bemoeien met zusjes/broertjes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

bemoeien met zusjes/broertjes

Berichtdoor Heidebloem » 07 sep 2008 17:54

Ik heb een zusje van net 17 die lekker 'pubert'.
Nu doet ze op zondagmiddag (als mijn ouders slapen :mrgreen: ) het een en ander wat mijn ouders denk ik niet echt zullen waarderen.
Het ligt soms op het puntje van mijn tong om te klikken, maar ja, ik ben 24, volwassen (tenminste, dat zou zo moeten zijn) dus ik hoor me er niet echt mee te bemoeien. (overigens hoop ik binnenkort een eigen huis toegewezen te krijgen)

Heb het wel eens gezegd tegen haar, maar dan zegt ze standaard: ' Wat een gezeur en bemoei je er niet mee'.

Waar doe ik goed aan? Mond houden?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 sep 2008 18:06

tsjsa toen ik nog thuis woonde waren mijn ouders ook niet blij met de dingen en zaken die ik op zondag deedt. Ik deed het niet stiekum. Mijn broertje idem dito die deed ook wat m'n ouders niet prettig en fijn vonden.

Eerlijk gezegd heb ik me er niet mee bemoeid en er ook niks van gezegd. Ik ben niet degene die zich daar mee hoeft te bemoeien.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 sep 2008 18:14

Zelf heb ik me wel redelijk aan de 'zondagregels' gehouden, ben ook anders dan mijn zusje.

Mijn verstand zegt ook ; niets van zeggen, maar ja...

Mijn ouders weten het overigens niet, anders zou ik me er al helemaal niet mee bemoeien.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 sep 2008 18:15

Ik houd ook gewoon niet van stiekem gedoe

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 sep 2008 18:16

ik ook niet. Maar bij ons thuis was alles bespreekbaar en mijn ouders sliepen niet. Ik denk ook dat je als ouders zijnde niet kan slapen smiddags als je nog kinderen thuis heb wonen. Ik snap zoiets eigenlijk niet.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 sep 2008 18:19

Uh, mijn ouders slapen omdat mijn moeder medicatie gebruikt waardoor ze erg moe is en mijn vader omdat hij opknapt van chemokuren.

Dus niet alle slapende ouders over 1 kam scheren aub.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 sep 2008 18:21

Mijn ouders zeggen altijd dat ik buiten de deur moet doen wat ik zelf wilde, maar in hun huis golden hun regels. En dat ben ik van harte met hen eens. Zo geldt dat nog voor mijn broertje van 18 en zusje van 15. Ik heb echt wel gesprekken met mijn zusje, als we samen weg zijn ofzo, over bepaalde dingen die bij het puberzijn horen. Maar ik probeer ze nooit op te voeden. Dat is de taak van mijn ouders, ik ben het echt niet met alles helemaal eens, maar het is hun kind, niet het mijne. Mijn moeder zei vroeger al wel eens:' Als je zelf een kind hebt, mag je het op jouw manier doen, ik voel me erg goed bij deze manier, dus ik doe het zo.'
Maar ik heb heus wel eens uit bezorgdheid tegen mijn moeder gezegd dat ze wat op mijn zusje moet letten. Omdat mijn zusje bij mij op de weegschaal ging staan, en ik zag dat ze echt veel te weinig woog. Maar dat was meer bezorgdheid. Thuis bemoei ik me niet met opvoedkundige dingen. Maar ik woon ook niet meer thuis, dan is de situatie wel anders.
Ik weet nog dat ik, toen ik thuis woonde, tijdens elke maaltijd gefrustreerd riep:' Doe die benen nou onder tafel!' (mijn broertje zit altijd met 1 been half boven tafel, dat vind ik zo niet netjes). Maar hij luisterde nooit ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 sep 2008 18:22

Je kunt er een keer iets van zeggen en als ze dan zo reageert als hierboven zou ik in het vervolg m'n mond houden. En jij bent inderdaad allang oud genoeg om op jezelf te wonen, dus hartstikke fijn dat je een eigen huisje krijgt!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 sep 2008 18:23

