Jezus-acteur door bliksem geraakt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 13 jan 2004 05:19

hijwel schreef:
janneman83 schreef:
kurtyo schreef:Laat een ding duidelijk zijn: de film is niet als godslastering bedoeld.

Dus kan die film ook niet verkeert zijn??? :roll:

Soms denk ik wel eens: "hoe kan de duivel hier nou achter zitten?" Ik heb zo gevoel dat de duivel dit juist niet wil toelaten. Maar ja... ik onderschat de duivel mischien.

Ik denk het wel, want wat jij goed vindt, verwerpen andere mensen waarschijnlijk om het tweede gebod.
Dan heeft de duivel weer wat hij wil: verdeeldheid.

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 13 jan 2004 12:31

De duivel werkt niet alleen in het openbaar maar ook op manieren die je niet zo snel in de gaten hebt. Ik geloof dat aan deze film ook veel goeie dingen aan zitten maar ik denk dat het gevaar is dat men het meer als een verhaal gaat zien en dus de inhoud niet zo belangrijk meer is. Wat de bijbel ons wil leren. En alles wat in de bijbel staat kan je ook niet letterlijk in de film zetten. Terwijl het toch wel belangrijk is om de hele bijbel te (lezen) en niet de halve.
En het voor mij ook nog steeds een vraagstuk of God het echt goed keurt en het niet verbied.
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 13 jan 2004 14:18

parsifal schreef: Neemt niet weg dat je er op zijn minst over mag nadenken waarom de bliksem insloeg. Misschien doen wij het wel iets te snel als toeval af. (Ik weet niet hoe ik er over moet denken).

Andersom moet je ook oppassen met het duiden van zon inslag als een teken van God, wij kunnen Gods gedachten immers niet lezen. Bij eerdere bijbelverfilmingen is de bliksem overigens niet ingeslagen, dus ik zou voorzichtig zijn met conclusies.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 jan 2004 14:19

En nog is het niet duidelijk of het hier om een broodje-aap-verhaal gaat of niet.

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 13 jan 2004 16:27

RECI-TATIVO schreef:
parsifal schreef: Neemt niet weg dat je er op zijn minst over mag nadenken waarom de bliksem insloeg. Misschien doen wij het wel iets te snel als toeval af. (Ik weet niet hoe ik er over moet denken).

Andersom moet je ook oppassen met het duiden van zon inslag als een teken van God, wij kunnen Gods gedachten immers niet lezen. Bij eerdere bijbelverfilmingen is de bliksem overigens niet ingeslagen, dus ik zou voorzichtig zijn met conclusies.

Mocht het een straf zijn van God. Dan hij de andere ookwel gestraft hebben of nog doen. God straft niet altijd op de zelfde manier en niet altijd direct.

Met de conclusie of het mag of niet zou ik zeker voozichtig zijn..
Je moet het zeker niet zomaar afkeuren maar om het zomaar goed te keuren zou ik ook niet doen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 jan 2004 17:43

Kaw schreef:En nog is het niet duidelijk of het hier om een broodje-aap-verhaal gaat of niet.

Ach vast wel, zo betrouwbare bron was het ook weer niet
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 jan 2004 20:57

Janneman: ik zeg niet dat hij niet verkeerd kan zijn

Hijwel: dat klopt, misschien onderschatten we hem, en misschien overschatten we hem.

Caprice: en daarom is het maar fout? Dan is het gezeur over kleding fout (m.a.w. kleding is fout). Gezeur over sport (m.a.w. alle sport in alle vormen is fout). Gezeur over preken (m.a.w. alle preken zijn fout) WANT ER IS ALTIJD VERDEELDHEID. Ja dat is slecht... Maar ligt dat aan een film?

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 14 jan 2004 00:38

Bij dit soort verhalen vraag ik me altijd af of de bronnen goed onderzicht zijn en reageer ik dus niet op een "feit", maar op een "nieuwbericht dat waar of onwaar is". Ik wil het niet tegenspreken, maar zolang ik de bronnen niet zelf het nagetrokken stem ik er ook niet mee in. Maar als het waar is, dan zie ik het als ingrijpen van boven en dat vind ik een supercool verhaal omdat het aangeeft dat God weer eens van zich laat horen op een duidelijke manier, al zal dat alleen door mensen worden opgemerkt die er open voor staan.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 jan 2004 18:38

Ik gok op een broodje aap verhaal

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 jan 2004 17:40

Hm, dat is best een aardige omschrijving...

