Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 22 okt 2008 11:18

mmmmmmm.
Ja dat was mij ook al opgevallen
dat soort mensen willen niet de zaak onderzoeken en zo de waarheid onder ogen komen.
Zij komen met een voorbestemd plan om een andere leer te verkondigen.

@MO
Ik weet niet wat je agenda is, maar je zult je woorden en daden toch eens aan Hem moeten verantwoorden......

Alles gaat tenslotte volgens Zijn Plan en alles gaat in Zijn Tijd.
Wat ons is opgedragen is te getuigen Van Zijn Woord en
Zijn Licht te verspreiden in een donkere wereld
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 okt 2008 12:27

dalethvav schreef:
Vervolgens kom je met een geheel andere vraag, zonder dat de eerste beantwoord is, namelijk dat er toch echt 2x staat:
Ik zal over het huis Israels, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten.
Waarmee toch nog steeds 2x zwart op wit staat (en daarmee voor mij een onomstotelijk feit is) dat er een nieuw verbond met zowel Israel als Juda gemaakt wordt.

Dat nu, wat zwart op wit staat ontkende je, terwijl je beter wist. Zie ook het topic op credible, waar je, al meer dan een maand eerder, schreef (maandag 1 sept.):
"Het klopt dat God een nieuw verbond met het huis van Juda zou oprichten, maar:"
Dus tegen beter weten in herhaal je hier opnieuw de stelling dat er geen verbond met Juda is.
Daar zou ik je toch graag even op willen wijzen.

Waarom er de ene keer Israel en Juda staat en de andere keer alleen Israel is inderdaad de moeite waard om te bestuderen, maar in dit specifieke geval, namelijk jouw ontkenning van het feit dat er geen verbond met Juda gesloten wordt, is de vraag die je vervolgens stelt zonder de eerste opgelost te hebben even niet relevant.

Ja goed, er zou inderdaad een nieuw verbond met Juda gemaakt worden, dat is mij bekend, maar wat behelst dat nieuwe verbond dat is wat ik graag wil weten, kun je me dat uitleggen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 okt 2008 12:39

We hebben nu gelukkig helder dat God een nieuw verbond met het huis Israël en het huis Juda zou maken. Doch als we betreffende passage er even bij pakken, valt op dat er niet wordt gezegd wat het nieuwe verbond met het huis Juda is.

Heb 8
8 Want Hij berispt hen, als Hij zegt:
Zie, er komen dagen, spreekt de Here, dat Ik voor het huis Israëls en het huis Juda een nieuw verbond tot stand zal brengen,
9 niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen maakte
ten dage, dat Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte te leiden, want zij hebben zich niet gehouden aan mijn verbond
en Ik heb Mij niet meer om hen bekommerd, spreekt de Here.
10 Want dit is het verbond, waarmede Ik Mij verbinden zal aan het huis Israëls na die dagen, spreekt de Here:
Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen,
en Ik zal die in hun harten schrijven,
en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.

11 En niet langer zullen zij een ieder zijn medeburger, en een ieder zijn broeder leren, zeggende:
Ken de Here,
want allen zullen zij Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen.
12 Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden,
en hun zonden zal Ik niet meer gedenken.
13 Als Hij spreekt van een nieuw (verbond), heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning.

Merk op dat Jahweh met het huis Israel helemaal geen verbond (Jer 3,8) meer had, dus deze passage gaat over het einde van Gods verbond met Juda en Zijn nieuwe verbond met het huis Israels. Gelukkig mag een ieder die in Jezus gelooft bij de kudde (Joh 10,15) Israëls (Mat 15,24) horen, wat met Juda niet het geval was. Het is een goede zaak voor de mensheid dat het oude verbond ten einde gekomen is!

Joh 6,35
Jezus zeide tot hen: Ik ben het brood des levens; wie tot Mij komt, zal nimmermeer hongeren en wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 okt 2008 13:38

salty schreef:@MO
Ik weet niet wat je agenda is

Hoezo, wil je met me op een date? :shock:

Nee, zoals ik eerder al eens aangaf, ik kom hier alleen om wat te discussiëren, zonder dubieuze bijbedoelingen of een een dubbele agenda. Bovendien geloof ik in Jezus en jij volgens mij ook, dus waar wij een meningsverschil over hebben is puur inhoudelijk.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 22 okt 2008 16:07

Het Beloofde Nieuwe verbond - met Banei Israel en Banei Yudah
ipv het Sinai Verbond.........

He Mo je hebt er een sterretje bij! Mazal Tov!

