Abortus of baby houden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 06 okt 2008 17:51

Ja, we hebben verstand niet voor niks gekregen. Als het bijna zeker is dat de moeder dood gaat vind ik het onverantwoordelijk omgaan met dat verstand en zou ik ten alle tijde voor het leven van de moeder kiezen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 okt 2008 18:00

esli schreef:Ja, we hebben verstand niet voor niks gekregen. Als het bijna zeker is dat de moeder dood gaat vind ik het onverantwoordelijk omgaan met dat verstand en zou ik ten alle tijde voor het leven van de moeder kiezen.
Same thoughts.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 06 okt 2008 18:17

esli schreef:Ja, we hebben verstand niet voor niks gekregen. Als het bijna zeker is dat de moeder dood gaat vind ik het onverantwoordelijk omgaan met dat verstand en zou ik ten alle tijde voor het leven van de moeder kiezen.

Ik weet er weinig van, maar hoe vaak komt dit nog voor? Ik bedoel ik kan me voorstellen dat een natuurlijke geboorte heel gevaarlijk voor een moeder kan zijn, maar zijn er nog situaties waarbij een abortus de kans op overleven voor een moeder met hoge percentages vergroot?
(Ik weet hier dus echt weinig van af).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 06 okt 2008 18:34

parsifal schreef:

Ik weet er weinig van, maar hoe vaak komt dit nog voor? Ik bedoel ik kan me voorstellen dat een natuurlijke geboorte heel gevaarlijk voor een moeder kan zijn, maar zijn er nog situaties waarbij een abortus de kans op overleven voor een moeder met hoge percentages vergroot?
(Ik weet hier dus echt weinig van af).

Dit komt nog steeds wel voor hoor. Vaak heeft het niet direct met de zwangerschap te maken, maar blijkt bijvoorbeeld dat de moeder een ziekte heeft die levensbedreigend is voor haar. Om de ziekte te behandelen zijn vaak zware medicijnen of operatie nodig. Als je echter zwanger bent, kan dit niet, omdat het zeer schadelijk is voor je kindje en het kindje er aan kan overlijden. Soms is er echter geen keus en kan er niet gewacht worden totdat het kindje levensvatbaar is. Een abortus is dan de enige uitweg om het leven van de moeder te redden.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 okt 2008 18:59

Heel concreet, triest, voorbeeld: een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Een stel uit onze kerk wachtte al jaren op kinderen, vrouw krijgt een bbz, er groeit nieuw leven in je buik, maar je moet het doden (dus niet MOORDEN) omdat je anders geen vrouw en geen kind meer hebt.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 08 okt 2008 12:36

TheKeimpe schreef:Heel concreet, triest, voorbeeld: een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Een stel uit onze kerk wachtte al jaren op kinderen, vrouw krijgt een bbz, er groeit nieuw leven in je buik, maar je moet het doden (dus niet MOORDEN) omdat je anders geen vrouw en geen kind meer hebt.

Het hoefd niet. Het kindje zal daar nooit volgroeien en vanzelf sterven. Meestal al tussen de 7-10 levensweek. Dat is ook vaak het moment waarop het ontdekt wordt: als het kindje overleden is.
Zelden wordt een kindje ouder dan 13 weken bij een BBZ.
En dan nog sterft het vanzelf.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 okt 2008 13:17

het kan ook knappen en dan ben je verder van huis en kan de vrouw als nog overlijden. Dus neem je het risco om beiden te verliezen?

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 08 okt 2008 13:19

Stel: een achttienjarig meisje met een verstandelijke handicap, wonend in een inrichting, wordt zwanger. Ze is nu zes weken zwanger en zowel haar moeder als de inrichting willen een abortus omdat het meisje niet in staat zal zijn het kind te verzorgen.

Gerechtvaardigd?

Moeder en inrichting willen ook dat het meisje gesterriliseerd wordt. Zelf wil ze dit niet.

Sterriliseren?

Na zeven jaar heeft het meisje een vriend en wil de sterrilisatie ongedaan laten maken.

Ongedaan maken?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 08 okt 2008 17:06

Lorijntje schreef:Stel: een achttienjarig meisje met een verstandelijke handicap, wonend in een inrichting, wordt zwanger. Ze is nu zes weken zwanger en zowel haar moeder als de inrichting willen een abortus omdat het meisje niet in staat zal zijn het kind te verzorgen.

Gerechtvaardigd?

Nee.
Lorijntje schreef:Moeder en inrichting willen ook dat het meisje gesterriliseerd wordt. Zelf wil ze dit niet.

Sterriliseren?

Mogelijk.

Lorijntje schreef:Na zeven jaar heeft het meisje een vriend en wil de sterrilisatie ongedaan laten maken.

Ongedaan maken?

