Preken over de gevolgen van occultisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chris7
Mineur
Mineur

Berichtdoor Chris7 » 07 okt 2008 13:30

Ik heb gehoord dat het een dominee in onze woonplaats, door zowel de kerkenraad als het kerkbestuur, verboden is om in zijn preken te spreken over de gevolgen van occultisme, zoals homeopathie, occulte muziek e.d.

Ik ben hier verbijsterd over, want het is toch juist één van de taken van een predikant, om tegen deze gevolgen te waarschuwen? Hij moet tenslotte niet alleen maar preken over wat de mensen graag willen horen.

Wat vinden jullie hiervan?
Wie veel vergeven is, heeft veel lief.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 07 okt 2008 18:00

Dat is inderdaad vreemd.
Voor de rest kun je over dit geval weinig zeggen denk omdat we de achtergrond niet weten.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Pauline

Berichtdoor Pauline » 19 nov 2008 17:29

als dat zo is dan is het verboden door mensen die zelf occult belast zijn.

tuurlijk wil satan niet dat daar over gesproken wordt.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Re: Preken over de gevolgen van occultisme

Berichtdoor LauraC » 19 nov 2008 17:37

Chris7 schreef: Ik heb gehoord dat het een dominee in onze woonplaats, door zowel de kerkenraad als het kerkbestuur, verboden is om in zijn preken te spreken over de gevolgen van occultisme, zoals homeopathie, occulte muziek e.d.

Is homeopathie occult dan? Dat is een serieuze vraag hoor, niet om je gek te laten lijken...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 19 nov 2008 17:41

Blijkbaar verschillen daar de meningen over. Maar mi. heeft homeopathie bijzonder weinig met occultisme te maken.

Pauline

Re: Preken over de gevolgen van occultisme

Berichtdoor Pauline » 19 nov 2008 18:19

LauraC schreef:
Chris7 schreef: Ik heb gehoord dat het een dominee in onze woonplaats, door zowel de kerkenraad als het kerkbestuur, verboden is om in zijn preken te spreken over de gevolgen van occultisme, zoals homeopathie, occulte muziek e.d.

Is homeopathie occult dan? Dat is een serieuze vraag hoor, niet om je gek te laten lijken...

nee natuurlijk niet alles.
maar een hoop ook wel.

Chris7
Mineur
Mineur

Preken over gevolgen van occultisme

Berichtdoor Chris7 » 20 nov 2008 11:25

Homeopathie is absoluut occult. De grondlegger hiervan, ene meneer Hahnemann, was vrijmetselaar en aanhanger van de New Age. Alleen al de opmerking van hem dat hij Jezus Christus een aartsdweper vond, zegt in dit geval al meer dan genoeg.
Kijk maar eens op de site www.bijbelenonderwijs.nl en www.bijbelarchief.nl. Met een beetje googlen kom je een heel eind. In mijn woonplaats gaan heel veel mensen, ook van de kerk, naar een homeopaat.

Niet zo vreemd dus dat het kerkbestuur niet wil, dat een dominee dit aan de kaak wil stellen in een preek.

Pauline, ik ben het dus helemaal met je eens, dat het dan verboden wordt door mensen die zelf occult belast zijn.
Ga er maar vanuit, dat ALLE homeopatische middelen occult zijn. Ze zijn overigens heel populair in de New Agebeweging!

Riska

Berichtdoor Riska » 20 nov 2008 12:24

Daar zullen we nooit uitkomen. Er wordt een heleboel als occult gezien door de ene groep en de andere groep vindt dat volstrekte flauwekul.
Homeopathie heeft voor mij helemaal niks te maken met occultisme.
Hooguit met 'boerenbedrog'.

Chris7
Mineur
Mineur

Berichtdoor Chris7 » 21 nov 2008 14:11

Riska,

Met je opmerking: "Het is hooguit boerenbedrog" heb je zelf al het antwoord gegeven.
Vlak voordat ik Refoweb opende las ik "toevallig" in Johannes 8:44: "Er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader van de leugen".

