Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 18 okt 2008 22:16

Dat gaat over het huis Israel in de verstrooiing, waar God van gescheiden (Jer 3,8) was en later Heer en Christus (Hand 2,36) van werd. Over het huis Juda is dat nooit gezegd en we hebben het over Juda en Jeruzalem

je maakt de indruk dat je alles zo goed weet toch lees je over een heleboel woorden heen, en wil je kost wat kost de Belofte nietig verklaren. :mrgreen:

ik kopieer hele lappen text over omdat het anders niet begrepen word en het toch wenselijk is dat de zaak wat verduidelijkt zal worden:

Tegen Jeruzalem-Judah
Ezekiel 16:

42Wanneer dat allemaal achter de rug is, zal mijn toorn tegen u bedaren; mijn jaloezie tegen u zal wegebben en Ik zal kalm worden. Ik zal niet langer toornig op u zijn.
43Maar eerst zal Ik al uw zonden met u verrekenen, omdat u zich uw jeugd niet hebt herinnerd en Mij toornig hebt gemaakt door al die gruwelijke dingen die u doet, zegt de HERE. Dan zult u niet langer deze schandelijke dingen doen.
44'Zo moeder, zo dochter' zal iedereen van u zeggen.
45Want ook uw moeder had een afkeer van haar man en kinderen en u hebt hetzelfde. Net als uw zusters hebt u een afkeer van man en kinderen. Inderdaad, uw moeder moet wel een Hethitische en uw vader wel een Amoriet zijn geweest!
46Uw oudere zuster is Samaria en zij leefde met haar dochters ten noorden van u. Uw jongere zuster is Sodom, zij leefde met haar dochters ten zuiden van u.
47U hebt niet alleen gezondigd zoals zij; nee, dat was nog niets; in korte tijd streefde u hen ver voorbij.
48Zowaar Ik leef, zegt de Oppermachtige HERE: Sodom en haar dochters zijn nooit zo verdorven geweest als u en uw dochters.
49De zonden van uw zuster Sodom waren arrogantie, vraatzucht en onverschilligheid, terwijl buiten haar deur de armen en behoeftigen gebrek leden zonder dat zij hen hielp.
50Terwijl Ik toekeek, deed zij afschuwelijke dingen. Daarom heb Ik haar weggevaagd, zoals u weet.
51Zelfs Samaria heeft niet half zoveel zonden bedreven als u. U hebt nog veel meer goddeloosheid bedreven dan uw zusters; zij zijn rechtvaardig vergeleken met u!
52Wees dan niet verbaasd als zij een lichtere straf krijgen. Want uw zonden zijn zo gruwelijk dat in vergelijking met u uw zusters onschuldig lijken! U verdient daarom de schaamte die u nu voelt.
53Maar op een dag zal Ik een ommekeer brengen in het lot van Sodom en Samaria en hun dochters en ook in dat van Juda.
54Uw vreselijke straf zal een troost voor hen zijn, want hij zal groter zijn dan die van hen.
55Ja, uw zusters Sodom en Samaria en al hun inwoners zullen weer tot bloei komen en ook Juda zal in die tijd opnieuw welvaart kennen.
56In uw trotse tijd weigerde u zelfs maar de naam van Sodom uit te spreken.
57Maar nu is uw grotere goddeloosheid aan de hele wereld getoond en bent L degene op wie men neerkijkt; Edom en al haar buurstaten en alle Filistijnen.
58U zult dan de gevolgen van uw schandelijke daden dragen, zegt de HERE God.
59-60 Want de Oppermachtige HERE zegt: Ik zal u laten boeten voor het verbreken van het verbond. Mijn plechtige eed liet u volledig koud. Toch zal Ik de belofte houden, die Ik u in uw jeugd gaf. Ik zal een eeuwig verbond met u sluiten.
61U zult met schaamte terugdenken aan al het kwaad dat u hebt gedaan wanneer Ik u uw zusters Samaria en Sodom als dochters geef, over wie u kunt heersen. U zult zich ervan bewust zijn dat u dit edelmoedige gebaar niet hebt verdiend, want u hebt zich niet aan mijn verbond gehouden.
62Ik zal dus mijn verbond met u opnieuw bekrachtigen en u zult weten dat Ik de HERE ben.
63Alles wat u hebt gedaan, zal Ik u weer in herinnering brengen; u zult de hand voor uw mond houden en zwijgen uit schaamte, wanneer Ik u alles zal vergeven wat u hebt misdaan", zegt de Oppermachtige HERE.
Ezekiel 28
24Niet langer zullen u en andere kwaadwillige buurstaten Israël prikken en verwonden als dorens en distels.
25De Israëlieten zullen opnieuw in een eigen land wonen, het land dat Ik hun voorvader Jakob gaf. Want Ik zal hen verzamelen vanuit de verre landen, waarover Ik hen verstrooide. Ik zal de volken van de wereld temidden van mijn volk mijn heiligheid laten zien.
26Zij zullen weer veilig in Israël wonen en daar hun huizen bouwen en wijngaarden planten. Wanneer Ik over de naburige volken, die hen met zo'n grote kwaadaardigheid behandelden, het oordeel laat komen, zullen zij weten dat Ik, de HERE, hun God ben."
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 18 okt 2008 22:20

