GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 29 sep 2008 15:56

De verschillen tussen de GKV en Ger.Gem. zijn ook best wel groot dus wat dat betreft kan ik me het ook wel een beetje indenken.
Het lijkt me logisch dat je achter de leer van de kerk staat waar je (belijdend) lid van bent en gelooft je dat daar de waarheid wordt verteld.
(voor de duidelijkheid: mijn fam. is Ger.Gem, schoonfamilie GKV en ik ook)
Als ik naar mezelf kijk: ik kan het persoonlijk niet eens zijn met de leer van de Ger.Gem. en wel met die van de GKV, alleen ik geloof niet in één ware kerk. Ik geloof dat God door kerkmuren heen kijkt en werkt.
Wat ik vooral merk is dat mijn ouders juist de Ger.Gem. de ware kerk vinden en in hun ogen is de GKV niks.
Terwijl mijn schoonouders de Ger.Gem. gewoon niet begrijpen en het niet snappen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2008 21:34

Ehhh zijn er nog GKV'ers die in de enige ware kerk geloven dan? Volgens mij zijn die allang uitgestorven (of afgescheiden). Ik heb ook nooit een dominee dat horen leren. Je kan in deze tijd prima GKv'er zijn en niet achter het enige ware kerk-denken staan. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 sep 2008 08:07

Hoe is de verhouding tussen midden-CGG, GKV en NGK inmiddels? Zijn die klaar voor een samen-op-wegproces?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 30 sep 2008 08:11

Marnix schreef:Ehhh zijn er nog GKV'ers die in de enige ware kerk geloven dan? Volgens mij zijn die allang uitgestorven (of afgescheiden). Ik heb ook nooit een dominee dat horen leren. Je kan in deze tijd prima GKv'er zijn en niet achter het enige ware kerk-denken staan. :)

Misschien is dat juist wel een teken aan de wand :(

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2008 10:26

Optimatus schreef:Hoe is de verhouding tussen midden-CGG, GKV en NGK inmiddels? Zijn die klaar voor een samen-op-wegproces?

Nog steeds alleen op plaatselijk niveau. Landelijk gezien heeft de CGK was gas teruggenomen. Logisch, als synode kan je alleen beslissingen nemen over de hele CGK en niet over alleen het progressievere deel hiervan.... maar wel jammer....

tante-tortel schreef:Misschien is dat juist wel een teken aan de wand Sad

Allicht, ik zie het als een goed teken. Als je als mensen een mooi kunstwerk van een geniale Kunstenaar vernielt en er 1 stukje (met je eigen hoofd er op) van pakt en zegt: Dit is het enige ware kunstwerk, dan ben je wel erg egoistisch en respectloos naar de Kunstenaar.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 30 sep 2008 12:06

Scatie: heb je alles van de GerGem afgezworen? Is er niets meer waar je het juist wel mee eens bent?

Ik ben (nog) geen lid van de GKV, maar echtgenoot is dat wel. Ik merk alleen dat ik juist vind dat beide kerken hun eigen sterke kanten hebben. Misschien dat het 'kiezen' daarom zo moeilijk is.

Maar zoals jij het zegt over je familie daar zit ook wel iets in. Het is ook wel onbegrip. Alhoewel mijn schoonfamilie echt heel lelijk kan doen over de GerGem waar ik bij zit. Dat doet me wel verdriet.

Zelfs bij een GKV-dominee heb ik dat meegemaakt (terwijl ik een gesprek met hem had juist over het verschil tussen GKV en GerGem). Vandaar ook dat ik denk ik een beetje 'allergisch' ben voor het 'ware'kerk gevoel.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 30 sep 2008 18:23

Oke... 't zal onderling wel verschillend zijn maar de Ds. die ons belijdeniscath. gaf (ik ben daar heen gegaan omdat ik meer over de leer wilde weten en uiteindelijk toch nog belijdenis gedaan) die waarschuwde ons er juist voor dat de GKV niet 'de ware kerk' is en dat hij het jammer vond dat dat vroeger altijd wel de gedachte was.
En juist bij de Ds. van de Ger.Gem. voelde m'n man (toen nog vriend) zich absoluut niet welkom en kreeg hij het gevoel dat er op hem en de GKV werd neer gekeken.

