Wie/ wat kies je?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 jan 2004 21:50

Joris, dus jij kiest altijd voor God? Jij gaat nooit over de schreef? Zo komt dat in elk geval bij mij over. Als je niet meer tegen het kwaad hoeft te strijden, dan neem ik aan dat je ook geen kwaad meer doet.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 jan 2004 22:01

Als je joris post beter leest weet je dat hij ook over de schreef gaat. Wat hij bedoelt is (volgens mij) dat de mensen uitzichzelf slecht zonde kunnen overnemen, door vooral proberen het te laten. Wat beter werkt (althans dat is mijn ervaring) ipv die tijd die je kwijt zou zijn aan die zonde (als die veel tijd inneemt) je tijd aan God besteden. Omdat dat veel beter het verlangen naar die zonde (de bron) wegneemt.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 11 jan 2004 23:06

@mic schreef:Als je joris post beter leest weet je dat hij ook over de schreef gaat. Wat hij bedoelt is (volgens mij) dat de mensen uitzichzelf slecht zonde kunnen overnemen, door vooral proberen het te laten. Wat beter werkt (althans dat is mijn ervaring) ipv die tijd die je kwijt zou zijn aan die zonde (als die veel tijd inneemt) je tijd aan God besteden. Omdat dat veel beter het verlangen naar die zonde (de bron) wegneemt.

ik weet niet of ik dat helemaal bedoel. IN ieder geval bedankt voor je poging :lol:
Inderdaad weet ik heel goed wat zonde is. Ik bedoel, misschien bedoelt amic dat ook hoor, dat je als je gericht bent op het goede, dus als je probeert om de vrucht van de Geest in praktijk te brengen: lief zijn, geduldig zijn, niet roddelen maar fijne dingne over mensen zeggen, niet doodslaan maar leven bevorderen, enz zal dat het kwade in je overwinnen. Deels inderdaad door je tijd op die manier al 'kwijt'te zijn zodat je geen tijd meer hebt om te zondigen. Maar ook omdat ik geloof dat de vrucht van de Geest moet groeien. En als je daar je energie in steekt zal de zonde afnemen. Dat is ook iets wat God belooft immers. HEt kwade overwinnen door het goede. Want Jezus heeft het kwade al overwonnen door zijn dood.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 jan 2004 00:10

bloempie19 schreef:hijwel schreef:
Strijd niet tegen je oude mens, maar leef voor je nieuwe mens.

Hier ben ik het niet mee eens. In dit leven zul je altijd moeten strijden tegen je oude mens. Pas na dit leven is dat over. Natuurlijk moet je leven voor je nieuwe mens, maar dat gaat niet zonder strijd.

Ja jammer.

Ik geloof dat ik het nooit zal winnen van mijn oude mens. Dat ik blijf vechten tegen mijn oude mens zonder hem ook ooit te overwinnen.
De uitweg is het goede te zoeken, en het goede door het kwade te overwinnen.

Het goede dat ik wil dat doe ik niet maar het kwade dat ik niet wil dat doe ik.

Dit is de aanleiding voor mij om niet te vechten tegen mijn oude mens, maar te leven voor mijn nieuwe mens. Door sommige dingen niet te doen kom je niet direct dichter bij Jezus. Maar juist door iets goeds te doen waardoor je geen tijd heb voor iets verkeerts.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 16 jan 2004 00:50

Ik heb mijn vraagstelling denk ik een beetje vaag gehouden, daardoor heb ik niet echt antwoord gekregen op de vraag die eigenlijk achter deze vraag zit. :oops: :mrgreen:
Ik zal het dus nu maar wel rechtstreeks vragen:
Ik ga heel goed om met een vriend van mij, maar hij steekt geen tijd in zijn geloof. De wereld trekt bij hem heel erg en hij gaat hier in mee.
Vaak zie ik dit door de vingers en doe gezellig met hem mee.
Ik weet dat dit niet goed is, maar ik kan zo goed met hem opschieten en we hebben het altijd zo gezellig, dat ik er eigenlijk niet tegen in kan en wil gaan.
Hebben jullie hier ook ervaring mee? Hou je je vriend? Of kies je radicaal voor God? Als je dit laatste doet, wat doe je dan met je vriend?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jan 2004 07:33

bloempie19 schreef:Ik heb mijn vraagstelling denk ik een beetje vaag gehouden, daardoor heb ik niet echt antwoord gekregen op de vraag die eigenlijk achter deze vraag zit. :oops: :mrgreen:
Ik zal het dus nu maar wel rechtstreeks vragen:
Ik ga heel goed om met een vriend van mij, maar hij steekt geen tijd in zijn geloof. De wereld trekt bij hem heel erg en hij gaat hier in mee.
Vaak zie ik dit door de vingers en doe gezellig met hem mee.
Ik weet dat dit niet goed is, maar ik kan zo goed met hem opschieten en we hebben het altijd zo gezellig, dat ik er eigenlijk niet tegen in kan en wil gaan.
Hebben jullie hier ook ervaring mee? Hou je je vriend? Of kies je radicaal voor God? Als je dit laatste doet, wat doe je dan met je vriend?

