Films...wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2008 10:57

kwebbel schreef:Ik ben het wel met lammetje eens. De verhalen uit de Bijbel zijn er om wat van te leren, niet om klakkeloos na te spelen.
Hoewel het leerzaam is voor de kinderen om zo een beeld te krijgen hoe die mensen toen zouden hebben geleefd.
Verder over voetbal gesproken. Ik vind het toch meer naar een afgod gaan. Als supporter ga je helemaal in op het spel, je vloekt, scheldt en gilt alles bij elkaar als ze een doelpunt missen, alles wat God verboden heeft qua schelden doe je juist.
En als je favoriet een doelpunt scoort vind je diegene zooooo knap, geweldig, een gaaf, wauw zeg.....

Nee ik geef er niets om!
Maar dat neemt niet weg dat voetbal wel een leuke sport kan zijn om naar te kijken....

En.... loop je dan ook te vloeken en te schelden als die bal er niet in gaat? Wat een vooroordelen heb je over voetbalsupporters. Ik ga wel eens naar een wedstrijd en loop dan niet te vloeken en te schelden, gil niet te hele boel bij elkaar, ik aanbid geen spelers die scoren. Ik ben ook niet uren chagrijnig als "mijn club" verliest. En ik ben lang niet de enige die er zo mee omgaat. Dus voetbal is niet per definitie een afgod, anders zou je het ook niet leuk kunnen vinden om naar te kijken ;) Helaas maken sommige mensen er een afgod van.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 18 nov 2008 12:02

het gaat er ook niet zozeer om dat JIJ dat per definitie doet of juist laat, maar dat je kijkt naar mensen die dit wel doen/vinden/zeggen.

Ik geloof niet dat er nooit iemand om jou heen staat die wel eens vloekt terwijl jij dit hoort. Jij staat daar voor je lol, bewust terwijl die persoon vloek, ik geloof dat je dan meevloekt, als je er niks van zegt.

Zo zie ik het ook met films waarin gevloekt wordt, je kijkt daar bewust naar, je vloekt dus mee als er in de film gevloekt wordt. Ik geloof niet dat je dus zo'n film tot eer van God kunt kijken.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 18 nov 2008 12:56

lammetje schreef:Zo zie ik het ook met films waarin gevloekt wordt, je kijkt daar bewust naar, je vloekt dus mee als er in de film gevloekt wordt. Ik geloof niet dat je dus zo'n film tot eer van God kunt kijken.

Een film waarin mensen dingen doen die niet tot Gods eer zijn, moet vermeden worden. De bijbel waarin mensen dingen doen die niet tot Gods eer zijn, is echter van levensbelang.

Het komt op mij een beetje inconsequent over, als je zegt dat je het een wel weert omdat mensen daar dingen doen die niet tot Gods eer zijn, terwijl iets anders waarin dat OOK gebeurd, niet geweerd wordt. Nu is de bijbel wel een extreem voorbeeld, maar zo zijn er natuurlijk wel meer dingen. Je betaald bijvoorbeeld mee aan een overheid die van alles toe staat wat niet tot Gods eer is.

Ik denk zelf dat het goed is om betrokken te zijn bij de maatschappij en wat daarin gebeurd. Het kijken van films kan je erbij helpen om beter te begrijpen hoe die maatschappij in elkaar zit. Ik denk dat het je ook weerbaarder kan maken. Het kan je aan het nadenken zetten over misstanden in de wereld en hoe je daarmee om kunt gaan.
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 18 nov 2008 12:58

lammetje schreef:het gaat er ook niet zozeer om dat JIJ dat per definitie doet of juist laat, maar dat je kijkt naar mensen die dit wel doen/vinden/zeggen.

Ik geloof niet dat er nooit iemand om jou heen staat die wel eens vloekt terwijl jij dit hoort. Jij staat daar voor je lol, bewust terwijl die persoon vloek, ik geloof dat je dan meevloekt, als je er niks van zegt.

Zo zie ik het ook met films waarin gevloekt wordt, je kijkt daar bewust naar, je vloekt dus mee als er in de film gevloekt wordt. Ik geloof niet dat je dus zo'n film tot eer van God kunt kijken.

