bijbelvertalingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jan 2004 19:34

:lol:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 21 jan 2004 20:32

caprice schreef:Vraagje tussendoor: wat moet je eigenlijk doen met uit elkaar gevallen Bijbels die niet meer te lezen zijn?
Niet echt eerbiedig om bij het oud papier te doen. Verbranden? Of bewaren?

Ik bewaar ze. Het is wel leuk en bijzonder om te zien hoe het proces gaat bij mij. Ik onderstreep en maak kanttekeningen in de bijbel of doe plaatjes en papiertjes erin. Die laat ik dan gewoon zitten. Ik heb ook 2 bijschrijfbijbels, en het verschil tussen toen en nu is heel leerzaam.

Ik vind het trouwens niet passend om een uiteengevallen en oude bijbel die je zelf amper nog durft/wil/kan gebruiken aan een ander te geven. Het is wel een cadeau hoor. Als je de middelen ervoor hebt, vind ik dat je wel eentje van betere kwaliteit moet geven. Je gaat er toch vanuit dat iemand door het Woord aangeraakt wordt, en dat er langer dan 1 lezingkje mee gedaan moet worden. 8)

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 22 jan 2004 12:46

caprice schreef:Vraagje tussendoor: wat moet je eigenlijk doen met uit elkaar gevallen Bijbels die niet meer te lezen zijn?

in het jodendom is het zeer oneerbiedig om in Bijbels te krassen of ze weg te smijten.
daar begraaft men ze.
ik vind dat peroonlijk een mooie symboliek.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 22 jan 2004 13:03

menachem schreef:in het jodendom is het zeer oneerbiedig om in Bijbels te krassen of ze weg te smijten.
daar begraaft men ze.

Ja. Ik heb ook een docent (oude testament) gehad die zijn bijbels in de tuin begraaft. Ik snap dat je het vanuit het jodendom oneerbiedig vindt om in de bijbel te krassen. Vandaar ook die jat, toch?
En weg smijten, tja dat vind ik ook zo negatief.
Ik bewaar ze gewoon!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 jan 2004 13:36

Bijbels weggooien? Heb ik nooit hoeven doen, maar ik ken mensen die de bijbels begraven.

Ik zou ze gewoon lekker bewaren denk ik.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 13:54

menachem schreef:

in het jodendom is het zeer oneerbiedig om in Bijbels te krassen of ze weg te smijten.
daar begraaft men ze.

Ikzelf heb er ook moeite mee om er in te schrijven.
Ik kan het ook slecht verdragen als men een Bijbel op de grond legt, of er iets anders bovenop legt.

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 22 jan 2004 14:01

caprice schreef:
menachem schreef:

daar begraaft men ze.

Ikzelf heb er ook moeite mee om er in te schrijven.
Ik kan het ook slecht verdragen als men een Bijbel op de grond legt, of er iets anders bovenop legt.

Drukte tijdje geleden een moslim mede student Bijbel in de handen en hij schrok zich naar, de moslims doen eerst allerlei reinigingsrituelen voordat ze de Quran vastpakken. Mijn Bijbels liggen overal verspreid, ik vind dat zeker geen bezwaar, de Bijbel is dan welliswaar het Woord van God, maar heb d'r meer moeite mee als ie in een afgesloten vitrine ligt dan dat er altijd een exemplaat binnen handbereik ligt.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 22 jan 2004 14:06

caprice schreef:Ik kan het ook slecht verdragen als men een Bijbel op de grond legt, of er iets anders bovenop legt.

Ja, Caprice dat voel ik precies zo. Ik bestierf het bijna eens toen een vriend bij mij thuis m'n Bijbel als ondersteuning van z'n voeten wilde gebruiken!

Moslims vinden het ook raar wanneer sommige christenen zon verfomfaaid Bijbeltje uit hun broekzak halen.
Ikzelf voel het netzo als jij.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 jan 2004 14:08

En toch... Mijn dominee zei dat hij liever een versleten bijbel zag, dan 1 die in perfecte staat verkeerd, want dan betekent het vaak dat deze vaak gebruikt is.