Het Nieuwe Verbond dus in Jeremiah 31:31 al aangekondigd.

en dat is : niet uit vrees voor de Wet YHWH liefhebben en dienen maar vanuit eenhart wat daarvoor vernieuwd moet worden, geen hart van steen , maar een van vlees en bloed!

dit kon alleen door verandering van Geest- je oude geest laten vervangen door die van YHWH
dan alleen kun je YHWH oprecht liefhebben en behagen.

door Het (nieuwe) Verbond wat Yeshua heeft gesloten is de Deur naar de Vader en Zijn Koninkrijk open voor een ieder die ernaar wil luisteren!

Lucas 22:
15Hij zei: "Ik heb er geweldig naar verlangd dit Paasmaal met jullie te eten. Nog even en dan breekt voor Mij een tijd van groot lijden aan.
16Ik zeg jullie dat Ik het Paasmaal beslist niet meer zal eten tot het Koninkrijk van God volle werkelijkheid is geworden."
17Hij nam een beker wijn, dankte God ervoor en zei tegen Zijn discipelen: "Neem deze beker en drink er allemaal uit,
18want Ik zal geen wijn meer drinken tot het Koninkrijk van God is gekomen."
19Daarna nam Hij een brood, dankte God ervoor, brak het in stukken en gaf het Zijn discipelen. "Dit is mijn lichaam dat voor jullie wordt gegeven", zei Hij. "Eet het ter herinnering aan Mij."
20Na het eten gaf Hij hun de beker en zei: "Deze beker wijn is het teken van Gods nieuwe verbond met jullie. Een verbond dat wordt bekrachtigd door mijn bloed, dat zal vloeien als een offer voor jullie.

opdat een ieder die in Hem gelooft Eeuwig zal leven, en niet veroordeeld zal worden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 okt 2008 22:29

Over het huis Israël lezen we duidelijk wat het nieuwe verbond is:

Hand 2,36
Zo wete dan zeker het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die gij gekruisigd hebt.

Waarom staat het huis Juda hier niet bij?

He Mo je hebt er een sterretje bij! Mazal Tov!

Ja ik zag het, vanaf nu zijn mijn berichten in mineur te horen!

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 23 okt 2008 09:31

Hand2:39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.

Dan 9:7 Bij U, o Heere! is de gerechtigheid, maar bij ons de beschaamdheid der aangezichten, gelijk het is te dezen dage; bij de mannen van Juda, en de inwoners van Jeruzalem, en geheel Israel, die nabij en die verre zijn, in al de landen, waar Gij ze henengedreven hebt, om hun overtreding, waarmede zij tegen U overtreden hebben.

Het moge duidelijk zijn dat hier het 'ganse' huis vertegenwoordigd is op de pinksterdag. joden en israelieten. de 2 en 10 stammen. nog onderscheiden aangezien de twee houten nog niet samengevoegd zijn.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 okt 2008 11:29

madel schreef:Hand2:39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.

Dan 9:7 Bij U, o Heere! is de gerechtigheid, maar bij ons de beschaamdheid der aangezichten, gelijk het is te dezen dage; bij de mannen van Juda, en de inwoners van Jeruzalem, en geheel Israel, die nabij en die verre zijn, in al de landen, waar Gij ze henengedreven hebt, om hun overtreding, waarmede zij tegen U overtreden hebben.

Het moge duidelijk zijn dat hier het 'ganse' huis vertegenwoordigd is op de pinksterdag. joden en israelieten. de 2 en 10 stammen. nog onderscheiden aangezien de twee houten nog niet samengevoegd zijn.

Groet,
Madel

Nee dat moge jou misschien duidelijk zijn, maar wat ik graag wil lezen is dat Jezus Heer en Christus ook over het huis Juda geworden is, want daar komt jou bewering op neer. Bovenstaande teksen bevestigen die stelling allerminst.

Wat duidelijk wordt is dat nergens te lezen staat dat God met Juda verder is gegaan nadat zij hem gekruisigd hebben.

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 23 okt 2008 11:51

Mohamed,

e.e.a. wil jij niet lezen.

Het is duidelijk dat in de handelingen periode als eerste de Jood aan de beurt was en daarna de griek. zowel in binnen als buitenland, zowel de 2 als de 10 stammen. de discipelen begonnen in het binnenland en gingen daarna uit naar het buitenland. Paulus is geroepen in het buitenland en werkte daar ook vooral. eerst de Jood en dan de griek. waarom is dit niet duidelijk. zo helder als glas. maar jij wilt bepaalde zaken niet onder ogen zien.

hebreen 8:8 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israels, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;
9 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israels maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

niet meer twee volken maar een volk. de houten zijn NA die dagen tot een. daarom spreekt vers 8 over huis juda en huis van israel en vers tien over israel waarin het dan is samengevoegd. dat is echter nog toekomstig.

