rickk schreef:Maar... dan heeft Jezus toch alle zonden op zich genomen, en is de wereld toch met God verzoent, en is de straf toch al gedragen... Waarom zouden de ongelovigen die straf (de dood) dan nog een keer moeten dragen, als Jezus die ook al voor hen gedragen heeft??
Rickk,
Je stelt hier een hele interessante vraag. En het is zo dat Jezus kwam om de wereld te redden en niet om de wereld te veroordelen (Joh. 3 vs 17). Dus vanuit deze tekst zou je redenatie kunnen kloppen. Maar Jezus zegt ook: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door mij. (Tot de Vader komen zie ik als redding, omdat Jezus ook spreekt over kamers in het Vaderhuis, als vergelijking tot de hemel.) Dit ontkracht al gedeeltelijk je stelling, want de vraag die dan nog rest is: Wat word bedoelt met door Jezus? Als je dat interpreteert met puur en alleen het offer aan het kruis, dan is iedereen gered en kunnen we wel stoppen met evangeliseren. Maar om het beeld duidelijk te maken dat er meer nodig is, geeft de schrijver van de Hebreeënbrief het beeld van Jezus als hogepriester. In het licht van het oude verbond was redding mogelijk door het brengen van offers en op grote verzoendag moest de hogepriester een tweetal offers brengen (Leviticus 15 of 16), 1 voor zichzelf en 1 voor het volk. En God zag de hogepriester als heel Israel. En door het offer van Jezus, wordt hij gezien als de hogepriester van de christenen. Dus als God dan naar jou kijkt, dan ziet Hij Jezus, waardoor er geen veroordeling meer is. En Paulus zegt in de Romeinenbrief: Er is geen veroordeling meer voor wie IN Jezus Christus zijn. Dus het lijkt me duidelijk dat je verlost bent van je zonde als je in Christus bent en dat dat een geschenk van God voor allen is, dat lijkt me duidelijk, want het offer van Jezus is volmaakt.