Verliefd - Verloofd - Getrouwd - Termijnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 aug 2008 11:00

Superleuk!
Het lijkt me wel leuker om een huis te zoeken en dan pas te plannen wanneer je trouwt, dan dat je opeens nog snel een huis moet zoeken.
Wij zijn in oktober 2006 ofzo begonnen met kijken, maar het was het allemaal net niet. Toen wisten we al wel de datum van ons trouwen. DUs om niet te overhaasten besloten we toen te gaan huren. Uiteindelijk liepen we opeens tegen dit huis aan, en dat was het wel :) Maar dat was nog wel geluk, want het is toch jammer als je snel iets koopt omdat je de datum al hebt.
Dus andersom lijkt me idd veel slimmer :D (al heb je dan het gevaar dat je al lang voor je trouwt met een huis zit)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 27 aug 2008 11:05

Leuk Dippie!
Mijn tip is: Maak meerdere afspraken bij verschillende hypotheek verstrekkers. Zo weet je wat iedereen te bieden heeft. Ik ken zelfs iemand die onderhandeld heeft over de hypotheekrente. Maar dan moet je wel weten wat andere te bieden heeft.
Zelf zou ik uitkijken met beleggingshypotheek. Maar ik denk dat je hypotheekadviseur dat ook niet zal aanraden. Wij zijn bij een aantal hypotheek verstrekkers langsgegaan en alle drie raadden ze het af.
Stel gewoon alle vragen die je wilt stellen, zodat je voor jezelf duidelijkheid krijgt wat het allemaal inhoudt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 aug 2008 11:48

Mijn vriend had al een huis... dus op huizen jacht etc... dat hoefden wij gelukkig niet. Alleen zou er wel t een en t ander verandert moeten worden. (daar heeftie wel over nagedacht maar hij zei: ach als er een vrouw in huis komt moet het toch weer anders.... en dat is uit gekomen.. waaah).

wij hebben miss. wel een kabouter huisje maar wel heel gezellig en knus. Niet groot (wel 3 slaapkamers, zolder en een grote tuin).

Nog 5 maanden te gaan.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 27 aug 2008 12:20

Kheb er ook wel zin in! Kben alleen wel een beetje bang dat het toch erg tegenvalt ofzo...
We willen idd ook wel naar verschillende adviseurs gaan, maar ik heb er helemáál geen verstand van en heb dus ook geen idee wat ik moet vragen 8) Maar dat laat ik wel aan vriendlief over :D
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 aug 2008 12:24

Ach, wat heb je nou eigenlijk nodig, samen?
Wij hebben twee slaapkamers op de eerste verdieping, en een zolderkamer. Nu is de ene slaapkamer studeerkamer, en hebben we allebei een eigen bureau. Maar met een beetje improvisatie gaat het allemaal straks ook wel lukken hoor.
Ons kindje krijgt een best grote slaapkamer, de zolderkamer wordt studeerkamer voor mijn man, en de garage heb ik nu zo ingedeeld, dat mijn bureau er perfect staat. Dan maar geen eigen kamer meer.
En als de nood hoog is, kunnen we altijd in de garage nog een kamer maken. Maar zolang we maar samen (of met zijn drietjes) zijn, hebben we in principe aan twee kamers zat. We hebben al mazzel dat we nog een studeerkamer kunnen maken. Maar zonder eigen bureaus kunnen we ook echt wel, als het moet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 27 aug 2008 13:02

Samen heb je idd niet veel nodig, maar wij hebben best wat eisen :wink:
Zo wil mn wederhelft het liefst een hoekhuis met een garagebox en/of oprit
En wil ik perse een mooie keuken, douche en wc 8)
Hmm...daar zullen we denk nie allemaal aan kunnen voldoen, maar we willen zowiezo wel gewoon een eengezinswoning, dus hopen dat dat haalbaar is!!!
Afbeelding

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 27 aug 2008 13:13

Ik had er ook 0 % verstand van. Mijn vriend toch wat meer, maar ik ben heel wat wijzer geworden ervan. Door ervaring heb ik gemerkt dat mensen echt de tijd nemen om het je allemaal uit te leggen. Het is best wel lastig om een huis te vinden die naar je zin is, vooral als starter. Wij hebben zelf ook wel wat eisen, sommige echt noodzakelijk en andere wat minder, maar dat maakt het wel lastiger om iets te vinden wat geschikt voor ons is.
Gelukkig zit je in een goede periode voor een hypotheek. De hypotheekrente is toch aan het dalen. Toen wij aan het kijken waren, was bij verschillende de hypotheekrente 6%.