Daarom stel ik niet dat Jezus Heer is geworden maar nog ZAL worden. dus mijn bewering kwam daar helemaal niet op neer zoals jij veronderstelt maar jij beticht mij valschelijk en onheus van zaken die ik niet beweer.

Het onderstaande gedeelte handelt ook over israels (geheel israel) toekomst. de vervallen hut van David kende nog geen verdeling.

Amos 9:9 Want ziet, Ik geef bevel, en Ik zal het huis Israels onder al de heidenen schudden, gelijk als zaad geschud wordt in een zeef; en niet een steentje zal er ter aarde vallen.
10 Alle zondaars Mijns volks zullen door het zwaard sterven; die daar zeggen: Het kwaad zal tot ons niet genaken, noch ons voorkomen.
11 de dien dage zal Ik de vervallen hut van David weder oprichten, en Ik zal haar reten vertuinen, en wat aan haar is afgebroken, weder oprichten, en zal ze bouwen, als in de dagen van ouds;
12 Opdat zij erfelijk bezitten het overblijfsel van Edom, en al de heidenen, die naar Mijn Naam genoemd worden, spreekt de HEERE, Die dit doet.
13 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat de ploeger den maaier, en de druiventreder den zaadzaaier genaken zal; en de bergen zullen van zoeten wijn druipen, en al de heuvelen zullen smelten.
14 En Ik zal de gevangenis van Mijn volk Israel wenden, en zij zullen de verwoeste steden herbouwen en bewonen, en wijngaarden planten, en derzelver wijn drinken; en zij zullen hoven maken, en derzelver vrucht eten.
15 En Ik zal ze in hun land planten; en zij zullen niet meer worden uitgerukt uit hun land, dat Ik hunlieden gegeven heb, zegt de HEERE, uw God.

Groet,
Madel

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 okt 2008 20:32

madel schreef:Mohamed,

e.e.a. wil jij niet lezen.

Het is duidelijk dat in de handelingen periode als eerste de Jood aan de beurt was en daarna de griek. zowel in binnen als buitenland, zowel de 2 als de 10 stammen. de discipelen begonnen in het binnenland en gingen daarna uit naar het buitenland. Paulus is geroepen in het buitenland en werkte daar ook vooral. eerst de Jood en dan de griek. waarom is dit niet duidelijk. zo helder als glas. maar jij wilt bepaalde zaken niet onder ogen zien.

hebreen 8:8 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israels, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;
9 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israels maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

niet meer twee volken maar een volk. de houten zijn NA die dagen tot een. daarom spreekt vers 8 over huis juda en huis van israel en vers tien over israel waarin het dan is samengevoegd. dat is echter nog toekomstig.

Er staat het huis Israël en niet Israël, dus wat jij hier doet is een stukje vervangingstheologie ten beste geven!

Jezus heeft ook nooit gezegd dat Hij voor het huis Juda was gekomen, dat wordt Hem allemaal in de mond gelegd, maar wat Christus duidelijk zei is:

Mat 15,24
Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls.

Het nieuwe verbond wat God met het huis Juda is aangegaan behelsde dat als zij geloofden en zich bekeerden (Luk 24,47) tot Jezus, zij zo gered werden (1 Joh 2,23) en deel van het huis Israël. Daarom doopte Johannes ook alleen maar joden (Hand 10,37). In de eerste eeuw hebben de gelovige joden hun oude mens (het huis Juda) gekruisigd en zijn samen met de gelovige volken het huis Israël geworden!

