Geloofzekerheid; Jezus liefde is wonderbaar groot!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

HereIam
Mineur
Mineur

Geloofzekerheid; Jezus liefde is wonderbaar groot!

Berichtdoor HereIam » 15 jan 2004 22:22

Inleiding
Beste vrienden,

Hier op het Refoweb worden veel typische (Nederlandse) calvinistische dogma’s besproken. Geknechte wil – vrije wil, algemene verzoening – beperkte verzoening, selectieve uitverkiezing/predestinatie – voorziene uitverkiezing, besprenkelen van zuigelingen – geloofsdoop, enz. enz. De meeste Bijbelgetrouwe christenen buiten Nederland (uitzonderingen daargelaten) weten nauwelijks waar dit over gaat.
Ik kom hier nu enige weken en het zijn thema’s die allemaal wel wat met mij doen. Temeer omdat ik met vele van deze thema’s jaren lang in mijn leven heb geworsteld. Ik voel de behoefte om daar iets in mee te delen. Ik doe dat, door in een keer een aantal lappen tekst te poneren. Voor een discussie maakt dit wat moeilijk, maar voor mensen die interesse hebben in deze onderwerpen en voor kennis verbreding is het beter.
Ik heb ervoor gekozen om hoofdzakelijk te citeren uit de SV., omdat de meeste deze vertaling gewend zijn.

In mijn postings wil ik 1. eerst een stukje persoonlijk getuigenis weergeven en 2. daarna ingaan op wat moeilijke leerstellingen.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 15 jan 2004 22:22

1. Persoonlijk
Ik ben opgegroeid in een van de reformatorische kerken. Tijden lang heb ik in mijn tienertijd getwijfeld als het ging over echte geloofszekerheid. Dit werd (zoals ik het achteraf bekijk) sterk gevoed door leringen die ik in die tijd te horen kreeg van mensen om mij heen. Ik verlangde ernaar om een kind van God te mogen zijn. Een verlangen wat ik bij velen hier ook proef. Maar in het achterhoofd wist je dat God van eeuwigheid had besloten wie er wel en wie er niet bij mochten horen. Vaak mocht je dit niet uitspreken, dat ging je tenslotte ook niet aan. Toch was het voor mij altijd een beklemmende gedachten. En dat terwijl ik het moest zien als een vreugde volle gedachte, dat werd mij dan verteld. Wij mogen blij zijn dat God nog mensen verkiest, dat is de poort tot het eeuwige leven. Toch ervoer ik het niet als vreugdevol :( Moest ik mij daar schuldig over voelen? Ik zag het namelijk eerder als bedreigend: Je zou er maar niet bij horen!! :roll: De enorme nadruk dat jij als mens zondig bent en de genade geschonken wordt aan wie Hij wil, maakte mij als tiener in diepste zin angstig. Gevoelens die ik nu beter kan omschrijven dan toen, omdat ik de werkelijke vrijheid nog niet kende.

De dubbele boodschappen van de kansel maakte het voor mij ook niet makkelijker om te geloven:
- Je moet en hebt de opdracht om te geloven, maar je kan het als mens niet
- Je moet je bekeren, maar je bent te slecht om het te kunnen
- God houdt wel van alle mensen, maar…. weet je wel of jij daarbij hoort? (Huh?)
- Kiest dan heden wie gij dienen wilt, maar weet je al dat je niet kan kiezen?
- Geloof alleen, als een kind!, maar het moet niet een wondergeloof, vals geloof, eigengeloof, verstandsgeloof, of weet ik wat voor geloof zijn.

Het gaf mijn geen duidelijkheid, het gaf onzekerheid! Terwijl ik niets liever wilde dan geloofszekerheid en bij Jezus horen. Maar wie wees mij concreet de weg? Ik voelde mij dikwijls aangetrokken tot blijde EO activiteiten. Daar leek het geloof te leven. Maar daar werd je opgroepen om te kiezen, je te bekeren tot Jezus zoals dat in de bijbel stond, maar dat scheen ik toch niet te kunnen? Terwijl ik niets liever wilde dan een keuze maken voor het goede, mijn zaligheid in Jezus te zoeken.

