Kinderen en tv kijken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 01 nov 2008 22:12

*mist de ouderwetse EO middagen met bontje blauw, de kinderkrant en diverse leuke tekenfilms* :oops:
AfbeeldingAfbeelding

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 nov 2008 12:39

Heidebloem schreef:*mist de ouderwetse EO middagen met bontje blauw, de kinderkrant en diverse leuke tekenfilms* :oops:

Dan zou je een leuke OmegaTV klant zijn ;) Helaas stopt dat ermee.

Verder vind ik het prima dat er commentaar is op de EO. Ik begrijp ook best dat mensen zo hun vraagtekens hebben bij beslissingen die genomen worden over de manier waarop dingen gebracht worden.
Maar, zoals ik ook al tig keer heb aangegeven, het is helaas niet alleen de EO die besluiten neemt. Heel veel dingen die ze graag zouden willen uitzenden mogen niet i.v.m. het verkondigende karakter. Dat is lastig hoor, vergis je niet in de dilemma's die dat met zich mee brengt.

Maar dat heeft niets met dop en kurk te maken ;)
Ik begrijp gewoon niet waarom mensen daar zo'n probleem mee hebben. En dan kun je mijn opmerking van de Mattheus Passion flauw vinden, ik vind dat gewoon precies hetzelfde!
Toen er een paar jaar terug bij ons in de gemeente een dramastuk werd opgevoerd kwam er ook commentaar op degene die de rol van Jezus vertolkte. Terwijl diegene zelfs nog omhoog wees, juist vanwege het besef 'ik ben afhankelijk van Jezus'.
Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar de hele essentie van het stuk was bij die mensen niet binnengekomen omdat ze het bij voorbaat al fout vonden. Jammer...
Hetzelfde geldt voor het gebod 'geen gelijkenis maken'. Sommigen kunnen daar ontzettend in doorslaan. Maar koop dan ook geen kinderbijbel met plaatjes!
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2008 10:06

Hippieblijhoofd schreef:
Jo'tje schreef:Stuur dan een PB, maar ga op een forum niet alleen maar mensen verwachten die met je mee praten.

En een beetje flauw dat je het alleen maar op oneer van God gooit. Dat is totaal niet hun bedoeling, dat is alleen hoe JIJ het ziet.

Maar whatever, ik zeg er niets over want ben vast niet refo genoeg.
Heb vanochtend wel genoten van de wiebelwagenshow in de Julianatoren in ieder geval :D

@Jo'tje/Marnix:
Blijkbaar zijn er veel mensen die sommige dingen van Elly en de Wiebelwagen niet eerbiedig genoeg vinden, en dan zou je óf kunnen uitleggen waarom het niet oneerbiedig (bedoelt) is, óf deze kritiek kunnen meenemen de EO in om het programma eens te evalueren. Dat is heel wat constructiever dan wanneer je aangevallen voelen of iets zeggen als 'bij de Mattheuspassion doen ze dat ook'.

Overigens wil dit niet zeggen dat ik deze kritiek met Annet/pol/Rolf deel, maar dat terzijde.

Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat volwassenen dingen soms te volwassen redeneren. Dop en Kurk zijn in de wiebelwagen 2 mensen die zich als kinderen gedragen en die groep een beetje vertegenwoordigen. Dat Dop en Kurk bijvoorbeeld bij hemelvaart in de lucht Jezus gaan proberen te zoeken vinden sommige volwassenen blijkbaar spottend. Maar voor kinderen kan zoiets heel normaal zijn. Mijn gehandicapte broertje gelooft dat God ergens "boven" is en als we dan in de kerk op de tweede verdieping zijn denk hij dat God in een kamertje daar woont, en daar gaat hij dan naar zoeken. Voorbeelden van kinderlijke logica die je moeilijk oneerbiedig of spottend kan noemen. En het programma is dat ook weer educatief dat ze ontdekken dat Jezus niet ergens in de lucht rondzweeft waar je hem zo zou kunnen zien of zo.

Het is een programma voor kinderen, niet voor volwassenen... dus ik vind het wat vreemd als volwassenen dat met hun volwassen visie en maatstaven gaan kijken en roepen: Ja maar zo werkt het niet, wat oneerbiedig.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 03 nov 2008 10:41

Denk dat ik gewoon een e-mail zou sturen naar de EO.
En dan niet vol kritiek (want ze hebben zeker ook hele goede dingen) maar meer hoe jij tegen de Wiebelwagen aankijkt.
Misschien dat als ze veel klachten krijgen dat ze het progamma aanpassen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 03 nov 2008 11:05

Tuinfluiter schreef:Denk dat ik gewoon een e-mail zou sturen naar de EO.
En dan niet vol kritiek (want ze hebben zeker ook hele goede dingen) maar meer hoe jij tegen de Wiebelwagen aankijkt.
Misschien dat als ze veel klachten krijgen dat ze het progamma aanpassen.

Heb al wel eens een soortgelijke reaktie gezien over de wiebelwagen, dat er meerdere mensen zijn die absoluut hier niet van houden, en daar heb ik toen ook op gereageerd, maar op meer dingen die heel spottend overkomen, En dat kinderen zo reageren, kan ik begrijpen, maar niet 2 maffe gasten, die een beetje kids overwillen komen

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 03 nov 2008 11:30

Wij hebben geen TV, maar mijn zoontje mag op de pc wel naar de Zappelinsite en daar zit hij dan ook te kijken naar de Wiebelwagen, maar ik heb een paar keer meegekeken en heb gezegd dat hij daar niet meer naar kijken mocht.
Ook al zijn het bijbelverhalen, ik vind de manier waarop het gebracht wordt gewoon niet kunnen.

