Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 25 okt 2008 18:13

mohamed schreef:
madel schreef:einde discussie met mohamed.

Zie je wel, daar komt de aap al uit de mouw, maar dan houden we er mooi meer op, mij best!

He, ik snap madel best. Als je tegen mij dezelfde insinuatie zou maken zou het voor mij ook einde discussie zijn.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 okt 2008 01:11

Yael schreef:
mohamed schreef:Je draait de zaken om, ik heb in al mijn reacties aangegeven dat in de Bijbel staat dat de joden die in Jezus geloven ook deel van de kudde Israël zijn.

Sterker nog zij zijn sowieso Israel. De gelovigen zijn mede erfgenamen maar worden daarmee niet Israel.

De joden zijn niet sowieso Israël, wie heeft je dat op de mouw gespeld?

'...want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn.' (Rom 9,6)

Degenen die God overgelaten had uit Israël hadden de knie voor Baäl niet gebogen (Rom 11,4) wat inhoudt dat ze de Here trouw (Ri 2,13) bleven. De joden die niet belijden dat Jezus Christus in het vlees is gekomen zijn niet uit God (1 Joh 4,3) en dus nooit een keer Israël.

Gal 6,15
Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 27 okt 2008 22:36

@MO
Het is wel jouw interpretatie tov de belofte , Waarvan Avraham en ook Moshe wisten
Want wil jij de woorden van Nabi Musa teniet doen>>>>>?Mozes:
Moet je maar eens in Deut 32 lezen
http://www.biblegateway.com/passage/?se ... version=30

34Maar Israël is mijn eigen volk, als een kostbaar juweel weggeborgen in mijn schatkamers.
35Mij komt de wraak toe, Ik bepaal de straf voor alle zonden. Israëls lot staat vast en het zal spoedig met het volk gedaan zijn.:
verkeerde vertaling zie origineel:
To me [belongeth] vengeance, and recompence; their foot shall slide in [due] time: for the day of their calamity [is] at hand, and the things that shall come upon them make haste.
For I lift up my hand to heaven, and say, I live for ever.

Deu 32:41 If I whet my glittering sword, and mine hand take hold on judgment; I will render vengeance to mine enemies, and will reward them that hate me.

Deu 32:42 I will make mine arrows drunk with blood, and my sword shall devour flesh; [and that] with the blood of the slain and of the captives, from the beginning of revenges upon the enemy.

Deu 32:43 Rejoice, O ye nations, [with] his people: for he will avenge the blood of his servants, and will render vengeance to his adversaries, and will be merciful *unto his land, [and] to his people.
*Kiper: verzoenen
http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... 3722&t=KJV

http://www.blueletterbible.org/Bible.cf ... JV#conc/35

36De HERE zal Zijn volk rechtvaardig behandelen en begrip tonen als de krachten van de mensen zijn uitgeput, als meester en knecht niet meer verder kunnen.
37Dan zal de HERE vragen: 'Waar zijn hun goden, de rotsen waarop zij vertrouwden?
38Waar zijn nu die goden aan wie zij hun vet en wijn offerden? Laten die goden opstaan en aantonen dat zij hen kunnen helpen.
39Ziet u dan niet dat alleen Ik God ben? Ik dood en Ik maak weer levend. Ik verwond en Ik genees. Er is niemand die iets uit mijn macht kan bevrijden.
40-41 Ik hef mijn hand naar de hemelen en zweer bij Mijzelf: Zo waar als Ik eeuwig leef, Ik zal mijn bliksemend zwaard slijpen en Mij wreken op mijn tegenstanders en op hen die Mij haten.
42Mijn pijlen zullen dronken zijn van het bloed. Mijn zwaard zal het vlees verslinden van verslagenen en gevangenen, van de hoofden van de vijand.'
43Andere volken, prijs Zijn volk!

Want Hij wreekt het bloed van Zijn onderdanen en Hij wreekt zich op Zijn tegenstanders. Zo verzoent Hij Zijn land en Zijn volk."

