Kinderen en tv kijken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 04 nov 2008 06:50

OK, laten we eerlijk zijn, we zijn blij dat de EO snuf de hond uitzend.
ja, dat is mijn mening dan he.....

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 04 nov 2008 08:33

Jo'tje schreef:En inderdaad: mail of bel de EO maar hoor, als het goed is doen ze daar wel wat mee!

Als het goed is, inderdaad.
Maar blijkbaar is het niet zo goed met de EO. Ze reageren niet eens op e-mails.
Twee jaar geleden heb ik een aantal keer een e-mail gestuurd,
nooit reactie gehad. (Wel een ontvangst bericht, maar verder niets.)
En paar maanden geleden een andere e-mail gestuurd (over dat er gevloekt werd, en nog iets),
en ik heb het wel 4 keer moeten sturen.
En dan nog reageren ze niet op alles.

Wij hebben geen TV.
Nouja, wel een mooie TV, maar geen zenders.
Kijken er alleen DVD's en eigen video-opnames op.
Mijn dochter groeit dus op zonder TV.
Ik weet wel dat ze heel veel zal missen.
Heb zelf in ouderlijk huis altijd een TV gehad, dus ik weet wat je mist zonder TV.
Je mist namelijk ontzettend veel rotzooi ! Heerlijk!

Keek eerst wel eens naar Schatjes enzo,
maar sinds daar ook al in wordt gevloekt, kijken we 't ook niet meer.
Ik wil niet dat mijn dochter vloekt, dus waarom zou ik dan wel iemand via de TV m'n kamer inlaten die vloekt?
Ik zeg niet dat alle programma's slecht zijn ofzo, maar ik ben blij dat wij geen TV hebben!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 04 nov 2008 10:56

Raar dat ze niet reageren. Ik wist trouwens niet dat er in Schatjes gevloekt werd, maar ik denk dat het wel erg moeilijk is want het word natuurlijk live gefilmd, maar ze kunnen ook de vloeken eruit knippen met een "piep".
Maar hier wordt gelukkig ook weinig tv gekeken
En helaas doordat we de gids opgezegd hebben, hebben we Snuf gemist :cry:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 04 nov 2008 11:56

Wij hebben Snuf gezien via de website van de EO want wij hebben ook geen tv.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2008 13:40

pol schreef:Raar dat ze niet reageren. Ik wist trouwens niet dat er in Schatjes gevloekt werd, maar ik denk dat het wel erg moeilijk is want het word natuurlijk live gefilmd, maar ze kunnen ook de vloeken eruit knippen met een "piep".
Maar hier wordt gelukkig ook weinig tv gekeken
En helaas doordat we de gids opgezegd hebben, hebben we Snuf gemist :cry:

Hm, nog nooit gehoord. Ik ben benieuwd wat er dan gezegd wordt? Ik kan me niet voorstellen dat er echt gevloekt wordt

Wij hebben destijds bewust aan onze ds, die een kinderbijbel voor Michael wilde kopen, gevraagd of het er 1 kon zijn zonder afbeeldingen van Jezus. Hij heeft stad en land af moeten zoeken maar er wel 1 gevonden. Kijk, hij deelt mijn standpunt niet maar respecteert het wel.

LauraC schreef:Wij hebben destijds bewust aan onze ds, die een kinderbijbel voor Michael wilde kopen, gevraagd of het er 1 kon zijn zonder afbeeldingen van Jezus. Hij heeft stad en land af moeten zoeken maar er wel 1 gevonden. Kijk, hij deelt mijn standpunt niet maar respecteert het wel.

Ik ben het ook totaal niet met je eens maar als jij zo'n kinderbijbel wil hou ik je niet tegen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 04 nov 2008 13:49

Waarom een kinderbijbel zonder afbeeldingen van Jezus??

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2008 13:50

pol schreef:
Tuinfluiter schreef:Denk dat ik gewoon een e-mail zou sturen naar de EO.
En dan niet vol kritiek (want ze hebben zeker ook hele goede dingen) maar meer hoe jij tegen de Wiebelwagen aankijkt.
Misschien dat als ze veel klachten krijgen dat ze het progamma aanpassen.

Heb al wel eens een soortgelijke reaktie gezien over de wiebelwagen, dat er meerdere mensen zijn die absoluut hier niet van houden, en daar heb ik toen ook op gereageerd, maar op meer dingen die heel spottend overkomen, En dat kinderen zo reageren, kan ik begrijpen, maar niet 2 maffe gasten, die een beetje kids overwillen komen

Hm dat bedoel ik met "te volwassen naar dingen kijken". Het is een "rollenspel" waarin dop en kurk de rol van twee lieve en ook naieve, kinderen spelen. Jij gaat met je volwassenenlogica redeneren in de zin van: Ja maar het zijn helemaal geen kinderen of volwassenen die erg kinderlijk zijn, het zijn gewoon volwassenen en dan is zo'n rollenspel niet echt en kan het niet.

Dat die twee gasten als kinderen over willen komen en in hun rol dus zich ook zo gedragen, denken als kinderen, kinderlogica er op na houden is uit educatief oogpunt omdat er kinderen naar het programma kijken en er op hun belevingswereld wordt ingespeeld en voor hen actuele denkwijzen / standpunten worden behandeld. Als je vindt dat dat niet kan als een volwassene in de rol kruipt, omdat hij volwassen is blijf ik er bij dat je iets meer als een kind moet leren kijken naar dingen die voor kinderen bedoeld zijn... en niet voor jou. Jezus zegt juist tegen hen die alles ultralogisch willen beredeneren dat je moet worden als een kind.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 04 nov 2008 13:55

(Moet zeggen dat je de dingen altijd goed kan verwoorden Marnix, ff tussendoor ;))

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 04 nov 2008 19:28

ChupaChups schreef:Waarom een kinderbijbel zonder afbeeldingen van Jezus??