Je mag bidden voor hem, en je hoeft zeker niet je mondt te houden, er gewoon over praten. Je vriend mag toch best zien dat je veranderd bent?
Sommige dingen doe je dan waarschijnlijk niet meer, dat kun je dan gewoon zeggen. vrienden onderelkaar hebben meestal wel respect voor elkaarst opvattingen.

Dit hoef je niet persee in 1 keer te doen, maar begin gewoon rustig aan. Volgens mij komt het dan vanzelf goed.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

wie/ wat kies je...

Berichtdoor tanteoranje » 16 jan 2004 15:15

Wat betreft die mensen die bij iemand anders tv gaan kijken: dat hoeft niet betekenen dat ze anti-tv zijn maar vinden dat er te weinig goeie programma's zijn om zo'n beestje aan te schaffen. Verder: je kunt het best nog voor elkaar krijgen om verkeerde praktijken na te laten maar hoe vul je die tijd dan op: zinvol of leeg?

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 16 jan 2004 16:04

Ik ben het met tanteoranje eens. Wat is er mis met het feit dat mensen die zelf geen tv hebben bij anderen gaan kijken als er bijzondere gebeurtenissen plaatsvinden? Als je het zelf niet nodig vind om een tv aan te schaffen, omdat je vind dat er weinig nuttigs op te zien is, er veel troep overheen komt en dat je je tijd wel beter kan besteden, dan wil dat toch niet zeggen dat je nooit een blik op de tv mag slaan, zelfs niet bij bijzondere gebeurtenissen?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 jan 2004 16:10

Maar als zo'n iemand zegt:"Ooh! Die kijkt t.v.!", dan zeg ik dat ie een grote hypocriet is.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 16 jan 2004 16:35

Ja dat ben ik met je eens, dat is inderdaad hypocriet. Maar als je er zelf voor kiest om geen tv te nemen, dan wil dat niet zeggen dat je andere mensen die er wel 1 hebben, gelijk veroordeeld.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 16 jan 2004 18:32

hijwel schreef:Je mag bidden voor hem, en je hoeft zeker niet je mondt te houden, er gewoon over praten. Je vriend mag toch best zien dat je veranderd bent?
Sommige dingen doe je dan waarschijnlijk niet meer, dat kun je dan gewoon zeggen. vrienden onderelkaar hebben meestal wel respect voor elkaarst opvattingen.

Dit hoef je niet persee in 1 keer te doen, maar begin gewoon rustig aan. Volgens mij komt het dan vanzelf goed.

Ik kan dit wel zeggen, maar ik schrijf in mijn vorige posting al, dat ik er niet meer tegen wil in gaan.
Wat bedoel je trouwens met, dat ik veranderd ben?
Bekeerd ben ik niet hoor...
Maar dat bidden is een goed punt! Ik bid ook wel voor hem hoor, maar ik moet het eigenlijk vaker doen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jan 2004 20:57

bloempie19 schreef:Ik kan dit wel zeggen, maar ik schrijf in mijn vorige posting al, dat ik er niet meer tegen wil in gaan.
Wat bedoel je trouwens met, dat ik veranderd ben?
Bekeerd ben ik niet hoor...
Maar dat bidden is een goed punt! Ik bid ook wel voor hem hoor, maar ik moet het eigenlijk vaker doen.

sorry ik d8 dat God je verandert had, maar het is De absolute noodzaak voor jou om je te bekeren. God vraagt aan iedereen op de aarde: "Laat je met mij verzoenen, ik heb jou schuld gedragen"

Je kan je natuurlijk afvragen waarom je er niet tegen in wilt gaan?
Is het omdat je je schaamt, of is het omdat je mischien toch liever kiest voor de wereld. Wees gewoon eerlijk tegen jezelf. Waarschijnlijk zit je niet voor nx met deze vraag, als je toch kiest voor de wereld zou je ook niet met deze vraag zitten. Kies dan heden wie je dienen wilt.