Je haalt nu 2 dingen door elkaar. Ten eerste zeg je dat, als er ergens gevloekt wordt, je je daar niet meer kunt vertonen. Dan kun je je als christen nergens meer vertonen, lijkt me. Of je moet het plezierig vinden je hele dag te vullen met het vermanen van mensen die vloeken.

Ten tweede zeg je dat je niet gelooft dat je films tot eer van God kunt kijken. Maar moét dat dan? Moet ik alles wat ik in mijn vrije tijd doe, maar tot eer van God doen?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 18 nov 2008 13:21

Je moet alles wat je doet niet voor jezelf doen. Het grote gebod is: Gij zult de Heere uw God liefhebben. Als je van iemand houdt, volkomen, dan zul je geen dingen doen die hij/zij verbied. Zo is het ook met de liefde tot God lijkt me.

ik bedoelde niet dat je je niet kunt vertonen als er gevloekt wordt, want dan kun je beter binnen blijven ja.
Ik bedoelde dat je niet bewust ergens naartoe moet gaan waar je weet dat er gevloekt wordt en er dingen tot oneer van God gebeuren.

Er staat overigens ook in de bijbel dat je de overheid moet 'eren' zolang het niet tegen Gods Woord ingaat. Belasting etc moet je dus betalen, dat is naar Gods wil, maar als de overheid je een opdracht geeft om iemand te vermoorden moet je daar (natuurlijk) geen gehoor aan geven.

In de Bijbel wordt niet gevloekt. Er staan wel dingen beschreven die tegen de geboden van God in gaan, maar die zijn om van te leren, om te laten zien hoe God straft en met de mensen omgaat, niet om na te leven.
Ik wil niet zeggen dat een film wel om na te leven is, maar die zijn iig niet door God Zelf gemaakt, de bijbel wel. Daarom is de bijbel goed en vind ik een film dus niet goed.
En ik heb ondertussen best wel genoeg ervaring mbt het kijken van films om dit te vinden...

Met/door het lezen van het nieuws en het praten en nadenken met anderen daarover kun je ook leren en nadenken over hoe de wereld in elkaar steekt met al de gevolgen en problemen en hoe je daarmee om kunt geen, daar heb je echt geen speelfilms voor nodig.

En nogmaals, we leven niet voor onszelf. Ik weet dat er weinig mensen zijn die het nu met me eens zijn, maar wat maakt het nu uit of je het hoog schopt in de maatschappij, of je een goed betaalde baan hebt, of je goed aanzien hebt van mensen/vrienden, als je het leven maar getroost kunt verlaten, dán zal je leven pas écht goed worden.
wil niet zeggen dat je daarom maar lekker niks hoeft te doen, want dat heeft God ook niet bevolen, maar leven zoals Hij het wil, tot Zijn eer wordt vaak op de tweede plek gezet en het eigen belang bovenaan!

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 18 nov 2008 14:04

lammetje schreef:Je moet alles wat je doet niet voor jezelf doen. Het grote gebod is: Gij zult de Heere uw God liefhebben. Als je van iemand houdt, volkomen, dan zul je geen dingen doen die hij/zij verbied. Zo is het ook met de liefde tot God lijkt me.
Ja, dus? Dingen doen die niet tot Zijn eer zijn, zijn niet meteen tot Zijn oneer?

Iedere christen doet toch genoeg dingen die niet tot Zijn eer, maar ook niet tot Zijn oneer zijn? Of je nu op zaterdag naar het voetbalveld gaat (waar gevloekt wordt), of het winkelcentrum induikt (waar gevloekt wordt), het is allebei niet tot Zijn eer. Maar daarmee nog niet tot Zijn oneer.

ik bedoelde niet dat je je niet kunt vertonen als er gevloekt wordt, want dan kun je beter binnen blijven ja.
Ik bedoelde dat je niet bewust ergens naartoe moet gaan waar je weet dat er gevloekt wordt en er dingen tot oneer van God gebeuren.
Je bedoelde niet dat je je ergens niet kunt vertonen als er gevloekt wordt, maar je bedoelde dat je niet bewust ergens naartoe kunt gaan als er gevloekt wordt... dat komt toch op hetzelfde neer? Wat is daar nu het verschil in?

