Waar staat CGK voor ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 aug 2008 15:34

Machiavelli schreef:
kwebbel schreef:Mijn ex zijn oma (vrij behoudend) vroeg zich af of ik het niet erg vond of ik binnen PKN gedoopt werd.. ehh.... nee ?? Ik leg belijdenis af van het GELOOF en niet van de Kerkleer :wink: ze stond te kijken van t antwoordt :mrgreen:
Van welk geloof doe je dan belijdenis? Een geloof in Sinterklaas, Allah, Gretta Duisenberg, de Rooms-Katholieke leer of van een geloof in jezelf?

Belijdenis van geloof is GEEN belijdenis van leer! God heeft de leer misschien wel gebruikt om je tot geloof te brengen, maar je belijdt voor God en Zijn gemeente dat je niet buiten Christus kunt en wilt leven en sterven. Je belijdt dat je Hem lief hebt gekregen. Als je in een kerk zit waar men belijdenis doet van de waarheid, dan gaat jouw stelling wel op. Al vind ik belijdenis van de waarheid altijd weer wat halfslachtig. Want als je dan belijdenis gedaan hebt kun je in ieder geval wel je kinderen laten dopen. En bij de doop antwoord je bevestigend op de vraag of je je kinderen godzalig zult opvoeden. (Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kinderen van wie u vader en moeder (of getuige) bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen en te laten onderwijzen?) Hoe kun je je kinderen Godzalig opvoeden als je er vanuit gaat dat je niet bekeerd bent? Dan kun je toch je kinderen niet laten dopen? Maar goed, dit is wel erg off topique-smile. Back on topic :oops:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 14 aug 2008 17:14

Race406 schreef:
Machiavelli schreef:
kwebbel schreef:Mijn ex zijn oma (vrij behoudend) vroeg zich af of ik het niet erg vond of ik binnen PKN gedoopt werd.. ehh.... nee ?? Ik leg belijdenis af van het GELOOF en niet van de Kerkleer :wink: ze stond te kijken van t antwoordt :mrgreen:
Van welk geloof doe je dan belijdenis? Een geloof in Sinterklaas, Allah, Gretta Duisenberg, de Rooms-Katholieke leer of van een geloof in jezelf?

Belijdenis van geloof is GEEN belijdenis van leer! God heeft de leer misschien wel gebruikt om je tot geloof te brengen, maar je belijdt voor God en Zijn gemeente dat je niet buiten Christus kunt en wilt leven en sterven. Je belijdt dat je Hem lief hebt gekregen. Als je in een kerk zit waar men belijdenis doet van de waarheid, dan gaat jouw stelling wel op. Al vind ik belijdenis van de waarheid altijd weer wat halfslachtig. Want als je dan belijdenis gedaan hebt kun je in ieder geval wel je kinderen laten dopen. En bij de doop antwoord je bevestigend op de vraag of je je kinderen godzalig zult opvoeden. (Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kinderen van wie u vader en moeder (of getuige) bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen en te laten onderwijzen?) Hoe kun je je kinderen Godzalig opvoeden als je er vanuit gaat dat je niet bekeerd bent? Dan kun je toch je kinderen niet laten dopen? Maar goed, dit is wel erg off topique-smile. Back on topic :oops:
Je creëert een valse tegenstelling tussen belijdenis van leer en geloof.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 aug 2008 17:54

Hier is al een topic over.
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... belijdenis
Hier verder over de CGK a.u.b.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 19 aug 2008 18:54

kwebbel schreef:
Fluitje schreef:
Juliah schreef:Heeft ook misschien de omgeving van de kerk te maken met of de plaatselijke gemeente daar 'rechtser' of 'linkser' is?
In steden ziet men vaak een modernere, linksere (of hoe je het ook noemen wilt), misschien wel laagdrempeligere kerk. Omdat het in de stad nu eenmaal anders gaat dan in een (christelijk) dorp.

