Gevolgen van slaan in opvoeding op latere leeftijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 29 sep 2008 18:36

Jess schreef:Als mijn moeder vertelde hoe het gegaan was bijv. die dag en het was niet naar zijn zin kregen we alsnog een pak slaag. Het staat mij nog altijd in mijn geheugen, ik zal een jaar of 8/9 zijn geweest. Ik was aan het buiten spelen toen ik ineens binnen moest komen volgens mijn broertje. Broek laten zakken en ik kreeg slaag op mijn kont om iets wat ik die dag gedaan had en allang vergeten was :roll: .

Herkenbaar.
Min hè!
Ik hoop toch zo dat dit soort praktijken zich vandaag de dag niet meer voordoen...

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 29 sep 2008 18:53

Misschien hele stomme vraag.

Maar is slaan op blote billen ook geen zonde tegen het zevende gebod? Gaan ouders hierin niet veel te ver?

Riska

Berichtdoor Riska » 29 sep 2008 19:01

Natuurlijk gaan ouders dan te ver. Het is een aantasting van de integriteit van het lichaam.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 29 sep 2008 19:10

En een aantasting van het vertrouwen en je psyche.
AfbeeldingAfbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 29 sep 2008 19:59

Precies.

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 29 sep 2008 20:46

maar is het zonde tegen het zevende gebod als je dit als vader bij je dochter doet?

nathalie6
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nathalie6 » 29 sep 2008 21:04

er staat toch ook in de bijbel : Vaders, maak uw kinderen niet verbitterd, maar vorm en vermaan hen bij het opvoeden zoals de Heer dat wil.
( efeze 6 vers 4) ik geloof niet dat God wil dat kinderen zo behandeld worden.
Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 sep 2008 21:23

nathalie6 schreef:er staat toch ook in de bijbel : Vaders, maak uw kinderen niet verbitterd, maar vorm en vermaan hen bij het opvoeden zoals de Heer dat wil.
( efeze 6 vers 4) ik geloof niet dat God wil dat kinderen zo behandeld worden.

Er staan ook andere teksten in de Bijbel:
24 Wie zijn roede spaart, haat zijn zoon;
maar wie hem liefheeft, tuchtigt hem reeds vroeg.

Roede en bestraffing geven wijsheid, maar een aan zichzelf overgelaten knaap maakt zijn moeder te schande.

En je kunt er vast zelf ook genoeg over vinden.
Ik vind het onzin dat het verboden zou zijn om je kind een tik op zijn blote billen te geven.
Toen onze kinderen klein waren, zei ik ook wel eens: doe je broek maar naar beneden dan kun je een tik krijgen.
Tegen de tijd dat ze die broek naar beneden hadden was mijn boosheid dusdanig gezakt dat ik ze alleen nog maar een tikje gaf. Inplaats van ze in mijn boosheid voor hun hoofd te slaan.
Wat ik wel onzin vind is dat je als moeder de vader de straffen uit laat delen terwijl het gebeuren allang voorbij is.
Als ik zelf niet de tik uitdeelde dan zeker mijn man ook niet meer als hij uit zijn werk kwam. Vaak hoorde hij nog niet eens wat er gebeurd zou zijn.
Gelijk oplossen en dan is het ook voor altijd over. Dat is mijn leefregel.
Dan gaan we er ook later niet meer op terug komen.
Wat moet je als kind dan bang zijn voor als je vader thuis komt en je iets hebt uitgehaald!
Maar ik vraag me af tot welke leeftijd vinden jullie dus dat het niet meer zou kunnen. Of gaat dit topic over?
Ik kreeg van mijn oudste broer nog een pak slaag toen in 19 jaar was! En mijn Vader in het ziekenhuis lag dus moest hij het maar doen van mijn moeder!
Kijk, dat vind ik helemaal niet kunnen! Dat een broer in opdracht van de moeder zijn zus een pak slaag moet gaan geven.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 sep 2008 08:25

Als je wat wilt vinden in de Bijbel, vind je ze ook. Ja, er staan teksten in Spreuken. Maar in de Bijbel staat ook dat als iemand steelt, z'n had afgehakt moet worden. En een klein kind wil nog wel eens wat jatten. Dus...??
Nee, ik maak het niet belachelijk. Ik vind dat er dingen zijn die je moet relativeren naar deze tijd. Het mág niet eens meer wettelijk.

Als er dan toch naar jouw mening een tik voor de billen gegeven moet worden, waarom dan voor de blote billen? En waarom in vredesnaam moet een kind zelf de broek naar beneden doen? Alleen dat al is straf - want de angst ervoor, de paniek bij het kind.
Het is niet nodig. Gewoon boos zijn en dat laten zien is vaak al genoeg.
Ik ben het wel met je eens dat moeder zelf moet straffen op het moment dat er iets gebeurt wat straf verdient. Niet aan de vader overlaten. Dan is een kind gewoon alles vergeten.
En met 19 jaar - daar kan ik echt met mijn verstand niet bij. Nee, dat is bepaald niet normaal.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 sep 2008 08:29

qwast schreef:maar is het zonde tegen het zevende gebod als je dit als vader bij je dochter doet?

Mijn antwoord is duidelijk: "ja"!

