De lichamelijke oefening...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DireStraits
Mineur
Mineur

De lichamelijke oefening...

Berichtdoor DireStraits » 17 jan 2004 20:22

Naar aanleiding van een aantal opmerkingen dat werd gemaakt in diverse andere topics:

De lichamelijke oefening is tot weinig nut , een tekst uit de Bijbel die in de geschiedenis al ontelbare malen misbruikt is.
De sport wordt in reformatorische kring schromelijk ondergewaardeerd. Zoiets moois op deze aarde als de lichaamsbeweging, het individueel of in teamverband sporten, het onderhouden en trainen van het lichaam, het genieten van de natuur door daar te klimmen of te skieën, al dat moois wordt afgedaan met een werkelijk bizarre interpretatie van een enkele tekst uit de Bijbel. Het is dat ik het zelf heb meegemaakt, anders zou ik niet geloven dat er ouders zijn die hun kinderen niet mee laten doen met bewegingsonderwijs, niet op zwemles laten gaan, verbieden om op iets oudere leeftijd lid te worden van een sportclub.
Er staat toch ook in de Bijbel dat je lichaam een tempel is? Dat je je lichaam moet onderhouden? En dat je mag genieten van de mooie dingen van het leven? Hoort sport daar niet bij? Ik denk het wel, ik weet weinig mooiers dan het voldane gevoel na een dag skieën, het afgetrainde en fitte gevoel na een week hard trainen, de prettige wetenschap dat je gezond en in goede conditie bent.
Tot zover mijn stokpaardje :oops:
Dan nu de praktische kant van het verhaal.
Hoe denken jullie over sport? Wat mag wel, wat mag niet? Denk bijvoorbeeld aan betaalde sporten, sport op zondag, tijdsbesteding.
En waar ik ook wel benieuwd naar ben: hoe beargumenteer je dat?
En nog even een stelling: als je je kind niet op zwemles doet, breng je daarmee het leven van je kind in gevaar.
Nog maar een stelling: tegenstanders van 'sport' interpreteren de Bijbel volkomen verkeerd.
The proof of the pudding is in the eating.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 jan 2004 20:43

Waar staat dat dan precies, dat lichamelijke oefening tot weinig nut is? En in wat voor verband wordt dat gezegd?

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 17 jan 2004 22:46

Mensen die dat vinden zijn dom. Ik heb RSI o.a. doordat ik tijden niet gesport heb, ik sport nu meer en nu is m'n RSI ook stuk minder.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 jan 2004 23:41

JopieK schreef:Mensen die dat vinden zijn dom. Ik heb RSI o.a. doordat ik tijden niet gesport heb, ik sport nu meer en nu is m'n RSI ook stuk minder.

heb je rsi? ik ben benieuwt wat je er tegen kan doen. want ik ben bang dat het bij mij ook zo langzamerhand op gaat komen. zit elke dag zo'n 12 uur achter de computer.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 18 jan 2004 01:08

Ik heb hier laatst een felle discussie over gehad met een sport-verafschuwer.
Enkele argumenten van deze broeder in geloof waren:
- sporten doet men overwegend in teamverband, wat inhoudt kantines (veel alcohol en onreine praat), gevloek, wedstrijden op zondag.
- verheerlijking van het lichaam door meer en meer sporten
- verheerlijking van het 'zelf' door in wedstijdverband alles opzij te zetten om zélf maar te winnen
- door topstort geen tijd voor God

Deze persoon deed dus echt niets aan sport. Een wandeling (mits op doordeweekse en zaterdagen) deed hij wel eens, net als fietsen naar het werk.

Ik kan hier niet bij. Zoals degene die dit topic is begonnen zie ik sport als iets dat van belang is voor lichaam en geest.
Wel heb ik mijn vraagtekens :?: bij de volgende dingen:
- sporten zoals oosterse vechtsporten waarbij een andere religie aangehangen wordt (al dan niet zichtbaar) dan de christelijke, zoals Boeddhisme of Zen, Yoga etc.
- sporten waarbij er veelvuldig alchohol, drugs, doping gebruikt wordt
- sporten waarbij er veelvuldig op zondag gespeeld wordt
- sporten waarbij het lichaam als zodanig verheerlijkt wordt zoals body-building en andere 'schoonheidssporten'.

Dit lijken me niet eens zulke christelijke argumenten, maar meer etische. Maar goed.
Lees eens de sporters-bijbel als je wilt zien dat God ook door en met sporters werkt. Het verbieden van zwemlessen/sportlessen aan kinderen vind ik persoonlijk afkeurenswaardig. Door de sportlessen op school leren de leerlingen op een sociale en goede manier met het eigen lichaam omgaan en leren zij elementen zoals winnen, verliezen en het gebruik van de persoonlijke eigenschappen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 jan 2004 01:11

en wat te zeggen van de ,vaak, vloekende supporters die langs de kant staan?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 jan 2004 08:57

columbus schreef:en wat te zeggen van de ,vaak, vloekende supporters die langs de kant staan?