Gaat ook niet helemaal op. Utrecht-west is toch een behoudende gemeente.
mee eens :wink: en wij kunnen het weten!!! :mrgreen:

Uitzonderingen bevestigen de regel :)

Maar serieus, in de stad waar ik vandaan kom(Leiden) en nu studeer (Groningen) zijn de gemeenten van gergem, cgk en pkn (bond/conf) 'lichter' dan de gemiddelde gemeente.
~Get out and do what we were meant to do~

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 17 sep 2008 22:02

En dat vind ik nou juist het lastigste.
Mijn zwager en schoonzus kerken ook in een Chr.Geref Kerk (Capelle) en ik in Utrecht. MOet je de verschillen zien :shock:

Utrecht - psalmen / Capelle - gezangen
Utrecht - 'gewoon' / Capelle - ritmisch
Utrecht - hoed min of meer verplicht / Capelle: niet
Utrecht - geen broek enz... / Capelle: wel broek

Op zich niet zo belangrijk.. t gaat wel om het woord maar het idee dat er zoveel verschil onderling zit in de Chr.Geref kerken alleen al daar wordt je niet goed van :shock:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 18 sep 2008 05:36

Omdat in onze nieuwe woonplaats geen CGk zit zijn we verder gaan kijken.
We konden wel een aantal dorpen verderop gaan kerken maar het druist tegen mijn principes in om andere kerken waar je je ook thuis zou kunnen voelen voorbij de te lopen.

Daarnaast zegt mij de naam CGK juist door de extreme verschillen die er zijn niet echt heel erg veel meer.

Wij zijn terecht gekomen bij de NGK. Een gemeente die erg veel lijkt op de CGk waar wij kerkten. Zij het dat ze nog ietsie pietsie moderner en evangelischer zijn en daar waren we ook naar op zoek.

Toch denk ik dat de CGK dominee uit de plaats waar ik kwam zo voor zou kunnen gaan binnen de NGK en andersom ook.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 18 sep 2008 06:41

Ik kan dan wel niet meepraten over de CGK en NGK, maar ik denk dat je overal verschillen hebt tussen de verschillende gemeentes. Ik heb dat gezien bij de hervormde kerk waarin ik ben opgegroeid en bij evangelische gemeenten is het exact hetzelfde. Daarom is het denk ik goed als je verhuist om op verschillende plekken te gaan 'kerkshoppen' :wink: en niet blind op een naam af te gaan.
Laat je leiden door Hem!

LM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LM » 20 sep 2008 10:04

Ik ben mijn hele leven al CGK en bekend met kerken van diverse richting. Ik erken dat er verschillen zijn binnen de CGK. Mijn eigen ervaring is dat deze verschillen nogal eens worden overdreven. Los van uiterlijkheden zul je in de kern in alle CGK's ongeveer dezelfde boodschap horen. Wat ik jammer vind aan deze discussie is dat het voorbij gaat aan iets dat wij als bijbelgetrouw christenen allemaal gemeen hebben ongeacht welk kerkverband we horen. Laten we de discussie niet beperken tot het beoordelen van een bepaald kerkverband op de verschillen, maar breder kijken.

Het schaamrood zou ons allen naar de kaken moeten stijgen voor het grote aantal kerkenverbanden. De CGK hoeft de GKV niets te verwijten of omgbekeerd etc. etc. Wij zitten allemaal in hetzelfde schuitje en wij, of onze voorouders, dachten dat ze het net even beter wisten dan de buurman en vonden het nodig te scheuren. Ik wil het allemaal niet te simpel voorstellen, sommige scheuringen waren misschien nodig, maar vaa, zeker achteraf beoordeeld, k ook niet.

Kunnen we accepteren dat we Gods woord als het gaat om de uitwerking in dag/dagelijk leven niet altijd gelijk interpreteren? Moet een kerk bestaan uit mensen die allemaal precies hetzelfde denken of is er tot zekere hoogte ruimte voor verschil? We zeggen het wel, maar willen dan wel graag vooraf bepalen tot waar die ruimte gaat. Laten we eerlijk zijn ook een CGK en een GKV of wat dan ook verschillen onderling wat leer betreft helemaal niet of nauwelijks. Dit is echt een discussie voor insiders, probeer aan een buitenstaander dit maar eens overtuigend uit te leggen.