Ik doe wel voorzichtig met mijn bijbel, maar beschouw het boekje zelf niet als heilig, alleen de inhoud.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 22 jan 2004 14:08

JopieK schreef:de moslims doen eerst allerlei reinigingsrituelen voordat ze de Quran vastpakken. Mijn Bijbels liggen overal verspreid, ik vind dat zeker geen bezwaar, de Bijbel is dan welliswaar het Woord van God, maar heb d'r meer moeite mee als ie in een afgesloten vitrine ligt dan dat er altijd een exemplaat binnen handbereik ligt.

en die kunnen heel omslachtig zijn: maar ik beken dat ik zelf ook meestals wel even m'n handen. :roll:

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 14:09

menachem schreef:
caprice schreef:Ik kan het ook slecht verdragen als men een Bijbel op de grond legt, of er iets anders bovenop legt.

Ja, Caprice dat voel ik precies zo. Ik bestierf het bijna eens toen een vriend bij mij thuis m'n Bijbel als ondersteuning van z'n voeten wilde gebruiken!

Moslims vinden het ook raar wanneer sommige christenen zon verfomfaaid Bijbeltje uit hun broekzak halen.

Een Bijbel hoort een ereplaats te krijgen!
En de zware grote Bijbel met kanttekeningen hoort niet onder de hoek van de bank omdat de poot afgebroken is. :x

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 22 jan 2004 14:11

Equilibrist schreef:Vandaar ook die jat, toch?
En weg smijten, tja dat vind ik ook zo negatief.
Ik bewaar ze gewoon!

hmhm, klopt: de jad (jat met T heeft andere associaties, maar het komt er wel vandaan :wink: ) wordt in synagoge gebruikt bij het lezen van de Sefer-Tora, omdat die te heilig wordt geacht om met onreine handen aangeraakt te worden.

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 22 jan 2004 14:12

caprice schreef:
menachem schreef:

En de zware grote Bijbel met kanttekeningen hoort niet onder de hoek van de bank omdat de poot afgebroken is. :x

De Bijbel op zich is niet heilig, bedenk dat wel! Hooguit de grondtekst voor zo ver deze er eensluidend is, maar zelfs dan. Dus iedereen kan doen en laten met de Bijbel wat ie zelf goed vindt (uiteraard zijn er grenzen, maar die zijn er met andere boeken ook).

De Bijbel op zich hoeven we echter niet te vermythiseren. Je kunt uiteraard wel als christen een mooie Bijbel ergens neerleggen op een goede plaats, maar neem dan voor de rest wel ook een werkbijbel s.v.p.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2004 17:03

Aslan schreef:Een jaar of wat terug vond ik ook dat de Staten Vertaling de beste vertaling was. Ik ging stage lopen in het buitenland (waar ik ook ben blijven hangen), en merkte iets raars op toen ik even terug kwam voor een korte vakantie na 5 maanden: ik snapte de SV helemaal niet meer!

Ben je dan wel blijven lezen in het buitenland?

Aslan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aslan » 29 jan 2004 10:13

caprice schreef:
Aslan schreef:Een jaar of wat terug vond ik ook dat de Staten Vertaling de beste vertaling was. Ik ging stage lopen in het buitenland (waar ik ook ben blijven hangen), en merkte iets raars op toen ik even terug kwam voor een korte vakantie na 5 maanden: ik snapte de SV helemaal niet meer!

Ben je dan wel blijven lezen in het buitenland?

Natuurlijk ben ik wel blijven lezen in de Bijbel. Maar omdat ik moeite met het wisselen van talen heb, besloot ik in m'n Engelse Bijbel te gaan lezen, waardoor ik ook minder moeite had de kerkdiensten hier te begrijpen. Dus vandaar!

Nog even een reactie op het volgende:

JopieK schreef:
caprice schreef:
menachem schreef:

En de zware grote Bijbel met kanttekeningen hoort niet onder de hoek van de bank omdat de poot afgebroken is.

De Bijbel op zich is niet heilig, bedenk dat wel! Hooguit de grondtekst voor zo ver deze er eensluidend is, maar zelfs dan. Dus iedereen kan doen en laten met de Bijbel wat ie zelf goed vindt (uiteraard zijn er grenzen, maar die zijn er met andere boeken ook).

Hoewel ik het wel een mooi gebaar vind om oude Bijbels te bewaren/begraven, moeten we wel onthouden dat de Bijbel, ook niet in de grondtalen NIET heilig is. Wij zijn geen Christelijke Moslims die de Bijbel vereren. Wij vereren het Levende Woord!

Terug naar “Archief”