Geld geven aan de kerk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 25 sep 2008 11:12

Dat vind ik een non-argument. Het gaat niet om rijk worden, het gaat om het feit dat er best een redelijk salaris tegenover mag staan. Het predikantschap hebben wij nu eenmaal een full-time functie van gemaakt. Als we het teveel vinden worden, zullen we ook een stuk minder taken van de predikant moeten verwachten.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 25 sep 2008 11:25

Maar een timmerman heeft toch ook een fulltime baan en dat een dominee zoveel moet studeren voor zijn titel heb ik nooit kunnen begrijpen. Maar dat is weer een andere discussie.

Want persoonlijk vind ik dat je als herder van je gemeente die gave moet hebben en niet de titel dominee... off topique-smile

En ik weet ook niet of ik het zo fijn zou vinden als ik meer geld aan de kerk moet gaan geven om de dikke auto van de dominee te kunnen betalen. En ik weet inderdaad dat dat niet zo direct zal voorkomen, maar met hogere salarissen voor dominees doe je dat indirect wel.
Laat je leiden door Hem!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 25 sep 2008 11:32

Dat is inderdaad een andere discussie, alleen het lijkt me niet verkeerd dat een dominee goed geschoold is om de bijbel op een degelijke manier te kunnen uitleggen. Daar is nu eenmaal grondige studie voor nodig. Alleen een gave lijkt me niet genoeg, die gave moet dan ook impliceren het je verder willen verdiepen in de complexe materie.

Ach, er vallen een hoop extreme voorbeelden te noemen. Nogmaals, het gaat om het feit dat een dominee gezien het werk en de hoeveelheid studie, best een redelijk salaris mag verdienen. Daar heb ik ook weinig moeite mee om daaraan bij te dragen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 sep 2008 11:48

Tijn schreef:dat weet ik niet, als hij echt door studeren rijk zou willen worden, dan had hij een andere studie moeten kiezen en voor een carriere in het zakenleven.

Dat is een beetje kort door de bocht. Als je langer hebt gestudeerd, heb je een aantal jaren gehad waarin je misschien wel schulden hebt gemaakt in plaats van geld verdiend. Wij hebben ook allebei nog een aardige studieschuld, dat moeten we wel weer terug kunnen betalen van ons loon. Verder werkt een dominee vast wel meer dan full-time en ook vaak 's avonds, dus dan mag je ook wel wat meer verdienen.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 25 sep 2008 12:41

Tijn schreef:Maar een timmerman heeft toch ook een fulltime baan en dat een dominee zoveel moet studeren voor zijn titel heb ik nooit kunnen begrijpen. Maar dat is weer een andere discussie.

Want persoonlijk vind ik dat je als herder van je gemeente die gave moet hebben en niet de titel dominee... off topique-smile

En ik weet ook niet of ik het zo fijn zou vinden als ik meer geld aan de kerk moet gaan geven om de dikke auto van de dominee te kunnen betalen. En ik weet inderdaad dat dat niet zo direct zal voorkomen, maar met hogere salarissen voor dominees doe je dat indirect wel.

Als je een gemeente inzicht wil geven in de bijbel moet je zelf ook goed thuis zijn in de Bijbel. Sterker nog, je moet hem in de grondtalen kunnen lezen.
Dat is geen gave maar gewoon keihard studeren!

Predikant is een behoorlijk zwaar beroep. Je moet continue blijven studeren, je gezin leeft in een glazen huis, Maar vooral op pastoraal gebied kan het enorm zwaar zijn.
Twee preken in een week maken lijkt mij al enorm zwaar. Heb je er in die week dan bv ook nog een trouwerij en een begrafenis bij, dan heb je er al vier. Daarbuiten kost de pastorale zorg bij sterfgevallen of zware ziekte ook enorm veel tijd en vooral energie.

Waarom vinden we het normaal dat als iemand in het bedrijfsleven een universitaire opleiding heeft, veel verantwoordelijkheid draagt, veel uren maakt, 7x24 uur oproepbaar is en ook nog eens op zondag werkt een goed salaris heeft maar als het om de kerk gaat niet?
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Harold.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Harold. » 25 sep 2008 13:38

Tijn schreef:dat weet ik niet, als hij echt door studeren rijk zou willen worden, dan had hij een andere studie moeten kiezen en voor een carriere in het zakenleven.

Maar volgens mij is dat wel de afweging voor de hoogte van het salaris van een predikant:

Predikant heeft een theologie studie gedaan, maar had idd ook een andere universitaire opleiding kunnen doen waarmee ie in het bedrijfsleven een bovenmodaal inkomen kan verdienen.