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 27 aug 2008 13:37

Kisten...volgens mij is de hypotheekrente nog steeds rond de 6%!! Wij hebben wat dat betreft net mazzel gehad met de rente, toen wij aanvroegen was tie 5,2%, de dag na onze aanvraag begon ie als een gek te stijgen! Verder heb ik er ook bijna geen verstand van.

Dippie: wij hadden ook heel wat eisen, maar bij ons zijn de huizenprijzen behoorlijk hoog, en de huizen erg dunbezaaid in onze prijsklasse. Dus toen wij een huis vonden, waarvan de keuken eigelijk best wel vervangen kan worden en er een toilet inzit met aquablauwe tegels, een hangende waterbak, echt ongelooflijk jaren '70, een vlizotrapje naar de zolder waar de wasmachine-aansluiting zit enz, hebben we het toch gekocht. Terwijl we voorlopig geen geld hebben om dat allemaal te kunnen vervangen/verbouwen. Er is daarna nog niet zo'n leuk huis als dat van ons in de verkoop gekomen!! (naast het startersproject dan)

Wat ik eigelijk probeer duidelijk te maken: wij hadden echt onwijs veel wensen/eisen. De enige wens die we uiteindelijk overgehouden hebben is: een normale eengezinswoning met een tuintje en een schuur. En toevallig worden we daar over ruim 1 maand de eigenaars van, en de rest van de wensen? Die komen later wel...Het is heerlijk om te dromen van een huisje met een garage enz, maar kwil alleen maar ff duidelijk maken dat het ook behoorlijk kan tegenvallen uiteindelijk. (niet dat je dan dus niet meer gelukkig kan worden...)
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 27 aug 2008 13:45

De hypotheekrente is echt flink aan het dalen (uiteraard lijkt het niet zo heel veel, maar elke 0,1% scheelt een hoop). Ik las het vorige week in het Algemeen dagblad en een paar weken geleden in het Reformatorisch dagblad. Zelfs de vrouw van de 'hypotheekwinkel' belde ons daarvoor op. Voor de link naar het artikel in het AD, stuur me maar een PM.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 27 aug 2008 14:28

Dippie schreef:Kheb er ook wel zin in! Kben alleen wel een beetje bang dat het toch erg tegenvalt ofzo...
We willen idd ook wel naar verschillende adviseurs gaan, maar ik heb er helemáál geen verstand van en heb dus ook geen idee wat ik moet vragen 8) Maar dat laat ik wel aan vriendlief over :D

gaaf hoor waar willen jullie gaan wonen? gewoon waar jullie alletwee vandaan komen of ergens anders?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 aug 2008 15:37

Ik vind het kopen (dus niet huren) van een eengezinswoning al best een hoge eis als je begin 20 bent en net gaat trouwen. Wij hebben eerst een jaar een appartement van 55 m^2 ondergehuurd en daarna een nieuwbouwappartement van 82 m^2 gekocht, waar we erg tevreden mee zijn. Maar misschien hadden wij wel weer eisen die anderen niet hebben: ik wilde bijvoorbeeld erg graag dicht bij het centrale station van Amersfoort wonen. Daar is een huis natuurlijk een stuk duurder dan in een dorpje ergens in Twente.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 27 aug 2008 15:41

Wij hadden 1 eis en dat was een tuin. En ik kan makkelijk praten want wij wonen in zeeland en daar is het gewoon ''goedkoop'' wonen.
Als je eenmaal een huis hebt dan ga je pas echt zien wat alles kost aan verzekeringen, hypotheek, gas enz en dat is echt niet weinig.
Op 1 loon (zonder spaargeld, hulp van ouders) is het niet eens mogelijk om een huis te kopen of je moet een giga salaris hebben.
En dat hebben de meeste jongere mensen niet.
Maar is wel erg leuk om huizen enz te kijken

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 aug 2008 15:50

nou mijn vriend heeft in z'n 1 tje een huis gekocht (op 1 salaris dus). En hij heeft nog niet eens echt een TOP baan. Hij verdient gewoon goed. Maar hij stelde weinig eisen aan: meubels etc.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 27 aug 2008 15:52

Maar dat is volgens mij al een aantal jaren geleden en het ligt er ook aan in wat voor staat je huis is en of de rente laag staat.
Wij hebben ons huis ook op 1 loon gekocht maar hier zijn de huizen prijzen ook een stuk lager dan in de randstad enz.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 aug 2008 15:55

nov. 2 jaar geleden. Dus zo heeel erg lang geleden is dat ook weer niet.
Ons huis (ja ik zeg nu ons huis omdat we er allebei al in wonen) is een hoekhuis en erg centraal (amersfoort). Dit huis was iets van 170.000

Terug naar “Archief”