Heilig Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 11 aug 2008 10:58

Riska schreef:Kwebbel, het 'je een oordeel eten en drinken' uit de brief van Paulus heeft echt niets te maken met jou of mij nu.
Paulus doelde op wanpraktijken van de Korinthiërs.
De Maaltijd werd anders gevierd en vaak was men dronken. Men had al gegeten en gedronken voordat ook de slaven aan konden gaan.
En dan zegt Paulus dat ze moeten oppassen dat ze zich geen oordel eten en drinken.

Kijk maar naar Jezus bij het laatste Avondmaal waar Hij deze inzettingswoorden gesproken heeft. Had Hij, terwijl Hij wist wie Hem verraden zou, iemand weggestuurd? Nee dus - alle discipelen waren aanwezig en Jezus reikte gewoon brood en wijn. Oftewel, zelfs Zijn verrader bleef gewoon welkom, net als Petrus waarvan Hij wist dat hij Hem verloochenen zou.
in de (vergeef mij) "zwaarde Kerken" wordt dat eten en drinken een oordeel nog steeds gebruikt toch?? Sommige predikanten gebruiken dat zo erg dat bijna niemand aan het HA gaat juist omdat ze bang worden gemaakt...
Ik had er laatst een gesprek over met mijn wijkouderling, die zei dat er niets tussen jou en God in moest zitten voordat je aan het HA kon.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 11 aug 2008 11:30

Ik denk dat je je ook in deze tijd een oordeel kunt eten en drinken. Alleen ik denk dat de manier waarop dit in de 'zwaardere kerken' wordt toegepast, dit niet de juiste manier is. Ik kan niet geloven dat God wil dat we bang voor Hem zijn. Terwijl Hij ons juist roept.

Zie verder mijn vorige post.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 aug 2008 11:37

kwebbel schreef:Ik had er laatst een gesprek over met mijn wijkouderling, die zei dat er niets tussen jou en God in moest zitten voordat je aan het HA kon.

Dan kan toch helemaal niemand meer aan het avondmaal?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 11 aug 2008 11:45

Idd daar zat ik ook aan te denken.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 11 aug 2008 11:51

Gerdien B. schreef:
kwebbel schreef:Ik had er laatst een gesprek over met mijn wijkouderling, die zei dat er niets tussen jou en God in moest zitten voordat je aan het HA kon.

Hoe bedoel je ? Toch wel VOOR het Avondmaal. Als je bijv. met iemand ruzie hebt ofzo...
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 aug 2008 11:53

Er zullen altijd dingen zijn die tussen God en ons in staan. Door het offer van Jezus mogen wij toch tot God komen en wilt Hij ons vergeven. Hij gooit onze zonden zelfs in de zee van de vergetelheid.
God wil dat wij tot Hem komen, omdat Hij ons ziet door Jezus heen. Jezus bloed reinigt ons van al onze fouten.

Wat is nu mooier dat Jezus, ondanks dat wij zoveel fouten maken, grotelijks begeerd met ons het avondmaal te vieren?

Voorbereid of niet, ik ga altijd aan het avondmaal of communie. Als mijn geloof in een dip zit, dan kan juist het aan gaan, beseffen wat dit inhoud, weer kracht geven om daar uit te komen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 11 aug 2008 12:01

Kwebbel schreef:Gerdien B. schreef:
kwebbel schreef:
Ik had er laatst een gesprek over met mijn wijkouderling, die zei dat er niets tussen jou en God in moest zitten voordat je aan het HA kon.

Hoe bedoel je ? Toch wel VOOR het Avondmaal. Als je bijv. met iemand ruzie hebt ofzo...

Kwebbel, volgens mij haal je nu twee dingen door elkaar.
Jezus zelf zegt dat als je je herinnert dat je iets met iemand hebt, dat je je eerst met diegene moet verzoenen.
Maar die wijkouderling zegt: "als er iets tussen God en jou zit". Dus niet tussen twee mensen (dat is te verhelpen) maar tussen jou en God. En dat laatste is niet te verhelpen. Dat is al gebeurd. Want er zit altijd iets tussen mij en God. Maar Goddank: dat heeft Hij Zelf opgelost en dus mogen wij aangaan aan het Avondmaal...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 11 aug 2008 13:32

Riska schreef:
Kwebbel schreef:Ik had er laatst een gesprek over met mijn wijkouderling, die zei dat er niets tussen jou en God in moest zitten voordat je aan het HA kon.

Kwebbel, volgens mij haal je nu twee dingen door elkaar.
Jezus zelf zegt dat als je je herinnert dat je iets met iemand hebt, dat je je eerst met diegene moet verzoenen.
Maar die wijkouderling zegt: "als er iets tussen God en jou zit". Dus niet tussen twee mensen (dat is te verhelpen) maar tussen jou en God. En dat laatste is niet te verhelpen. Dat is al gebeurd. Want er zit altijd iets tussen mij en God. Maar Goddank: dat heeft Hij Zelf opgelost en dus mogen wij aangaan aan het Avondmaal...
o dat zou kunnen! :oops: Ik zit me nu ineens te bedenken dat hij het zo bedoeld zou kunnen hebben: Dat je eerst je zonde moet benoemen en belijden voordat je aan het HA kan gaan. Dat als je bijv. hebt gestolen (noem maar wat) en je hebt het niet beleden voor God dat je dan ook niet aan kan gaan.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 17 aug 2008 19:48

1. Hoe leef jij toe naar het Avondmaal?

Ik kom er ook vaak pas een week van te voren achter als het in de kerk gezegd wordt. Leef er niet echt naartoe. Ben er op de dag zelf wel meer mee bezig.

2. Wat doe je door de weeks voor "extra" naar de Avondmaalszondag?

Niets

3. Ga je ook wel eens niet, en waarom dan niet?

Ik ga altijd, en vier het ook weleens met vrienden.

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 17 aug 2008 21:03

Layna schreef:Ik ga altijd, en vier het ook weleens met vrienden.

Hoe bedoel je dit Layna?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 aug 2008 21:23

essieee schreef:Hoe gaan andere hiermee om die niet aangaan?

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 18 aug 2008 10:56

Fluitje schreef:

Hoe bedoel je dit Layna?

Nou ik bedoel dat ik in de kerk altijd ga als er avondmaal is. En ik vier het ook weleens samen met vrienden, of met onze bijbelstudiegroep.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 aug 2008 19:09

Layna schreef:
Fluitje schreef:

Hoe bedoel je dit Layna?

Nou ik bedoel dat ik in de kerk altijd ga als er avondmaal is. En ik vier het ook weleens samen met vrienden, of met onze bijbelstudiegroep.
ik denk dat fluitje bedoeld: Hoe vier je het dan met vrienden? Ook met wijn of .... samen over praten ... ?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 21 aug 2008 21:38

Precies, dat bedoelde ik

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 21 aug 2008 21:50

Sorry, begreep m niet helemaal. Ik vier het avondmaal dus ook met vrienden, als we bijvoorbeeld een goed gesprek hebben gehad en dat besluiten met gebed, vieren we ook weleens avondmaal. En op onze bijbelstudiegroep doen we dit ook weleens. Heel fijn!

Terug naar “Archief”