Dat laatste zal gebeuren als Hij terugkomt als de zegevierende Koning!
Als Alle volken optrekken tegen Jerusalem. :wink:
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 okt 2008 06:49

salty schreef:40-41 Ik hef mijn hand naar de hemelen en zweer bij Mijzelf: Zo waar als Ik eeuwig leef, Ik zal mijn bliksemend zwaard slijpen en Mij wreken op mijn tegenstanders en op hen die Mij haten.
42Mijn pijlen zullen dronken zijn van het bloed. Mijn zwaard zal het vlees verslinden van verslagenen en gevangenen, van de hoofden van de vijand.'
43Andere volken, prijs Zijn volk!

Joh 15,24
Indien Ik de werken onder hen niet had gedaan, die niemand anders gedaan heeft, zij hadden geen zonde; maar nu hebben zij ze gezien, en beiden Mij en Mijn Vader gehaat.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 28 okt 2008 10:23

johannes 15:
24Als Ik niet zulke grote wonderen onder hen had gedaan, zouden zij niet schuldig zijn. Maar nu hebben zij die wonderen met hun eigen ogen gezien, en ondanks dat haten zij zowel Mij als mijn Vader.

Ja dan lees je verder :opdat dit vervuld zou worden:
25Daardoor wordt werkelijkheid wat in hun wet staat: "Zij hebben mij zonder reden gehaat.' (A)

Het doet Hem verdriet dat het overgrote deel Blind was en is voor Yeshua- maar dat was voorspeld !
Omdat ze vast zitten in door mensen geschreven tradities!
Maar eens in de toekomst zal het deel wat overgebleven zal zijn en masse de Messias herkennen , en zij zullen van hun blindheid worden bevrijd

Isayah 29
10Want de YHWH heeft een geest van diepe slaap over u uitgegoten. Hij heeft de ogen van uw profeten en geestelijke leiders gesloten,
11zodat al deze toekomstige gebeurtenissen een gesloten boek voor hen zijn. Als u het aan iemand geeft die kan lezen, zegt hij: "Ik kan het niet lezen, want het is verzegeld."

12En als u het aan iemand anders geeft, zegt die: "Het spijt me, ik kan niet lezen."
13En daarom zegt de YHWH: "Omdat deze mensen beweren dat zij van Mij zijn, maar Mij niet gehoorzamen en zij hun godsdienst alleen met de mond en niet met het hart bedrijven,
14zal Ik de wijsheid van 'de wijze mensen' wegnemen en het inzicht van hun verstandigen benevelen."

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 28 okt 2008 10:32

want even verder de belofte op herstel,dat in de toekomst ligt

http://www.biblegateway.com/passage/?se ... ersion=30;

18Op die dag zullen de doven de woorden van de Schrift horen en vanuit hun diepe duisternis zullen de blinden mijn plannen zien.
19De nederigen zullen worden gevuld met de frisse blijdschap van de HERE en de armen zullen juichen vanwege de Heilige van Israël. =Messiah
Dit is dus nog niet gebeurd:>>>>>>>
20De gewelddadigen zullen verdwijnen en de spotters verstommen. Allen die slechte dingen beramen, zullen worden gedood;
21de man die er bij het minste of geringste op los slaat; de man die vanuit een hinderlaag de rechter die hem veroordeelde, overvalt en slaat en de mannen die elk excuus gebruiken om oneerlijk te zijn.
22Daarom zegt deYHWH, Die Abraham verloste: "Mijn volk zal niet langer verbleken van schrik of te kijk worden gezet. ________________
Nu over Het plan van de Eeuwige met andere volken, dit wordt mooi voorspeld in isayah 59
http://www.biblegateway.com/passage/?se ... ersion=30;
6Ja, allen die zich bij het volk van God voegen hoewel zij behoren tot een ander volk, Hem dienen en Zijn naam liefhebben, Zijn dienaars zijn en de sabbat niet ontheiligen en die Zijn verbond en beloften hebben aanvaard,
7zal Ik ook naar mijn heilige berg van Jeruzalem brengen. Ik zal hen vol vreugde maken in mijn huis van gebed. Ik zal hun offers en geschenken aannemen, want mijn tempel zal 'Huis van gebed voor iedereen' worden genoemd!

