Gevolgen van slaan in opvoeding op latere leeftijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 30 sep 2008 10:36

helemaal mee eens! Wij zijn ook nooit geslagen en zijn ontzettend hecht en gelukkig is er niemand het verkeerder pad op gegaan!
Ik ben ook erg trots op mijn ouders. Missf ik vind het helemaal niet vreemd dat je het nu al over opvoeden hebt dat begint al van kleins af aan. Wij weten ook precies wat we wel en niet willen en wij hebben nog niet eens een kindje.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 30 sep 2008 18:51

Ik ben het helemaal met jullie eens. Wij weten 't ook al in grote lijnen, hoe we 't wel of niet willen. Ik ben alleen nog wat meer anti-slaan dan m'n man. Tenminste ik reageer er altijd heel fel op als er zoiets te spraken komt.
Slaan op de blote billen vind ik echt mens/kind onterend. Volgens mij is het ook prima mogelijk om je kind helemaal geen tik te geven. Alleen moet je jezelf in bedwang zien te houden want ik geloof nog steeds dat je een tik geeft uit frustratie/boosheid/onmacht e.d.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 30 sep 2008 19:13

Wat kunnen mensen zichzelf toch tegenspreken in hun doen en laten. Ze leren hun kind dat het intieme en minder-intieme lichaamsdelen heeft. Om het met een voorbeeld duidelijk te maken: Niet iedereen hoeft de delen te zien die je onderbroekje verhullen. Vervolgens krijgt het kind slaag op blote (!) billen! Is een tik op de broek al niet erg genoeg?
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 30 sep 2008 19:46

Marie Popelin schreef:Wat kunnen mensen zichzelf toch tegenspreken in hun doen en laten. Ze leren hun kind dat het intieme en minder-intieme lichaamsdelen heeft. Om het met een voorbeeld duidelijk te maken: Niet iedereen hoeft de delen te zien die je onderbroekje verhullen. Vervolgens krijgt het kind slaag op blote (!) billen! Is een tik op de broek al niet erg genoeg?

Ik ben fel tegen slaan en zeker achteraf en zeker op blote billen, laat dat voorop staan.
Maar in een normaal gezin lijkt het me ook vrij normaal dat ouders tot een bepaalde leeftijd (!!) intieme lichaamsdelen zien. Niet in het kader van slaan, maar gewoon in de badkamer ofzo.
AfbeeldingAfbeelding

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 30 sep 2008 19:52

Heidebloem schreef:
Marie Popelin schreef:Wat kunnen mensen zichzelf toch tegenspreken in hun doen en laten. Ze leren hun kind dat het intieme en minder-intieme lichaamsdelen heeft. Om het met een voorbeeld duidelijk te maken: Niet iedereen hoeft de delen te zien die je onderbroekje verhullen. Vervolgens krijgt het kind slaag op blote (!) billen! Is een tik op de broek al niet erg genoeg?

Ik ben fel tegen slaan en zeker achteraf en zeker op blote billen, laat dat voorop staan.
Maar in een normaal gezin lijkt het me ook vrij normaal dat ouders tot een bepaalde leeftijd (!!) intieme lichaamsdelen zien. Niet in het kader van slaan, maar gewoon in de badkamer ofzo.

1. Ik ben ook fel tegen slaan, maar dat was al duidelijk in mijn allereerste post met deze account
2. Zeker zien de ouders dat tot een bepaalde leeftijd, maar dan wordt er met respect mee omgegaan. (Tijdens het in bad gaan en aan- en uitkleden) Ik doel op dat alle mensen niet het recht hebben om je in je blootje te zien omdat het van jou is. Vervolgens sla je het kind notabene op blote billen. Dan is de ouder uiterst tegenstrijdig bezig.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 30 sep 2008 19:57

Daar ben ik het mee eens hoor.
AfbeeldingAfbeelding

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 30 sep 2008 20:50

Ik ben zo in de war geraakt door alles wat er vroeger gebeurd is en ik ben dat nog.
Als kind denk je dat je ouders het altijd goed doen en anders zeggen ze dat zelf wel. Zij mogen slaan, ze zijn sterker, ze zijn de baas en je hebt te luisteren.

