het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 29 okt 2008 22:48

Ik adviseer het altijd de laatste dag in kraamgezinnen die borstvoeding geven. Met name de VBN en LLL. Er staan ook telefoonnummers in ons zorgplan die in het gezin achter blijft.
En sinds kort heeft onze organisatie ook een eigen borstvoedingshulplijn die je op bepaalde momenten kunt bellen.
'k Zou 't ook zeker doen als ik er zelf niet uit zou komen.

Jammer dat je stopt ajl! Maar top dat je 3 maand borstvoeding hebt gegeven!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 okt 2008 08:12

Ik ben naar een borstvoedingsavond geweest tijdens mijn zwangerschap. Daar heb ik wel een aantal nuttige tips gekregen,zoals startenmet kolven en drinken uit een flesje voor 6 weken. Na 6 weken schijnt een kind een tepel/speen onderscheid te maken.

Ik ben nu aan het afbouwen met de bv, maar ik heb nog een flinke voorraad in de vriezer liggen. Ik kan daar nog wel een paar weken mee vooruit. Dievoorraad had ik al aangelegd ivm werk.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 30 okt 2008 08:36

heb je al kv geprobeerd??

k zou niet meteen een heel pak kopen, julia vertikt nl om dat te drinken, welk merk ik ook geprobeerdheb... gelukkig heb ik hier uit de buurt het een en ander kunnen proberen omdat er hier veel kleitjes zijn!

maar wat ik eigenlijk wilde zeggen... dat ze soms de kv niet lekker vinden, en dan heb je een pak met dit of dat staan.. snappie?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 okt 2008 08:47

Hugo drinkt gewoon kv, ( volgens mij drinkt hij alles wat je hem voorhoud). Ik heb eigenlijk als enige nutrilon gebprobeerd en dat drinkt hij gewoon op.

De afgelopen weken heeft hij wat minder te eten gehad ( eigenlijk best wel zielig :oops: ). Gisteren had ik dus nutrilon geprobeerd. Hij zag er zo verzadigd uit na de fles dat ik mij gewoon schuldig voelde over mn pogingen om de bv weer op gang te krijgen.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 30 okt 2008 09:06

moeilijk he om nu te kiezen....

hug....

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 04 dec 2008 14:32

hier eigenlijk hetzelfde, ik vind het gemeen om te zien dat ze soms gewoon nog honger heeft, maar eigenlijk vind ik het zonde om te stoppen met de bv. Daarom kolf ik nu iedere ochtend een flesje af voor de nacht, dan krijgt ze savonds eerst bij mij en daarna die fles van 200 cc, waar ze het laat weet ik niet, maar ze slaapt iig door! En als ik die fles dus niet geef slaapt ze helemaal niet. Dat gaat op zich wel goed maar ik merk wel dat mijn productie terugloopt...

Maar helaas is de kans toch groot dat ik moet gaan stoppen want ik ben 5 kilo afgevallen :(

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 04 dec 2008 15:32

lammetje schreef:hier eigenlijk hetzelfde, ik vind het gemeen om te zien dat ze soms gewoon nog honger heeft, maar eigenlijk vind ik het zonde om te stoppen met de bv. Daarom kolf ik nu iedere ochtend een flesje af voor de nacht, dan krijgt ze savonds eerst bij mij en daarna die fles van 200 cc, waar ze het laat weet ik niet, maar ze slaapt iig door! En als ik die fles dus niet geef slaapt ze helemaal niet. Dat gaat op zich wel goed maar ik merk wel dat mijn productie terugloopt...

Maar helaas is de kans toch groot dat ik moet gaan stoppen want ik ben 5 kilo afgevallen :(

Kun je dan niet zelf bijv. 's nachts 1 keer kolven en dat dan de volgende avond geven?

Ik zit er zelf een beetje mee dat je 'officieel' bij de borst moet beginnen waar je gestopt bent. Maar Anna Sofie drinkt iedere keer 1 borst leeg. Dat betekend eigenlijk dat ik als ik dus moet beginnen waar ik gestopt ben bijv. alleen maar reechts voed en nooit links. Dus ik begin iedere keer gewoon bij 'de volgende' borst. Maar heb wel eens gehoord dat dat slecht is?!
Time flies when you have none!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 dec 2008 16:44

geeen idee. ik gaf ook altijd maar gewoon een borst.. en nog steeds... ze krijgt s morgens de ene, en savonds de ander, dus lop ik scheef de hele dag :lol:

k hebook noooit gedaan de ene leeg drinken en dan een toetje van de ander... gewoon altijd eentje, en keer drop de ander.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 04 dec 2008 17:16

Sterretje schreef:Ik zit er zelf een beetje mee dat je 'officieel' bij de borst moet beginnen waar je gestopt bent. Maar Anna Sofie drinkt iedere keer 1 borst leeg. Dat betekend eigenlijk dat ik als ik dus moet beginnen waar ik gestopt ben bijv. alleen maar reechts voed en nooit links. Dus ik begin iedere keer gewoon bij 'de volgende' borst. Maar heb wel eens gehoord dat dat slecht is?!