Homeopatische middelen zijn bij ons thuis vroeger met de paplepel ingegoten. Ik ben pas gaan inzien wat de werkelijke achtergrond van de homeopathie is, toen ik hierover een boek las uit de christelijke boekwinkel.

Wat vind je zelf van zijn opmerking over Jezus?

Riska

Berichtdoor Riska » 21 nov 2008 15:05

Chris7 schreef:Homeopatische middelen zijn bij ons thuis vroeger met de paplepel ingegoten. Ik ben pas gaan inzien wat de werkelijke achtergrond van de homeopathie is, toen ik hierover een boek las uit de christelijke boekwinkel.

Wat vind je zelf van zijn opmerking over Jezus?

Juist, je las een boek uit de christelijke boekwinkel. Met alle respect - die zijn vaak heel eenzijdig.
Occult - wat is occult?
Wikipedia schrijft:
Het woord occultisme komt van het Latijn occultus, dat verborgen betekent. Hoewel occulte kennis in oude tijden inderdaad verborgen (geheim) werd gehouden, heeft deze verborgenheid tegenwoordig vooral betrekking op de diepe geestelijke veronderstelde werkelijkheid die niet kan worden begrepen met het materialistisch ingestelde verstandelijke denken, dat ten grondslag ligt aan de moderne natuurwetenschappen.

In bepaalde christelijke kringen wordt het gelijk gesteld aan de machten der duisternis en volstrekt verboden terrein.

Over homeopathie staan de meningen pal tegenover elkaar. Ik luister veel naar Radio 1 waar deze week de vereniging tegen de kwakzalverij aan bod kwam. Kijk, die luisteren niet naar wat een gewoon goed opgeleide arts zegt over homeopathie en omgekeerd luistert die arts niet naar wat de vereniging tegen... zegt.
Want het komt nooit bij elkaar. En als ik zeg: "het is boerenbedrog" dan heeft dat geen enkele diepere lading, zeker geen religieuze.

En dat krijgt het voor mensen als er het woord 'occult' op geplakt wordt.
We zouden niet zo gauw een etiketje op van alles en nog wat moeten zetten, maar ons eerst eens echt verdiepen in wat het is.

Je vraag: "Wat vind je zelf over zijn opmerking over Jezus" snap ik niet. Welke opmerking en van wie? Je bedoelt toch niet wat je plukt uit Johannes?

Chris7
Mineur
Mineur

Preken over gevolgen van occultisme

Berichtdoor Chris7 » 21 nov 2008 15:46

Riska,

Ik kan je aanraden om eens een boek hierover te lezen, zoals: Zegen of vloek, aan u de keus van Derek Prince of De bevrijder van Neil Anderson. Vooral de eerstgenoemde leest erg eenvoudig, terwijl het een pittig onderwerp is. Daarna lijkt het mij zinvol om hier nogeens van gedachten over te wisselen met elkaar.
Verdrietig om te lezen dat je boeken uit christelijke boekwinkels vaak heel eenzijdig vind. Vind je de Bijbel dan ook eenzijdig, want deze is daar toch ook te koop?
Deze opmerking is, al lijkt dit wellicht zo, niet cynisch bedoeld. Ik wil er alleen mee aangeven: Als je boeken uit een christelijke boekwinkel niet meer kan vertrouwen, welke dan nog wel???

Verder bedoelde ik met mijn opmerking: "Wat vind je zelf van zijn opmerking over Jezus", de opmerking van Hahnemann dat Jezus een aartsdweper" zou zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 nov 2008 16:10

Mijn ervaring met christelijke boekhandels is dat hun keuze van boeken eenzijdig is, dat ze uit een bepaalde hoek komen. En wat hun niet welgevallig is, komt er niet in.
Dat heeft dus niets te maken met 'betrouwbaar'.
De Bijbel kun je overal krijgen, bij alle soorten boekhandels. Maar dat noem ik eigenlijk geen boek. Dat noem ik het Boek der boeken... het Woord van God... dat ligt gewoon op een ander vlak.

De opmerking van Hahnemann dat Jezus een aartsdweper is, ervaar ik als volslagen onzin. Zoiets werp ik gelijk van me af. Hij is niet wijzer.

Terug naar “Archief”