Verlang je naar de zondag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 14 jan 2004 20:04

de uitdrukking Gods Huis vindt ik erg fout.

God heeft namelijk geen huis op aarde. Jawel, HIj heeft duizendenmiljoenen huizen. Hij woont namelijk in ons.

God woont niet in de kerk, wat moet hij al die tijd in de kerk als wij er niet zijn? Dan heeft Hij nog geluk in de geref gemeenten als er ook op woensdagavond diensten zijn!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jan 2004 20:35

Joris, hij wil ons ook elke zondag op een aparte plek ontmoeten. in de kerk!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 14 jan 2004 20:38

hijwel schreef:Joris, hij wil ons ook elke zondag op een aparte plek ontmoeten. in de kerk!
ik ben soms bang dat God zijn engelen verteld op zondag: jongens, uitslapen in de kerk hebben ze me toch niet nodig daar redden ze zichzelf wel.

(geleend van ORTIZ)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jan 2004 21:01

joris schreef:
hijwel schreef:Joris, hij wil ons ook elke zondag op een aparte plek ontmoeten. in de kerk!
ik ben soms bang dat God zijn engelen verteld op zondag: jongens, uitslapen in de kerk hebben ze me toch niet nodig daar redden ze zichzelf wel.

(geleend van ORTIZ)

uitslapen in de kerk? :wink:
Nee maar ehh.. ik vindt Gods huis opzich wel mooi klinken.
Maar het is nog mooier dat hij wil komen in zwarte moordenaars harten.

joris

Berichtdoor joris » 14 jan 2004 21:04

hijwel schreef:
joris schreef:

(geleend van ORTIZ)

uitslapen in de kerk? :wink:
uh, dr hoort een kommma tussen: Jongens , uitslapen!!! In de kerk redden ze zich wel vandaag.

Soms ben ik bang dat de kerk juist een plek is waar God niet is.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jan 2004 21:07

joris schreef:uitslapen in de kerk? :wink:
uh, dr hoort een kommma tussen: Jongens , uitslapen!!! In de kerk redden ze zich wel vandaag.

Soms ben ik bang dat de kerk juist een plek is waar God niet is.[/quote]
Ik weet niet waar het staat, maar iets van verzaak de onderlinge bijeenkomsten niet of zo... Maar de kerk is niet altijd de plek bij uitstek om God te onmoeten terwijl het wel zo zal moeten zijn.

joris

Berichtdoor joris » 14 jan 2004 22:15

die tekst wordt altij duit verband gerukt. De nadruk in de tekst ligt op het liefdevol omgaan met elkaar en elkaar steunen in t geloof. En niet op: je moet twee keer naar de kerk als de kerkenraad je roept.

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 14 jan 2004 22:45

Ik geloof ook niet dat je voor de kerkenraad naar de kerk gaat, want dan ga je wel met het verkeerde doel! Je gaat er voor God naar toe. Matthew Henry zei eens: 'Wie nat wil worden, moet in de regen lopen, en wie bekeerd wil worden, moet zich onder de prediking begeven'.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 14 jan 2004 23:18

Tja,

Ik verlang meer naar sjabbath op sjabbath. Vroeger kwamen de gelovigen touwens dagelijks bijeen, in de huizen, en braken brood ter teken van gemeenschap. In J'roesjalajjiem gingen ze daarbij ook nog eens dagelijks naar de Tempel. Een kerkgebouw mag alleen de functie van ontmoetingsgebouw hebben, maar dat kan, zoals in de eerste eeuwen ook aan huis. Rome heeft met zijn institutionering en monopolisering van het geloof de gelovigen de officiele gebouwen ingedreven, waartoe de Schrift geen opdracht gaf. Veel van deze gelden zijn beter besteed voor de weduwe en de wees.

Sam

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 15 jan 2004 09:37

Else16 schreef:Matthew Henry zei eens: 'Wie nat wil worden, moet in de regen lopen, en wie bekeerd wil worden, moet zich onder de prediking begeven'.

:?

De 'prediking', daar versta ik echt niet alleen de Woordverkondiging in de zondagse eredienst onder.

'Waar 2 of 3 zijn vergaderd in Mijn naam, daar ben Ik in hun midden.' Dit lijkt me van wezenlijk belang. Bekeerd worden we door God. En God is daar waar 2 of 3 in Zijn naam bijeenkomen. Dat kan dus net zo goed in een schuur zijn waar mensen schuilen voor de regen en iemand getuigd van geloof, in een huiskamer waar mensen een bijbelstudie houden, in een kinderkamer waar voor het slapen gaan gebeden wordt en in een gevangenis in het buitenland waar een aantal gevangenen stiekem bij elkaar komt.