en nu weer
Ezekiel 37
15Opnieuw kwam er een boodschap van de HERE voor mij:
16"Neem een stok en kerf er de volgende woorden in: 'Deze stok vertegenwoordigt Juda en de bij haar aangesloten stammen.' Neem vervolgens een andere stok en kerf daarin de woorden: 'Deze stok vertegenwoordigt Jozef en alle overige stammen van Israël.'

17Houd die stokken nu bij elkaar in één hand, zodat zij één stok vormen.
18-20 Vertel deze mensen (houd de stokken zo vast dat zij kunnen zien wat u doet) dat de Oppermachtige HERE zegt: Ik zal de stokken van Jozef en Juda samenvoegen en hen maken tot één stok in mijn hand.
21Want de Oppermachtige HERE zegt verder: Ik verzamel de Israëlieten vanuit de volken en breng hen van overal ter wereld terug naar hun vaderland,
22om hen op de bergen van Israël tot één volk te verenigen. Er zal één koning over hen allen zijn en zij zullen niet langer verdeeld zijn in twee volken of twee koninkrijken.
23Zij zullen zichzelf niet langer verontreinigen met afgoden en al hun andere zonden, want Ik zal hen redden van al hun ontrouw, waarmee zij zich bezoedeld hebben en Ik zal hen zuiver maken. Dan zullen zij werkelijk mijn volk zijn en Ik zal hun God zijn.
24En David, mijn dienaar, zal hun koning zijn, hun enige herder, zij zullen mijn wetten gehoorzamen en al mijn wensen vervullen.
25Zij zullen wonen in het land Israël, waar ook hun voorouders woonden, het land dat Ik mijn dienaar Jakob gaf. Zij en hun kinderen zullen daar wonen, evenals hun kleinkinderen, generatie op generatie. En mijn dienaar David zal voor eeuwig hun vorst zijn.
26Ik zal een vredesverbond met hen sluiten, een eeuwigdurend verdrag. Ik zal hen zegenen en vermenigvuldigen en mijn tempel zal Ik voor altijd in hun midden plaatsen. 27Ik zal temidden van hen gaan wonen. Ja, Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.
28Wanneer mijn heiligdom voor eeuwig in hun midden blijft, zullen de volken weten dat Ik, de HERE, Israël heb afgezonderd om mijn volk te zijn." (A)

Tsja......................vervangingsleer- wat doe je ermee of liever gezegd wat doe je er tegen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2008 22:28

Ja mooie teksten, ze zijn me bekend, maar Jezus is Heer en Christus over het huis Israel geworden hoor (Hand 2,36) en dat lezen wij nergens over het huis Juda. Ook heeft God woord gehouden.

Hand 13,23
Van het zaad van deze [Abraham] heeft God Israël, naar de belofte, verwekt de Zaligmaker Jezus,

Deze statements zijn zeer Bijbels, wat jiij daarentegen probeert is te loochenen dat Jezus de belofte is, dat lijkt mij niet de bedoeling!

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 18 okt 2008 23:05

:?: :?: :?:

Ik snap jouw punt niet echt!

Volgens het Woord van de Eeuwige zullen Juda en Israel een koningrijk worden!
hun vijandschap zal, door het kennen en aannemen van Diegene die doorboord werd omwille van hun zonde ,omslaan in Vrede.

De Messiah YHWH is de Prins van de Vrede die Koning zal zijn over allen!

De belofte ging eerlijk waar via Abraham Izaak Yaacov - Yuda -Isai-David!>>>>>in de geboorte van Yeshua in vervulling

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2008 23:37

salty schreef::?: :?: :?:

Ik snap jouw punt niet echt!

