eml schreef:egbert schreef:Deze redenering klopt alleen als je er vanuit gaat dat de mens zijn eigen religie maakt en op die manier God vind.
Ik geloof daarintegen dat God ons zoekt en vind.
Ik vind het verder ook een erg vergezocht iets maar goed... ik denk even mee...
Ik geloof dat áls dit dan toch zou gebeuren God wel een manier weet te vinden om deze mensen de weg naar Hem te wijzen.
Dat begrijp ik, dat is ook je geloof. Maar mijn belangrijkste vraag blijft:
Zoekt de mens middels het geloof niet geforceerd naar antwoorden op vragen waarvan we de antwoorden toch nooit zeker zullen weten? Immers, was het een vereiste geweest om je te conformeren aan het enige juiste geloof in de vorm van God en bijbel om garanties te krijgen voor hier en het hiernamaals, dan zouden we dat toch wel intinctief hebben meegekregen? Sowieso zou er dan geen sprake zijn van honderden verschillende (en vaak tegenstrijdige) geloven toch?
Beste Eml,
Ik begrijp je vraag heel goed. Maar vanaf de zondeval heeft God persoonlijk aan de mens beloofd om Zijn Zoon te sturen. Hij kwam en heeft het Woord aan ons geopenbaard:
Johannes 1:
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
- Het geloof gelooft deze gebeurtenissen. Maar de gelovige kan wel twijfelen, maar het geloof twijfelt nooit. Antwoorden liggen dus niet in de wereld, maar in God, omdat Hij alles heeft geschapen.
God heeft het recht om bepaalde zaken verborgen te houden en andere zaken te openbaren. Zo heeft 'de duisternis hetzelve niet begrepen'.
-Jes 40: 8 Het gras verdort, de bloem valt af; maar het Woord onzes Gods bestaat in der eeuwigheid.
Dus het Woord zal niet verdwijnen van de aarde. Hier kan de gelovige alleen in rusten en niet degene die beredeneerd. Want ons 'verstand is verduisterd'.
- Wij hebben het Woord van God niet direct meegekregen, maar we hebben nog wel een ingeschapen Godskennis, ook in de zin van dat iedereen zich bewust is van het goede of het kwade.
- Het ware christelijk geloof wijkt af van alle andere geloven. Een christen heeft vergeving van zonde ontvangen door het geloof en daarom wil hij nu de wet houden uit dankbaarheid. De andere geloven moeten de wet of een leerstelling houden om het zalige te vinden. Sommigen zoeken een weg door charisme, energiestromen, yoga, enz. en moeten dus ook iets doen om zich zalig of gelukkig te voelen.
- 1 Kor 13:12-13:
12Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
13En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
Het gaat dus niet in de eerste plaats om de antwoorden, maar veel meer gaat het erom dat de mens weer in zijn oude positie gesteld wordt ten opzichte van God, en dan wel in liefde. Dan pas zullen wij 'zien en kennen'.