lammetje schreef:Je moet alles wat je doet niet voor jezelf doen. Het grote gebod is: Gij zult de Heere uw God liefhebben. Als je van iemand houdt, volkomen, dan zul je geen dingen doen die hij/zij verbied. Zo is het ook met de liefde tot God lijkt me.
Ja, dus? Dingen doen die niet tot Zijn eer zijn, zijn niet meteen tot Zijn oneer?
Iedere christen doet toch genoeg dingen die niet tot Zijn eer, maar ook niet tot Zijn oneer zijn? Of je nu op zaterdag naar het voetbalveld gaat (waar gevloekt wordt), of het winkelcentrum induikt (waar gevloekt wordt), het is allebei niet tot Zijn eer. Maar daarmee nog niet tot Zijn oneer.
ik bedoelde niet dat je je niet kunt vertonen als er gevloekt wordt, want dan kun je beter binnen blijven ja.
Ik bedoelde dat je niet bewust ergens naartoe moet gaan waar je weet dat er gevloekt wordt en er dingen tot oneer van God gebeuren.
Je bedoelde niet dat je je ergens niet kunt vertonen als er gevloekt wordt, maar je bedoelde dat je niet bewust ergens naartoe kunt gaan als er gevloekt wordt... dat komt toch op hetzelfde neer? Wat is daar nu het verschil in?
Er staat overigens ook in de bijbel dat je de overheid moet 'eren' zolang het niet tegen Gods Woord ingaat. Belasting etc moet je dus betalen, dat is naar Gods wil, maar als de overheid je een opdracht geeft om iemand te vermoorden moet je daar (natuurlijk) geen gehoor aan geven.
Ik zie het verband m.b.t. deze discussie niet zo.
In de Bijbel wordt niet gevloekt. Er staan wel dingen beschreven die tegen de geboden van God in gaan, maar die zijn om van te leren, om te laten zien hoe God straft en met de mensen omgaat, niet om na te leven.
Ik wil niet zeggen dat een film wel om na te leven is, maar die zijn iig niet door God Zelf gemaakt, de bijbel wel. Daarom is de bijbel goed en vind ik een film dus niet goed.
Gelukkig bestaan er ook nog genoeg films die je wél met een gerust hart kunt kijken, ook al zijn die niet door God Zelf geregisseerd.
Met/door het lezen van het nieuws en het praten en nadenken met anderen daarover kun je ook leren en nadenken over hoe de wereld in elkaar steekt met al de gevolgen en problemen en hoe je daarmee om kunt geen, daar heb je echt geen speelfilms voor nodig.
Speelfilms kunnen je wel even stilzetten bij onderwerpen die normaal gesproken niet in het nieuws komen. Niet dat speelfilms per definitie educatief zijn, dat lijkt me ook niet nodig. Maar die eis lijk jij wel te stellen.
En nogmaals, we leven niet voor onszelf. Ik weet dat er weinig mensen zijn die het nu met me eens zijn, maar wat maakt het nu uit of je het hoog schopt in de maatschappij, of je een goed betaalde baan hebt, of je goed aanzien hebt van mensen/vrienden, als je het leven maar getroost kunt verlaten, dán zal je leven pas écht goed worden.
wil niet zeggen dat je daarom maar lekker niks hoeft te doen, want dat heeft God ook niet bevolen, maar leven zoals Hij het wil, tot Zijn eer wordt vaak op de tweede plek gezet en het eigen belang bovenaan!
Dat betekent toch niet dat je altijd maar bezig moet zijn met Zijn eer? Hoe vul jij een vrije dag in dan? Als je boodschappen doet, doe je dat toch ook niet tot Zijn eer?