Volgens het Woord van de Eeuwige zullen Juda en Israel een koningrijk worden!
hun vijandschap zal, door het kennen en aannemen van Diegene die doorboord werd omwille van hun zonde ,omslaan in Vrede.

Jezus zei immers ook dat het één kudde zou worden (Joh 10,16) en dat was (Hand 2,36) het huis Israël. Om deel van deze kudde te worden, moet een ieder door de deur naar binnen gaan (Joh 10,9) welke is Jezus. De enige manier om de schaapskooi in te gaan is door Jezus en daar zijn de joden (1 Joh 2,23) geen uitzondering op!

Joh 10,1
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die niet ingaat door de deur in de stal der schapen, maar van elders inklimt, die is een dief en moordenaar.
De Messiah YHWH is de Prins van de Vrede die Koning zal zijn over allen!

Reeds Koning is (Mat 26,64) hoor!
De belofte ging eerlijk waar via Abraham Izaak Yaacov - Yuda -Isai-David!>>>>>in de geboorte van Yeshua in vervulling

Juist, Jezus is de belofte, helemaal mee eens!

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 19 okt 2008 00:31

Jezus zei immers ook dat het één kudde zou worden (Joh 10,16) en dat was (Hand 2,36) het huis Israël. Om deel van deze kudde te worden, moet een ieder door de deur naar binnen gaan (Joh 10,9) welke is Jezus. De enige manier om de schaapskooi in te gaan is door Jezus en daar zijn de joden (1 Joh 2,23) geen uitzondering op!

klopt! maar uiteindelijk zal De EEuwige zelf ervoor zorgen dat degenen die zijn overgebleven tot berouw en inkeer komen,

Zacharia 12
1Dit is het lot van Israël, zoals is aangekondigd door de HERE, Die de hemel heeft uitgespannen en de fundamenten van de aarde heeft gelegd en de geest van de mens in hem heeft gelegd:
2"Ik zal Jeruzalem en Juda als een beker gif laten zijn voor alle omringende volken die hun legers sturen om Jeruzalem te omsingelen.
3Jeruzalem zal een zware steen zijn die als een last op de wereld ligt. Al zullen alle volken ter wereld zich verenigen in een poging haar te verwijderen, toch zullen zij allemaal door haar worden verpletterd. 4Op die dag", zegt de HERE, "zal Ik alle vijandelijke troepen die tegen haar oprukken, in verwarring brengen en krankzinnig maken. Want Ik zal waken over Juda, maar al haar vijanden blind maken.
5Dan zullen de leiders van Juda bij zichzelf zeggen: 'De bevolking van Jeruzalem heeft kracht ontvangen van de HERE van de hemelse legers, hun God.'
6Die dag zal Ik de leiders van Juda laten zijn als een klein vuurtje dat een bosbrand veroorzaakt, als een fakkel bij een hooiberg. Alle aangrenzende naties links en rechts zullen zij verteren, terwijl Jeruzalem niet van haar plaats zal wijken.
7De HERE zal eerst de rest van Juda de overwinning schenken en Jeruzalem pas daarna. Want Hij wil voorkomen dat de bevolking van Jeruzalem en Davids vorstenhuis zichzelf op de voorgrond zullen plaatsen.
8Die dag zal Ik Jeruzalems inwoners beschermen. De zwaksten onder hen zullen zo sterk als koning David zijn! En Davids vorstenhuis zal zijn als God, als de Engel van de HERE Die voor hen uit gaat.
9Want Ik ben van plan alle volken die tegen Jeruzalem oprukken, te vernietigen.
10Dan zal Ik de Geest van genade en van gebeden uitstorten over Davids vorstenhuis en de bevolking van Jeruzalem. En zij zullen Mij zien, Die zij hebben doorstoken, en over Hem rouwen als over een enig kind. Zij zullen bitter bedroefd zijn en over Hem rouwen als over hun oudste zoon.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 19 okt 2008 00:35

Daniël 12
1"In die tijd zal de grote vorst Michaël, die over uw volk waakt, opstaan en voor u vechten. (A) Er zal een periode van grote nood en zwaar lijden aanbreken. Toch zal van uw volk ieder, wiens naam in het Boek staat, hieraan ontkomen.
2En velen die al dood en begraven zijn, zullen opstaan. Sommigen zullen eeuwig leven ontvangen, anderen zullen afgewezen worden en eeuwige schande ondervinden.
3Wie verstandig zijn (het volk van God (B)) zullen stralen als een strakblauwe lucht. En wie de mensen tot gerechtigheid hebben gebracht, zullen schitteren als de sterren, voor eeuwig en altijd.

