Flappie schreef:Aan het avondmaal gaan lijkt me wel iets waar je stevig over nadenkt. Ik heb er verder geen ervaring mee. Alleen, het is wel 1 van de redenen waarom ik nooit belijdenis heb gedaan. Je wordt toch uitgenodigd en ik zou dat zelf niet willen om aan het avondmaal te gaan, ik zou me dan toch in verlegenheid gebracht voelen.
Hoi Flappie, ik zie dat je hier nog geen reactie op hebt gehad, terwijl je nogal wat zegt volgens mij....
Maar denk je dat je nu niet wordt uitgenodigd door God, nu je nog geen belijdenis hebt gedaan? Denk je niet dat God je uitnodigt om in Jezus te geloven en daarvan te getuigen? God vraagt jou om te geloven dat Jezus voor je gebroken is en gebloed heeft, kortom, gestorven is. Het avondmaal is een hulpmiddel om daarbij stil te staan, en daardoor gesterkt te worden. Kortom: uitgenodigd om te geloven wordt je of je nu belijdenis hebt gedaan of nog niet!
Openbare geloofsbelijdenis is niets meer dan een door de kerk ingesteld moment waarop je aangeeft dat je in God gelooft. Dat is er niet altijd geweest (zie christelijke gemeenten in de bijbel), en het is dus ook niet altijd nodig geweest om geloofsbelijdenis te doen voor je aan het avondmaal kon.
Om aan het avondmaal te kunnen gaan wordt gevraagd dat je jezelf kunt beproeven. Dat is de reden dat kerken hebben gekozen voor een moment van geloofsbelijdenis. Dat is een moment dat je met je verstand aangeeft dat je kunt overzien wat je gelooft, en dat je jezelf dus kunt beproeven.
In mijn kerk krijgen we voor het avondmaal een leesrooster van een week. Dat vind ik een fijne manier om naar het avondmaal toe te leven.