8Want de HERE God, Die de uitgestotenen van Israël terugbrengt, zegt: Naast mijn volk Israël zal Ik daar ook anderen brengen.

Nogmaals: er zijn hier heel veel die schreeuwen uit het diepst van hun hart om Messiah !!
Zij geloven in YHWH en zijn Heilige naam Zij kennen ElSHAddai maar ze zijn nog steeds stekeblind- uit angst om te zondigen- dat is toch tragisch.

Maar MO als ik jou was dan zal ik het goede nieuws over Yeshua en wie Hij is maar verder vertellen onder de moslims- en je minder druk maken hoe Hij later met israel zal handelen, Dat is immers Zijn Zaak!

vrede!

deut 32
9Maar Israël behoort YHWH toe; het is het erfdeel van de HERE!
10Hij beschermde Israël in de wildernis, in een streek die huilt van eenzaamheid, als Zijn eigen oogappel.
11Hij spreidde Zijn vleugels over Israël uit, net als een arend zijn jongen op de vleugels neemt en zo beschermt. Zo doet de YHWH met Zijn volk, de Israëlieten =banei israel

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 okt 2008 20:02

salty schreef:18Op die dag zullen de doven de woorden van de Schrift horen en vanuit hun diepe duisternis zullen de blinden mijn plannen zien.
19De nederigen zullen worden gevuld met de frisse blijdschap van de HERE en de armen zullen juichen vanwege de Heilige van Israël. =Messiah

Nee?

Mat 11,5
De blinden worden ziende, en de kreupelen wandelen; de melaatsen worden gereinigd, en de doven horen de doden worden opgewekt, en de armen wordt het Evangelie verkondigd.

Mar 7,37
En zij ontzetten zich bovenmate zeer, zeggende: Hij heeft alles wel gedaan, en Hij maakt, dat de doven horen, en de stommen spreken.

Luk 7,22
En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Gaat heen, en boodschapt Johannes weer de dingen, die gij gezien en gehoord hebt, namelijk dat de blinden ziende worden, de kreupelen wandelen, de melaatsen gereinigd worden, de doven horen, de doden opgewekt worden, de armen het Evangelie verkondigd wordt.

En ook;

Luk 24,32
En zij zeiden tot elkander: Was ons hart niet brandende in ons, toen Hij tot ons sprak op de weg, en toen Hij ons de Schriften opende?

Luk 24,45
Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden.

Luk 2,10
En de engel zeide tot hen: Vreest niet, want, ziet, ik verkondig u grote blijdschap, die voor het gehele volk wezen zal

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 28 okt 2008 22:45

@Mo
vooralle duidelijkheid hadden we het overhet opheffen van de staat van spirituele blindheid ,waarin het volk verkeert. Toch- of had je dit niet begrepen ?

:| :mrgreen:
en goed lezen :
20De gewelddadigen zullen verdwijnen en de spotters verstommen. Allen die slechte dingen beramen, zullen worden gedood;
21de man die er bij het minste of geringste op los slaat; de man die vanuit een hinderlaag de rechter die hem veroordeelde, overvalt en slaat en de mannen die elk excuus gebruiken om oneerlijk te zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2008 07:32

salty schreef:@Mo
vooralle duidelijkheid hadden we het overhet opheffen van de staat van spirituele blindheid ,waarin het volk verkeert. Toch- of had je dit niet begrepen ?

