in de (vergeef mij) "zwaarde Kerken" wordt dat eten en drinken een oordeel nog steeds gebruikt toch?? Sommige predikanten gebruiken dat zo erg dat bijna niemand aan het HA gaat juist omdat ze bang worden gemaakt...Riska schreef:Kwebbel, het 'je een oordeel eten en drinken' uit de brief van Paulus heeft echt niets te maken met jou of mij nu.
Paulus doelde op wanpraktijken van de Korinthiërs.
De Maaltijd werd anders gevierd en vaak was men dronken. Men had al gegeten en gedronken voordat ook de slaven aan konden gaan.
En dan zegt Paulus dat ze moeten oppassen dat ze zich geen oordel eten en drinken.
Kijk maar naar Jezus bij het laatste Avondmaal waar Hij deze inzettingswoorden gesproken heeft. Had Hij, terwijl Hij wist wie Hem verraden zou, iemand weggestuurd? Nee dus - alle discipelen waren aanwezig en Jezus reikte gewoon brood en wijn. Oftewel, zelfs Zijn verrader bleef gewoon welkom, net als Petrus waarvan Hij wist dat hij Hem verloochenen zou.
Ik had er laatst een gesprek over met mijn wijkouderling, die zei dat er niets tussen jou en God in moest zitten voordat je aan het HA kon.