Ik sta achter de leer van de GKV (wij hadden met belijdeniscath. het boek 'Het woord vooraf' van Ds. Brink en dat sprak me gewoon erg aan en is ook hetgeen waar ik achter kan staan)
Maar ik merkte wel met bijv. de belijdeniscath. maar ook in ons dagelijkse leven dat ik toch ook wel wat van huis uit heb meegekregen en in sommige dingen wat behoudener ben. Onze kinderen (als we die mogen krijgen) zullen denk ik ook wat strenger opgevoed worden dan mijn man omdat zijn ouders best wel vrij waren in bepaalde dingen.
En ik merkte dat ik tijdens de cath. de dominee en ook de andere jongeren wel aan het denken zette omdat veel dingen voor mij niet zo vanzelfsprekend waren en de dominee waarschuwde er ook voor dat je niet kunt denken dat je door je doop een kind van God bent en wel in de hemel komt. Maar dat daar ook een persoonlijke relatie met God aan te pas komt en dat het uit genade is.

Jammer dat je schoonfamilie echt lelijk doet over de Ger.Gem. Ik vind dat je altijd respectvol moet zijn naar andere kerkverbanden ook als je het er absoluut niet mee eens bent. Maar ja ik weet zelf ook heel goed dat dat in de praktijk best wel lastig is.

Ik kan hier niet alles zeggen maar als je meer wilt weten, mag je me ook pb-en.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 09 okt 2008 10:38

@Scatie.

Ja zo gaat dat bij ons denk ik ook. Een wat strengere opvoeding dan in een gemiddeld GKV gezin denk ik.

Ik ben gewoon wat behoudender/voorzichtiger in bepaalde dingen. Ik ben geen GerGemmer meer, maar er zijn nog steeds dingen die ik absoluut niet verkeerd vind vanuit hun visie gezien.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 14 okt 2008 18:49

Maar gaat dat om inhoudelijke dingen qua leer of meer om 'leefregels' en misschien uiterlijkheden?
Binnen de GKV is natuurlijk ook niet iedereen gelijk. Ik heb een vriendin die ook lid is van de GKV en ik denk niet dat wij onze kinderen strenger zouden opvoeden dan zij die van hen.
Maar wel bijvoorbeeld weer in vergelijking met mijn schoonouders.

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 18 okt 2008 18:26

Marnix schreef:Ehhh zijn er nog GKV'ers die in de enige ware kerk geloven dan? Volgens mij zijn die allang uitgestorven (of afgescheiden). Ik heb ook nooit een dominee dat horen leren. Je kan in deze tijd prima GKv'er zijn en niet achter het enige ware kerk-denken staan. :)

Het probleem is dat de vrijgemaakten steeds verder ware kerk af (lijken te) worden. Waardoor enige-ware-kerk-denkers hierdoor waarschijnlijk steeds minder een ware kerk weten te vinden in Nederland.

Het concept van de ware kerk is echter volledig confessioneel, afwijking daarvan is afwijking van de geloofsbelijdenis. Let wel, ware kerk versus valse kerk gaat niet over ware gelovigen versus valse gelovigen maar handelt enkel over de kerkvergadering.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 nov 2008 10:13

Er is een draad met de naam: waar staan de Gereformeerde Gemeenten?
Maar een draad met als naam: waar staan de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt), zou m.i. ook wel bestaansrecht hebben.

Dit artikel spreekt wel boekdelen.
Een beetje bezinning op het verleden is wel goed. Maar wat er in de GKV gaande is, is wat anders dan dat. Dat lijkt meer op een dechristianisering, een ontkerstening. Uiteraard heel sluipend en geleidelijk, zodat het in aanvang niet te herkennen is, en zodat slapers nooit wakker worden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2008 10:28

Is het er op na houden van andere meningen dan gelijk aan ontkerstening?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2008 13:22

Cahier schreef:

Het probleem is dat de vrijgemaakten steeds verder ware kerk af (lijken te) worden. Waardoor enige-ware-kerk-denkers hierdoor waarschijnlijk steeds minder een ware kerk weten te vinden in Nederland.