Op een bepaald moment ben ik, toen ik zo’n jaar of 16, 17 was, veel gaan lezen in de Bijbel. Dit wil ik een ieder aanraden, vooral als je twijfelt over je behoudenis. (Je zult zien dat het werkelijke leven te vinden is in het Woord alleen en niet in boeken waarin de leer zo hoog aangeschreven staat dat de Heer steeds waziger wordt).
In deze tijd heb ik alle beloften die ik vond in de Bijbel onderstreept. Het waren er zoveel! Ik heb Jezus leren kennen als de Man die niemand laat staan en jouw behoud als geen ander op het oog heeft! Het evangelie werd steeds eenvoudiger, naar mate ik oude gedachten en opvattingen wilde afleggen en geloof wilde schenken in het W(w)oord alleen.

Waarom twijfelen zoveel mensen over hun zielsbehoud?
Omdat ze het evangelie niet zuiver horen en de duivel er listig misbruik van maakt! De Bijbel zegt dat het geloven uit het horen is. Maar dan moet je wel een zuiver evangelie horen!
Wat zegt het Woord?
Rom. 10:
8 Maar wat zegt zij? "Het woord is u nabij, in uwen mond en in uw hart". Dit is het woord van het geloof, hetwelk wij prediken.
9 Indien gij nu met uwen mond belijdt, dat Jezus de Heer is, en in uw hart gelooft, dat God hem van de doden opgewekt heeft, zo wordt gij zalig;
10 want met het hart gelooft men en wordt rechtvaardig, en met den mond belijdt men en wordt zalig.
11 Want de Schrift zegt: "Wie in hem gelooft, die zal niet beschaamd worden".

Zo simpel? Ja! Ik ben blij dat ik hier nu met mijn hele hart amen op kan zeggen en ik weet velen met mij hier! Gods Geest en Zijn Woord hebben mij overtuigd.
Ook overtuigd dat veel leerstellingen, niet uit de Geest van God zijn en uiteindelijk een bovenmatige twijfel bezorgen aan de zoekende ziel!

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 15 jan 2004 22:23

2. Leestellingen

A.) Heeft God “in Zijn welbehagen” sommige mensen per definitie uitgesloten tot zaligheid en uitverkoren tot zielsverderf, zoals de dubbele predestinatie dat leert?

- Dit gaat in tegen het wezen van God, die de mensheid liefheeft:

Zou Ik enigzins lust hebben aan den dood des goddelozen, spreekt de Heere HEERE; is het niet, als hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij leve? (Ex.18:23)

Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft. (Ex.18:32)

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve (verloren gaat), maar het eeuwige leven hebbe. (Joh.3:16)

En Jezus uitgaande, zag een grote schare, en werd innerlijk met ontferming over hen bewogen, en genas hun kranken. (Matt. 14:14)

En Hij, de scharen ziende, werd innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, gelijk schapen, die geen herder hebben. (Matt. 9:36)

- Dit gaat in tegen de oproep tot bekering, want God zal dan iets vragen wat Hij zelf niet meent, maar God is niet leugenachtig!

Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer. (Jes.45:22)
*Er zijn honderden teksten in de Bijbel die ons oproepen om tot bekering te komen!!*

- Dit gaat in tegen de missie van Jezus Christus hier op aarde

Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken, dat verloren was.
Alzo is de wil niet uws Vaders, Die in de hemelen is, dat een van deze kleinen verloren ga.

(Matt. 18: 11, 14)

Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. (Joh. 3: 17)

- Dit gaat in tegen het verlangen, dat God wil dat ieder tot behoudenis komt

De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. (2 Petr. 3:9)

Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker; Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen. (1 Tim.2:3, 4)

Mijn conclusie:

In de Bijbel heb ik een Jezus leren kennen, wiens hart werkelijk uitgaat naar zondaren. Zonder daar een selectie in toe te passen. Nooit heeft Hij iemand geweigerd die vergeving, genezing en bevrijding zocht. Jezus heeft gezegd: Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien! Jezus is het werkelijke evangelie, dat is een blijde boodschap!
Hij heeft geen verlangen of lust naar de dood van een goddeloze, maar veeleer dat hij zich bekeerd (Ez. 18:23), en dat is andere taal dan een verkiezing en verwerping van eeuwigheid!

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 15 jan 2004 22:24

2. Leerstellingen

B.) Is Jezus gekomen in deze wereld, zichzelf te geven aan het kruis voor een select, uitverkoren gezelschap? M.a.w. is de weg tot de heilige God, alleen vrijgemaakt voor de zgn. “uitverkorenen”?

