Voorbehoedsmiddelen en overbevolking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

snicker
Verkenner
Verkenner

Voorbehoedsmiddelen en overbevolking

Berichtdoor snicker » 15 nov 2008 18:01

Hoe denkt men hier over voorbehoedsmiddelen? En dan wil ik met name stil staan bij het fenomeen overbevolking en mileuvervuiling. Er zijn denk ik teveel mensen op de aarde, de natuur lijdt eronder. Hoe gaan we in dat licht om met "gaat heen en vermenigvuldigt u"?

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 15 nov 2008 18:09

Die paar Nederlanders meer of minder. De Chinezen, dat zijn de boosdoeners.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Voorbehoedsmiddelen en overbevolking

Berichtdoor em_ma » 15 nov 2008 18:18

snicker schreef:Hoe denkt men hier over voorbehoedsmiddelen? En dan wil ik met name stil staan bij het fenomeen overbevolking en mileuvervuiling. Er zijn denk ik teveel mensen op de aarde, de natuur lijdt eronder. Hoe gaan we in dat licht om met "gaat heen en vermenigvuldigt u"?

Als de mensen die nu op aarde leven milieubewuster zouden worden, is dat mi. al de helft van de oplossing.

De opdracht vermenigvuldig u is een reeele opdracht. Zo blijft de mens in stand, zo nuchter zie ik het wel.

God heeft ons niet de opdracht gegeven om minstens 10 kinderen per echtpaar te krijgen.
Dat staat toch nergens in de Bijbel?
Persoonlijk vind ik dat we hierin onze verantwoording hebben en ik geloof dat je daarom wel voorbehoedsmiddelen mag gebruiken.

Je moet wel voorzichtig zijn in uitspraken over het kindertal van andere mensen. Niet iedereen kan kinderen krijgen en dat is pijnlijk genoeg. Daarnaast zijn er mensen die het geweldig vinden en het goed aankunnen om een hele kinderschare te krijgen.
Dat zijn er niet veel, dus de boel wordt wel in evenwicht gehouden. 8)
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 15 nov 2008 19:11

mijn man en ik proberen zo milieuvriendelijk te leven en zouden graag 2 of 3 kinderen krijgen... zo blijft het natuurlijk evenwicht zo goed mogelijk bewaard.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 nov 2008 19:48

elvira (gast) schreef:mijn man en ik proberen zo milieuvriendelijk te leven en zouden graag 2 of 3 kinderen krijgen... zo blijft het natuurlijk evenwicht zo goed mogelijk bewaard.

kun je mij dat toelichten?

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 16 nov 2008 13:43

@Evelien: over zo milieuvriendelijk proberen te leven heb ik ook al eens bij het topic 'natuurlijk leven' geschreven... IN het kort komt het erop neer, dat we:
- weinig vlees, veel (seizoensgebonden) groenten eten (vlees alleen van de bio-slager, vanwege de prijs eten we dus niet zoveel vlees, maar dat vinden we ook onzin.. :D )
- zo min mogelijk de auto gebruiken: mijn man en ik hebben beide een treinabonnement/kortingskaart en reizen zo veel mogelijk met het openbaar vervoer
- zo min mogelijk stroom/energie verbruiken (bij ons staat meestal de verwarming maar in 1 ruimte tijdelijk aan... van een warme trui aantrekken is ook nog nooit iemand slechter geworden)

Over kinderen:
Met gemiddeld 2,2 kind blijft het natuurlijk evenwicht bewaard... alleen: dat werkt in de praktijk natuurlijk niet, dus hopen we 2 of evt. 3 kinderen te krijgen! 8)

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 16 nov 2008 13:45

oja, en zoveel mogelijk producten te kopen, die ook duurzaam zijn.. dus: geen plastic rommel kopen, maar liefst iets van hout of staal, dat duurzaam is en (wanneer het na zoveel jaren versleten/kapot is) geen extra balast voor het milieu vormt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 nov 2008 14:00

elvira (gast) schreef:@Evelien: over zo milieuvriendelijk proberen te leven heb ik ook al eens bij het topic 'natuurlijk leven' geschreven... IN het kort komt het erop neer, dat we:
- weinig vlees, veel (seizoensgebonden) groenten eten (vlees alleen van de bio-slager, vanwege de prijs eten we dus niet zoveel vlees, maar dat vinden we ook onzin.. :D )
- zo min mogelijk de auto gebruiken: mijn man en ik hebben beide een treinabonnement/kortingskaart en reizen zo veel mogelijk met het openbaar vervoer
- zo min mogelijk stroom/energie verbruiken (bij ons staat meestal de verwarming maar in 1 ruimte tijdelijk aan... van een warme trui aantrekken is ook nog nooit iemand slechter geworden)

