Abortus of baby houden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 sep 2008 13:25

Ik mag toch wel mijn mening geven over Arbortus? of mag dat ook niet meer.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 15 sep 2008 13:35

Evelien schreef:Ik mag toch wel mijn mening geven over Arbortus? of mag dat ook niet meer.

Ik zou niet weten waarom niet. Het enige wat ik tracht aan te geven, is dat men wat voorzichtig moet zijn met, dat men de eigen kijk op/over dingen niet te snel over andere mensen heen legt.

Hiermee bedoel ik dat je bv wel kunt schrijven dat wat jouw eigen standpunt is over abortus en aanverwante zaken, het wil nog niet zeggen dat je een ander met een andere visie daarover mag veroordelen.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 15 sep 2008 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 sep 2008 13:37

Harm-J schreef:
Evelien schreef:Ik mag toch wel mijn mening geven over Arbortus? of mag dat ook niet meer.

Ik zou niet weten waarom niet. Het enige wat ik tracht aan te geven, is dat men wat voorzichtig moet zijn met, dat men de eigen kijk op/over dingen niet te snel over andere mensen heen legt.

oke dat is duidelijk.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 15 sep 2008 13:47

Beetje het topic doorgelezen...zonder er verder inhoudelijk op in te gaan, zou ik graag eens van Haring willen weten waarom hij dit onderwerp heeft opgebracht. Als ik zo eens lees heeft hij min of meer zijn beslissing al gemaakt. Ik snap niet zo goed wat hij van het RW publiek wil...medeleven, goedkeuring, afwijzing?

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 15 sep 2008 15:13

http://www.studiopinto.nl/vragen/ervaringen.htm
http://www2.eur.nl/fsw/research/veenhov ... -fulln.rtf

op deze sites staan neutrale ervaringen etc.

Mijn collega heeft ook abortus gepleegd. Stond hier naar eigen zeggen volkomen achter, maar heeft uiteindelijk wel te kampen met psychische problemen n.a.v. die abortus. Haar vriend niet, die is opgelucht.
Het valt me op dat het gros van de verhalen die ik hoor/lees de man het vrij helder heeft: abortus, en de vrouw na twijfels dit ook toestemd om vervolgens een schuldgevoel te krijgen.
Op de afdeling waar ik hiervoor werkte werd regelmatig abortus gedaan, en dit werd dan op medische gronden genoemd. Medische gronden konden ook een jonge leeftijd zijn :shock: Meisjes, vaak helemaal gedesillusioneerd na afloop. Ik vond dit erg schokkend altijd.

Beste Haring, ik lees dat je er geen behoefte aan heb om meningen te horen, werkt misschien zelfs averechts. Uiteraard is te verwachten dat je die op een christelijk forum wel te horen krijgt, net zo als je die op een onchristelijk forum zou horen, alleen misschien andersom.
Mag ik je 1 raad geven? Luister asjeblieft echt naar je vriendin, en probeer niet jouw mening(abortus) te veel te laten doorschijnen maar laat haar zelf nadenken zodat ze helemaal voor zichzelf kan beslissen. Ik zou heel veel willen/kunnen zeggen, maar denk dat dit niet optioneel is. Hoop in ieder geval dat jullie SAMEN tot een keuze kunnen komen en hoop dat deze geen abortus is. Wens jullie sterkte en hoop dat je nog wat laat horen, want moet hier veel aan denken.
Psalm 25:2 (ber.)

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 15 sep 2008 16:48

helemaal mee eens, saartje!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 15 sep 2008 20:00

Er zijn enkele berichten, die niet van belang van dit topic waren, verwijderd.

witvisser
Verkenner
Verkenner

slim zijn, er is hoop

Berichtdoor witvisser » 15 sep 2008 23:10

haring 1 ding snap ik niet waarom laat jij je vriendin wel de pil slikken en ben jij te beroerd om condooms te gebruiken
ik ben getrouwd en zolang dat ik geen kinderen wil i v m persoonlijke redenen doe ik het dubbel safe dan neem je alle bij de helft voor rekening het is makkelijk zegge mn vriendin slikt de pil

as ze griep heeft buikpijn heeft moe is enz is de pil nooit te vertrouwen en nu denk jij ja dan maar een abortus
dat kan niet

je ben jong en je wil wat
je wil wat en je jongt zegge ze hierzo...
maar als je jong ben en dr gaat wat fout dan moet je dr ook onderlijden als man zijnde en niet verwijte ze slikte de pil
ik gebruik geen condooms. moet je zeggen als man met verstand ben jij verantwoordelijk en moet jij je verantwoording op je nemen dat doe je niet dat moet je zeggen

als jij in de sloot spring zeg ik ook niet laat maar verdrinken. je moet redden wat er te redden vlat en dat is niet je studdie of je bmw.....

