De lichamelijke oefening is tot weinig nut , een tekst uit de Bijbel die in de geschiedenis al ontelbare malen misbruikt is.
De sport wordt in reformatorische kring schromelijk ondergewaardeerd. Zoiets moois op deze aarde als de lichaamsbeweging, het individueel of in teamverband sporten, het onderhouden en trainen van het lichaam, het genieten van de natuur door daar te klimmen of te skieën, al dat moois wordt afgedaan met een werkelijk bizarre interpretatie van een enkele tekst uit de Bijbel. Het is dat ik het zelf heb meegemaakt, anders zou ik niet geloven dat er ouders zijn die hun kinderen niet mee laten doen met bewegingsonderwijs, niet op zwemles laten gaan, verbieden om op iets oudere leeftijd lid te worden van een sportclub.
Er staat toch ook in de Bijbel dat je lichaam een tempel is? Dat je je lichaam moet onderhouden? En dat je mag genieten van de mooie dingen van het leven? Hoort sport daar niet bij? Ik denk het wel, ik weet weinig mooiers dan het voldane gevoel na een dag skieën, het afgetrainde en fitte gevoel na een week hard trainen, de prettige wetenschap dat je gezond en in goede conditie bent.
Tot zover mijn stokpaardje

Dan nu de praktische kant van het verhaal.
Hoe denken jullie over sport? Wat mag wel, wat mag niet? Denk bijvoorbeeld aan betaalde sporten, sport op zondag, tijdsbesteding.
En waar ik ook wel benieuwd naar ben: hoe beargumenteer je dat?
En nog even een stelling: als je je kind niet op zwemles doet, breng je daarmee het leven van je kind in gevaar.
Nog maar een stelling: tegenstanders van 'sport' interpreteren de Bijbel volkomen verkeerd.