:| :mrgreen:

Dat had ik begrepen, lees ook de onderste verzen van mijn voorlaatste reactie.
De letterlijke blind- en doofheid sloeg natuurlijk ook op de geestelijke toestand van de joden.
en goed lezen :

Tijdens de joodse oorlog zijn er meer dan een miljoen joden gedood door de Romeinen, dus ook dat is gebeurd.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 29 okt 2008 08:11

mohamed schreef:Tijdens de joodse oorlog zijn er meer dan een miljoen joden gedood door de Romeinen, dus ook dat is gebeurd.

En daarna??
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 29 okt 2008 12:13

http://www.preceptaustin.org/Wailing_Wall.htm

een beetje een overzicht 8)
in het engels

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2008 12:51

dalethvav schreef:
mohamed schreef:Tijdens de joodse oorlog zijn er meer dan een miljoen joden gedood door de Romeinen, dus ook dat is gebeurd.

En daarna??

Daarna het einde der (joodse) tijden.
Sinds de verwoesting van de Tweede Tempel in 70 is de functie van de Hogepriester vervallen.
Bedenk je eens wat dat voor de zonden betekent van de joden die niet in Jezus geloven, hoe moeten die verzoend worden met God?

Jes 1,13
Brengt niet meer vergeefs offer, het reukwerk is Mij een gruwel; de nieuwe maanden, en sabbatten, en het bijeenroepen der vergaderingen kan Ik niet aan, het is ongerechtigheid, zelfs de verbodsdagen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 29 okt 2008 13:48

mohamed schreef:Daarna het einde der (joodse) tijden

Daar dachten o.a. Inquisitie en Derde Rijk in het verleden, en de Arabische wereld nu anders over.
Ook NT-tische schrijvers dachten daar ander over. Zij schreven namelijk nogal eens over Joden in de tegenwoordige c.q. toekomende tijd.

mohamed schreef:Sinds de verwoesting van de Tweede Tempel in 70 is de functie van de Hogepriester vervallen.

O, zou je dan misschien ook uit kunnen leggen waarom, in jouw optiek dan, de functie van de Hogepriester nog wel nodig zou zijn tussen lijden/sterven/opstanding van Jezus en het jaar 70 (zo'n periode van 40 jaar).

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2008 14:30

Jeremia 23
31 Want tot Mijn toorn en tot Mijn grimmigheid is Mij deze stad geweest, van de dag af, dat zij haar gebouwd hebben, tot op deze dag toe; opdat Ik haar van Mijn aangezicht wegdeed;
32 Om al de boosheid van de kinderen Israëls en van de kinderen van Juda, die zij gedaan hebben om Mij te vertoornen, zij, hun koningen, hun vorsten, hun priesters, en hun profeten, en de mannen van Juda, en de inwoners van Jeruzalem;
33 Die Mij de nek hebben toegekeerd en niet het aangezicht; hoewel Ik hen leerde, vroeg op zijnde en lerende, evenwel hoorden zij niet, om tucht aan te nemen;
34 Maar zij hebben hun verfoeiselen gesteld in het huis, dat naar Mijn Naam genoemd is, om dat te verontreinigen.
35 En zij hebben de hoogten van Baäl gebouwd, die in het dal van de zoon van Hinnom zijn, om hun zonen en hun dochters voor de Molech door het vuur te laten gaan; hetwelk Ik hun niet heb geboden, noch in Mijn hart is opgekomen, dat zij deze gruwel zouden doen; opdat zij Juda mochten doen zondigen.
36 En nu, daarom zegt de HEERE, de God Israëls, alzo van deze stad, waar gij van zegt: Zij is gegeven in de hand van de koning van Babel, door het zwaard, en door de honger, en door de pestilentie;

Met deze stad bedoelt Hij zonder meer Jeruzalem (Jer 32,3) Zedekia, de Koning van Juda, had Jeremia opgesloten en gezegd: 'Waarom profeteert gij, zeggende: Zo zegt de HEERE: Ziet, Ik geef deze stad in de hand van de koning van Babel, en hij zal ze innemen' (Jer 32,3)
Helaas voor Zedekia had Jeremia gelijk (Jer 40,1) en viel de stad Jeruzalem in handen van de koning van Babel. Achter deze letterlijke gebeurtenis gaat een diepe symboliek schuil, welke op de eerste eeuw valt te betrekken.