fillipenzen 2

Christus Jezus,
6Die, hoewel Hij God was, Zich niet heeft vastgeklampt aan Zijn goddelijke rechten.
7Integendeel, Hij legde Zijn grote macht en heerlijkheid af en kwam als dienaar in het lichaam van een mens.
8Herkenbaar als mens, vernederde Hij Zich en gehoorzaamde tot het uiterste, zelfs tot in de dood aan het kruis.
9Daarom heeft God Hem de hoogste plaats gegeven en Hem een naam gegeven, die Hem boven alles plaatst,
10zodat in de naam van Jezus iedereen in de hemel, op aarde en onder de aarde zijn knieën zal buigen
11en openlijk zal erkennen tot eer van God de Vader, dat Yeshua ha Masshiach de Here=YHWH is.
Laatst gewijzigd door salty op 19 okt 2008 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 okt 2008 09:36

Wat probeer je nu te zeggen, dat het NT niet in overeenstemming is met het OT? Ik heb je de verzen getoond, Jezus is de deur, een ieder moet door Hem ingaan, wie van elders inklimt is een moordenaar, de teksten stonden er net nog toen ik keek!

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 19 okt 2008 11:23

mattheus 11:
13For all the Prophets and the Law prophesied until John
lukas16
16"The Law and the Prophets were proclaimed until John. Since that time, the good news of the kingdom of God is being preached, and everyone is forcing his way into it.

Hoe dan ook, sowieso kan het oordeel niet meer in de toekomst (Mat 11,13+Luk 16,16) geplaatst worden.
??????????

Hoe kom je daar nu bij
Het wil alleen zeggen dat Gods hele plan nu geopenbaard is
en dat alles nu bekend gemaakt is - de vervulling ervan- op korte en op lange termijn gebeurt op Gods tijden.
Maar......Dat houdt in dat er na Johannes geen leugen profeten meer zijn gekomen.

Yeshua is diegene waarover de Wet en de Profeten hebben gesproken.
Vanuit de profeten weten we wat the job-description van de beloofde Messias is
zij profeteerden prefetieen op korte termijn en op lange termijn..... dus ook over de eindtijd.!!!

Wat YHWH van ons vraagt is een geloof in Zijn Genade en Barmhartigheid. en ons berouw over onze zonden. en de dankbaarheid voor Zijn vergeving!>>>>
Voor deze reden is Yeshua in de wereld gekomen.
Eerst voor de joden ,daarnaast voor de rest van de volkeren, als de Weg van Verzoening tot de Eeuwige.

we leven nu middenein interressante tijden: meer en meer joden en moslims komen tot YHWH door Yeshua- dat gebeurde 100 jaar geleden niet of nauwelijks!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 okt 2008 12:54

Ook volgens Petrus hebben de profeten over de eerste eeuw gesproken.

Handelingen 3
23 En het zal geschieden, dat alle ziel, die deze Profeet niet zal gehoord hebben, uitgeroeid zal worden uit het volk.
24 En ook al de profeten, van Samuël aan, en die daarna gevolgd zijn, zovelen als er hebben gesproken, die hebben ook deze dagen te voren verkondigd.

Dat is niet in overeenstemming met wat jij beweert, maar wel met wat Jezus ook heeft gezegd:

Luk 21,22
Want deze zijn dagen der wraak, opdat alles vervuld worde, dat geschreven is.

Het hele gedeelte van de Bijbel wat wij kennen als het OT is in de eerste eeuw vervuld. Daar is geen discussie over mogelijk:

'Want al de profeten en de wet hebben tot Johannes toe geprofeteerd.' (Mat 11,13)

Er staat luid en duidelijk dat de profeten en de wet tot Johannes de Doper gaan en stuk voor stuk tot aan de laatste toe, in de eerste eeuw vervuld zijn. Hierdoor kunnen ze dus nooit en te nimmer meer op het heden of de toekomst betrokken worden. Geloof het of niet, het staat er hoe dan ook!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 okt 2008 17:58

mohamed schreef:Wat probeer je nu te zeggen, dat het NT niet in overeenstemming is met het OT?

Dat lijkt me niet, ik denk dat je zo moet redeneren eerst het OT dan het NT. Het OT was er eerder dus het NT moet daarmee in overeenstemming zijn. Of niet?