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 16 jan 2004 17:55

kurtyo schreef:Janneman: ik zeg niet dat hij niet verkeerd kan zijn

Hijwel: dat klopt, misschien onderschatten we hem, en misschien overschatten we hem.

Caprice: en daarom is het maar fout? Dan is het gezeur over kleding fout (m.a.w. kleding is fout). Gezeur over sport (m.a.w. alle sport in alle vormen is fout). Gezeur over preken (m.a.w. alle preken zijn fout) WANT ER IS ALTIJD VERDEELDHEID. Ja dat is slecht... Maar ligt dat aan een film?

Neej dat bedoelde ik ook niet. ik bedoelde dat die film verkleert kan zijn. Mensen zijn zo inderdaad nooit goed. (om het maar even kort door de bocht te zijn)

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2004 08:32

kurtyo schreef:Caprice: en daarom is het maar fout? Dan is het gezeur over kleding fout (m.a.w. kleding is fout). Gezeur over sport (m.a.w. alle sport in alle vormen is fout). Gezeur over preken (m.a.w. alle preken zijn fout) WANT ER IS ALTIJD VERDEELDHEID. Ja dat is slecht... Maar ligt dat aan een film?

In Gods Woord is geboden dat wij ons kleden moeten (niet half). Ook staat er: 'Predikt het evangelie...'.
Waar vindt je een opdracht om te sporten (1 Timotheüs 4:8:
Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens.) en wordt toneelspel en theater niet verboden? Daar is film namelijk een vervolg van.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 jan 2004 14:03

caprice schreef:In Gods Woord is geboden dat wij ons kleden moeten (niet half). Ook staat er: 'Predikt het evangelie...'.
Waar vindt je een opdracht om te sporten (1 Timotheüs 4:8:
Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens.) en wordt toneelspel en theater niet verboden? Daar is film namelijk een vervolg van.

Laat ik 1 poging doen :mrgreen: (waarom kan ik dat niet laten? ik vindt het best dat je deze mening houd en ik respecteer dat ook best, maar zeg niet: dit mag en dat niet en dat nog net wel en... zo zit het leven niet in elkaar.

Je hebt het over halve kleding, volgens mij hadden adam en eva gewoon een aantal bladeren om meer niet. En de negers in afrika hebben ook gewoon een peniskoker. Daar is opzich niks mis mee, het probleem zit bij ons als mensen, ik las laats een gedeelte in de magneet (RD) dat ging over een man die al vreemde gevoelens kreeg als hij een blote buik zag. Het is jammer voor die man, maar dat wil nog niet zeggen dat die vrouw niet met een blote buik mag lopen. Het licht gewoon aan onze overbesexte samenleving. Een samenleving waar sex het gesprek van de dag is, dus het probleem is niet de kleding. Maar onze denkbeelden. We kunnen iedereen wel een hoofdoekje op laten doen en lange roken aan, maar dat is niet Gods bedoeling. Start gewooon bij jezelf, zolang jij je nog laat verleiden door meiden met een kort rokje zit er wat bij jou fout en niet bij dat meisje.

Sport heeft zeker wel nut, wij als kantoor mensen hebben dit hard nodig voor onze gezondheid. Tuurlijk mag je alles met God doen.

Ik weet niet waar je het verbod ziet op theater of toneelspel, maar ik heb het nog nooit gezien. (dus ben benieuwt)

Ik zeg dit niet om jou te overtuigen, maar denk iig na over hoe anderen tegen zulk soort dingen aan kunnen kijken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2004 16:41

1. Laten wij ons dan gewoon volledig kleden, zodat wij niet de aanleiding kunnen zijn tot zonde en aanstoot.
2. Ik lees nog altijd liever een boek dan dat ik sport. :wink: :oops:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 jan 2004 17:14

hijwel schreef:En de negers in afrika hebben ook gewoon een peniskoker. Daar is opzich niks mis mee

:? :? :? :roll: :roll: :roll: :? :? :?

Terug naar “Archief”