Waarom zou je als ouders niet kunnen slapen op zondagmiddag? Dat begrijp ik dan weer niet. Mijn ouders sliepen altijd even als we naar de zondagsschool waren ofzo. Of sowieso, behalve toen we echt nog klein waren. Mijn ouders leven niet voor hun kinderen, en hoeven hen echt niet 24 u p/d in de gaten te houden, gelukkig :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 07 sep 2008 19:01

Bij ons thuis liep/loopt ook niet iedereen precies in het straatje zoals m'n ouders dan zouden willen. Maar ik denk dat het echt verkeerd is als jij als broer / zus tegen je ouders gaat zeggen wat de anderen uitspoken. Het is niet jouw taak om je broertjes en zusjes op te voeden.
Het is iets anders als je er onderling over praat, maar dan nog moet je uitkijken dat je niet in de plaats van je ouders gaat staan. Natuurlijk mag je zeggen wat jij als broer of zus daarvan vindt, dat is van een andere orde.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 sep 2008 20:19

Mijn vader slaapt ook wel tussen-de-middag ook hoor na het eten, gewoon omdat hij vaak nachtdiensten draait van 16uur achter elkaar, 60 uur p/w draaien enzo... :shock:

Tsja bij jouw verhaal Heidebloem heb ik wel vaak het idee dat je dan gaat "klikken" en dat lijkt mij niet echt handig. Hopen dat ie misschien zelf een keer tegen de lamp loopt ?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

dwaler
Verkenner
Verkenner

Re: bemoeien met zusjes/broertjes

Berichtdoor dwaler » 07 sep 2008 20:50

Heidebloem schreef:Ik heb een zusje van net 17 die lekker 'pubert'.
Nu doet ze op zondagmiddag (als mijn ouders slapen :mrgreen: ) het een en ander wat mijn ouders denk ik niet echt zullen waarderen.
Het ligt soms op het puntje van mijn tong om te klikken, maar ja, ik ben 24, volwassen (tenminste, dat zou zo moeten zijn) dus ik hoor me er niet echt mee te bemoeien. (overigens hoop ik binnenkort een eigen huis toegewezen te krijgen)

Heb het wel eens gezegd tegen haar, maar dan zegt ze standaard: ' Wat een gezeur en bemoei je er niet mee'.

Waar doe ik goed aan? Mond houden?

Ik kan me indenken dat je zou willen klikken, maar ik denk niet dat je er wat mee opschiet. Ieder heeft zijn/ haar eigen verantwoordelijkheid en als je zou klikken, beschadigd dit de band die je met je zusje hebt wrs.

Als zij echt dingen zou doen die schadelijk zijn voor haarzelf, dan zou je haar daarop kunnen aanspreken, maar wat voor zin heeft het te klikken?
Wat schiet je ermee op? Wat zou je ermee willen bereiken?

liefs,

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 07 sep 2008 22:33

Evelien schreef:ik ook niet. Maar bij ons thuis was alles bespreekbaar en mijn ouders sliepen niet. Ik denk ook dat je als ouders zijnde niet kan slapen smiddags als je nog kinderen thuis heb wonen. Ik snap zoiets eigenlijk niet.

* heeft vanmiddag heerlijk geslapen *

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 07 sep 2008 22:39

Bij ons in het dorp is het bij velen ook de gewoonte dat de ouders slapen, ook omdat veel kerken hier de 2e dienst om 7 uur 's avonds hebben.
Er is in het dorp zelfs een uitdrukking op de zondag middag en het aantal kinderen hier :-)

Als ik al 's middags slaap dan is het op de bank.
Overigens met ingang van vandaag hebben wij diensten om half vijf in plaats van zeven uur en daar ben ik heel blij mee.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 08 sep 2008 05:53

Als wij slapen doen onze kinderen ook wel eens dingen die wij niet altijd even geweldig vinden maar denken dan, heel onpedagogisch: laat ze maar even, wij willen rust.

Terug naar “Archief”