Het concept van de ware kerk is echter volledig confessioneel, afwijking daarvan is afwijking van de geloofsbelijdenis. Let wel, ware kerk versus valse kerk gaat niet over ware gelovigen versus valse gelovigen maar handelt enkel over de kerkvergadering.

Niet mee eens. De geloofsbelijdenis, ook artikel 27 t/m 29 zijn multi-interpretabel. Er zijn genoeg kerken die deze belijdenisgeschriften aanhangen zonder het "enige ware kerk-denken" te hanteren. Er staat daar niet zwart op wit: Er is maar 1 waar kerkverband. Dn krijg je een hele hoop haken en ogen met arikel 29 en sowieso als je wat minder kortzichtig alleen vanuit je eigen land ergens naar kijkt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 nov 2008 18:58

Optimatus schreef:Is het er op na houden van andere meningen dan gelijk aan ontkerstening?

Er worden in dat artikel zaken genoemd, die heenwijzen naar een ontkerstening.
De auteur begint met een ervaringsgeschiedenis, waarin maar duidelijk gemaakt wordt wat de gevolgen zijn als Gods Woord zijn gezag verliest. We weten allemaal wel van de drommen mensen die de Gereformeerde Kerken - in het artikel synodaal gereformeerde kerken genoemd - uitgegaan zijn. (Dat van die "drommen mensen" is een terminologie van H.M. Kuitert, zoals ik die mij herinner.)
Vervolgens noemt hij een paar uiterst onheilspellende zaken, die getuigen van een onchristelijke geest. Ook al is het dan in veel gevallen in beginsel, nog tamelijk verborgen, zodat niet iedereen dat inziet. (Alhoewel ik me nu toch wel begin af te vragen of het nog echt als verborgen aangemerkt kan worden.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 nov 2008 19:06

Ik bespreek een paar punten die genoemd worden onder Wat voor verschillen zijn er dan onder ons?.

Gaat het in de kerkelijke verschillen om iets wezenlijks? De beoordeling van de belijdenis, de vrouw in het ambt, toelaten van trouwe homoseksuele stellen zijn dat niet maar peanuts? Dat is manier waarop prof Harinck daarover schrijft...

Kerkelijke verschillen gaan niet altijd over iets wezenlijks, vermoed ik. Maar de zaken die hier genoemd worden, zijn wel wezenlijk. Een belijdenis wordt niet maar voor de gein opgesteld. Je formuleert daarin heel serieus wat de wezenlijke zaken zijn waarvoor je staat. Het feit dat er ongetwijfeld altijd wel eigenwijze kerkleden zijn die denken dat ze het allemaal beter weten verandert daar niets aan.

Is een homoseksuele verhouding tussen twee mensen die trouw aan elkaar zijn nu echt zo verkeerd?

Ja! De Bijbel is duidelijk zat als het over deze zaak gaat.

Is het lezen van de wet in de kerkdiensten zo nodig? Maakt dat mensen niet depressief en knappen ze daarop niet af?

Een uiting van onbekeerdheid en geestelijk onbenul.
(Uiteraard doel ik niet op ds. J.R. Visser, maar degenen die achter een dergelijke uitspraak staan met hart en ziel. Ds. J.R. Visser zet in deze punten niet zijn eigen gedachten uiteen, maar geeft door wat er zoal te horen is in de GKV aan geluiden.)
God onderwijst zijn volk in de Bijbel. (Torah = wet, onderwijs.) Dat onderwijs van God moet serieus genomen worden. De functie van Gods wet is niet beperkt tot het ons ontdekken aan onze schuld. Het is ook een leefregel. Maar juist door het serieus te nemen als een leefregel, zal een mens ook ontdekt worden aan zijn ellendige zondestaat. Hij zal al het vertrouwen in zichzelf kwijtraken, en ontbloot worden als een verloren mens, die niet meer zalig kan worden. Maar dan mag die verloren mens leren dat hij dat zelf ook niet hoeft te doen, maar dat datgene wat onmogelijk is bij mensen, mogelijk is bij God! Ja, dat er een weg van genade is!
Zo heb ik het in mijn eigen leven ook mogen leren.
Maar het geciteerde getuigt ervan dat dat niet gekend wordt. En waar het ware geestelijke leven niet is, daar is de dood in de pot. Daar zal men misschien nog voor een tijd keurig naar de kerk gaan, maar menselijkerwijs gesproken zal dat minder worden. Totdat men alles kwijt is, en men alle geloof kwijt is, en zich maar afmeldt als lid van de kerk. (Als men tenminste consequent is.)