We hebben eerder bij A. gezien dat Gods hart uitgaat naar alle mensen. Deze stelling doet dan ook vreemd aan en gaat daar recht tegen in. Maar is er bijbelsbewijs om te zeggen dat Jezus zijn leven heeft gegeven voor een ieder? Ja! Er zijn veel meer teksten die spreken over algemene verzoening (ik spreek niet over alverzoening, wat theologisch weer wat anders inhoudt!), dan teksten die lijken te gaan over beperkte verzoening. Kijk maar mee:

- Schriftbewijzen voor algemene verzoening:

Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.
Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen.
(Jes. 53: 5,6)
In deze profetie, zo’n 700 honderd jaar voor Christus, werd niet gesproken over het dragen van een straf van een select gezelschap, maar van een geheel volk! Ik zie in elk geval geen aanwijzing voor beperking!

Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen. (Tit.2:11)
De zaligmakende genade door Jezus Christus is niet heilbrengend verschenen voor sommige mensen, maar voor alle!

Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens (Rom.5:18 ).
De Bijbel spreekt over een totale overwinning over de zonde! Jezus overwon niet gedeeltelijk de vloek van Adam! De schuld/zonde is over alle mensen gekomen door de misdaad van één, alzo ook de genade door het offer van Jezus over allen! Beperkte verzoening impliceert dat de duivel nog volledige zeggenschap mag hebben over bepaalde mensen, geen totale overwinning dus! Dat Hij nu nog zeggenschap neemt, is niet te wijten aan een gedeeltelijke overwinning van Christus, maar aan de ongehoorzaamheid van de mens!

Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus; Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, [zijnde] de getuigenis te zijner tijd; (1 Tim.2:5, 6)

En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld. (1 Joh.2:2)

Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! (Joh.1:29)

Hoeveel duidelijker moet het nog worden?

Toen ik deze teksten voor het eerst zag en ze tot mij door liet dringen, kwam ik in conflict. Want, dit haalt uiteindelijk ook de calvinistische uitverkiezingsleer onderuit! Deze en de eerdere teksten onder a. zijn moeilijk te rijmen met deze leer!
Dat zagen de kantekenaren ook. Zo zijn er een aantal “oplossingen” gevonden:
- Veelvuldig citeren van de tekst dat Jezus zijn leven heeft gegeven voor Zijn schapen (Joh.10:11) Dit om te bewijzen dat al die vele andere teksten anders gelezen moeten worden, (goed gelezen gaat Joh. 10:11 over de schapen Israels en sluit ook niemand uit)
- Bij alle mensen, moet je eigenlijk allerlei mensen lezen. Dan wordt het al heel wat minder scherp.
- Het begrip wereld, moet je anders lezen. Of 1. “uitverkoren wereld” lezen of 2. het begrip niet zo nauw nemen. Met wereld worden dan de mensen bedoelt die geloven in/uit die wereld.

- Goed, dan maar andere teksten er nog bij halen die specifiek gaan over individuele gevallen:

En alzo zal de zwakke broeder wegens uwe kennis verloren gaan, om wiens wil nochtans Christus gestorven is. (1 Kor. 8:11, Lu.)
Lees voor de duidelijkheid de context. Wat er in wezen wordt geïmpliceerd dat er iemand verloren kan gaan en dat terwijl Christus voor hem gestorven is. Dus Jezus is gestorven voor mensen die verloren kunnen gaan!

En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende;
(2 Petr.2:1)
Zelfs de dwaalleraars zijn door de Heer gekocht, terwijl zij diezelfde Heer verloochenen en een verderf over zich heen brengen!

Een andere tegenwerping is: Maar als Jezus voor iedereen stierf, dan is ook iedereen zalig, behouden! Dus kan dit niet kloppen.
Ook dit lijkt mij een onjuiste gevolgtrekking. Zoals bijv. de volgende 2 teksten ons laten zien:

Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
(2 Kor.5:19, 20)
De verzoening van Christus voor een ieder, betekent daarom nog niet dat iedereen behouden wordt. Er is nog altijd de oproep van Gods kan naar Zijn kant toe: Laat je verzoenen met mij! Ik heb er alles aan gedaan, wat doe jij? Aanvaard je Mijn offer? Hier zien we heel duidelijk de verantwoordelijkheid van de mens!

Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig. Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder (of Heiland, Zaligmaker; Grieks: Soter) is aller mensen, allermeest der gelovigen. (1 Tim. 4: 9, 10)
Jezus is de Behouder (à niet echt concordant vertaald, daar de SV Soter anders naar Zaligmaker overzet, zie ook andere vertalingen) van alle mensen, maar allermeest (lees effectief) voor de gelovigen. Weer een tekst die dus pleit voor algemene verzoening, Gods liefde voor alle mensen!

