Hoe was jouw zondag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 jul 2008 14:49

Zondagochtend een preek over de gelijkenis van de zaaier gehoord. Erg mooi, en ook goed omdat de predikant duidelijk moderne wetenschappelijke inzichten verwerkte. 's Avonds ben ik naar een mooie evensong geweest.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 aug 2008 16:46

Gistermiddag heb ik een preek gehoord over Jeremia 13. Dat sprak mij erg aan, want hoe groot is de kans dat je daarover een preek hoort?
Toen ik was gaan zitten, keek ik op het bord, en ik zag die tekst staan. Toen dacht ik: dat ging toch over die linnen gordel? In 2006 heb ik namelijk eens het hele boek Jeremia doorgenomen, en dat ik bij hoofdstuk 13 nog wat heb zitten lezen in een commentaar (POT) over die linnen gordel, in de stoel van mijn vader, dat herinner ik mij nog.
En inderdaad, het ging over de linnen gordel. De uitleg was helder en leerzaam.

Ik vind inderdaad ook dat het er verder niet toe doet hoe die predikant heette. Ik vind al gauw, dat als mensen het daarover gaan hebben, dat de predikant dan een soort rol gaat krijgen van entertainer, een soort van artiest, waarbij het er om zou gaan dat hij de toehoorders zo goed mogelijk weet te vermaken. Gisterochtend hoorde ik nog iemand over de predikant van alles zeggen, wat vooral over hem als persoon gaat. En ook de vraag of hij - de persoon aan wie ze dat vroeg - de preek goed vond. (Kun je ook opvatten alsof het gaat om een artiest die een prestatie al of niet geleverd heeft.) Maar het inhoudelijke kwam verder niet ter sprake. Dat vind ik erg armoedig.

En verder heb ik thuis Psalm 8 taalkundig doorgewerkt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 20 aug 2008 18:30

's Middags heb ik dezelfde preek als Boekenlezer gehoord, dus daar wijd ik maar niet verder over uit.
's Morgens hadden we dezelfde dominee en ik waardeer die man erg. Hij heeft t prive niet makkelijk en het leek wel of hij in de huid van Paulus kroop met de ochtenddienst.
Hij preekte over 1 Thess. 3: Paulus die verblijd was door de goede berichten die Timotheus bracht over het bloeiende geestelijk leven in de gemeente nadat hij terugkeerde uit Thessalonica.
Dat daardoor Paulus opsprong van vreugde om zomaar te zeggen. Wat hij er voor over moest hebben om volgeling van Jezus te zijn, deze boodschap maakte hem zo blij... en deed de ellende op aarde 'vergeten'.

De rest van de dag heb ik beetje geslapen, gelezen en kwam er een vriend op bezoek. Verder niet veel bijzonders gedaan.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 aug 2008 18:36

em_ma schreef:'s Middags heb ik dezelfde preek als Boekenlezer gehoord, dus daar wijd ik maar niet verder over uit.
...

En ik maar denken dat je er niet was, omdat ik je niet zag. :lol:
Of heb je via internet geluisterd? :-s
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 20 aug 2008 18:54

Boekenlezer schreef:
em_ma schreef:'s Middags heb ik dezelfde preek als Boekenlezer gehoord, dus daar wijd ik maar niet verder over uit.
...

En ik maar denken dat je er niet was, omdat ik je niet zag. :lol:
Of heb je via internet geluisterd? :-s

k Was er wel hoor, maar zat nogal achterin. Niet op mn oude vertrouwde plekje, omdat die vriend mee was en die heeft nogal lange benen en vind de banken dan niet zo handig om daar zn benen tussen te wurmen.
Heb jou nog wel binnen zien komen. 8)
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 aug 2008 21:46

Ah zo.
Ik kom je ongetwijfeld vanzelf wel weer eens tegen. :)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 aug 2008 09:33

afgelopen zondag gewoon de dienst in onze Kerk. 's Middags in Ede, mijn oude dominee die mij ook gedoopt heeft, was een hele leerzame en leuke hereniging.