Wat je vrienden betreft, laat ze maar... zoek eerst jezelf de behouden.
Als je zelf de weg niet kent, kan je je vrienden de Weg ook niet wijzen.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 16 jan 2004 21:29

Je hebt helemaal gelijk, dat als ik zelf de weg niet ken, ik mijn vrienden de weg ook niet kan wijzen! Maar dit moet niet de reden zijn, waarom ik me weer omkeer naar God. Dat moet voor mezelf zijn en niet om te proberen daarna m'n vrienden te bekeren.
Ik wil er niet tegen in gaan, omdat ik zelf liever kies voor de wereld. Me schamen voor God zal ik nooit doen. Maar ik zit er inderdaad mee, dat ik liever voor de wereld kies. Ik weet namelijk dat het de verkeerde keuze is. Toch denk ik dan: Het komt wel. Ik verander mezelf nog wel. Later....
Maar ik weet ook dat ik mezelf hiermee voor de gek houdt.
Het is dus eigenlijk zo, dat ik wil genieten van de wereld, maar dat aan de andere kant mijn geweten zegt, dat ik me afkeer van God.
Dit is op het moment ook echt te merken in mijn leven. Ik ervaar God niet meer. Ik doe er ook minder moeite voor om Hem te zien in mijn leven. En als ik dat wel doe, voel ik me een huigelaar. Het ene moment zondigen en het andere moment God zoeken...
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 16 jan 2004 23:09

Een ouderling zei eens tegen iemand, zij vertelde dat ze soms ging twijfelen of God eigenlijk wel bestond).
"Leg alles voor de Heere neer, ook dat je eigenlijk geen zin hebt om Hem te dienen en de wereld zo lief hebt. Hij weet wie je bent, Hij weet wat je denkt maar Hij wil je ook helpen".En Hij wil er om gebeden worden. Vraag of Hij je die zin wil geven om Hem te zoeken en te vinden. Écht Hij is het zo waard om gediend te worden, en als Hij je dan écht zoekende maakt, dan vind je de wereld zo arm en leeg en zoek je alleen nog naar voldoening in Hem. En dan zúl je Hem ook vinden.
Doe het NU, je bént er nog en Hij wíl naar je horen.

Dat betekent niet dat je dan geen verkeerde dingen meer doet hoor, maar je gaat dan walgen van jezelf en de Heere steeds meer nodig krijgen in het gevecht tegen de zonden. Hij zal je helpen.
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jan 2004 23:41

bloempie19 schreef:Je hebt helemaal gelijk, dat als ik zelf de weg niet ken, ik mijn vrienden de weg ook niet kan wijzen! Maar dit moet niet de reden zijn, waarom ik me weer omkeer naar God. Dat moet voor mezelf zijn en niet om te proberen daarna m'n vrienden te bekeren.
Ik wil er niet tegen in gaan, omdat ik zelf liever kies voor de wereld. Me schamen voor God zal ik nooit doen. Maar ik zit er inderdaad mee, dat ik liever voor de wereld kies. Ik weet namelijk dat het de verkeerde keuze is. Toch denk ik dan: Het komt wel. Ik verander mezelf nog wel. Later....
Maar ik weet ook dat ik mezelf hiermee voor de gek houdt.
Het is dus eigenlijk zo, dat ik wil genieten van de wereld, maar dat aan de andere kant mijn geweten zegt, dat ik me afkeer van God.
Dit is op het moment ook echt te merken in mijn leven. Ik ervaar God niet meer. Ik doe er ook minder moeite voor om Hem te zien in mijn leven. En als ik dat wel doe, voel ik me een huigelaar. Het ene moment zondigen en het andere moment God zoeken...

Ik snap je wel een beetje, maar volgens mij voel jij ook we diep van binnen dat je beter voor God kan kiezen, en dat je veel gelukkiger zal zijn dan dat je voor de wereld kiest. Het laatste wat je zegt treft mij wel... ik heb het zelf ook wel dan denk ik: "kom ik weer aan.. Hij ziet me al weer aankomen, ik had helemaal niet hoeven zondigen. Maar hij wil jou wel horen, ook al kies jij de ene keer voor de wereld en en de ander keer voor God. Hij wil graag dat je om vergeving vraagt van al je zonde, hij zal het volkomen betalen.

hey het heeft echt geen zin om door te leven zoals je nu doet. Bekeer je! ondanks alles wat tegen lijkt te zitten, God helpt je en zal bij je zijn en je hoeft dus nergens bang voor te zijn.

Het ga je goed, en vergeet niet dat jou Liefde volle vader nog steeds op je wacht.

Terug naar “Archief”