1 Petr 5,13
U groet de medeuitverkoren gemeente, die in Bábylon is, en Markus, mijn zoon.

Als wij het OT mogen geloven, kon Petrus zich niet in het letterlijke Babylon bevinden, want daarover zei God door de profeet Jesaja:

Jes 13
19 Alzo zal Babel, het sieraad der koninkrijken, de heerlijkheid, de hovaardigheid der Chaldeeën, zijn zoals God Sódom en Gomórra omgekeerd heeft.
20 Daar zal geen woonplaats zijn in eeuwigheid, en zij zal niet bewoond worden van geslacht tot geslacht; en de Arabier zal daar geen tent spannen, en de herders zullen er niet legeren.

Babylon of Babel is een stad uit de Oudheid, die zich in het huidige Irak bevindt, 80 km. ten zuiden van Bagdad. (wiki)

Ironisch dat er na de vernietiging van Babel zich zowat uitsluitend Arabieren in dat gebied gevestigd hebben.
We weten dus dat Petrus nooit het letterlijke Babylon bedoelt kan hebben, want die stad was van de aardbodem verdwenen en het Neo-Babylonisch Rijk bevestigt dat.
Petrus sprak daarom ook niet van het letterlijke Babylon, maar bedoelde Jeruzalem, wat in de eerste eeuw onder Romeins gezag viel en later door hen vernietigt werd.

Vervolg Jer 23
37 Ziet, Ik zal hen vergaderen uit al de landen, waarheen Ik hen zal verdreven hebben in Mijn toorn, en in Mijn grimmigheid, en in grote verbolgenheid; en Ik zal hen tot deze plaats terugbrengen, en zal hen zeker doen wonen.
38 Ja, zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn.
39 En Ik zal hun enerlei hart en enerlei weg geven, om Mij te vrezen al de dagen, hun ten goede, alsook hun kinderen na hen.
40 En Ik zal een eeuwig verbond met hen maken, dat Ik van achter hen niet zal afkeren, opdat Ik hun weldoe; en Ik zal Mijn vreze in hun hart geven, dat zij niet van Mij afwijken.
41 En Ik zal Mij over hen verblijden, dat Ik hun weldoe; en Ik zal hen getrouw in dit land
planten, met Mijn ganse hart en met Mijn ganse ziel.
42 Want zo zegt de HEERE: Zoals Ik over dit volk gebracht heb al dit grote kwaad, alzo zal Ik over hen brengen al het goede, dat Ik over hen spreek.
43 En er zullen velden gekocht worden in dit land, waarvan gij zegt: Het is woest, dat er mens noch beest in is; het is in de hand der Chaldeeën gegeven.
44 Velden zal men voor geld kopen, en de brieven onderschrijven, en verzegelen, en getuigen doen betuigen, in het land van Benjamin, en in de plaatsen rondom Jeruzalem, en in de steden van Juda, en in de steden van het gebergte, en in de steden der laagte, en in de steden van het zuiden; want Ik zal hun gevangenis wenden, spreekt de HEERE.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2008 14:51

dalethvav schreef:O, zou je dan misschien ook uit kunnen leggen waarom, in jouw optiek dan, de functie van de Hogepriester nog wel nodig zou zijn tussen lijden/sterven/opstanding van Jezus en het jaar 70 (zo'n periode van 40 jaar).

Graag zelfs, volgens Hebreeen 7,11 was het van geen enkel belang meer:

'Indien nu het Levitische priesterschap het volmaakte gebracht had, immers, daaronder heeft het volk de wet ontvangen – waarom was het dan nog nodig, dat een andere priester naar de ordening van Melchisedek opstond, van wie niet gezegd werd, dat hij naar de ordening van Aäron is?'

Beantwoord jij die vraag maar eens als je wilt!

Terug naar “[Religie] - Open forum”