vergeven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

dwaler
Verkenner
Verkenner

vergeven

Berichtdoor dwaler » 23 aug 2008 00:52

Wat ik me afvraag is: Kan en moet je oneindig iemand vergeven die jou steeds weer hetzelfde aandoet?
Op een gegeven moment is de maat toch vol?

Men zegt wel eens: vergeven is 1 ding, vergeten een ander.
Kan je dat dan wel vergeven noemen?

Miss een stomme vraag, maar wil daar graag eens de mening van een ander over horen.

liefs,

pol
Majoor
Majoor

Re: vergeven

Berichtdoor pol » 23 aug 2008 06:23

dwaler schreef:Wat ik me afvraag is: Kan en moet je oneindig iemand vergeven die jou steeds weer hetzelfde aandoet?
Op een gegeven moment is de maat toch vol?

Men zegt wel eens: vergeven is 1 ding, vergeten een ander.
Kan je dat dan wel vergeven noemen?

Miss een stomme vraag, maar wil daar graag eens de mening van een ander over horen.

liefs,

er staat zeven x zeventig maal, maar ik weet niet of diegene dan eerst spijt moet betuigen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 aug 2008 07:50

Vergeven kan je vaak pas na een korte of lange tijd. Het heeft meer met jezelf te maken dan met de ander: kan je het loslaten wat je is aangedaan? Spijtbetuiging krijg je meestal toch niet, maar dan kan het voor jezelf wel goed zijn als je op een gegeven moment kunt zeggen: ik heb het vergeven, ik reken het niet meer aan en ik laat het los. Maar bij erge dingen kost dat gewoon tijd.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 23 aug 2008 08:38

Nadat de ander spijt heeft betuigd is het idd veel makkelijker om te vergeven. Maar soms staat het je eigen heling in de weg als je wacht op het spijt betuigen van die ander, omdat dat gewoon nooit zal gebeuren. Dan is het veel beter voor jezelf als je de kracht kunt vinden om de ander tóch te vergeven, omdat je dan zelf verder kunt in het proces wat je doormaakt.

En vergeten is heel wat anders als vergeven, ik vind het altijd maar raar dat die twee begrippen vaak gekoppeld worden. Vergeten is in sommige situaties helemaal niet aan de orde, omdat sommige dingen nou eenmaal een onlosmakelijk deel van je leven uitmaken.
Het is wel belangrijk dat die bepaalde gebeurtenis niet meer als een bal door je hoofd stuitert, maar ergens rustig in een hoekje ligt. Niet vergeten dus, maar wel netjes opgeborgen!

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 23 aug 2008 09:47

Ik kan het eigenlijk niet beter omschrijven zoals Saskia het doet.

Helemaal met haar eens.

Moet meteen denken aan een heel mooi lied:

http://www.eelcomartens.nl/opwekking-629-als-er-vergeving-is

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 aug 2008 10:00

Wat ik dus heb geleerd, een keer in een preek, dat je de ander pas hoeft te vregeven, als diegene vraagt om vergeving. En als iemand dn 1000x hetzelfde uithaalt en toch steeds weer vergeving vragt, dan moet je het wel steeds vergeven als Christen.
Het kan voor jezelf goed zijn om je bij iets neer te leggen als iemand je iets heeft aangedaan, maar volgens mij is het niet Bijbels om te zeggen dat je zomaar iedereen moet vergeven, al vraagt diegene er niet om.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Chris7
Mineur
Mineur

vergeven

Berichtdoor Chris7 » 23 aug 2008 10:03

Saski en Lalage,

Ik vind ook dat jullie het prachtig hebben omschreven! Ik denk dat vergeven een wilsbesluit is, want je gevoel zal altijd blijven zeggen, dat je iets niet vergeven kunt wat je is aangedaan. Je zult er dus bewust voor moeten kiezen.
Zoals al gezegd: Dit is een proces waar je doorheen zult moeten, want het gaat beslist niet van de één op de andere dag!