Chris7
Mineur
Mineur

geld geven aan de kerk

Berichtdoor Chris7 » 25 sep 2008 13:47

egbert,

Ik ken predikanten hierin de gemeente, die meer verdienen dan 70.000 euro. Dat is volgens mij wel "iets" meer dan het inkomen van een leraar op een middelbare school.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 sep 2008 14:09

Er moet niet zo gezeurd worden. Typisch Nederlands om door te zaniken over het inkomen. En alleen maar naar een bedrag kijken, dat ook nog bruto is, waarbij gewoon (wettelijk verplicht gesteld!) huur betaald wordt vanwege de pastorie. Een mens die bepaald geen 40-urige werkweek heeft. De onze loopt achter zichzelf aan, zeker als er in diverse ziekenhuizen gemeenteleden zijn opgenomen (in zeker vijf verschillende plaatsen) en in verpleeghuizen. Vrijwel geen avond thuis. Kortom: bepaald geen baan van 9 - 5, maar veel onregelmatigheden.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 25 sep 2008 14:18

Ik snap wel dat het een behoorlijk zware baan is met veel onregelmatigheden en dat daar een beloning tegenover staat, maar als ik nu hier in het bedrijf kijk naar 2 verschillende functies, dan zie ik die lijn niet in het salaris, want hier loopt bijvoorbeeld een magazijnman of heftruckchauffeur die elke week het maximum aantal uren van 48 (dacht ik) maakt en een financieel controller die 32 uur werkt, maar toch krijgt de tweede persoon elke maand meer doekoes op de rekening. Dus ik snap je berekening wel egbert, maar ik denk dat het belangrijkst is dat de dominee goed moet kunnen rondkomen. Dus een modaal inkomen is wat mij betreft erg reëel.
En volgens mij is de dominee zich er wel bewust van geweest van de financiële mogelijkheden van het vak.
Laat je leiden door Hem!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 sep 2008 15:32

Ik begrijp ook best dat de dominee veel heeft geleerd, veel werkt etc. Maar daar hoeft voor mij geen 50.000 euro tegenover te staan, mijn man heeft ook universiteit gedaan, werkt ook echt geen 40 uur per week, is ook pas 's avonds thuis, maar krijgt ook echt niet zoveel hoor.
Maar wat ik dan wel weer wat raar vind, is dat er enorme verschillen zijn in wat een dominee krijgt. Het is dus echt zo dat een dominee die in een rijke gemeente is, meer krijgt dan een dominee met een gemeente met 50 mensen die niet rijk zijn. Dat vind ik dan wel weer een beetje vaag
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Riska

Berichtdoor Riska » 25 sep 2008 16:00

MissF schreef:Maar wat ik dan wel weer wat raar vind, is dat er enorme verschillen zijn in wat een dominee krijgt. Het is dus echt zo dat een dominee die in een rijke gemeente is, meer krijgt dan een dominee met een gemeente met 50 mensen die niet rijk zijn. Dat vind ik dan wel weer een beetje vaag

Rijk of niet rijk heeft binnen de PKN geen invloed.
Elke kerk betaalt een bepaald bedrag aan de Generale Kas en de Generale Kas betaalt dus de predikantssalarissen.
Wel is er rekening gehouden met de grootte van de kerken: de kleintjes betalen minder dan de grote. En naar ik meen krijgt een predikant in een kleine gemeente dus ook minder salaris. Maar die heeft dan ook minder te doen dan een dominee in een grote gemeente.
Vroeger was dat anders: binnen de Gereformeerde Kerken telde het aantal dienstjaren. Daarom kwamen vaak ook mensen na een bepaald aantal dienstjaren niet meer weg uit een gemeente.
Nu dat naar Hervormd model gemodelleerd is, is de doorstroming een stuk beter geworden.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 sep 2008 17:56

Nee, niet pers‚ binnen de PKN, maar wel die gergeminned dominee's enzo. Dat vind ik zo oneerlijk. In mijn werk krijgt ook iedereen ongeveer hetzelfde. Waarom die enorme verschillen bij dominee's?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 25 sep 2008 18:35

Het is wel een verschil of je een kleine plattelandsgemeente hebt (en ja, daar kan het ook 'rommelen') of een grote gemeente met meerdere predikanten. Daar komt heel wat meer bij kijken.
AfbeeldingAfbeelding

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 26 sep 2008 11:15

MissF schreef:Ik begrijp ook best dat de dominee veel heeft geleerd, veel werkt etc. Maar daar hoeft voor mij geen 50.000 euro tegenover te staan, mijn man heeft ook universiteit gedaan, werkt ook echt geen 40 uur per week, is ook pas 's avonds thuis, maar krijgt ook echt niet zoveel hoor.
Maar wat ik dan wel weer wat raar vind, is dat er enorme verschillen zijn in wat een dominee krijgt. Het is dus echt zo dat een dominee die in een rijke gemeente is, meer krijgt dan een dominee met een gemeente met 50 mensen die niet rijk zijn. Dat vind ik dan wel weer een beetje vaag

Eén ding weet ik wel, en dat predikant zijn echt geen vetpot is, zeker niet binnen de PKN. Er valt goed van te leven, das waar, maar bijvoorbeeld de veel voorkomende gedachte dat je gratis in een huis kan wonen klopt van geen kant. Er is een jaar of twee geleden zelfs nog een kleine actie geweest die ging over armoede in de pastorie....
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 26 sep 2008 16:12

3 miljoen verlies bij PKN
"Op advies van bestuur en directie van de dienstenorganisatie van de
Protestantse Kerk besloot de kleine synode in juni van dit jaar de stekker
uit het nieuwe ledenregistratiesysteem te trekken. Hoewel Numeri
aanvankelijk niet meer dan 2 miljoen euro zou kosten, is er inmiddels
ruim 5 miljoen euro in het project geïnvesteerd. Nu Numeri gestopt is,