Ik heb je de verzen getoond, Jezus is de deur, een ieder moet door Hem ingaan, wie van elders inklimt is een moordenaar, de teksten stonden er net nog toen ik keek!

Volgens mij ontkend niemand dit.

Het hele gedeelte van de Bijbel wat wij kennen als het OT is in de eerste eeuw vervuld. Daar is geen discussie over mogelijk:

Dat ben ik niet met je eens. Er staan nog wel degelijk profetieen in het OT die nog niet vervuld zijn of nog niet volledig vervuld zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 okt 2008 18:11

Yael schreef:Dat ben ik niet met je eens. Er staan nog wel degelijk profetieen in het OT die nog niet vervuld zijn of nog niet volledig vervuld zijn.

Waarom zei Jezus dan dat alles wat geschreven staat in die dagen (Luk 21,22) vervuld werd?

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 19 okt 2008 18:39

Lees handelingen 2 eens door. door haalt petrus een stuk uit de profeet joel aan. dat gedeelte is maar een heel klein gedeelte vervuld. het gedeelte wordt onderbroken door een bepaalde tussentijd. een eerste gedeelte werd vervuld waarna het wordt onderbroken. dat betekent niet dat de rest niet wordt vervuld. het wordt opgeschort tot "nader' order. als de tijd in Gods plan daar is mbt het volk israel. lang niet alle profetie uit het OT is vervuld.

in mattheus ( in het begin van zijn optreden) is Jezus in de synago en vraagt door de boekrol van jesaje. daar leest Hij de eerste paar verzen en stopt op een bepaald moment. niet zomeer ergens. waarom niet? omdat dat laatste deel nog niet is vervuld. van het eerste deel zegt Hij zelf. Heden is DIT schriftwoord aan uw oren vervuld. de rest nog niet.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 19 okt 2008 19:35

mohamed schreef:
Yael schreef:Dat ben ik niet met je eens. Er staan nog wel degelijk profetieen in het OT die nog niet vervuld zijn of nog niet volledig vervuld zijn.

Waarom zei Jezus dan dat alles wat geschreven staat in die dagen (Luk 21,22) vervuld werd?

Dat is nu wat Yael bedoelt met "met losse teksten rondsmijten". Wat staat er in de context Vs 20-28?

20 Maar wanneer gij zien zult, dat Jeruzalem van heirlegers omsingeld wordt, zo weet alsdan, dat haar verwoesting nabij gekomen is.
21 Alsdan die in Judea zijn, dat zij vlieden naar de bergen; en die in het midden van dezelve zijn, dat zij daaruit trekken; en die op de velden zijn, dat zij in dezelve niet komen.
22 Want deze zijn dagen der wraak, opdat alles vervuld worde, dat geschreven is.
23 Doch wee den bevruchten en den zogenden vrouwen in die dagen, want er zal grote nood zijn in het land, en toorn over dit volk.
24 En zij zullen vallen door de scherpte des zwaards, en gevankelijk weggevoerd worden onder alle volken; en Jeruzalem zal van de heidenen vertreden worden, totdat de tijden der heidenen vervuld zullen zijn.
25 En er zullen tekenen zijn in de zon, en maan, en sterren, en op de aarde benauwdheid der volken met twijfelmoedigheid, als de zee en watergolven groot geluid zullen geven;
26 En den mensen het hart zal bezwijken van vrees en verwachting der dingen, die het aardrijk zullen overkomen; want de krachten der hemelen zullen bewogen worden.
27 En alsdan zullen zij den Zoon des mensen zien komen in een wolk, met grote kracht en heerlijkheid.
28 Als nu deze dingen beginnen te geschieden, zo ziet omhoog, en heft uw hoofden opwaarts, omdat uw verlossing nabij is.

Allereerst spreekt Jezus hier tegen Joden, gezien het feit dat hij het over dit volk heeft (vs 23).
Vs 22 gaat over het vervullen van alles wat die wraak betreft. Die dagen, dat Israel onder ALLE volken verstrooid is, is tot op de dag van vandaag, of zeker tot 1948 doorgaand in vervulling gegaan.
Maar dan moet je even verder lezen: Jeruzalem (die fysieke hoofdstad van dat fysieke Israel waar die fysieke Jezus in die dagen iets tegen zegt) zal van de heidenen vertreden worden (dat klinkt trouwens niet positief t.a.v. die heidenen) totdat. Totdat wanneer? Totdat de tijden der heidenen vervuld zullen zijn (hé, die uitdrukking komen we in Rom 11 ook weer tegen).
Dan gebeurt er nog het e.e.a. (vs 25 en 26) en dan, dan zullen zij den Zoon des mensen zien komen in een wolk, met grote kracht en heerlijkheid (vs 27).
En ga me nu niet vertellen dat dít nu ineens geestelijk gezien moet worden nadat al het voorgaande letterlijk genomen moet worden. Gaat het dan om een geestelijke Zoon die op een geestelijke wolk door geestelijke ogen gezien gaat worden?
En dan, vs 28: Als nu deze dingen beginnen te geschieden, zo ziet omhoog, en heft uw hoofden opwaarts, omdat uw verlossing nabij is. En wie is uw hier dan: Juist, de mensen van dit volk uit vs 23.