als je gewoon werk en niet elke vrijdag en zaterdag de kroeg in ga dan kun je een kind opvoeden

samen uit samen thuis met een kind wat het kind is een geleend iets maar iets wat je leen vernietig je niet

kies je voor behoud van het kind dan wens ik je veel wijsheid toe en vraag deze aan de Hemelse Vader, hij zal je fouten / zonden kunnen vergeven en het zou tot lering kunnen zijn voor het toekomende

kies je voor abortus van het kind dan wens ik je heel veel sterkte met je vriendin toe want je zul dr 100% spijt van krijgen en het zal je tot je eige graf toe volgen maar de Hemelse vader zal als het hem behaagd deze grote fout jullie kunnen vergeven
het zal jullie tot een lering zijn....maar 1 ding hoop ik dad God deze vrucht uit vrije genade tot zich neemt wat zal dat weze als zn vrucht God eeuwig de eer toezingt met en bij de vele uitverkorenen maar er is maar een kleine hoop en dat omdat God het geschape heeft en omdat het door een mens moetwillig gedood wordt

Harm-J
Majoor
Majoor

Re: slim zijn, er is hoop

Berichtdoor Harm-J » 15 sep 2008 23:38

Brrr....

Probeer het nu eens door de bril van Haring te kijken i.p.v de eigen bril. Hij geeft in de eerste plaats al aan atheist te zijn. Door te schrijven dat iemand er 100 procent spijt van zal krijgen en tot je graf toe zal volgen, lijkt mij geen goede manier om iemand warm te laten draaien voor het evangelie. Nog los daarvan weet jij nog ik of iemand anders (buiten God zelf) of hun (Haring en vriendin) er spijt van krijgen, "Als" ze al zouden besluiten tot een abortus.

Zelf ben ik geen voorstander van abortus, op enkele uitzonderingen na. (in geval van verkrachting, incest en dergelijke.)Toch kan ik mij voorstellen dat (zeker niet gelovige) mensen deze materie anders benaderen dan gelovigen. Gelovige mensen gaan er bv in het algemeen vanuit dat ze hun hele leven met één en de zelfde levenspartner delen, ze kunnen dus altijd als het goed is op elkaar terugvallen.

Er wordt volgens mij ook erg veel gewicht aan het woord: abortus gehangen, omdat het veelal wordt gezien als moord op een ongeboren kind. Het niet mogen/willen uitvoeren van abortus, is afgeleid van het 6e gebod. Vergeet niet dat voor God alle zonden gelijk zijn m.i. Hiermee bedoel ik dan, pas op met oordelen, daar er geen mens is die zich volledig aan de 10 geboden kan houden! Daarbij moet men ook niet vergeten dat God zo machtig is, dat Hij ook voor een ongeboren/geaborteerd kind een plaats aan Zijn tafel bereidt kan hebben als Hij dat nodig acht.

Daarbij word er in het topic (te) makkelijk gesproken van, als het kind er eenmaal is komt het allemaal wel goed. (Dat is mijn persoonlijke mening erover). Toch vreemd dat in de kerken sommige gezinnen bij de diakonie moeten aankloppen! Rationeel gezien vind ik het juist goed dat Haring de zaken zo realistisch als mogelijk is bekijkt. Men kijkt mijn inziens teveel naar het abortus verhaal. Probeer je eens in te denken, wat als het een en ander nu niet goed loopt in de relatie of met de financiën. Atheisten hebben geen diakonie achter zich staan, waar ze aan kunnen kloppen voor hulp. Wat als de relatie stuk loopt...etc etc..

kies je voor behoud van het kind dan wens ik je veel wijsheid toe en vraag deze aan de Hemelse Vader, hij zal je fouten / zonden kunnen vergeven en het zou tot lering kunnen zijn voor het toekomende

De hierboven geschreven quote is een wat begrijpelijke tekst, "voor iemand die gelovig is ja"! Dit soort teksten naar een ongelovig iemand toeschrijven, doet mij persoonlijk nu niet getuigen van een goede manier om van het evangelie te getuigen. Dit ook omdat een ongelovige een abortus niet als een fout zal zien, mogelijk zal hij zich eerder aangevallen/veroordeeld voelen door de gelovige Iemand zal toch eerst God moeten leren kennen voordat men naar Hem op kan zien!