Er staat overigens ook in de bijbel dat je de overheid moet 'eren' zolang het niet tegen Gods Woord ingaat. Belasting etc moet je dus betalen, dat is naar Gods wil, maar als de overheid je een opdracht geeft om iemand te vermoorden moet je daar (natuurlijk) geen gehoor aan geven.
Ik zie het verband m.b.t. deze discussie niet zo.

In de Bijbel wordt niet gevloekt. Er staan wel dingen beschreven die tegen de geboden van God in gaan, maar die zijn om van te leren, om te laten zien hoe God straft en met de mensen omgaat, niet om na te leven.
Ik wil niet zeggen dat een film wel om na te leven is, maar die zijn iig niet door God Zelf gemaakt, de bijbel wel. Daarom is de bijbel goed en vind ik een film dus niet goed.
Gelukkig bestaan er ook nog genoeg films die je wél met een gerust hart kunt kijken, ook al zijn die niet door God Zelf geregisseerd.

Met/door het lezen van het nieuws en het praten en nadenken met anderen daarover kun je ook leren en nadenken over hoe de wereld in elkaar steekt met al de gevolgen en problemen en hoe je daarmee om kunt geen, daar heb je echt geen speelfilms voor nodig.
Speelfilms kunnen je wel even stilzetten bij onderwerpen die normaal gesproken niet in het nieuws komen. Niet dat speelfilms per definitie educatief zijn, dat lijkt me ook niet nodig. Maar die eis lijk jij wel te stellen.

En nogmaals, we leven niet voor onszelf. Ik weet dat er weinig mensen zijn die het nu met me eens zijn, maar wat maakt het nu uit of je het hoog schopt in de maatschappij, of je een goed betaalde baan hebt, of je goed aanzien hebt van mensen/vrienden, als je het leven maar getroost kunt verlaten, dán zal je leven pas écht goed worden.
wil niet zeggen dat je daarom maar lekker niks hoeft te doen, want dat heeft God ook niet bevolen, maar leven zoals Hij het wil, tot Zijn eer wordt vaak op de tweede plek gezet en het eigen belang bovenaan!
Dat betekent toch niet dat je altijd maar bezig moet zijn met Zijn eer? Hoe vul jij een vrije dag in dan? Als je boodschappen doet, doe je dat toch ook niet tot Zijn eer?

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 18 nov 2008 14:06

lammetje schreef:Ik bedoelde dat je niet bewust ergens naartoe moet gaan waar je weet dat er gevloekt wordt en er dingen tot oneer van God gebeuren.

En als God niet wil dat wij daar zijn, wie verteld deze verloren zielen het Goede Nieuws dan?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2008 14:12

lammetje schreef:het gaat er ook niet zozeer om dat JIJ dat per definitie doet of juist laat, maar dat je kijkt naar mensen die dit wel doen/vinden/zeggen.

Ik kijk naar een ploeg die voetbalt tegen een andere ploeg. Dat er mensen op de tribune zijn die zich er verkeerd gedragen klopt, maar die mensen kom ik ook tegen in de supermarkt, die vloeken ook in de bus... dat ligt dus niet aan het spel maar aan de mensen zelf.

Die is er wel eens, daar erger ik me aan, soms zeg ik er wat van. En nogmaals, ik hoor ook mensen vloeken in de supermarkt, de bus, bij mijn eigen sport etc. Ik snap niet wat dit met voetbal te maken heeft. Mag ik nu ook niet meer in de supermarkt komen en met de bus reizen?

Mee eens. Dan kan je er ook moeilijk van van zeggen tegen zo'n acteur, scriptschrijver etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 18 nov 2008 14:12

Volgens mij doen jullie er echt alles aan om Lammetje verkeerd te begrijpen he? Het lijkt me, jostitosti, dat zij al genoeg heeft uitgelegd dat je je als christen niet binnen kunt opsluiten. Maar zeg me eerlijk; als jij naar een of andere nachtclub gaat ofzo, ga jij daar dan een serieus evangeliserend gesprek aan met de dronken mensen die daar staan te dansen, of in een parenclub ofzo? Dat schijn jij met je vorige post te impliceren en dat zou ik weleens willen zien!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 18 nov 2008 14:28

CC ik doelde even op het punt van jostitosti mbt betalen aan de overheid als voorbeeld.