Chris7
Mineur
Mineur

vergeven

Berichtdoor Chris7 » 23 aug 2008 10:09

Miss F,

Zoals je uit mijn vorige bericht inmiddels wel zult hebben begrepen, heb er moeite mee wat die predikant hierover heeft gezegd.
Ik denk dat je hoe dan ook iemand moet vergeven, dus ongeacht wat iemand je heeft aangedaan en dat kun je alleen maar als je daar bewust een besluit toe hebt genomen. Ik denk ook dat Jezus dit ons heeft geleerd in de Bijbel.

Saskia
Majoor
Majoor

Re: vergeven

Berichtdoor Saskia » 23 aug 2008 10:29

Chris7 schreef:Ik denk dat vergeven een wilsbesluit is, want je gevoel zal altijd blijven zeggen, dat je iets niet vergeven kunt wat je is aangedaan. Je zult er dus bewust voor moeten kiezen.

Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Vergeven is niet alleen een verstandelijke beslissing. Ik denk zelfs dat je dan niet kunt stellen dat je iemand helemaal vergeven hebt. Het genezende van vergeving is nou juist dat je diegene kunt ontmoeten of wat dan ook, zonder nog wrok of haatgevoelens te koesteren. Soms begint het met een verstandelijke beslissing, maar het is mooi en heel helend als je gevoel dat op een gegeven moment over kan nemen.

Maar inderdaad, het is een proces en dat kan jaren duren. De een is veel verder in dat proces dan de ander, iedereen heeft daarin het recht om z'n eigen tempo te hebben.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 aug 2008 13:26

Mij is altijd geleerd dat je bereid moet zijn om te vergeven. Je kunt pas vergeven als de ander spijt betuigt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 aug 2008 16:41

TheKeimpe schreef:Mij is altijd geleerd dat je bereid moet zijn om te vergeven. Je kunt pas vergeven als de ander spijt betuigt.

Inderdaad. Vergeven is toch een gevolg van een vraag van iemand. Dat is volgens mij niet zomaar iets wat je zelf zomaar ‚‚nzijdig kunt doen.
Als je zegt dat iemand geen vergeving vraagt, dan hoef je niet boos te blijven, maar vergeven is volgens mij iets anders.

dwaler
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dwaler » 23 aug 2008 16:58

TheKeimpe schreef:Mij is altijd geleerd dat je bereid moet zijn om te vergeven. Je kunt pas vergeven als de ander spijt betuigt.

MissF schreef:Inderdaad. Vergeven is toch een gevolg van een vraag van iemand. Dat is volgens mij niet zomaar iets wat je zelf zomaar ‚‚nzijdig kunt doen.
Als je zegt dat iemand geen vergeving vraagt, dan hoef je niet boos te blijven, maar vergeven is volgens mij iets anders.

Het geval is dat ik nooit een spijtbetuiging zal krijgen, (steeds weer de ontkenning en andere leugens), maar ook niet de rest van mijn leven met die haat, woede, wraakgevoelens, angst en verdriet wil blijven rondlopen.
Ik wil graag vergeven, zodat ik zelf verder kan, op welke manier dan ook,
maar dat ik me niet meer zo rot hoef te voelen over hetgeen mij aangedaan is. (Is dat egoïstisch?)

Liefs,

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 23 aug 2008 17:05

Lieve Dwaler,

Vergeven betekent niet dat je meteen op de oude voet verder hoeft te gaan.
Je kan mijns inziens hem vergeven maar daar ook de gevolgen aan stellen.

dwaler
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dwaler » 23 aug 2008 17:09

Fluitje schreef:
Vergeven betekent niet dat je meteen op de oude voet verder hoeft te gaan.
Je kan mijns inziens hem vergeven maar daar ook de gevolgen aan stellen.

Wat bedoel je met: maar daar ook de gevolgen aan stellen?

liefs,

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 aug 2008 18:37

Als jij onder vergeven verstaat dat je dan niet meer haat etc, dan is het toch ook goed om te vergeven?
Al denk ik dat vergeven gewoon iets anders betekent. Maar al vraagt iemand niet om vergeving, jij kunt er wel zelf voor zorgen dat je zonder haat verder leeft, maar daarbij hoef je niet te vergeven, want vergeven volgt mijns inziens altijd op de vraag naar vergeving.

Terug naar “[Religie] - Open forum”