2. Leerstellingen
C.) De calvinistische leer van de uitverkiezing; de verkiezing van eeuwigheid, maakt dat wij begiftigd worden met het ‘ware geloof’ en daardoor tot bekering en wedergeboorte komen
Bij A. heb ik hier inleidend al wat over gezegd. Er is over dit onderwerp enorm veel te zeggen. Ga ik niet doen. De veelheid aan visies hierover zijn groots. En het blijft dan ook een ingewikkeld onderwerp wat nu deze “uitverkiezing” precies is. De schrift lezende kom ik tot de conclusie dat er verschillende verkiezingen zijn. Deze allemaal op één hoop gooien en lezen als zijnde de
uitverkiezing ten eeuwige leven geeft problemen.
Als het in de Bijbel gaat om uitverkiezing kan ik in elk geval wel zien, dat de verkiezing van een persoon altijd
ten dienste staat van anderen.
-
God koos 12 discipelen uit; -->
tot heil van de mensen om hen heen. Zelfs Judas was uitverkoren voor deze taak!!
-
God koos ervoor om in de geslachtslijn van Abraham, Izaak en Jakob (en de stam Juda, in de geslachtslijn van David) -->
Jezus Messias geboren te laten worden.
-
Hij koos profeten, priesters, discipelen, enz. uit -->
om de weg van eeuwig leven bekend te maken.
-
Hij koos uit Zijn soevereiniteit Johannes de doper uit,
al in de moederschoot -->
als wegbereider voor Jezus.
- enz.
Al deze mensen stonden ten diensten van… en het was niet ten kosten van…!
(over Jakob en Ezau kom ik straks nog even te spreken)
Toch gaan de meeste teksten over verkiezing
niet over individuen. Het grootste gedeelte van de teksten die handelen over verkiezing, gaan over het volk
Israël. Het gaat dan in de regel niet over zaligheid (in de betekenis van naar de hemel gaan). De teksten gaan over de bijzondere “status”, Gods oog appel, uitverkoren volk!
Er ook hier weer, niet ten koste van!!
God koos het volk Israël uit, om vanuit dat zaad de gehele aarde te zegenen!
Grote fouten worden er gemaakt als we uitverkiezing gaan vertolken naar een selectie, in plaats van electie.
Verkiezen is electeren (voor een bepaald doel) en
niet deterministisch selecteren voor hel en hemel!
Als de mens werkelijk zoals de stelling dat boven aangeeft, zonder eigen keus of verantwoordelijkheid “begiftigd wordt met geloof”, dan is dat in
grote tegenspraak met de vele Bijbelse noties, van oproep tot bekering en geloven, het bedrijven van zending, enz. Het wordt er dan allemaal niet logischer en geloofwaardiger op
(veel calvinisten nemen als het er werkelijk op aankomst, de oproep tot bekering niet serieus. Dat deed ik ook niet, want ik kon er niets mee. Ik kon mijzelf tenslotte niet bekeren!! De gevolgen hiervan zijn bekend) . Daarnaast is deze bovenstaande stelling in grote tegenspraak met de vele andere teksten die ik eerder onder a en b heb geformuleerd. Jezus zou dan gestorven zijn voor mensen, die niet eens behouden kunnen worden.
Wel in deze leer geloven, heeft consequenties. Welke vruchten zien we? Velen lopen met grote geloofsonzekerheid, preken gaan hoofdzakelijk over het kruis en niet leven vanuit het kruis. Items als evangelisatie en zending zijn van secundair belang. Onderwerpen als wederkomst, werken en krachten van de Geest, levensheiliging, ed. komen vaak weinig aan de orde. Logisch, als je niet eens weet een kind van God te zijn. Sommige predikanten moeten nog preken voor hun ouderlingen, die “eerlijk onbekeerd” zijn en niet eens aan het avondmaal gaan. Wat een triestheid!
Maar ik geloof
niet dat het de “uitverkiezing” is, die ons Christus doet kennen! Het is
Gods Geest die ons doet overtuigen van het geloven in Jezus. Het is het
evangelie woord wat werkzaam geloof in ons opwekt. Gods Geest is het die ons tot de Vader trekt en door geloof in
Jezus alleen ontvangen wij het eeuwig leven.
Jezus alleen
Hij is het met wie wij ons moeten vereenzelvigen. Hij is het met wie wij moeten sterven en opstaan.
Hij is het die onze uitverkiezing mogelijk maakt. Niet omdat wij los van Christus uitverkoren zijn! Bij God is er geen
aanzien des persoons! Ik heb niet meer rechten om behouden te worden, dan een ander!
Mijn verkiezing geschied in Christus!
Daarom is ook vervat in de Schrift: Ziet, Ik leg in Sion een uitersten Hoeksteen (Jezus), Die uitverkoren en dierbaar is; en: Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden. (1 Petr. 2: 6)
Jezus is de uitverkoren Hoeksteen. En geloof je in Hem, dan zal je niet beschaamd worden. Geloof je in Hem, ben je mede-erfgenaam van de heerlijkheid,
ben je uitverkoren!
De uitverkiezing die gaat over het leven met Christus, staat niet los van Jezus.
Wij worden uitverkoren in Hem!
Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem,
voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; (Ef. 1:4)
De vraag is dan ook niet of we uitverkoren zijn! (waar zie je zo’n vraag in de Bijbel??) De vraag is of we in Hem zijn! En dat zijn we, als we
ons geloof stellen op Jezus. Uitverkoren zijn, betekent hier: een heilige, aparte plaats innemen. Geheiligd door Jezus bloed staan wij heilig en onberispelijk voor zijn aangezicht.