Ik heb de serie Allemaal Gereformeerd bij de EO gevolgd op de radio en het viel me op dat het geen een predikant op voor mij overtuigende wijze lukte om het unieke van zijn kerkverband te noemen. Geen van allen durfden ze het aan om te zeggen dat ze echt uniek waren en allen konden wel 1 of meer kerkverbanden noemen met wie er feitelijk geen verschil was. Kortom niet wijzen naar elkaar, het gaat ons allemaal aan.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 20 sep 2008 10:42

Dat er wel dusdanig verschil is valt niet te ontkennen.
In de ene CGk wordt iemand die gescheiden is hertrouwd en in de ander absoluut niet.

De ene gemeente preekt afschuw over de NBV de ander gebruikt hem.
De ene gemeente zweert bij de Psalmen OB de ander liedboek en opwekking.

Zo kan ikbest nog even doorgaan en dat zijn echt niet alleen uiterlijke verschillen.

LM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LM » 20 sep 2008 16:26

Oke, maar probeer dan eens uit te leggen wat inhoudelijk het verschil is tussen bijv. een CGK waar men af en toe opwekking zingt en een CGK waar men het bij psalmen houdt. Als zelfs predikanten amper uit een woorden komen (met respect gesproken) als hen gevraagd wordt nu eens helder uit te leggen wat hen uniek maakt dan vermoed ik dat dit ook gewoon niet lukt.

Mijn stelling is dat als wij over een weer elkaar wat meer ruimte gunnen een hele brede middenstroom in de reformatische kerken zonder problemen bij elkaar zou kunnen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 25 sep 2008 10:25

LM, ik wilde het ook nog eens vragen maar je bent me voor :D ik snap geen *@&$#@ van die onderlinge verschillen. Het maakt mij alleen maar meer verward.
Ik heb even door de CGK en NGK gebladerd en iedere kerk zegt (hoe "toevallig") dat God's Woord centraal staat, dat ze leven in afhankelijkheid en in afwachting van het koninkrijk van God.
En plots onderling zie je regeltjes, wetten, wel/geen hoed op, kledij etc die de overhand nemen. Hoe bedoel je in afwachting van God's Rijk en in volle overgave aan God? :?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 25 sep 2008 11:20

Kwebbel,

Ik snap je punt en daarom trek ik me ook niet zoveel meer aan van al die onderlinge verschillen, zolang dat God's Woord centraal staat, dat ze leven in afhankelijkheid en in afwachting van het koninkrijk van God, maakt het mij niet uit wat ze er verder omheen qua uiterlijkheden en invulling van de liturgie.

En sinds het ontstaan van de verschillende gemeenten was er ook al veel gezeur rondom dat soort uiterlijkheden, want bekijk de brieven van Paulus maar eens over bijvoorbeeld het eten van offervlees en de besnijdenis, etc. Daar was toen ook al volop discussie over.

Het doet mij ook denken over het aanbevelen van onze uiterlijkheden, door het wel niet dragen van een hoed of rok, het wel of niet ritmisch zingen van psalmen, gezangen of opwekking, het wel of niet tv kijken etc. Als ik dan lees wat Paulus zegt in 2 Kor 3 (waar de tekst van mijn onderschrift ook uit komt), dan merk ik keer op keer dat ik zelf ook weer te veel op uiterlijkheden mezelf wil laten voorstaan op anderen.

Ik hoop dat dit niet teveel offtopic is, omdat ik het wat breder trek dan de CGK...
Laat je leiden door Hem!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 28 sep 2008 16:35

dat is inderdaad zo, als God's woord maar centraal staat! :D

Het is ook zo lastig om bijv. in de vakantie dan dus naar een andere CGK te staan, ik had bijv. bij de doop van ons neefje geen hoed op, mijn schoonzus dus weer wel, weer een familielid weer niet. Ze zijn het in principe niet gewend dus daarom doe je het misschien niet. Maar in je eigen kerk ben je het weer wel gewend dus doe je het daar dus weer wel.

Laten we het er maar op houden dat God's woord centraal staat :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 okt 2008 21:41

[url=http://www.refdag.nl/artikel/1366956/Christen+moet+je+vooral+zijn+in+daden.html]Artikel over hoogleraar kerkgeschiedenis en kerkrecht aan de
Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA).[/url]

"Daarom heb ik soms ook wel eens bedenkingen bij straatevangelisatie
op zaterdagmiddag in een stadscentrum." Als daar dhr. P. uit H. mee bedoeld
wordt, 't ja een beetje apart is het soms wel.

Terug naar “Archief”