Berichtdoor elvira (gast) » 15 sep 2008 08:01
Hallo Haring,
Hoewel ik me normaal gesproken buiten mijn werk niet met dit soort dingen bemoei (ik werk in de hulpverlening, oa voor mensen/stellen met abortusvragen, scheidingsvragen/problemen, etc), zijn er toch een aantal vragen, waarvan ik vind die je jezelf moet stellen en die je misschien ook helpen. Je hoeft niet op het forum te antwoorden, het gaat erom dat je die voor jezelf beantwoordt.
- Hoe zag je jullie relatie binnen nu en 5 jaar (voordat je wist dat je vriendin zwanger was)? Zag je een toekomst voor jullie samen of juist niet? Of heb je daaraan getwijfeld? (Of, anders verwoord: is ze de vrouw van je leven of niet? Of heb je nog geen idee?)
- Hoe zie je jullie relatie nu, binnen nu en 5 jaar?
- Als er verschil zit in de antwoorden tussen die 2 eerste vragen: in hoeverre heeft het te maken met de zwangerschap? Probeer hier ook expliciet te zijn (dus niet: ja, ze is dus nu zwanger, dus dat heeft nogal consequenties, maar: ik voel me .... /ik weet nu dat... en daardoor voel ik me... / etc)
- Stel dat je vriendin besluit het kind te houden, wat zou jij dan doen? (hoewel je veel eigen standpunt bespreekt, moet je je beseffen, dat de uiteindelijke keuze bij je vriendin ligt)
- En waarom zou je dat dan doen?
- Hoe voel je je erbij dat je in zaken als deze voor de wet buitenspel gezet bent? Je vriendin heeft het beslissingsrecht, maar jij zou, indien ze het kind zou houden, waarschijnlijk wel alimentatie moeten betalen. Veel mannen voelen zich hierdoor gekrenkt en buitenspel gezet. Ervaring leert, dat ook dit een belangrijke vraag voor iemand in jouw positie is.
- Wat zijn voor jou precies de gevoelsmatige argumenten om abortus te plegen? Je hebt het vooral over rationele argumenten, waar echter wel een oplossing voor te vinden is, wanneer je het echt wilt. (vb. te weinig geld: jullie werken allebei, ook als dit minimumloon is, is er echt wel genoeg geld... verschillende oplossingen zijn hier ook al door anderen aangedragen) Ik krijg alleen het idee, dat er in feite een gevoelsmatig argument achter je redenering zit. Het is dus belangrijk die goed uit te spreken, zeker naar je vriendin toe.
(ik heb bijv. clienten gehad, die precies dezelfde rationele argumenten hadden, maar het in feite gevoelsmatig niet zagen zitten om met hun huidige vriendin verder te gaan en kinderen te krijgen. Uit professioneel en eigen zicht vind ik het veel belangrijker dit soort dingen meteen uit te spreken dan het jarenlang te verzwijgen met allerlei andere gevolgen van dien)
- Verder: kun je verwoorden waarom je met dit probleem op een Christelijk forum komt? (wederom: dat hoef je niet hier uit te leggen, het gaat er om dat je jezelf helderheid bezorgt)
Tot slot: heel veel sterkte gewenst, Haring, bij welke keuze je vriendin ook maakt.
elvira