Als Gods volk, dragen wij dan geestelijk gezien een aantal titels: “…een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; (en dan niet tenkoste van, maar als doel: ) opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht; (1 Petr. 2:9)
Vroegen droeg alleen het Joodse volk deze (aardse) titels, nu mogen wij er als gelovige heidenen in geestelijk zin ook bij horen, wat ook maakt dat deze titels geestelijk op te vatten zijn (zie verder vs. 10).
God
weet inderdaad, vanuit de eeuwigheid wie wij zijn. Ook of wij in de Zoon zijn. Wij worden van eeuwigheid af uitverkoren, is dat niet wonderlijk? Voor de grondlegging der wereld! Ik kan er niet bij. God is eeuwig en alwetend en heeft altijd geweten wie er bij Hem zullen horen,
door Zijn voorkennis mogen wij ons dan ook uitverkoren weten (in Christus).
Zo schrijft Petrus over zichzelf:
..”Den uitverkorenen naar de voorkennis van God den Vader..” (1 Petr.1:2)
En we zien dat bijv. ook hier
“Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn.. (Rom. 8:29)
Hier is sprake van pre-destinatie. Voor bestemming. Geroepen worden voor een destiny, een doel, een bestemming; namelijk het doel van elke gelovige om het beeld van Jezus gelijk te worden.
Dit is het doel waar we allemaal (als gelovigen zeker) voor geroepen zijn! Wij moeten in Jezus geloven en daar vanuit godvruchtig leven, lijken op Jezus.
Dit gebeuren is nogmaals
niet een deterministisch, vaststaand gegeven waar je niet onderuit kan (en als het Goddelijke lot niet op je gevallen is, niet bij hoort!).
Nee, we worden allemaal geroepen om
onze verkiezing vast te maken. -->
Dat is geloven in Jezus daar vanuit leven!
Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen. (2 Petr.1:10)
[color=darkblue]Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. [/color](Matt. 22:14).
Ook deze tekst is een oproep om je verkiezing vast te maken. Want deze tekst sluit aan op de gelijkenis van de (hemelse) bruiloft (zie Mt. 22:1-14). De Heer zend middels zijn dienstknechten de oproep om mensen te nodigen voor de bruiloft. Maar velen wilden niet komen! Die wel kwamen, met het bruiloftskleed aan, bleken achteraf de “uitverkorenen” te zijn.
En Ezau? Haatte God die niet? Was Ezau niet verworpen?
Laten we de Bijbel open slaan:
Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen.
Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat. (Rom. 9:11-13)
O, kijk het gaat hier over de verkiezing van “eeuwig wel” of “eeuwig wee”, denken dan veel calvinisten. Logisch, als dit je zo ingeprent wordt.
Zie je God haat (de meeste) mensen en een select gezelschap heeft Hij lief.
Maar voor de duidelijkheid:
het gaat hier niet over heilszekerheid (eeuwige bestemming)!!! Gods voornemen was, dat Hij middels
Abraham, Izaak en Jakob, zijn heilsplan zou volvoeren. Ook deze verkiezing sloot niemand uit,
maar diende!! God besloot:
De meerdere (dat is de oudere: Ezau)
zal de mindere (dat is de jongste: Jakob)
dienen. Zo had God het bepaald, zo kwam het ook uit.
(Rom. 9. laat zien dat God het is, die dit zo mag bepalen. Hij is de formeerder, wij zijn de klei/leem.)
Maar haatte God daarom dan Ezau? “
Haat” brengt veel moeilijke gevoelens met zich mee.
Toch geloof ik niet dat de Bijbel het zo bedoelt, zoals wij het woordje “haten” opvatten. Wij worden bijvoorbeeld opgeroepen om onze familie en onszelf te haten:
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn (Luc.14:26).
Terwijl wij worden opgeroepen om
onze naaste lief te hebben als onszelf en
onze ouders te eren! En in Efeze 5:29 wordt gezegd (niet verwijtend!) “
Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat...”. We moeten het haten hier zien als op een
2e plaats zetten. We moeten alles op de 2e plaats zetten voor Jezus.
Zo werd ook Ezau op de 2e plaats gezet, heel concreet omdat Jakob de 1e erfopvolger werd en Ezau niet, wat maakte dat Ezau Jakob moest dienen. Zo had God het bepaald en dat was nogmaals in dit voorbeeld
niet ten koste van zijn zielsbehoud! Zijn zielsbehoud was aan andere zaken gelegen.
Tot slot:
Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kuikens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild (Matt. 23:37)
Aan Jezus zal het dus niet liggen! Je bent niet geselecteerd voor de hel! Zijn verlangen gaat naar ons allen uit! Daarom alle reden om Hij die voor ons aan het kruis ging, te vertrouwen en ons leven aan Hem over te geven.
Wie verloren gaat, gaat verloren om zijn ongeloof. Niet omdat Jezus je niet wilde!
De Vader heeft den Zoon lief, en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.
Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem (Joh.3: 35,36).
Veel geschreven. Toets alles, behoud het goede. Argumenteer vanuit de Schrift! Hoop dat het wat andere inzichten geeft, voorzover die er nog niet waren door dit forum! Er zijn niet voor niets zo enorm veel discussies over dit soort (controversiële) onderwerpen.
Ik hoop dat het de twijfelende zoekers, naar geloofszekerheid, meer ruimte geeft en dat de grote liefde van God, voor een ieder persoonlijk zichtbaar wordt, voor wat Hij voor jou persoonlijk heeft gedaan in Zijn Zoon de Heere Jezus Christus!
Kom tot de Vader, kom zoals je bent!
Gods zegen!