Preek ging over Gideon's leger. Hij was te zwaar beladen, dat vergeleek de dominee met een caravan die op vakantie ging en er uit gepikt werd door de controle.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 aug 2008 16:07

's morgens was ik er wel, een kandidaat, wat mij niet heel erg kon boeien, meer zondagsschoolverhaal idee. Maar zeker waar :)
's middag moest ik weer eens werken :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 25 aug 2008 13:01

afgelopen zondag 's ochtends naar de kerk geweest, jammer genoeg voor mij niet echt boeiend.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 aug 2008 13:07

overdag gewerkt, 's middags een fantastische dienst, met alle vbw kids (inclusief buitenkerkelijke kids en hun ouders) voorin gezeten, prachtige preek die geheel aansloot bij de kinderen over de storm op zee (was ook verhaal van de VBW).
Tussen de psalmen door speelde de organist allemaal VBW liedjes, en na de dienst het themalied met alle kinderen voorin de kerk gezongen.

En dan dominee, die zo lief zei:' Dat was helemaal geweldig.'
Al die kinderen stralen :D

(al vind ik elke week zo'n dienst niks, beetje te onrustig)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 25 aug 2008 13:16

's morgens had ik mij verslapen :oops:

Maar in de 'namiddag' (lees half 6) een preek over het eerste gebod.... Het was absoluut een mooie preek. 's Avonds voor mijzelf nog wat stukken van de Bijbel doorgelezen/ stukje Bijbelstudie en ook zondag 1 eens met alle kanttekeningen ernaast bekeken.

Toen was hij al weer voorbij ook :(
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 aug 2008 13:37

Wat is VBW??

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 25 aug 2008 13:38

's Ochtends had ik een gafe preek over Romeinen 12:1-8, over de vernieuwing van je denken. Later nog dieper op doorgelezen met vriend, was erg vruchtrijk.

's Middags was een grote teleurstelling. Het ging over Ruth 3, zelfs mijn belijdenistekst. De dominee kwam over als een doetje, die geen verstand heeft van de verleidingstrucs van vrouwen. Ruth was vooral een godvrezende vrouw die een vrome daad deed.

Het feit dat ze zich moest baden, insmeren met geurige crème en mooie kleding aantrekken, kortom, zich moest opdoffen, bracht dat voor ds. helemaal niet in een ander daglicht.

Ook het feit dat Naomi Ruth opdroeg om te wachten totdat Boaz aangeschoten en uitbuikend op de dorsvloer in slaap viel, had helemaal niks te maken met tactische, vrouwelijke verleidingskunsten. "Als u hier uw fantasie die met gemeenschap (het woord 'seks' is eng) te maken heeft bij gaat gebruiken, dan bewijst dat dat u teveel beinvloed bent door de losse erotische moraal van vandaag."

Ja hoor dominee. Dream on.
Jammer vind ik dat, een gemiste kans. Ik vraag me af hoe hij de daden van Esther uitlegt die met de koning slaapt om haar volk te redden...
Laatst gewijzigd door Gurkie op 25 aug 2008 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 aug 2008 13:39

Vakantie Bijbel Week denk ik...

Dat heet ook overal weer anders trouwens :)
pobody's nerfect

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 26 aug 2008 19:02

Gurkie schreef:'s Ochtends had ik een gafe preek over Romeinen 12:1-8, over de vernieuwing van je denken. Later nog dieper op doorgelezen met vriend, was erg vruchtrijk.

's Middags was een grote teleurstelling. Het ging over Ruth 3, zelfs mijn belijdenistekst. De dominee kwam over als een doetje, die geen verstand heeft van de verleidingstrucs van vrouwen. Ruth was vooral een godvrezende vrouw die een vrome daad deed.

Het feit dat ze zich moest baden, insmeren met geurige crème en mooie kleding aantrekken, kortom, zich moest opdoffen, bracht dat voor ds. helemaal niet in een ander daglicht.

Ook het feit dat Naomi Ruth opdroeg om te wachten totdat Boaz aangeschoten en uitbuikend op de dorsvloer in slaap viel, had helemaal niks te maken met tactische, vrouwelijke verleidingskunsten. "Als u hier uw fantasie die met gemeenschap (het woord 'seks' is eng) te maken heeft bij gaat gebruiken, dan bewijst dat dat u teveel beinvloed bent door de losse erotische moraal van vandaag."

Ja hoor dominee. Dream on.
Jammer vind ik dat, een gemiste kans. Ik vraag me af hoe hij de daden van Esther uitlegt die met de koning slaapt om haar volk te redden...

Wij hadden zondag een preek over relaties. 1 Korinthe 7.
Maar onze dominee was er heel open over en de dingen werden ook gewoon bij de naam genoemd. Het was echt een goede en duidelijke preek.

Terug naar “Archief”