mischien moet je dan eens met de supporters gaan praten en niet met de sporters
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 jan 2004 10:59

als je tussen 40.000 man in de Kuip zit hoor je meest vloeken en schelden :mrgreen:
en ook zelfs dan hoor je de sporters vloeken op het veld.
dat gevloek was voor mij de reden dat ik er niets meer mee te maken wil hebben.

doet niet af aan het feit dat sporten wel goed voor je is! om op de stelling terug te komen :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 jan 2004 12:12

Maar om gewoon te gaan sporten, gewoon met mate is nix mis mee!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 18 jan 2004 12:16

Maar, kan iemand mij vertellen WAAR in de bijbel staat, dat je niet mag sporten?
Niet dat ik het leuk vind, want ik HAAT sporten, dansen daarintegen doe ik veel
Maar waar staat dat dan?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 jan 2004 12:17

er staat in ieder geval dat je zuinig moet zijn op je lichaam. En als je je dan afvraagt of je sporten mag denk ik juist van wel. Hangt er wel vanaf hoe en waar!

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 18 jan 2004 12:22

De bewuste tekst staat in 1 Tim. 4:8 Want de oefening van het lichaam is van weinig nut, doch de godsvrucht is nuttig to alles, daar zij een belofte inhoudt van leven, in heden en toekomst.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 jan 2004 12:25

vind je dan dat sporten onzin en onnuttig is????

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 18 jan 2004 12:56

En dat vraag je aan mij??
Hihi, ik geef alleen antwoord op de vraag waar die tekst nou toch staat.

Ik ben geen refo hoor, pinksterpiepeltjes sporten gewoon.
Mijn mening: sporten is goed voor je lichaam. In de tijd dat Paulus dat aan Timotheus schreef was de situatie heel anders. Mensen deden toen veel meer lichamelijk werk, dus was het niet nodig om daarnaast nog te sporten. Nu wel. We zitten nu de hele dag op ons achterste voor zo’n beeldschermpje en de enige lichaamsbeweging die we krijgen is het bewegen van onze vingers bij het tiepen.
Timotheus zat in Efeze, het oude Griekenland. Daar was er best een cultuur van sporten en sporters stonden in hoog aanzien. De verheerlijking van het lichaam dus. In tegenstelling daarmee raadt Paulus Timotheus aan om zich vooral te richten op de ontwikkeling van de geest.

Tegenwoordig bevinden we ons in een heel andere positie. We hebben zo weinig lichaamsbeweging in onze dagelijkse werkzaamheden dat het ondertussen een must is om wel te sporten, anders doe je je lichaam te kort.
Maar sport moet geen doel op zich worden. Professionele sport schiet naar mijn mening zijn doel voorbij.

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 18 jan 2004 13:29

hijwel schreef:
JopieK schreef:Mensen die dat vinden zijn dom. Ik heb RSI o.a. doordat ik tijden niet gesport heb, ik sport nu meer en nu is m'n RSI ook stuk minder.

heb je rsi? ik ben benieuwt wat je er tegen kan doen. want ik ben bang dat het bij mij ook zo langzamerhand op gaat komen. zit elke dag zo'n 12 uur achter de computer.

Heb er al jaren last van, niet vreemd als voorm. HTS-informatica-er.
Wat doe je er aan:
- ergonomische werkplek; alles op goeie hoogte, armleggers, armen, knieen en ellebogen in hoeken van 90 graden houden.
- elke zoveel minuten even van je computer af, ik weet dat het lastig is (met name als je je in je programmeertaak of opdracht vastbijt), maar ja.
- drink veel, dan moet je vaak naar de WC ;)
- gebruik een Wacom tablet + pen ipv een muis.

Ik heb een half jaar op het Roessingh (revalidatie centrum) therapie gehad:
- op je lichaamssignalen letten
- zorgen dat ook je geest zich ontspant (meditatie, was lichtelijke zweverig, ik denk dat rustig de tijd nemen in je stille tijd al een stuk helpt)
- sporten (als je totale conditie op een zo hoogmogelijk niveau ligt is de kans op overbelasting minder)

nog vragen? email maar ff of zo, anders gaan we wel heel offtopic

Iig is lichamelijke oefening gezond voor lichaam en geest, vergelijk het met een mooi wit gebouw, die moet toch ook zo nu en dan onderhouden en schoongemaakt worden. Ons lichaam als tempel van de Heilige Geest moet dus ook fysiek bijgehouden worden. Er zijn nogal wat mensen binnen de kerken die veel te veel naar binnen werken en nauwelijks lichamelijke inspanning doen, ik denk dat de Bijbel daar ook heel erg tegen waarschuwt! Daar wordt itt tot sport te weinig aandacht aan besteed vrees ik.
Sportverdwazing is wat anders: sporten omdat je er aan verslaafd bent o.i.d. maar dat heeft niets meer met de lichamelijke oefening te maken. En paulus zegt niet dat LO nutteloos is, alleen tot weinig nut ivm de geestelijke zaken, als LO dus in jou geval ook positief is voor je geest is LO zeker wel nuttig. Ik bedoel: tijden was ik erg druk in mijn hoofd en had ik veel meer last van RSI, nu ik wat minder drukte in mijn hoofd heb kan ik ook beter stille tijd doen en heb ik ook minder last van RSI.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Terug naar “Archief”