salty schreef:mmmmmm ik wil niet vervelend gaan doen maar hedentendage zijn er talloze intellectuele moslims zeer aan hun religie aan het twijfelen! evenals talloze joden.....
Sodom en Ghomorra evenals Adama en Zeboim
zijn andere plaatsen als het grote Babylon.
Geloof me als er over Babylon gesproken wordt dan wordt er iets anders bedoeld!
als jij daar niet aan wilt dan is dat jouw zaak.
Feit is dat wat Israel betreft de Belofte een altijd durende belofte is!!! en daarmee zijn we weer terug bij het topic......
Ik zou je graag geloven, maar de Bijbel leert me anders!
2 Kon 24,4
Alsook om het onschuldig bloed, dat hij vergoten had,
zodat hij Jeruzalem met onschuldig bloed vervuld had; daarom wilde de HEERE niet vergeven.
Ps 79,3
Zij hebben
hun bloed rondom Jeruzalem als water vergoten; en er was niemand, die hen begroef.
Hier kwam Jezus later op terug:
Mat 23
Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden, want gij bouwt de graven der profeten op, en versiert de graftekenen der rechtvaardigen;
30 En zegt: Indien wij in de tijden van onze vaderen waren geweest, wij zouden met hen geen gemeenschap gehad hebben aan het bloed van de profeten.
31
Aldus getuigt gij tegen uzelf, dat gij kinderen zijt van hen, die de profeten gedood hebben. (Vgl. Hand 7:51. 1 Thess 2:15.)
De moordenaars van de profeten waren dus joden te Jeruzalem. Daarvan getuigden zij immers zelf zei Jezus, dus daar hoeven we verder ook niet over te discussieren. Ook zegt Jezus:
'...het gebeurt
niet, dat een profeet gedood wordt
buiten Jeruzalem.' (Luk 13,33b)
Een zeer helder statement lijkt me, waar we absoluut niet omheen kunnen.
Waarin jij volhard is dat Babylon geen metafoor voor Jeruzalem is, maar laten we Openbaring nog eens lezen met aangetoonde feiten in gedachten.
Openbaring 18
21 En een sterke engel nam een steen op als een grote molensteen en wierp hem in de zee, zeggende: Zó zal
Babylon met geweld geworpen worden, de grote stad, en zij zal nooit meer gevonden worden. 22 En geen stem van citerspelers en
zangers, van fluitspelers of bazuinblazers zal meer in u gehoord worden, en niemand, die enige kunst beoefent, zal meer in u gevonden worden, en geen geluid van de molen zal meer in u gehoord worden. 23 En geen lamplicht zal meer in u schijnen, en geen stem van bruidegom en bruid zal meer in u gehoord worden, want uw kooplieden waren de machthebbers der aarde, want door uw toverij werden alle volken verleid; 24
en in haar werd gevonden het bloed van profeten en heiligen en van allen, die geslacht zijn op de aarde.
Er is geen twijfel over mogelijk, het Babylon uit Openbaring is een metafoor voor Jeruzalem.
Weet je dan niet wie de zangers waren die in Babylon niet meer gehoord zouden worden?
2 Kron 5,12
En de Levieten, die zangers waren van hen allen, van Asaf, van Heman, van Jedúthun, en van hun zonen, en van hun broeders, in fijn linnen gekleed, met cimbalen, en met luiten, en harpen, stonden tegen het oosten van het altaar, en met hen tot honderd twintig priesters toe, trompettende met trompetten.)
De fluitspelers waren ooit in Jeruzalem te horen (Mat 9,23) en zo ook de bazuinblazers (Jer 4,5) welke allen tevens in Babylon gevonden werden.
Nog meer overeenkomsten zijn de molen (Jes 47,2) en het lamplicht:
Lev 24,2
Gebied de Israëlieten, dat zij tot u brengen zuivere olie, uit gestoten olijven, voor de kandelaar, om voortdurend een lamp te laten branden.
Het Babylon uit Openbaring is zonder meer Jeruzalem, dat heb ik nu wel duidelijk genoeg aangetoond lijkt me!
Het tweede punt wat je maakte over de belofte klopt ook niet, want door de belofte in de toekomst te plaatsen of alleen op het joodse volk te betrekken ga je dubbel de fout in, want de belofte is Jezus (Hand 13,23) waarin jood noch Griek is!