Nee hoor dat is helemaal niet slecht. Het gaat erom dat er iig één borst wordt leeggedronken. Zo krijgt de baby niet alleen de voormelk, maar ook de ´room´ die meer achterin de borst zit.
Sommige kinderen hebben echter aan één borst niet genoeg, en dan wordt gezegd: Geef een toetje uit de andere borst.
Voor jezelf is het ook belangrijk dat je borst steeds goed leeggedronken wordt. Als je baby de achtermelk niet drinkt, dan heb je kans op een borstontsteking.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 04 dec 2008 19:47

ja dat is alleen 'van toepassing' als je 2 borsten geef. De ene helemaal leeg laat drinken en de andere als toetje geef. Dat doe ik dus ook niet, dan moet je gewoon om en om voeden.
Heb pas ook weer gehoord dat de voor/achtermelk onzin is, maar ik merk het wel als ik alleen melk heb gekolft zonder toeschietreflex, dan is het groenig en komt ze na anderhalf uur weer voor een voeding, als ik wel een toeschietreflex heb gehad en de melk echt goed wit is blijft ze netjes 3 tot 4 uur weg.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dus niet snachts mn bed uit ga om te kolven, dan stap ik liever over op fv. vermoed dat ik dan nog meer ga afvallen als ik slechter slaap, ik kom nml niet meer normaal in slaap als ik eenmaal wakker ben. Vlieger gaat er dus ook snachts uit als er iets is met de kinderen, ik hoor ze niet eens :oops: Maar ik bedoelde het flesje wat ze dus savonds laat vóór de nacht krijgt, niet dat ze snachts een flesje drinkt :wink: (zie nu opeens hoe krom het er staat)
Kolven smorgens gaat prima, tegelijkertijd dat zij de andere borst leeg drinkt. Tgaat mij er om dat ik blijf afvallen en dat Eva Lynn nog steeds niet genoeg heeft. (maar wel voldoende aankomt, ze weegt nu al meer dan Sarah bij 5 maanden woog :shock: )

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 dec 2008 23:50

Waarom denk je dan dat ze niet genoeg heeft? Zou het ook niet kunnen zijn dat ze juist te veel krijgt?

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 05 dec 2008 11:40

Lammetje, ik kan me heel goed voorstellen wat je zegt dat je het niet ziet zitten om ´s nachts te kolven. Ik gaf thomas alleen maar afgekolfde voeding (omdat hij niet genoeg kracht had voor de borst) en ´s nachts vond ik dat echt een ramp. Je moet er dubbel uit, om te kolven én voor een voeding van je kind. Dat breekt je echt op, laat staan als je overdag nog een peuter rond hebt lopen.
Hoe moeilijk het ook is, misschien kan je beter stoppen met borstvoeding geven. Als je meer uitrust, kun je overdag ook meer van je kids genieten en zij meer van jou.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 05 dec 2008 12:39

bloempie schreef:Lammetje, ik kan me heel goed voorstellen wat je zegt dat je het niet ziet zitten om ´s nachts te kolven. Ik gaf thomas alleen maar afgekolfde voeding (omdat hij niet genoeg kracht had voor de borst) en ´s nachts vond ik dat echt een ramp. Je moet er dubbel uit, om te kolven én voor een voeding van je kind. Dat breekt je echt op, laat staan als je overdag nog een peuter rond hebt lopen.
Hoe moeilijk het ook is, misschien kan je beter stoppen met borstvoeding geven. Als je meer uitrust, kun je overdag ook meer van je kids genieten en zij meer van jou.

Als je én moet kolven én moet voeden met de fles kun je toch ook je man de baby de fles laten geven? Dan ben je zelf ook niet zolang bezig

Ik denk dat het best moeilijk is om over te stappen op de fles omdat je, als je bewust voot borstvoeding kiest het graag wil volhouden. Lastig joh Lammetje. Succes!
Time flies when you have none!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 05 dec 2008 12:49

Tja, wij hebben een eigen zaak waar mijn man wekelijks zo´n 65 uur in werkt. Dus om hem dan ´s nachts er nog uit te laten gaan, werkte niet zo goed bij ons. We hadden dat wel van te voren bedacht, maar het brak hem helemaal op, hij werd zelfs ziek. Daarom nam ik de nachtelijke uitjes voor mijn rekening.

En natuurlijk is het moeilijk om over te stappen op flesvoeding, maar het is ook fijn om eindelijk de knoop door te hakken als je al een poos aan het tobben bent en het ten koste gaat van je eigen gezondheid.
Toen ik besloot te stoppen heb ik eerst een heerlijk potje gejankt om alles en toen voelde ik echt een last van me af vallen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 dec 2008 14:33

en vandaag gaat het opeens weer goed :) Die avondfles heeft ze gisteravond nog wel gehad, maar vanmorgen had ze ruim voldoende, rond 12 uur weer en ze heeft net nog even gehad omdat ze zo verdrietig was.

TT ik vermoed dat ze te weinig heeft omdat ze telkens aanvalt als een hongerige beer en zodra ik stop ze heel hard begint te krijsen. Ik neem aan dat je dat niet doet als je al vol zit. En voor de zuigbehoefte heeft ze dr duimpje... maar het kan ook zijn dat ze gewoon knus bij mama wil liggen en knuffelen ipv drinken, maar dat doet ze ook wel voldoende lijkt me.

En overstappen op fv ben ik nog niet helemaal voor, vind het nog te vroeg :oops: maarja als het niet anders kan moet ik natuurlijk wel, merk gewoon dat er veel dingen op zn plek vallen nu ik erachter kom dat ik zoveel ben af gevallen. (humeur, moe, lusteloos etc)

Terug naar “Archief”