Als we geloven dat Jezus werkelijk de weg vrij gemaakt heeft naar de Vader voor een ieder en de genade zaligmakend verschenen is voor alle mensen, dan komen de oproepen tot bekering ook in een heel ander daglicht te staan. Dan is dat niet alleen meer de “eis van een heilig God”, maar een werkelijke, gemeende uitnodiging die voor iedereen bestemd is en waar een ieder op in mag gaan, die weet dat zijn/haar zaligheid in Christus alleen te vinden is!

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 15 jan 2004 22:25

2. Leerstellingen

C.) De calvinistische leer van de uitverkiezing; de verkiezing van eeuwigheid, maakt dat wij begiftigd worden met het ‘ware geloof’ en daardoor tot bekering en wedergeboorte komen

Bij A. heb ik hier inleidend al wat over gezegd. Er is over dit onderwerp enorm veel te zeggen. Ga ik niet doen. De veelheid aan visies hierover zijn groots. En het blijft dan ook een ingewikkeld onderwerp wat nu deze “uitverkiezing” precies is. De schrift lezende kom ik tot de conclusie dat er verschillende verkiezingen zijn. Deze allemaal op één hoop gooien en lezen als zijnde de uitverkiezing ten eeuwige leven geeft problemen.

Als het in de Bijbel gaat om uitverkiezing kan ik in elk geval wel zien, dat de verkiezing van een persoon altijd ten dienste staat van anderen.

- God koos 12 discipelen uit; --> tot heil van de mensen om hen heen. Zelfs Judas was uitverkoren voor deze taak!!
- God koos ervoor om in de geslachtslijn van Abraham, Izaak en Jakob (en de stam Juda, in de geslachtslijn van David) --> Jezus Messias geboren te laten worden.
- Hij koos profeten, priesters, discipelen, enz. uit --> om de weg van eeuwig leven bekend te maken.
- Hij koos uit Zijn soevereiniteit Johannes de doper uit, al in de moederschoot --> als wegbereider voor Jezus.
- enz.

Al deze mensen stonden ten diensten van… en het was niet ten kosten van…!
(over Jakob en Ezau kom ik straks nog even te spreken)

Toch gaan de meeste teksten over verkiezing niet over individuen. Het grootste gedeelte van de teksten die handelen over verkiezing, gaan over het volk Israël. Het gaat dan in de regel niet over zaligheid (in de betekenis van naar de hemel gaan). De teksten gaan over de bijzondere “status”, Gods oog appel, uitverkoren volk!
Er ook hier weer, niet ten koste van!! God koos het volk Israël uit, om vanuit dat zaad de gehele aarde te zegenen!

Grote fouten worden er gemaakt als we uitverkiezing gaan vertolken naar een selectie, in plaats van electie. Verkiezen is electeren (voor een bepaald doel) en niet deterministisch selecteren voor hel en hemel!

Als de mens werkelijk zoals de stelling dat boven aangeeft, zonder eigen keus of verantwoordelijkheid “begiftigd wordt met geloof”, dan is dat in grote tegenspraak met de vele Bijbelse noties, van oproep tot bekering en geloven, het bedrijven van zending, enz. Het wordt er dan allemaal niet logischer en geloofwaardiger op (veel calvinisten nemen als het er werkelijk op aankomst, de oproep tot bekering niet serieus. Dat deed ik ook niet, want ik kon er niets mee. Ik kon mijzelf tenslotte niet bekeren!! De gevolgen hiervan zijn bekend) . Daarnaast is deze bovenstaande stelling in grote tegenspraak met de vele andere teksten die ik eerder onder a en b heb geformuleerd. Jezus zou dan gestorven zijn voor mensen, die niet eens behouden kunnen worden.
Wel in deze leer geloven, heeft consequenties. Welke vruchten zien we? Velen lopen met grote geloofsonzekerheid, preken gaan hoofdzakelijk over het kruis en niet leven vanuit het kruis. Items als evangelisatie en zending zijn van secundair belang. Onderwerpen als wederkomst, werken en krachten van de Geest, levensheiliging, ed. komen vaak weinig aan de orde. Logisch, als je niet eens weet een kind van God te zijn. Sommige predikanten moeten nog preken voor hun ouderlingen, die “eerlijk onbekeerd” zijn en niet eens aan het avondmaal gaan. Wat een triestheid! :(

Maar ik geloof niet dat het de “uitverkiezing” is, die ons Christus doet kennen! Het is Gods Geest die ons doet overtuigen van het geloven in Jezus. Het is het evangelie woord wat werkzaam geloof in ons opwekt. Gods Geest is het die ons tot de Vader trekt en door geloof in Jezus alleen ontvangen wij het eeuwig leven.