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 23 okt 2008 23:23

539 BCE. Jews return to Jerusalem under King Cyrus. Cyrus allowed Sheshbazzar, a prince from the tribe of Judah, and Zerubbabel, to bring the Jews from Babylon back to Jerusalem. Jews were allowed to return with the Temple vessels that the Babylonians had taken. Construction of the Second Temple began.[44][45] See also Ezra 1 in Biblical Hebrew, Ezra 6:3 in Biblical Aramaic, Isa 44:24-45:4. 520-516 BCE. Completion of the Second Temple under the spiritual leadership of the Prophets Haggai and Zechariah. At this time the Holy Land is a subdistrict of a Persian satrapy (province) known as Yehud and issues Yehud coinage. c. 450 - 419 BCE. Jewish polytheism found in ancient Egyptian papyri. Elephantine papyri of Jewish military colony in Egypt demonstrate [from letters to the temple at Jerusalem] that, at this time, some Jews were polytheistic; as letters specify that Yahweh was considered to have Anat as his consort.[46] 444 BCE. Leaders of Israel's reformation. The reformation of Israel was led by Jewish scribes Nehemiah (Neh 1-6) and Ezra Neh 8). Ezra instituted synagogue and prayer services, and canonized the Torah by reading it publicly to the Great Assembly that he set up in Jerusalem. Ezra and Nehemiah flourished around this era. [47] (This was contemporary with the Classical period of Ancient Greece). 428 BCE. Building of Samaritan temple
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of ... _and_Judah
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Depo ... yrians.svg

-----

In het licht hiervan - wie kwamen er naar de tempel in Jerusalem op de hoge feestdagen - waren dat benei Israel of banei Yudah
In de tijd van Yeshua waren het beide groepen!
maar om kort te gaan allen waren Am Israel want beide groepen geloofden in de belofte gedaan aan de vaderen Avraham Izhak en Yaacov= Israel .

Verder blijf je gewoon kletsen , .
Het klopt gewoon niet wat je zegt !!!

Yeshua heeft het Nieuwe Verbond volbracht ! Voor Wie >? Voor alle mensen jood en griek!
Nog steeds komen er joden en moslims tot geloof!.

Ook nu is men als jood zich bewust te behoren aan Israel in de gebeden wordt alleen Israel genoemd en niet de joden als op zichzelf staande groep, maar altijd Am Israel- het volk van Israel!!!!!
Het leed door de eeuwen heen wordt opgevat als een collectief lijden van Am Israel Het volk van Israel- de hoop was altijd op de restoration van ISRAEL- NIET VAN YUDAH
God is als een Vader voor Zijn volk, en een Vader straft z,n kind wel maar die straf is tijdelijk.!!!

Laat je toch geen zand in de ogen strooien- besef je niet dat door dergelijke uitspraken door de eeuwen heen dit juist joodse mensen heeft belemmerd hun Messias aan te nemen!

Triest!

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 24 okt 2008 07:06

mohamed schreef:In de eerste eeuw hebben de gelovige joden hun oude mens (het huis Juda) gekruisigd en zijn samen met de gelovige volken het huis Israël geworden!

Eerst erken uiteindelijk dat God toch een nieuw verbond sluiten met het huis van Juda.
Nu beweer je weer dat Juda de oude mens is die gekruisigd moet worden.
Waarom zou God een nieuw verbond oprichten met iets dat eigenlijk gekruisigd moet worden. Dat is me nogal niet een tegenstelling. Zie je zelf niet in dat je steeds meer vast loopt met jouw "exegese"?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 24 okt 2008 07:08

In de eerste eeuw hebben de gelovige joden hun oude mens (het huis Juda) gekruisigd en zijn samen met de gelovige volken het huis Israël geworden!

de gemeente die Zijn Lichaam is, is geen huis van israel. pure inlegkunde.

vandaag de dag is er geen huis israels. israel is ondergegaan in de volkerenzee. iedereen is nu gelijk en kan behoren tot de Gemeente. niet een huis van israel. in geen enkel opzicht.

Groet,
Madel

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 okt 2008 07:59

dalethvav schreef:
mohamed schreef:In de eerste eeuw hebben de gelovige joden hun oude mens (het huis Juda) gekruisigd en zijn samen met de gelovige volken het huis Israël geworden!

Eerst erken uiteindelijk dat God toch een nieuw verbond sluiten met het huis van Juda.
Nu beweer je weer dat Juda de oude mens is die gekruisigd moet worden.
Waarom zou God een nieuw verbond oprichten met iets dat eigenlijk gekruisigd moet worden. Dat is me nogal niet een tegenstelling. Zie je zelf niet in dat je steeds meer vast loopt met jouw "exegese"?

Nee, want zo staat het in Hebreeuwen 8, lees het gerust maar eens na!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 okt 2008 08:04

madel schreef:de gemeente die Zijn Lichaam is, is geen huis van israel. pure inlegkunde.

Is dat echt zo? Het staat anders gewoon letterlijk in de Bijbel:

'Zo wete dan zeker het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die gij [huis Juda hand 2,14] gekruisigd hebt.' (Hand 2,36)

Dit vers heb jij dus doorgekrast begrijp ik!

Terug naar “[Religie] - Open forum”