Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 nov 2008 12:35

Wij hebben ook een bod gedaan op een huis met voorwaarde dat we ons huis kwijt zijn, maar die verkoper gaat er niet mee akkoord en om zomaar ons huis te koop te zetten zonder dat we iets anders zien, gaat ook een stap te ver.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 nov 2008 12:48

Ik heb helemaal geen verstand van financiele zaken, maar volgens mijn man valt het allemaal reuze mee, zolang we er zelf geen probleem van maken. Als we allemaal gewoon normaal blijven doen zoals we altijd deden, zal het wel meevallen. En als ik nu een huis tegen zou komen wat ik ‚cht zou willen kopen, dan zullen we het ook echt wel kopen.
De lagere benzineprijzen zijn heel fijn (al is het wel heel raar: een tijdje geleden was de benzineprijs altijd zo laag, en zei niemand: wow, wat is het goedkoop. Nu is het hoog geweest, en zijn we opeens allemaal blij ;) Omgekeerde wereld). Maar nog vind ik auto rijden echt duur. Dat zal het eerste zijn wat bij ons weggaat als dat mogelijk is, of als we echt in een enorme crisis komen en ‚cht heel erg moeten bezuinigen.

In 'mijn' sector is gelukkig meestal wel werk genoeg. Psychiatrie blijft altijd :) Mijn man hoeft voorlopig ook niet bang te zijn. Grote projecten duren nog jaren, en zullen wel doorgaan. Maar de kans bestaat wel dat kleine projecten op de lange baan geschoven worden.
Net als bouwvakkers, maar ach, een vriend van mij heeft gewoon per december een nieuwe baan als bouwvakker, ze zaten om hem te springen.
Dus ik denk dat het allemaal meevalt, zolang we er zelf geen probleem van maken (is dat trouwens niet met alles zo?)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 17 nov 2008 13:22

wel een beetje gelijk MissF, ik had een interview gezien met een medewerker van Fortis, die zei dat het allemaal vreselijk werd opgeblazen in de media, maar daar is de media toch wel een beetje voor? :wink: lekker opblazen :mrgreen:
Net zoals een beroemdheid een seconde in z'n neus peutert dan is hij plots de viezerik van t jaar 8)
Ik was zomaar benieuwd hoor :P omdat het ook weer zo breed wordt uitgemeten.....
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 17 nov 2008 15:03

elvira (gast) schreef:Ja, het consumentenvertrouwen is gedaald: mensen denken wel 3 x vaker na bij grote bestedingen en kopen ook niet zo snel meer een nieuw huis... lastig voor die vriend van je, liefie! Gek trouwens dat hij te weinig werk heeft... mijn neef is ook vrachtwagenchauffeur en klaagt over veel te veel werk... :? !?! Maar ja, de wereld zit ook raar in elkaar, denk ik wel eens.

Verder: Net de dekbedden in de wasmachine gedaan.. nu zo aan het werk!

Mijn man is ook chauffeur en heeft vorige week 78 uur gemaakt..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 nov 2008 15:16

Mijn man heeft pas geleden gesolliciteerd bij een aantal banen, hij had genoeg keus. De kunst is dan om die ene leuke baan eruit te vissen, maar het werd wel duidelijk dat je als hoog opgeleide ICT-er op dit moment niet bang hoeft te zijn dat je zonder werk komt te zitten. Bij de overheid is het wel te merken dat er vacaturestops zijn: 10% van alle ambtenaren moet weg en dat betreft dan vaak de lagere schalen en mensen met tijdelijke contracten.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 17 nov 2008 15:23

jamillah schreef:
elvira (gast) schreef:Ja, het consumentenvertrouwen is gedaald: mensen denken wel 3 x vaker na bij grote bestedingen en kopen ook niet zo snel meer een nieuw huis... lastig voor die vriend van je, liefie! Gek trouwens dat hij te weinig werk heeft... mijn neef is ook vrachtwagenchauffeur en klaagt over veel te veel werk... :? !?! Maar ja, de wereld zit ook raar in elkaar, denk ik wel eens.

Verder: Net de dekbedden in de wasmachine gedaan.. nu zo aan het werk!

Mijn man is ook chauffeur en heeft vorige week 78 uur gemaakt..

Het ligt er wel aan met wat je rijdt hoor :wink: Mijn neef rijdt ook vrachtwagen en die heeft ook giga veel uren maar die vriend van ons jammer genoeg niet komt echt door de dat kredietgebeuren

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 17 nov 2008 15:28

Bij de hypotheekverstrekker werd ons ook verteld dat er niets was om zorgen om te maken. Zelfs de regels voor het verkrijgen van een hypotheek waren niet strenger geworden. Wij laten ons iig niet door de kredietcrisis tegenhouden.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 17 nov 2008 15:33

klopt maar de rente staat hoger dus dan kun je minder geld lenen op je inkomen (als ik het goed begrijp)

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 17 nov 2008 15:40

Dat valt opzich nog wel mee. Sommige zijn inderdaad flink gestegen (ik geloof Rabobank o.a.), maar sommige zijn zelfs gedaald. Het is een kwestie van vergelijken eigenlijk.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 nov 2008 15:43

Ach, wat is hoog? Wij hebben nog rente van 4.5 % ofzo. Maar mijn ouders hadden toen zij hun eerste huis kochten 11 %. Daarbij is de 7 of 8 waar het nu op staat nog niet veel :D
Alles is maar relatief. En die rentes zullen vast wel weer een keer zakken, maar om daar nu op te wachten als je graag een huis wilt kopen...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 17 nov 2008 15:55

MissF schreef:Ach, wat is hoog? Wij hebben nog rente van 4.5 % ofzo. Maar mijn ouders hadden toen zij hun eerste huis kochten 11 %. Daarbij is de 7 of 8 waar het nu op staat nog niet veel :D
Alles is maar relatief. En die rentes zullen vast wel weer een keer zakken, maar om daar nu op te wachten als je graag een huis wilt kopen...

Inderdaad. Bovendien zijn de rentestanden nog geen eens hoger dan begin van de zomer. Mijn ouders begonnen ook al over 11% en dergelijke. Dan hebben we nog niets te klagen geloof ik.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 17 nov 2008 16:00

idd in de tijd dat mn ouders trouwden was het rond de 11,12 %. Maar toen waren de huizen wel weer veel goedkoper he!
Wij zitten geloof ik op 5,1 ofzo. (staat 30 jaar vast, daar hebben we heel lang over getwijfeld maar uiteindelijk toch zo gedaan).

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 17 nov 2008 18:45

wij hebben ook 3 jaar geleden onze rente vast laten zetten 3,5 en 4,5% voor 30 jaar vast. lager zal denk bijna niet meer gebeuren.
nu erg blij dat we dat gedaan hebben, terwijl onze ouders zeiden toen zouden jullie dat wel doen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 nov 2008 19:22

Wij hebben het voor 10 jaar vast, misschien was 30 handiger geweest, maar ik ga het nu niet meer veranderen. Je weet toch nooit hoe de wereld er over zoveel jaren uitziet.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 17 nov 2008 20:23

Wij 3.9% voor 15 jaar vast.
Laatst gewijzigd door jamillah op 17 nov 2008 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”