Moet je nog wel spreken over belofte en eis in het verbond? Is het spreken over eis en zonden en bekering niet afstotend voor ons als mensen?

Zie een beetje het vorige wat ik net typte.
En verder: de (zondige!) mens wordt hier als maat van de dingen genomen. Dat getuigt van weinig eerbied voor God.

Is de kinderdoop nu echt wel zo belangrijk? Is dat kerkscheidend? Is het zelf kiezen in volwassendoop niet net zo goed? Deze dingen hebben alles te maken met de plaats van de mens. Hoe je de mens ziet.

Je moet helder zijn in de leer als kerk. Niet dat vage geschipper van: je kan het zo zien, maar we geven ook ruimte voor het diametraal tegenover gestelde.
Er zijn wel zaken waarover verschil van inzicht mag zijn, maar dat betreft niet het bovenstaande.

Vrouwelijke ambtsdragers. Het staat nu op het niveau van een enquete. Omdat een deel er wel voor voelt moeten we er over gaan nadenken. Is Gods Woord daarover niet duidelijk?

Ook hierin is duidelijkheid belangrijk. Als het op het niveau van een enquete gezet wordt, is de mens weer belangrijker geworden dan God. God als de gezaghebbende is dan ontslagen.

Wat is prediking, wat is een kerkdienst. Bediening van de verzoening? Ontmoeting met God? Of samen zoeken naar wat God voor mij vandaag kan betekenen? Kerkdienst een feest voor ons als mensen waarbij God ook betrokken is?

Dat komt er ook vanzelf van, als men zonder enig geestelijk benul van zonde en genade wel recht denkt te hebben op genade. Als men het er nog nooit moeilijk mee heeft gehad, om God voor zichzelf om genade te vragen, omdat de zonde zo ernstig is. Dan ontaardt de godsdienst, en wordt die in feite heidens. Dan komt de mens met zijn verlangens in het middelpunt te staan, en God is dan hooguit nog een leuk en handig hulpje. De werkelijkheid op zijn kop!

Preken en kerkdiensten waarin Christus als de Verzoener, waarin vergeving bijna niet of helemaal niet aan de orde komt. Zelfs in zelf gehoorde preken over 1 Joh 4:8 en de gelijkenis van de verloren zoon. Bij navraag wordt dan gezegd: Vergeving is maar een onderdeel van het evangelie. Als je steeds weer over zonde en vergeving praat wordt het saai voor mensen. En anderen vinden dat heel bedreigend. Je moet het doceren. Je kunt Psalm 51 ook niet zomaar laten zingen. Daar moet je de mensen mentaal op voorbereiden want dat is erg zwaar.

Dat zegt al genoeg over de behoefte die er is aan verzoening en verlossing, om bevrijd te worden van de schuld die wij voor God hebben. En waar die behoefte niet gevoeld wordt, zal er ook niet naar gezocht worden. Veel minder zal die dan ook verkregen worden. En zo worden de gemeenteleden door blinde leidslieden naar de hel geleid.
En tevens - en dat is toch wel ontzèttend irritant: het is een verdere uitbouw van een slechte eigenschap die de GKV al had. Nl. de gezapigheid van: we zijn kerklid, en we hebben het ware geloof allemaal wel. Verbondsautomatisme werd dat in het verleden ook wel genoemd.
Maar slechte eigenschappen zijn er niet om ze verder te doen groeien! Nee, die moet je bestrijden!

Terug naar “Archief”