Ergens bewust voor de fun naartoe gaan zoals het voetbalveld wat niet noodzakelijk is, daar doelde ik op. De boodschappen moet je toch wel halen want mijn supermarkt levert nog steeds niet gratis aan huis en het geld is ook niet in overvloed aanwezig. En met de bus reizen is in sommige gevallen ook gewoon nodig. Maar naar het voetbalveld om de sport te bekijken, café, of andere uitgaansgelegenheden niet.

"1 Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters;
2 Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.
3 Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, en welks blad niet afvalt; en al wat hij doet, zal wel gelukken.
4 Alzo zijn de goddelozen niet, maar als het kaf, dat de wind henendrijft.
5 Daarom zullen de goddelozen niet bestaan in het gericht, noch de zondaars in de vergadering der rechtvaardigen.
6 Want de HEERE kent den weg der rechtvaardigen; maar de weg der goddelozen zal vergaan."

Mijns inziens staat hier dat je je niet tussen de spotters en zondaren moet begeven zolang dat niet noodzakelijk is!
Ik merk dat mensen dingen goed gaan praten door te zeggen dat je vloeken ook hoort in de bus, in de supermarkt, en op straat, maar ook dáár horen we wat van te zeggen áls er gelegenheid is! In elk geval horen we op dat moment te bidden voor die persoon die misschien niet eens doorheeft wat hij nu precies zegt/vraagt.

maar daarnaast dwalen we erg af, mijn mening mbt dit onderwerp is duidelijk vermoed ik...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2008 14:43

lammetje schreef:CC ik doelde even op het punt van jostitosti mbt betalen aan de overheid als voorbeeld.

Ergens bewust voor de fun naartoe gaan zoals het voetbalveld wat niet noodzakelijk is, daar doelde ik op. De boodschappen moet je toch wel halen want mijn supermarkt levert nog steeds niet gratis aan huis en het geld is ook niet in overvloed aanwezig. En met de bus reizen is in sommige gevallen ook gewoon nodig. Maar naar het voetbalveld om de sport te bekijken, café, of andere uitgaansgelegenheden niet.

"1 Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters;
2 Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.
3 Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, en welks blad niet afvalt; en al wat hij doet, zal wel gelukken.
4 Alzo zijn de goddelozen niet, maar als het kaf, dat de wind henendrijft.
5 Daarom zullen de goddelozen niet bestaan in het gericht, noch de zondaars in de vergadering der rechtvaardigen.
6 Want de HEERE kent den weg der rechtvaardigen; maar de weg der goddelozen zal vergaan."

Mijns inziens staat hier dat je je niet tussen de spotters en zondaren moet begeven zolang dat niet noodzakelijk is!
Ik merk dat mensen dingen goed gaan praten door te zeggen dat je vloeken ook hoort in de bus, in de supermarkt, en op straat, maar ook dáár horen we wat van te zeggen áls er gelegenheid is! In elk geval horen we op dat moment te bidden voor die persoon die misschien niet eens doorheeft wat hij nu precies zegt/vraagt.

maar daarnaast dwalen we erg af, mijn mening mbt dit onderwerp is duidelijk vermoed ik...

Tja, maar boodschappen kan je bestellen, in plaats van met de bus kan je ook fietsen of met de auto, je kan altijd thuis eten en niet in restaurantjes. Ik vind het dus niet helemaal het goede criterium, als je overal niet mag komen waar je voor ontspanning / vermaak komt en waar gevloekt wordt, kan je haast nergens meer komen. Als ik zonder reden in een restaurant zit, puur ter ontspanning, en iemand vloekt, doe ik dan eigenlijk daar aan mee, puur omdat ik daar ook zit? En als ik in een voetbalstadion zit en iemand vloekt, doe ik dan daaraan mee omdat ik daar zit, of is voetbal daarom verkeerd omdat die man daar vloekt? Zo werkt dat volgens mij niet.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 nov 2008 15:37