Ik weet niet meer waarom ik ben geslagen, wel dat ik vaak geslagen ben en dat ik vaak bang was voor nog meer klappen.
Ik durf niet te zeggen dat ik een voorbeeldig kind ben geweest. Maar ik kreeg de indruk dat ik het altijd verkeerd deed en altijd fout en altijd straf verdiende. Altijd was er de angst.
Als mijn vader thuis kwam uit zijn werk volgde er heel vaak eerst een afrekening voor alle begane zonden. Dus eerst over de knie. Ik voelde me dan altijd zo klein en nietig en fout.
Volgens mij gebeurt het nogal eens dat ouders hun eigen frustraties uiten op kinderen. Achteraf weet je pas welke frustraties dat geweest zijn.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 30 sep 2008 21:04

Heidebloem schreef:

Ik vind zelf dat je een kind niet moet slaan, maar soms is een tik gewoon nodig en dat maakt mij niet uit of dat dan op de blote billen is of niet.
Verder denk ik dat er wel een grens is aan een bepaalde leeftijd.
Als jij als ouders je kind elke dag of met de regelmaat van de klok slaat dan lijkt mij er iets mis.
Het zou toch een hoge uitzondering moeten zijn.
En zeker zijn er andere straffen te verzinnen, maar dat werkt echt niet voor elk kind!
Voor onze oudste was gewoon zeggen dat ik iets niet wilde al genoeg.
Voor de tweede was het juist een uitdaging om te kijken wanneer ze nu op de gang gezet zou worden.
Voor de derde was alles een feest! Elke straf. Behalve als ik zei: doe dan maar je broek naar beneden dan kun je een tik krijgen.
Dan was het gelijk over en klaar.
Ik heb haar nog gevraagd of zei dat nog kon herinneren en of haar dat schade heeft gedaan. Ze moest er alleen maar om lachen! Ze zei: mam, ik vond toch ook gewoon elke straf geen straf, behalve die tik. Nou dat zou ik gewoon bij mijn eigen kind ook doen als er niets anders werkt.
Ben er echt niet slechter van geworden.
Ik denk dat er hier meer over extremen gaat.
En daar kan ik me niets bij voorstellen in die zin, dat het bij ons nooit aan de orde is geweest. Ik kan denk ik de tikken op één hand tellen die ze gekregen heeft.

Verder waarom ik de Bijbel en hoe God omging met Zijn volk erbij haalde.
We mogen toch wel weten dat het voor ons een voorbeeld mag zijn.
Hoe God met Zijn volk omging was niet zachtzinnig. Een hele stam verzwolgen door de aarde, b.v. En dat deed Hij uit liefde voor Zijn volk.
Of David die zondigde en waarvan zijn zoon moest sterven om de zonde die David had gedaan. Kan ik ook echt niet bepaald zachtzinnig noemen. Ik denk dat hij veel liever een tik op zijn blote billen had gekregen!
In Mattheus vergelijkt de Bijbel zelf de relatie tussen de vader en zijn zoon met die van hoe God met ons omgaat.
Soms moeten kinderen inderdaad op een duidelijke en strenge manier bij de les gehouden worden. Uit liefde.
En vooral met liefde.
En dan SOMS kan het niet anders. Dat is duidelijk geen dagelijkse praktijk en voor mij stopt dat toch zeker wel wanneer jij je kind niet meer zelf in bad hoeft te doen. Dus als het zich zelf gaat wassen. Ik zou er niet over denken om mijn dochter van 8 op haar blote billen te geven........
En mijn man heeft volgens mij nog nooit een tik uitgedeeld....