Omdat Jezus God is. Ook mens geworden, maar Hij blijft God. Dus ik denk dat dit te maken heeft met 'geen gesneden beeld maken'.

Zoals ik al eerder heb aangegeven weet ik zelf nog niet zo goed wat ik ervan vind. Maar persoonlijk heb ik wel bezwaren bij (teken)films over Jezus. En eigenlijk moet je dan consequent zijn en ook geen kinderbijbel met afbeeldingen van Jezus gebruiken.
AfbeeldingAfbeelding

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 04 nov 2008 19:51

Jezus als mens mag je toch wel afbeelden?! God kun je niet afbeelden omdat je niet weet hoe God er als God uitziet, maar in Zijn mensheid mag je God volgens mij wel afbeelden, hoor. Hij was toch ook 'gewoon' Mens? :?:

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 04 nov 2008 19:55

Daar verschillen de meningen dus over.

In de protestante kerk is het niet gebruikelijk een beeld van Jezus op te hangen, zoals de katholieken dat kennen. Maar als je daar op tegen bent, dan vind ik dat je Jezus ook niet moet tekenen oid. En dan bedoel ik principeel tegen een beeld zijn, niet zozeer of dat nu in de kerk hangt of niet.

Toch vind ik een tekening van Jezus nog wat anders dan het naspelen van Jezus in een film oid. Daar heb ik wel bezwaren bij.
AfbeeldingAfbeelding

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 04 nov 2008 20:09

Jezus was tegelijk mens en God.
Ik weet niet of je Jezus kan afbeelden omdat je niet weet hoe Hij er precies uitziet en je dus gauw tekort schiet...! Kinderen gaan er gauw een voorstelling van maken hoe Jezus er uit zal zien, en wie weet of HIj er zo uit zag?

Daarom ben ik ook voor een kinderbijbel zonder plaatjes van de Heere Jezus. Neem het verhaal van kerst. Iedereen ziet Jozef en Maria op een ezeltje op een weg lopen. Maar er staat nergens dat dat zo gebeurt. Daarom zijn plaatjes vaak een gevaar.....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 04 nov 2008 20:15

Ja, die plaatjes kunnen heel wat gaan invullen. Maar dat geldt natuurlijk voor alle plaatjes in de bijbel.

Maar je hebt wel gelijk dat we snel tekort schieten bij het tekenen van Jezus.
Overigens wordt Jezus in afrika zwart afgebeeld. :wink:
AfbeeldingAfbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 nov 2008 08:51

Funlover schreef:Jezus was tegelijk mens en God.
Ik weet niet of je Jezus kan afbeelden omdat je niet weet hoe Hij er precies uitziet en je dus gauw tekort schiet...! Kinderen gaan er gauw een voorstelling van maken hoe Jezus er uit zal zien, en wie weet of HIj er zo uit zag?

Daarom ben ik ook voor een kinderbijbel zonder plaatjes van de Heere Jezus. Neem het verhaal van kerst. Iedereen ziet Jozef en Maria op een ezeltje op een weg lopen. Maar er staat nergens dat dat zo gebeurt. Daarom zijn plaatjes vaak een gevaar.....

niet alleen in de kinderbijbel wordt dat zo gedaan.

Ook tijdens preken wordt het paasfeest/kerstfeest etc. geromantiseerd. In allerlei kerken.

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 05 nov 2008 09:27

Ja, dat is nu eenmaal zo met mensen. Daarom is het ontzettend belangrijk dat leiders (schooljuffen, zondagschoolleiders, dominee) hun werk goed voorbereiden en beseffen dat zij iets zeer belangrijks doorgeven!

Zo heb ik jarenlang gedacht (omdat ik dat zo hoorde) dat Jacob na Lea nog 7 jaar moest werken voordat hij met Rachel mocht trouwen.
Hij mocht al snel na Lea met Rachel trouwen, maar moest daarna nog 7 jaar werken. In dit geval op het eerste gezicht niet zo erg, evenals het verhaal van de ezel, maar uiteindelijk beinvloeden dat soort dingen je onbewust toch wel.
Plaatjes van Jezus ben ik ook niet voor, al kruip ik er ook niet voor weg zeg maar.

Ik herinner me een film over de afschaffing van slavernij in Amerika. Een zwart meisje die erg werd gepest door blanken (omdat ze als eerste zwarte naar een blanke school ging) vroeg zich thuis af waarom Jezus blank was. Zo'n plaatje hing bij hen in de keuken. Die moeder haalde het gelijk weg. Dit beeld blijft me altijd bij. In onze ogen is er misschien niet zoveel mis met het plaatje. Maar voor een ander betekent het misschien een teleurstelling of een vooroordeel.

Offtopic: Waar ik me de laatste tijd ook aan erger dat kinderen overal gestimuleerd worden op internet te gaan. In de krant, op school, op tv wellicht :? Dat hoeft toch niet!? Maar goed, dat was even offtopic :wink:

Terug naar “Archief”