zelf ook niet veel te bieden hebben aan die kinderen?

Er speelt natuurlijk veel meer mee dan dat wij zo kunnen bedenken. Denk alleen eens aan politieke redenen. China wil af van het imago het land te zijn dat zoveel kinderen 'exporteert'. Het is natuurlijk schandalig, dat een land niet voor zijn eigen kinderen kan zorgen. Nou, China is meer bezig met zo'n status-aspect dan met de kindjes zelf. Het is nu eenmaal China.

Verder is het nu eenmaal zo, dat er voor Chinese kindjes vanuit de Westerse wereld enorm veel belangstelling is. Vooral vanuit de VS. Het zijn (bijna) blanke kindjes. Ze zijn meestal erg jong. De run op de Chinese kindjes is dus echt gigantisch. Wist je dat China een apart ministerie heeft voor adoptiezaken? Honderden medewerkers zijn de hele dag bezig met de verwerking van al die dossiers van al die kinderen en al die aspirant-ouders.

Omdat China een beetje van het imago af wil en er (gelukkig) steeds minder kinderen te vondeling worden gelegd (op het platteland natuurlijk nog wel, maar in de steden neemt het langzaam af), is het 'aanbod' dus kleiner. Dan kun je meer eisen stellen. Zo is China zelfs eisen gaan stellen aan het gewicht van de aspirant-ouders. Je mag geen obesitas hebben.

China kan die eisen stellen. En mocht onverhoopt een kindje geen thuis vinden, dan zal de Chinese regering daar echt niet mee zitten. Het blijft China.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 19 nov 2008 19:49

Pfff, wat heftig. Ik weet overigens idd niet de details van de aanvraag.
Maar wat een politiek spelletje!
En uiteindelijk heeft het volgens mij niets te maken met de eisen zelf, maar meer met het machtsvertoon.
Akelig, als er zo over de rug van kinderen spelletjes gespeeld worden.
En dat zal vast niet alleen in China zo gaan...
AfbeeldingAfbeelding

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 nov 2008 10:17

Even een update: afgelopen vrijdag hebben we ons tweede raadsgesprek gehad. En wat een leuk en goed gesprek was dat! Liepen we na het eerste gesprek nog een beetje verward het kantoor uit, dit keer huppelden we vol energie het gebouw uit.

Het hele gesprek draaide om ons eigen leven: wie zijn wij, wat hebben we meegemaakt, hoe is onze relatie, etc., etc. Nou, dat was gewoon heel makkelijk, want je leven leef je zelf, dus er was niets waarvan wij dachten 'wat is dat nou weer voor vraag.' We hadden natuurlijk onze levenslopen moeten schrijven. Allebei ongeveer 12 kantjes vol getikt. We hebben nu tenminste het gevoel, dat ze weten wie wij zijn en hoe wij in het leven staan. Het was ook erg opvallend, dat we nu niet meer als 'het jonge stel' werden benaderd en onze onderzoekster ging overduidelijk op zoek naar formuleringen om ons als jonge, zelfstandige en verantwoordelijke mensen neer te zetten.

Pas achteraf vielen ons dingen op. Zo vroeg ze een keertje, wat we zouden doen als we toch ineens zwanger zouden raken. het kan natuurlijk gebeuren, zelfs al houd je het tegen. Wij reageerden meteen allebei met hetzelfde: 'dan krijgen we gezinsuitbreiding.' Ze moest toen glimlachen en pas gisteren viel het kwartje bij mij: de vraag was heel anders bedoeld. Het ging de raad natuurlijk om het gevoel wat je dan zou hebben, het verschil tussen een biologisch eigen kindje en een adoptiekindje, maar dat kwam niet eens in ons hoofd op. En zo waren er meer dingen, die de raadsonderzoekster deden glimlachen en druk deed schrijven. En die dingen, die voelen bijzonder positief :mrgreen:

Over 2 weken komen ze bij ons thuis. Dan gaat het over het kind/de kinderen, hoe wij ze willen opvoeden, etc.

We hebben er zin in :mrgreen:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 23 nov 2008 12:46

Klinkt goed zeg, wat leuk dat jullie er zo lekker in zitten nu!
Toch blijft het spannend wat het gaat worden natuurlijk.
Hopelijk hoeven jullie niet lang meer te wachten :)
Het lijkt me trouwens erg grappig om met jullie gesprekken te voeren als ik dat zo lees, haha!
pobody's nerfect

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 23 nov 2008 13:25

Geweldig, Galateia! Heel veel succes verder!
Jullie grote droom komt langzaam dichterbij!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2008 14:23

WOW!!! :lol:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 nov 2008 15:38

Geweldig om te lezen!!!

*|Scatie