Toen het bleek dat we tot dezelfde gemeente behoorde was het goed, helaas waren mijn ouders zo 'slecht' om van kerk te veranderen en omdat ik daar geen problemen mee had ben ik daar in meegegaan. (was toen 18 )
Ik heb mijn vriend toen heel bewust laten kiezen naar welke gemeente hij wil gaan als wij getrouwd zijn en het is toch de gemeente geworden waar mijn ouders en ik nu al lid zijn. Ik ben daar wel blij om, want anders zou ik weer naar onze vorige gemeente gegaan zijn met hem, en daar voelde ik me totaal niet huis, maar als hij dat wel had gewild was ik met hem meegegaan. (het verschil tussen de gemeentes waar we over praten is ook niet groot hoor)
Mijn schoonmoeder heeft er heel lang aan moeten wennen dat wij samen naar een andere gemeente gaan straks, en als we bij haar zijn op zondag mogen we totaal niet naar een andere kerk dan die van haar, want anders is ze bang dat jongere broers/zussen ook niet meer met haar mee willen. Uiteindelijk heeft ze ons ongevraagd een soort van toestemming gegeven om toch van kerk te veranderen en dat vond ik heel raar. Net alsof we haar goedkeuring daarvoor nodig hadden.