witvisser
Verkenner
Verkenner

opwekking tot geloof

Berichtdoor witvisser » 16 sep 2008 00:08

als gelovige dien je altijd te proberen het evangelie te brengen een antichrist kan als God het wil in de Hemel komen want zijn geloof kan nog is wijzigen in een christen..
dr is voor iedereen Hoop
jood islamiet bhoedist en ook een antichrist

best erg als je als christen commentaar geef op evangelieverkondiging

Harm-J
Majoor
Majoor

Re: opwekking tot geloof

Berichtdoor Harm-J » 16 sep 2008 00:17

witvisser schreef:best erg als je als christen commentaar geef op evangelieverkondiging

Het is maar hoe je het evangelie denkt te verkondigen. Te vaak wordt er vervolgens ook nog vrolijk de tekst uit Matteüs 10 bijgehaald, die van het stof van de voeten afschudden als mensen niet willen luisteren. Volgens mij staat er ook in iets de bijbel over nederig en de minste durven zijn en niet oordelen. Als mensen al die tekst van het stof van de voeten afschudden gebruiken, laten ze dan ook even verder lezen in het desbetreffende hoofdstuk, waar staat: 'Een discipel staat niet boven zijn meester, of een slaaf boven zijn heer'.

Men kan beter bidden voor Haring en zijn vriendin of God hun wil helpen om de juiste keus te maken.

parsifal
Majoor
Majoor

Re: slim zijn, er is hoop

Berichtdoor parsifal » 16 sep 2008 07:42

Harm-J schreef:Brrr....

Probeer het nu eens door de bril van Haring te kijken i.p.v de eigen bril. Hij geeft in de eerste plaats al aan atheist te zijn. Door te schrijven dat iemand er 100 procent spijt van zal krijgen en tot je graf toe zal volgen, lijkt mij geen goede manier om iemand warm te laten draaien voor het evangelie. Nog los daarvan weet jij nog ik of iemand anders (buiten God zelf) of hun (Haring en vriendin) er spijt van krijgen, "Als" ze al zouden besluiten tot een abortus.

Tenzij het waar is, dan kun je toch maar beter waarschuwen. Ik heb het idee dat hier ook profs reageren. Daarbij lijkt het me ook niet verstandig om een vrouw die twijfelt of abortus gepleegd moet worden, over te halen tot abortus. Dan neemt de kans op psychische problemen nogal wat toe, zoals hier ook is aangegeven.

Zelf ben ik geen voorstander van abortus, op enkele uitzonderingen na. (in geval van verkrachting, incest en dergelijke.)Toch kan ik mij voorstellen dat (zeker niet gelovige) mensen deze materie anders benaderen dan gelovigen. Gelovige mensen gaan er bv in het algemeen vanuit dat ze hun hele leven met één en de zelfde levenspartner delen, ze kunnen dus altijd als het goed is op elkaar terugvallen.

Uhm je gaat hierbij voorbij aan het kind. Het doden van een vrouw uit eerwraak lijkt me fout, ook als de dader er geen kwaad in ziet. Zo lijkt me het doden van een ongeboren kind ook fout, ook als de dader er geen kwaad in ziet. Het is opvallend dat Haring zelf over kind spreekt, ik kan dat moeilijk rijmen met zijn voorkeur voor abortus in dit geval.

Er wordt volgens mij ook erg veel gewicht aan het woord: abortus gehangen, omdat het veelal wordt gezien als moord op een ongeboren kind. Het niet mogen/willen uitvoeren van abortus, is afgeleid van het 6e gebod. Vergeet niet dat voor God alle zonden gelijk zijn m.i. Hiermee bedoel ik dan, pas op met oordelen, daar er geen mens is die zich volledig aan de 10 geboden kan houden! Daarbij moet men ook niet vergeten dat God zo machtig is, dat Hij ook voor een ongeboren/geaborteerd kind een plaats aan Zijn tafel bereidt kan hebben als Hij dat nodig acht.

Hmm, ga je me nu vertellen dat je moord en uitbuiting op dezelfde morele schaal plaatst als jaloezie? In zekere zin heb je gelijk natuurlijk, ware het niet dat de gevolgen hier op aarde van een geheel andere orde zijn. In geval van abortus wordt er een leven vernietigd voor deze aarde. Dat lijkt me iets wat niet aan te raden is.