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 sep 2008 22:39

tante-tortel schreef:
Heidebloem schreef:

Ik vind zelf dat je een kind niet moet slaan, maar soms is een tik gewoon nodig ....

Waarom dan? Ik begrijp dat nog steeds niet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

nathalie6
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nathalie6 » 30 sep 2008 22:59

MissF schreef:
tante-tortel schreef:
Heidebloem schreef:

Ik vind zelf dat je een kind niet moet slaan, maar soms is een tik gewoon nodig ....

ja ik dus ook niet net zoals je heel hard gaat schreeuwen tegen een kind dat vind ik gewoon een gevoel van onmacht ofzo
Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 01 okt 2008 07:36

MissF schreef:
tante-tortel schreef:
Heidebloem schreef:

Als je je kind met zachte hand wilt straffen, bv een kwartier op een stoel zitten of op de trap oid. en het komt er steeds af. Wat doe je dan?

margarethamaria
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor margarethamaria » 01 okt 2008 08:01

Ik zag ook nooit het nut van slaan in.
Maar ik ben nu een boek aan het lezen voor school (pabo) van James Dobson,
die daarin uitlegt waarom slaan of een tik geven (beheerst natuurlijk) helemaal niet erg is, hij is er zelfs voor.
En er ook bij uitlegt wanneer te slaan of een tik te geven.
Zeer interessant boek.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 okt 2008 10:57

Anne 80 schreef:
MissF schreef:
tante-tortel schreef:
Heidebloem schreef:

Als je je kind met zachte hand wilt straffen, bv een kwartier op een stoel zitten of op de trap oid. en het komt er steeds af. Wat doe je dan?

Steeds opnieuw terugzetten, tot het het wel doet.
En dat kost bergen tijd, ja. Maar je hebt niet voor niks je kind. Daarom denk ik ook dat het bijna onmogelijk is om je kind goed op te voeden als je allebei fulltime werkt.
Slaan is lekker simpel. In de eerste plaats ben je lekker machtig, en het is snel klaar. Zo, ook weer gehad. Kind luistert weer.
Als je een kind op de stoel zet, en het komt er 200 keer af, ben je uren bezig. Dat klopt, maar ik geloof vast en zeker dat het kind er meer van leert dan van die tik (door vader-moederhand, terwijl die vader of moeder dat veilige plekje moet blijven!)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 01 okt 2008 11:27

Ik heb een vriendin die haar zoontje als straf op de gang of op de trap zet. Maar hij blijft er echt niet hoor! Of hij haalt vanalles uit. ik vind het echt niet leuk meer om daar te zijn als de kinderen thuis zijn. Ze is er constant mee bezig. Omdat hij weet dat er niet veel vervelende gevolgen zijn als hij iets uithaald luisterd hij nergens naar. We komen echt niet toe aan een gesprek.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 01 okt 2008 11:31

Een vriend van me werd opgevoed met een periodieke tik. Niet eens door slechte ouders. Tot hij een keertje zo boos was omdat zijn zusje onterecht een pak slaag kreeg dat hij zijn vader geslagen heeft. Dat verbaasde iedereen die hem kende want de jongen heeft nog nooit ervoor en nooit erna een vlieg kwaad gedaan.

Maar van wie zou hij dat nou geleerd hebben ???

Je kind slaan is het geweld aanleren.. Het zelf vertrouwen aantasten. Een kind opvoeden kost gewoon energie en er zijn geen shortcuts. Er zijn een heleboel mensen die defensief worden als je ze dat verteld maar dit is gewoon de mening van experts, opgebouwd met wetenschappelijk onderzoek en jarenlange ervaring in opvoeding en ondersteuning van opvoeding.

Iedereen mag verder zijn eigen mening hebben. Maar dit zijn gewoon de feiten. Daar kun je enkel tegen in gaan met wetenschappelijk onderzoek.

Ik wordt altijd een beetje pissig als mensen beweren dat kinderen slaan iets anders is dan mishandeling en onmacht.

Terug naar “Archief”