Nathalie6 schreef:er staat toch ook in de bijbel : Vaders, maak uw kinderen niet verbitterd, maar vorm en vermaan hen bij het opvoeden zoals de Heer dat wil.

Dat staat er zeker. Maar het is soms gemakkelijker het ene wel te lezen en het andere niet... (ja, dat is op zich een nogal bittere opmerking mijnerzijds.)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 30 sep 2008 09:22

Nu ik denk dat je toch nog eens de Bijbelse geschiedenis goed moet doorlezen. Is God zo voorzichtig met straffen?
Was Hij zo een softe God?
Bang dat zijn volk gekwetst werd?
Kom nu toch? We hebben toch geen zielige kinderen?
Als een kind straf verdient dan moet het die ook krijgen.
Het dient juist om het kind te behoeden voor gevaren.
Te behoeden voor ontsporen.
Om het te leren de juiste weg te bewandelen.
Die verantwoording heb je als ouders.
En ik vind het te ver gezocht om dan te zeggen dat de het tegen het 7de gebod is als een vader zijn kind een tik op de blote billen geeft.
Leg mij dan maar eens uit hoezo? Waar maak je dat uit op, en wat is de Bijbels redenering erachter.

Waarom op de blote billen en zelf de broek naar beneden?
Vaak was dat al genoeg straf en was de tik inderdaad al niet meer nodig.
Maar sommige kinderen reageren gewoon niet op andere manier dan dat je een duidelijke daad steld. En dat was bij één van onze dochters.
Welke straf je ook verzon zij maakte er gewoon een spelletje van.
Tot ik op een gegeven moment zei: doe je broek maar naar beneden dan kun je een tik op je billen krijgen. Vanaf die tijd was het gewoon klaar. Dan wist ze dat ze er door mij wel degelijk een straf te geven was die ze niet leuk vond of kon maken.
Al moet ik zeggen dat wij onze kinderen met 8 jaar allang geen tikken meer uit hoefden te delen.
En met tikken bedoel ik gewoon een tik. Niet slaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 sep 2008 09:43

Over al dan niet slaan is al een topic en daar hebben we vaker met elkaar van mening verschild.

Jij haalt nu dingen door elkaar: ik heb het niet gehad over God die straft, maar over een ouder die straft en dat meent te mogen doen op grond van wat er in Spreuken staat. Wellicht was Salomo in dat opzicht in zijn tijd wijs, nu denken wij er anders over.

Waarom ik over bepaalde zaken denk zoals ik doe zal ik niet helemaal in finesses uitleggen. Maar als een vader een meisje op de blote billen slaat kan dat wel degelijk te maken hebben met het overtreden van het zevende gebod. En dat kan heel, heel verstrekkende gevolgen hebben.
Ik spreek niet van 'horen zeggen', van 'mensen die ik ken', ik spreek uit ervaring.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 sep 2008 10:06

Ik heb ouders die dus absoluut niet sloegen en tikten. Al helemaal niet op blote billen (ben je helemaal gek, die blote billen zijn niet om op te slaan, die zijn van het kind! 1 maal heeft mijn vader het gedaan, maar never, never meer!)
Maargoed, ik heb die teksten absoluut nooit zo letterlijk begrepen. Ik geloof dat het de bedoeling is dat je als ouders grenzen stelt aan je kinderen, en die bestraft.
Als wij in de kerk vervelend waren geweest moesten we een kwartier op de stoel blijven zitten. Nou, dat werkte prima! Mijn ouders zijn absoluut nooit ‚cht boos op me geweest. Dat zou ik zo raar vinden. Natuurlijk deed ik dingen fout, en was ik op mijn 2e bijna een rotkind te noemen, maar juist door hun zachte hand, en door hun straffen die totaal niets met tikken of slaan te maken hadden, leerde ik dat hun hemelse Vader ook voor mij een liefdevolle vader was, en niet even erop los mepte en dan pas vergaf.
Grenzen zijn prima, maar dat lichamelijk, daar krijg ik nu alweer rillingen van.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Riska

Berichtdoor Riska » 30 sep 2008 10:23

Dank je MissF. Het kan dus wel, gewoon zonder slaan opvoeden...
Ik heb het zelf ook gedaan en ze zijn gewoon volwassen geworden, met beide benen in deze maatschappij...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 sep 2008 10:33

Riska schreef:Dank je MissF. Het kan dus wel, gewoon zonder slaan opvoeden...
Ik heb het zelf ook gedaan en ze zijn gewoon volwassen geworden, met beide benen in deze maatschappij...

Tja, en mijn moeder is ook vaak aangesproken op haar schoonfamilie dat ze te zacht was, en eens een tik moest geven.
Mijn schoonmoeder vindt het ook ontzettend raar dat wij nu al samen hebben afgesproken dat we absoluut geen tik geven en niet slaan.
Jammer dan! De kinderen van mijn ouders zijn allevier onwijs goed terecht gekomen, allemaal ontzettend gelukkig, allemaal gelovig. Volgens mij is dat het mooiste wat een ouder zich wensen kan. En wat wij vooral herinneren is die enorme liefde die ze voor ons hadden. Dan hoeft het helemaal niet met een pak slaag op blote billen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”