Ik kan me deels zeker vinden in Lammetjes mening. Niet dat ik daarmee meteen vind dat films niet mogen, maar heel kritisch kijken is denk ik erg goed.
Wat ik wel zo enorm jammer vind van veel christenen, is dat ze zich juist níet laten zien op sportvelden, in cafés, in restauranten. Laten we juist met zijn allen laten zien wat onwijs mooi ons geloof is, en hoe mooi het is dat we, als we sterven, bij Hem mogen komen!
Dat kunnen we niet door ons af te sluiten voor de wereld om ons heen.
IN het café heb ik met bepaalde ongelovige vrienden de mooiste geloofs gesprekken. Juist omdat zo'n omgeving voor hen veel vertrouwder is dan mijn huis ofzo, omdat ze er elk weekend zitten.

Ik heb bewust gekozen voor het werken op een openbare werkplek (al is het soms nog zo moeilijk!). OMdat ik daar juist mijn geloof uit kan dragen. Al vind ik het soms wel lastig, omdat ik er helemaal alleen in sta op mijn groep. Maar ik geloof wel dat God ons christenen juist IN deze wereld zet om iets uit te dragen, niet om alle plekken waar iets gebeurd wat tegen Zijn wil in gaat te vermijden.
Laten we met zijn allen opstaan voor Hem, in plaats van ons terug te trekken, waardoor we niet meer écht uit kunnen stralen wat voor moois 'wij' hebben!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 18 nov 2008 15:51

LauraC schreef:zeg me eerlijk; als jij naar een of andere nachtclub gaat ofzo, ga jij daar dan een serieus evangeliserend gesprek aan met de dronken mensen die daar staan te dansen, of in een parenclub ofzo? Dat schijn jij met je vorige post te impliceren en dat zou ik weleens willen zien!

Je moest eens weten..... ;) Iets vertellen of duidelijk maken kan trouwens ook impliciet, dat even ter verduidelijking.... ;)

Lammetje schreef:mijn mening mbt dit onderwerp is duidelijk vermoed ik...

Ik vind alleen je argumenten niet echt houdbaar. Eerlijk gezegd vind ik het bijna hypocriet. Je wilt niet mee doen aan dingen die niet tot Gods eer zijn, maar als het jou uitkomt (in de supermarkt of met de bus) dan is dat ineens niet belangrijk meer.... dan is jou eigen comfort ineens belangrijker.... ik stel het even heel scherp, maar ik denk dat het van belang is om goed na te denken over je argumenten... en dat heeft dus ook met dit onderwerp te maken....

lammetje schreef:Ik merk dat mensen dingen goed gaan praten door te zeggen dat je vloeken ook hoort in de bus, in de supermarkt, en op straat, maar ook dáár horen we wat van te zeggen áls er gelegenheid is!

Je hoeft niet naar de supermarkt of met de bus, dus waarom begeef je je daar dan? Praat jij je supermarkt-bezoek en bus-gebruik niet goed, door het zogenaamd 'noodzakelijk' te maken?

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 18 nov 2008 17:48

Ik sluit me aan bij Marnix en Jostitosti.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 18 nov 2008 17:49

LauraC schreef:Volgens mij doen jullie er echt alles aan om Lammetje verkeerd te begrijpen he? Het lijkt me, jostitosti, dat zij al genoeg heeft uitgelegd dat je je als christen niet binnen kunt opsluiten. Maar zeg me eerlijk; als jij naar een of andere nachtclub gaat ofzo, ga jij daar dan een serieus evangeliserend gesprek aan met de dronken mensen die daar staan te dansen, of in een parenclub ofzo? Dat schijn jij met je vorige post te impliceren en dat zou ik weleens willen zien!

jostiblabla schreef:Je moest eens weten..... :wink:

Inderdaad, je moest eens weten. Ik ken jostitosti al langer dan vandaag.
Volgens mij impliceert hij dus wel degelijk het een en ander.

Maar serieus. Keer op keer vergis ik mij in mensen die dansen met een glas bier in de hand. Achteraf moet ik mijn vooroordeel meestal weer herzien.

Disclaimer, met parenclubs heb ik geen ervaring.

Terug naar “Archief”