Dat is ook in overeenstemming met NT-tische profetieën.
Deze b.v. Een belofte die Maria ontvangt bij de aankondiging van de geboorte van Jezus:
Deze zal groot zijn, en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden; en God, de Heere, zal Hem den troon van Zijn vader David geven (Luk. 1:32). Of zou Maria hierbij gedacht hebben: Tuurlijk dat eerste gedeelte van de zin geloof ik letterlijk, en uiteraard moet ik dat tweede gedeelte van een en dezelfde zin geestelijk zien. Dat snapt Maria natuurlijk meteen.
(Hiermee lichtelijk ironisch het inconsequente van de vervangingstheologie aan de kaak stellend).

Of deze (om er nog maar eens een te noemen): Na dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen de tabernakel van David, die vervallen is, en hetgeen daarvan verbroken is, weder opbouwen, en Ik zal denzelven weder oprichten. (Hand. 15:16).
Je moet dit weer in het verband lezen: De apostelen hebben onenigheid over het verschil tussen gelovigen uit de heidenen en Joodse gelovigen,
Zegt Jakobud op een gegeven moment: Simeon heeft verhaald hoe God eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen voor Zijn Naam. Daarna zegt Jakobus dat dit in ovbereenstemming is met de profeten en dat: Na dezen en wat er verder in vs 16 staat.
Deze profetie is een citaat uit Amos 9:11 Te dien dage zal Ik de vervallen hut van David weder oprichten, en Ik zal haar reten vertuinen, en wat aan haar is afgebroken, weder oprichten, en zal ze bouwen, als in de dagen van ouds;
Hiermee is tegelijk ook je uitleg van Luk 12:22 niet juist gebleken, omdat deze gebeurtenis plaats vond nadat Jezus de door jouw geciteerde woorden uitsprak.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 okt 2008 20:23

Is de gehele wereld m.u.v. de apostelen letterlijk blind geworden in de eerste eeuw?

Joh 14,19
Nog een kleine tijd, en de wereld zal Mij niet meer zien; maar gij zult Mij zien; want Ik leef, en gij zult leven.

Met dit vers wordt een aantal zaken zeer duidelijk: ten eerste kunnen we vaststellen dat 'zien' niet uitsluitend kijken hoeft te betekenen en dat Jezus met de ogen na een korte tijd niet meer waarneembaar zou zijn. Doch lijk jij te veronderstellen dat het ene vers met een een andere ongedaan gemaakt kan worden en staat er op Openbaring net op die manier te interpreteren die Joh 14,19 tegenspreekt, waarom?

Op 1,7
Ziet, Hij komt met de wolken en alle oog zal Hem zien, ook degenen, die Hem doorstoken hebben; en alle geslachten der aarde zullen over Hem rouw bedrijven; ja, amen.

Waarom moeten we 'zien' in dit vers letterlijk nemen? Als de wereld Hem niet meer zou zien en de discipelen wel, moet het zien in bovenstaand vers dan ook niet vergeestelijkt worden?
Nog een bewijs dat 'zien' in Openbaring niet kijken betekent, is dat Jezus werd opgenomen en aan de rechterhand Gods (Mar 16,19) gezeten. Hierdoor zou niemand Hem nog kunnen zien (Ex 33,20) en kunnen leven. Wanneer iemand die niet gelooft Jezus dus 'zag' was de betrokkene in het hiernamaals.
Het oordeel was daarentegen wel fysiek, zoals Jahweh in het OT zijn vonnissen middels mensen voltrok en rechters aanstelde om te oordelen, zo heeft Christus tussen 66-70 de Romeinen de ongelovige joden laten oordelen.
Lees de joodse oorlog van Flavius Josephus maar eens.

Terug naar “[Religie] - Open forum”