Daarbij word er in het topic (te) makkelijk gesproken van, als het kind er eenmaal is komt het allemaal wel goed. (Dat is mijn persoonlijke mening erover). Toch vreemd dat in de kerken sommige gezinnen bij de diakonie moeten aankloppen! Rationeel gezien vind ik het juist goed dat Haring de zaken zo realistisch als mogelijk is bekijkt. Men kijkt mijn inziens teveel naar het abortus verhaal. Probeer je eens in te denken, wat als het een en ander nu niet goed loopt in de relatie of met de financiën. Atheisten hebben geen diakonie achter zich staan, waar ze aan kunnen kloppen voor hulp. Wat als de relatie stuk loopt...etc etc..

Jep, is allemaal waar. Maar als je abortus ziet als het vernietigen van een leven weegt het door jouw genoemde kwaad echt niet op tegen het kwaad van een abortus (rationeel gezien). Verder is er best hulp te krijgen ook voor mensen die niet bij een kerk horen. Het krijgen van ene kind kan ten koste gaan van luxe en misschien zelfs een carriere. Het punt is dat op een Christelijk forum om een mening gevraagd wordt, daar zijn nu eenmaal veel mensen die sowieso seks buiten het huwelijk afkeuren, maar zeker veel mensen die het vernietigen van een leven voor min of meer triviale dingen afkeuren.

De hierboven geschreven quote is een wat begrijpelijke tekst, "voor iemand die gelovig is ja"! Dit soort teksten naar een ongelovig iemand toeschrijven, doet mij persoonlijk nu niet getuigen van een goede manier om van het evangelie te getuigen. Dit ook omdat een ongelovige een abortus niet als een fout zal zien, mogelijk zal hij zich eerder aangevallen/veroordeeld voelen door de gelovige Iemand zal toch eerst God moeten leren kennen voordat men naar Hem op kan zien!

Hmm, voor zover ik weet zijn het niet alleen Christenen die ongeboren leven als menselijk leven zien. En ja, als abortus het vernietigen van een mensenleven is dan mag het ook best veroordeeld worden toch? (Of redeneer je hetzelfde in geval van eerwraak?)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Voor niet-gelovigen is abortus ook heel zwaar!

Berichtdoor elvira (gast) » 16 sep 2008 07:54

Hmmm, ik heb toch het gevoel dat hier 1 ding een beetje duidelijk gesteld moet worden: voor niet-gelovigen is abortus ook een uiterst moeilijk onderwerp. Enkelen hier doen alsof niet-gelovigen even naar de abortuskliniek hoppen en daar zonder gewetenswroeging of wat dan ook abortus plegen.
Als hulpverlener kan ik zeggen dat dat absoluut niet zo is! De redenen waarom mensen moeite hebben met abortus zijn vaak wel anders. Gelovige mensen reageren inderdaad vaak met bovengenoemde overwegingen; niet- of anders-gelovigen vaak met ethische overwegingen... ook hier graag een beetje oppassen met (voor)oordelen a.u.b!

elvira

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 16 sep 2008 08:04

Ik vind het heel goed als er gezegd wordt dat abortus niet goed is, dat het over het dood maken van leven gaat. Maar ik ben het eens met Harm-J, denk vanuit die andere persoon. Dat zal de argumenten waarschijnlijk beter maken voor Haring. Als je atheïst bent telkens wordt God er bij gehaald, dan zal dat waarschijnlijk geen indruk maken, want die atheïst denkt dat God er niet is.
Ook lees ik dat je 100% zeker ontzettend veel spijt hebt van abortus, zelfs tot je graf, dat klopt in de meeste gevallen gewoon niet, zeg dat soort dingen dan ook niet. Je weet niet wat de gevolgen zullen zijn voor Haring of vriending en Haring zelf heeft hier een mooi grafiekje geplaatst waar stond dat ongeveer de helft van de vrouwen wel eens spijt van abortus hebben. Hij is er van op de hoogte dat spijt kan voorkomen.
Ik hoop wel en dat vind ik ook de beste tip die hier aan haring gegeven wordt, dat hij de keus aan zijn vriendin laat. Zo dat zij uit eigen overtuiging kan kiezen wat ze denkt dat het beste is, en dat haring die keuze helemaal zal accepteren.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 16 sep 2008 08:36

Ben wel benieuwd waaorm jullie vinden dat zij alleen de keuze moet maken?

Terug naar “Archief”