Jezus alleen
Hij is het met wie wij ons moeten vereenzelvigen. Hij is het met wie wij moeten sterven en opstaan. Hij is het die onze uitverkiezing mogelijk maakt. Niet omdat wij los van Christus uitverkoren zijn! Bij God is er geen aanzien des persoons! Ik heb niet meer rechten om behouden te worden, dan een ander! Mijn verkiezing geschied in Christus!

Daarom is ook vervat in de Schrift: Ziet, Ik leg in Sion een uitersten Hoeksteen (Jezus), Die uitverkoren en dierbaar is; en: Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden. (1 Petr. 2: 6)

Jezus is de uitverkoren Hoeksteen. En geloof je in Hem, dan zal je niet beschaamd worden. Geloof je in Hem, ben je mede-erfgenaam van de heerlijkheid, ben je uitverkoren!

De uitverkiezing die gaat over het leven met Christus, staat niet los van Jezus. Wij worden uitverkoren in Hem!

Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; (Ef. 1:4)

De vraag is dan ook niet of we uitverkoren zijn! (waar zie je zo’n vraag in de Bijbel??) De vraag is of we in Hem zijn! En dat zijn we, als we ons geloof stellen op Jezus. Uitverkoren zijn, betekent hier: een heilige, aparte plaats innemen. Geheiligd door Jezus bloed staan wij heilig en onberispelijk voor zijn aangezicht.

Als Gods volk, dragen wij dan geestelijk gezien een aantal titels: “…een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; (en dan niet tenkoste van, maar als doel: ) opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht; (1 Petr. 2:9)
Vroegen droeg alleen het Joodse volk deze (aardse) titels, nu mogen wij er als gelovige heidenen in geestelijk zin ook bij horen, wat ook maakt dat deze titels geestelijk op te vatten zijn (zie verder vs. 10).

God weet inderdaad, vanuit de eeuwigheid wie wij zijn. Ook of wij in de Zoon zijn. Wij worden van eeuwigheid af uitverkoren, is dat niet wonderlijk? Voor de grondlegging der wereld! Ik kan er niet bij. God is eeuwig en alwetend en heeft altijd geweten wie er bij Hem zullen horen, door Zijn voorkennis mogen wij ons dan ook uitverkoren weten (in Christus).

Zo schrijft Petrus over zichzelf: ..”Den uitverkorenen naar de voorkennis van God den Vader..” (1 Petr.1:2)

En we zien dat bijv. ook hier “Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn.. (Rom. 8:29)
Hier is sprake van pre-destinatie. Voor bestemming. Geroepen worden voor een destiny, een doel, een bestemming; namelijk het doel van elke gelovige om het beeld van Jezus gelijk te worden.

Dit is het doel waar we allemaal (als gelovigen zeker) voor geroepen zijn! Wij moeten in Jezus geloven en daar vanuit godvruchtig leven, lijken op Jezus.
Dit gebeuren is nogmaals niet een deterministisch, vaststaand gegeven waar je niet onderuit kan (en als het Goddelijke lot niet op je gevallen is, niet bij hoort!).
Nee, we worden allemaal geroepen om onze verkiezing vast te maken. --> Dat is geloven in Jezus daar vanuit leven!

Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen. (2 Petr.1:10)

[color=darkblue]Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. [/color](Matt. 22:14).
Ook deze tekst is een oproep om je verkiezing vast te maken. Want deze tekst sluit aan op de gelijkenis van de (hemelse) bruiloft (zie Mt. 22:1-14). De Heer zend middels zijn dienstknechten de oproep om mensen te nodigen voor de bruiloft. Maar velen wilden niet komen! Die wel kwamen, met het bruiloftskleed aan, bleken achteraf de “uitverkorenen” te zijn.

En Ezau? Haatte God die niet? Was Ezau niet verworpen?
Laten we de Bijbel open slaan:

Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen.
Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
(Rom. 9:11-13)

O, kijk het gaat hier over de verkiezing van “eeuwig wel” of “eeuwig wee”, denken dan veel calvinisten. Logisch, als dit je zo ingeprent wordt. Zie je God haat (de meeste) mensen en een select gezelschap heeft Hij lief.
Maar voor de duidelijkheid: het gaat hier niet over heilszekerheid (eeuwige bestemming)!!! Gods voornemen was, dat Hij middels Abraham, Izaak en Jakob, zijn heilsplan zou volvoeren. Ook deze verkiezing sloot niemand uit, maar diende!! God besloot: De meerdere (dat is de oudere: Ezau) zal de mindere (dat is de jongste: Jakob) dienen. Zo had God het bepaald, zo kwam het ook uit.
(Rom. 9. laat zien dat God het is, die dit zo mag bepalen. Hij is de formeerder, wij zijn de klei/leem.)