Zitten jullie kinderen vaak achter de pc? Mijn zoontje zit er het liefst de hele dag achter als ik niks zeg, maar dat gebeurt natuurlijk niet. Hij mag (als hij lief is en goed luistert :lol: ) achter de pc als ik aan het koken ben totdat we gaan eten, en na het eten totdat de vaat gedaan is.
De ene keer zet hij dan een DVDtje op, de andere keer zit hij op spele.nl of op de zappelinsite. Ook legocity en bobo zijn favoriet. Sinds kort zit hij ook op Robbies speelland (van Ambrasoft) dat is educatief en daar ben ik wel een voorstander van. Hij mag echt niet te vaak zomaar dvdtjes kijken...kheb liever dat hij ook nog iets spelenderwijs leert. :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 03 nov 2008 12:27

Mijn kinders mogen als het mooi weer is niet achter de pc of film kijken. Buiten spelen is veel gezonder. De pc voor de kinderen kan niet naar internet, veel spelletjes doen het niet goed, ambrasoft cd rom wel. Dat vinden ze ook wel leuk dus als ze vragen of ze ambra soft mogen doen zeg ik eerder dat het wel mag.

Als het regent mogen ze een video of dvd kijken maar ook niet de hele woensdag middag. De kleintjes laat ik nu eigenlijk wel vaker film kijken als voorheen die oudere mochten. Soms kan ik gewoon niets doen in huis en dan is het wel een makkelijke zoethouder.
ja, dat is mijn mening dan he.....

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 03 nov 2008 12:59

Is dat Ambrasoft een of ander christelijk software bedrijf?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 03 nov 2008 13:12

Ik weet niet of het specifiek christelijk is, volgens mij niet. De cd rom die ik heb is voor groep 3-6 geloof ik. Taal en rekenen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 03 nov 2008 13:16

Ik ben van plan om die andere te kopen, van groep 3 t/m 8.

@LauraC, ze werken met Ambrasoft op de basisscholen hier
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 03 nov 2008 16:09

Jo'tje schreef:Maar koop dan ook geen kinderbijbel met plaatjes!

Mijn nichtjes hebben kinderbijbels zonder de afbeelding van Jezus erin.
Weet zelf (nog) niet zo goed hoe ik daar in sta.

Zou het niet direct 'er in doorslaan' noemen. Het kan ook eerbied betekenen. Maar je hebt wel gelijk dat je dan ook zo'n kinderbijbel moet kopen.
AfbeeldingAfbeelding

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 03 nov 2008 16:12

Wij hebben destijds bewust aan onze ds, die een kinderbijbel voor Michael wilde kopen, gevraagd of het er 1 kon zijn zonder afbeeldingen van Jezus. Hij heeft stad en land af moeten zoeken maar er wel 1 gevonden. Kijk, hij deelt mijn standpunt niet maar respecteert het wel.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 nov 2008 17:26

LauraC schreef:

Wij hebben destijds bewust aan onze ds, die een kinderbijbel voor Michael wilde kopen, gevraagd of het er 1 kon zijn zonder afbeeldingen van Jezus. Hij heeft stad en land af moeten zoeken maar er wel 1 gevonden. Kijk, hij deelt mijn standpunt niet maar respecteert het wel.

Dat vind ik inderdaad consequent en heel oké!

Maar dat is ook precies het punt: het is of wel, of niet. Niet half op het gevoel...

En inderdaad: mail of bel de EO maar hoor, als het goed is doen ze daar wel wat mee!
pobody's nerfect

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 03 nov 2008 18:12

Jo'tje schreef:
LauraC schreef:

Dat vind ik inderdaad consequent en heel oké!

Maar dat is ook precies het punt: het is of wel, of niet. Niet half op het gevoel...

En inderdaad: mail of bel de EO maar hoor, als het goed is doen ze daar wel wat mee!
Dat is nou precies hoe ik het graag zie, je hoeft het niet te accepteren, als je het maar respecteerd :wink:

En iedere ouder heeft beste met het kind voor, de een mag geen plaatjesbijbel wegens principe, en de ander laat Wiebelwagen niet zien aan de kinderen! Zolang je maar kan praten met de kinderen waarom je iets verbiedt. Dat vind ik veel belangrijker, mij lijkt het dat de kinderen dan ook begrijpen waarom je iets verbiedt!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 nov 2008 21:20

Jo'tje schreef:Maar dat is ook precies het punt: het is of wel, of niet. Niet half op het
gevoel...
Dat zie ik toch iets anders (hopelijk mag dat). Er zijn soms dingen die
niet te beredeneren zijn. Met het verstand is niet alles te begrijpen.
Bepaalde gevoelens zijn soms toch goed. Als die dan niet in acht genomen
worden, verdwijnen ze. Is dat niet jammer?

Kinderen en PC
Hier in de buurt hoor ik ook veel dat kinderen teveel achter de PC zitten.
'Vieze handen' is veel beter. Buiten spelen moet.

Terug naar “Archief”