Heidebloem schreef:Marie Popelin schreef:Wat kunnen mensen zichzelf toch tegenspreken in hun doen en laten. Ze leren hun kind dat het intieme en minder-intieme lichaamsdelen heeft. Om het met een voorbeeld duidelijk te maken: Niet iedereen hoeft de delen te zien die je onderbroekje verhullen. Vervolgens krijgt het kind slaag op blote (!) billen! Is een tik op de broek al niet erg genoeg?
Ik ben fel tegen slaan en zeker achteraf en zeker op blote billen, laat dat voorop staan.
Maar in een normaal gezin lijkt het me ook vrij normaal dat ouders tot een bepaalde leeftijd (!!) intieme lichaamsdelen zien. Niet in het kader van slaan, maar gewoon in de badkamer ofzo.
Ik vind zelf dat je een kind niet moet slaan, maar soms is een tik gewoon nodig en dat maakt mij niet uit of dat dan op de blote billen is of niet.
Verder denk ik dat er wel een grens is aan een bepaalde leeftijd.
Als jij als ouders je kind elke dag of met de regelmaat van de klok slaat dan lijkt mij er iets mis.
Het zou toch een hoge uitzondering moeten zijn.
En zeker zijn er andere straffen te verzinnen, maar dat werkt echt niet voor elk kind!
Voor onze oudste was gewoon zeggen dat ik iets niet wilde al genoeg.
Voor de tweede was het juist een uitdaging om te kijken wanneer ze nu op de gang gezet zou worden.
Voor de derde was alles een feest! Elke straf. Behalve als ik zei: doe dan maar je broek naar beneden dan kun je een tik krijgen.
Dan was het gelijk over en klaar.
Ik heb haar nog gevraagd of zei dat nog kon herinneren en of haar dat schade heeft gedaan. Ze moest er alleen maar om lachen! Ze zei: mam, ik vond toch ook gewoon elke straf geen straf, behalve die tik. Nou dat zou ik gewoon bij mijn eigen kind ook doen als er niets anders werkt.
Ben er echt niet slechter van geworden.
Ik denk dat er hier meer over extremen gaat.
En daar kan ik me niets bij voorstellen in die zin, dat het bij ons nooit aan de orde is geweest. Ik kan denk ik de tikken op één hand tellen die ze gekregen heeft.
Verder waarom ik de Bijbel en hoe God omging met Zijn volk erbij haalde.
We mogen toch wel weten dat het voor ons een voorbeeld mag zijn.
Hoe God met Zijn volk omging was niet zachtzinnig. Een hele stam verzwolgen door de aarde, b.v. En dat deed Hij uit liefde voor Zijn volk.
Of David die zondigde en waarvan zijn zoon moest sterven om de zonde die David had gedaan. Kan ik ook echt niet bepaald zachtzinnig noemen. Ik denk dat hij veel liever een tik op zijn blote billen had gekregen!
In Mattheus vergelijkt de Bijbel zelf de relatie tussen de vader en zijn zoon met die van hoe God met ons omgaat.
Soms moeten kinderen inderdaad op een duidelijke en strenge manier bij de les gehouden worden. Uit liefde.
En vooral met liefde.
En dan SOMS kan het niet anders. Dat is duidelijk geen dagelijkse praktijk en voor mij stopt dat toch zeker wel wanneer jij je kind niet meer zelf in bad hoeft te doen. Dus als het zich zelf gaat wassen. Ik zou er niet over denken om mijn dochter van 8 op haar blote billen te geven........
En mijn man heeft volgens mij nog nooit een tik uitgedeeld....