'Onder de prediking begeven om bekeerd te worden' vind ik dus een te zwaar accent leggen op de zondagse erediensten. God bekeerd op zo veel verschillende manieren!

Wie bekeerd wil worden moet zich onder het Woord begeven. Dat is mijn mening. Het legt direct een ander accent. Dat kan op zovelen plaatsen en op zovelen dagen omdat het Góds Woord is. :D

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 16 jan 2004 16:57

Equilibrist schreef:
Else16 schreef:Matthew Henry zei eens: 'Wie nat wil worden, moet in de regen lopen, en wie bekeerd wil worden, moet zich onder de prediking begeven'.

De 'prediking', daar versta ik echt niet alleen de Woordverkondiging in de zondagse eredienst onder.

'Waar 2 of 3 zijn vergaderd in Mijn naam, daar ben Ik in hun midden.' Dit lijkt me van wezenlijk belang. Bekeerd worden we door God. En God is daar waar 2 of 3 in Zijn naam bijeenkomen. Dat kan dus net zo goed in een schuur zijn waar mensen schuilen voor de regen en iemand getuigd van geloof, in een huiskamer waar mensen een bijbelstudie houden, in een kinderkamer waar voor het slapen gaan gebeden wordt en in een gevangenis in het buitenland waar een aantal gevangenen stiekem bij elkaar komt.

'Onder de prediking begeven om bekeerd te worden' vind ik dus een te zwaar accent leggen op de zondagse erediensten. God bekeerd op zo veel verschillende manieren!

Wie bekeerd wil worden moet zich onder het Woord begeven. Dat is mijn mening. Het legt direct een ander accent. Dat kan op zovelen plaatsen en op zovelen dagen omdat het Góds Woord is. :D

Hier kan ik maar een ding op zeggen: AMEN! Ook ik ben zo volgestouwd met emotionele redenen om op zondag onder het Woord te zittten.....

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 jan 2004 14:22

joris schreef:ik ben soms bang dat God zijn engelen verteld op zondag: jongens, uitslapen in de kerk hebben ze me toch niet nodig daar redden ze zichzelf wel.

Nou je het aanhaalt, wil ik daar graag op reageren.
Gisteren (zondag) had ik toch zo'n rare ervaring: Ik trad op met ons gospelduo, en vooraf had ik zoals gewoonlijk even ervoor gebeden, maar de eerste 4 nummers die we deden, (tweestemmige zang en gitaar) leek het net of er een engelenkoor meezong. Heel wonderlijk.
Alleen bij die nummers, en het hele optreden was ook zo'n ontzettend succes!
Raar he, van die engelen...... dus ze waren gisteren bij ons aan het zingen....... maar echt, heel ontzettend mooi!

joris

Berichtdoor joris » 19 jan 2004 14:24

ha das mooi! BIj ons gaat heel vaak de zon schijnen op de biddenplaats als we de zegen meekrijgen. Dat lijkt ook heel bijzonder op een regenachtige dag. Toeval? msischien. Gods aanwezigheid? zeker weten!

caprice

Berichtdoor caprice » 19 jan 2004 16:44

joris schreef:ha das mooi! BIj ons gaat heel vaak de zon schijnen op de biddenplaats als we de zegen meekrijgen. Dat lijkt ook heel bijzonder op een regenachtige dag. Toeval? msischien. Gods aanwezigheid? zeker weten!

Bij ons ook toen de kerkdienst begon gisteren.
Toen dacht ik nog aan de 'Zon der gerechtigheid'.

Carrie

Berichtdoor Carrie » 20 jan 2004 16:24

Equilibrist schreef:

Je wordt geen auto door in een garage rond te lopen, je wordt ook niet bekeerd door veel in de kerk te zitten! De prediking is wel belangrijk, maar niet het belangrijkst. Je persoonlijke geloofsleven is veel belangrijker!
En trouwens, sinds Christus' dood aan het kruis woont God niet meer op aarde (het voorhangsel is toen gescheurd), maar in de Hemel en in ons allemaal die bekeerd zijn. Je kunt de kerk beter een gebedshuis dan een godshuis noemen!

Terug naar “Archief”