Dat zou moeten afhangen van de mogelijkheden die het stel heeft.
Dus naar mijn idee is daar geen pasklaar antwoord op.
Ons buurmeisje was ook geestelijk gehandicapt en kreeg een vriend en raakte zwanger. Het stel heeft het kindje liefdevol opgevoed met begeleiding en vooral veel hulp van de ouders.
Maar of het een ideale situatie was voor het kind? Ik weet het niet.
Wat ik wel weet is dat de ouders ontzettend veel van het kindje hielden en ook alles voor haar over hadden.

Dan over het kunnen kanppen van de eileider bij een BBZ. Ja , dat kan gebeuren. Meestal is dat ook de manier waarop iemand erachter komt dat het zo is. Of dat er dusdanig veel pijn is dat er daarom gekeken wordt.
En er zijn inderdaad moeilijke gevallen waarbij het soms lijkt alsof onze wetenschap juist de keuze's van de mensen moeilijker maakt.
Is het etisch verantwoordt dat we dit of dat doen, wordt steeds moeilijker hoe verder de wetenschap vordert.
Zo zullen er altijd grensgevallen blijven.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 08 okt 2008 19:19

tante-tortel schreef:Dan over het kunnen kanppen van de eileider bij een BBZ. Ja , dat kan gebeuren. Meestal is dat ook de manier waarop iemand erachter komt dat het zo is. Of dat er dusdanig veel pijn is dat er daarom gekeken wordt.

Een buitenbaarmoederlijke zwangeschap (EUG) kan levensbedreigend zijn! Het het is niet zo dat het knappen van de eileider meestal de manier is waarop iemand erachter komt. Vaak geeft de EUG zelf al klachten genoeg (idd hevige buikpijn). Gelukkig maar dat de eileider meestal niet knapt, want dat is echt levensbedreigend! De vrucht hoeft nog niet 'overleden' te zijn, toch wordt eigenlijk altijd met spoed geopereerd.
Idd wordt het vruchtje meestal niet ouder dan 12 weken, maar er wordt niet afgewacht tot het vruchtje overlijdt, dat is veel te riskant!
Maar dat is wel zeker anders dan abortus, het kind heeft zowiezo geen kans te overleven; buiten de baarmoeder geen leven.
AfbeeldingAfbeelding

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 08 okt 2008 20:18

Je het gelijk, ik bedoelde ook dat men er meestal achter komt als de eileider op knappen staat. Dus als het al te ver is. En snel opereren geboden is.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 08 okt 2008 22:15

Waarom is dit topic afgesplits ik heb hier helemaal niet om gevraagd!! :x Ik heb dit topic niet gestart!!!! :x
*onderschrift verwijderd door moderator*

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 09 okt 2008 08:25

@ Haring: dat is toch niet zo gek? Je hebt (in een ander topic) een duidelijke hulpvraag/moeilijke kwestie gestart en de moderators hebben besloten er een apart topic van te maken, omdat het in het vorige topic niet geheel meer thuis hoorde. Ik snap niet helemaal waarom je hier boos over bent.
Ik hoop trouwens dat alles goed gaat met jou en je vriendin en dat jullie inmiddels een goede beslissing hebben kunnen maken.
groetjes, elvira

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 09 okt 2008 16:38

AikonGirl schreef:
Harm-J schreef:Het komt op mij wat vaag over, daar de diakonie een zwijgplicht heeft. Meestal onstaan dit verhalen op basis van: 'van horen zeggen'.

De persoon die zelf van dat geld op vakantie is gegaan, heeft het mij gezegd.
Maar goed, het ging me er alleen even om dat vakantie
een eerste levensbehoefte lijkt te zijn geworden.

Ik wilde alleen met mijn post (over dat het op 1 inkomen goed te doen is) zeggen,
dat het met twee inkomens zeker te doen moet zijn.
Dát was m'n punt. En dat was ook ontopic.
Dan kan je wel zeggen dat als je een AOWtje hebt, of dat als iemand is weggevallen,
het misschien helemaal niet makkelijk is rond te komen.
Dat kan inderdaad wel zo zijn. Maar dat ontkracht mijn punt toch niet?

Het ging me er om dat je best een kind goed kan opvoeden,
zonder dat je allebei fulltime werkt.
Want dat werd verondersteld. "Een kind kost zo veel geld." etc.

Het hoeft van mij geen afgesplitst topic te worden.
Ik was ontopic met mijn reactie.
We zullen nu dan wel verder wachten of er ooit nog een reactie komt van de heer "Haring". :/

Vind het trouwens wel jammer dat hij onder een naam van iemand anders post.
Denk niet dat de echte Bas Haring het leuk vindt,
dat iemand anders onder zíjn naam zegt een abortus te willen plegen. :|

Bedoel je dit haring?

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 10 okt 2008 09:10

He? Waarom zou hij mijn post bedoelen?

Hij bedoelt (imo) dat hij een bericht in het topic "Zwanger" had gepost,
maar dat een moderator er een apart topic van heeft gemaakt.

Terug naar “Archief”