Over kinderen:
Met gemiddeld 2,2 kind blijft het natuurlijk evenwicht bewaard... alleen: dat werkt in de praktijk natuurlijk niet, dus hopen we 2 of evt. 3 kinderen te krijgen! 8)

hoe moet ik dat zien, met die kinderen. (ik ben miss. wat naief/dom, maar ik kan het nog niet helemaal plaatsen).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 nov 2008 14:02

Evelien: als elk stel twee kinderen krijgt, dan zijn er in de volgende generatie evenveel mensen.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 16 nov 2008 14:20

Simpel optelsommetje :?: :D

Maar omdat er altijd mensen zijn die geen kinderen (kunnen) krijgen, kun je dan ook 3 of 4 kinderen 'berekenen'.

Persoonlijk zou ik mijn keuze voor het aantal kinderen daar niet vanaf laten hangen.
AfbeeldingAfbeelding

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 16 nov 2008 14:51

.. komt natuurlijk bij, dat we graag een gezin zouden willen, maar eentje die niet heeeel groot is. We komen zelf ook allebei uit gezinnen met niet zoveel kinderen (wij waren met 3 thuis, mijn man met 2), dat speelt wellicht ook mee. Neemt niet weg, dat wanneer we (ondanks anti-conceptie ed) meer kids zouden krijgen, die van harte welkom zijn, hoor! (liefde genoeg hier!) :D

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 16 nov 2008 16:07

Ik probeer ook mileubewust te leven, maar toch... dat doet niet iedereen en het vraagt een heel bewuste keuze in het leven, die mensen en de maatschappij als geheel maar moeilijk kunnen maken. Met minder aantallen mensen hoeven er bijvoorbeeld ook minder dieren geslacht te worden (bioindustrie is (haast wel) noodzakelijk met huidige vleesconsumptie). Natuurlijk kun je dat verminderen door bewustmaking, maar de vraag is of overbevolking daar niet de belangrijkste factor is.

En is het goed om de huidige aantallen in stand te houden of moeten we langzamerhand proberen de bevolkingsaantallen wat te verminderen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 nov 2008 18:31

Snicker: denk je nou echt dat mensen hun beslissing om proberen kinderen te krijgen laten afhangen van de overbevolking enzo? Dat staat gevoelsmatig toch mijlenver van elkaar af.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 nov 2008 18:37

Is het niet veel meer de vraag hoe je omgaat met het milieu terwijl je kinderen hebt? En hoe je de kinderen vervolgens opvoedt? Ik zie kinderen als een zegen van God en zie die factor niet als reden om het aantal geboortes te beperken!

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 16 nov 2008 18:53

Lalage schreef:Snicker: denk je nou echt dat mensen hun beslissing om proberen kinderen te krijgen laten afhangen van de overbevolking enzo? Dat staat gevoelsmatig toch mijlenver van elkaar af.

Daar kan ik behoorlijk ver inkomen. Het ouderschap en het zien opgroeien van een kind is iets onbeschrijfelijks moois, en ik kan goed begrijpen dat dat ervaren wordt als een zegen van God. Het probleem is dat overbevolking op lange termijn wel een bedreiging is voor de mensheid en we dus moeten kijken of het niet beter is tegen die instincten te handelen. De keuze ligt ook overigens niet aan het individu maar aan een groter geheel. Het gaat me ook om het ethische doordenking van het probleem.

Is het niet veel meer de vraag hoe je omgaat met het milieu terwijl je kinderen hebt? En hoe je de kinderen vervolgens opvoedt? Ik zie kinderen als een zegen van God en zie die factor niet als reden om het aantal geboortes te beperken!

Ook al ben je zelf nog zo mileubewust, je bent onontkoombaar deel van een economisch systeem. Ook al eet je biologisch en minder vlees. Het biologisch eten moet ook vervoerd worden, je computer is geimporteerd uit een ver land etc etc. Als er minder mensen zijn, is de consumptie ook minder, en dus ook de vraag, dat zou al een verlichting van de grondstoffenverbruik geven.

Terug naar “Archief”