Maar haatte God daarom dan Ezau? “Haat” brengt veel moeilijke gevoelens met zich mee. Toch geloof ik niet dat de Bijbel het zo bedoelt, zoals wij het woordje “haten” opvatten. Wij worden bijvoorbeeld opgeroepen om onze familie en onszelf te haten:
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn (Luc.14:26).
Terwijl wij worden opgeroepen om onze naaste lief te hebben als onszelf en onze ouders te eren! En in Efeze 5:29 wordt gezegd (niet verwijtend!) “Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat...”. We moeten het haten hier zien als op een 2e plaats zetten. We moeten alles op de 2e plaats zetten voor Jezus. Zo werd ook Ezau op de 2e plaats gezet, heel concreet omdat Jakob de 1e erfopvolger werd en Ezau niet, wat maakte dat Ezau Jakob moest dienen. Zo had God het bepaald en dat was nogmaals in dit voorbeeld niet ten koste van zijn zielsbehoud! Zijn zielsbehoud was aan andere zaken gelegen.

Tot slot:

Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kuikens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild (Matt. 23:37)
Aan Jezus zal het dus niet liggen! Je bent niet geselecteerd voor de hel! Zijn verlangen gaat naar ons allen uit! Daarom alle reden om Hij die voor ons aan het kruis ging, te vertrouwen en ons leven aan Hem over te geven. Wie verloren gaat, gaat verloren om zijn ongeloof. Niet omdat Jezus je niet wilde!
De Vader heeft den Zoon lief, en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.
Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem
(Joh.3: 35,36).

Veel geschreven. Toets alles, behoud het goede. Argumenteer vanuit de Schrift! Hoop dat het wat andere inzichten geeft, voorzover die er nog niet waren door dit forum! Er zijn niet voor niets zo enorm veel discussies over dit soort (controversiële) onderwerpen.
Ik hoop dat het de twijfelende zoekers, naar geloofszekerheid, meer ruimte geeft en dat de grote liefde van God, voor een ieder persoonlijk zichtbaar wordt, voor wat Hij voor jou persoonlijk heeft gedaan in Zijn Zoon de Heere Jezus Christus!

Kom tot de Vader, kom zoals je bent!
Gods zegen!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 15 jan 2004 22:50

hereiam, duidelijk geschreven zeg! compliment!
ik moet het nog een keer lezen en misschien nog wel een keer.
in elk geval stof tot nadenken. ook ben ik benieuwd naar de reacties.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 16 jan 2004 01:19

Bij ons wordt er ook wel gezegd dat je ogen er voor geopend moeten worden. Voor mijn gevoel is dit ook wel zo. Want hoeveel ik ook in de Bijbel lees, ik verander er niet door. Het lijkt wel of ik er versteend voor ben ofzo. Dat mijn ogen er voor gesloten zijn.
Of geloof je echt dat je God kunt aannemen, of je ogen er nu voor gesloten zijn of niet?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 09:54

Wat de uitverkiezing betreft:
Het is zo goed om erop terug te kunnen kijken, dat God je laat zien dat Hij je van eeuwig verkoren heeft.
Het is absoluut geen leer om iemand buiten te sluiten. Wij gaan er niet over, daar gaat God over. Daar hebben wij niets mee te maken.
Het mag nooit een excuus zijn om God niet te zoeken.
Probeer Hem dan toch maar te zoeken, te bidden om bekering, Bijbel lezen, al is het maar verstandelijk. De Heilige Geest kan er in mee komen. Dan wil Hij de inhoud geven en ons Zijn wegen leren en verklaren.

Vin

Berichtdoor Vin » 16 jan 2004 10:07

caprice schreef:Wat de uitverkiezing betreft:
Het is zo goed om erop terug te kunnen kijken, dat God je laat zien dat Hij je van eeuwig verkoren heeft.
Het is absoluut geen leer om iemand buiten te sluiten. Wij gaan er niet over, daar gaat God over. Daar hebben wij niets mee te maken.
Probeer Hem dan toch maar te zoeken, te bidden om bekering, Bijbel lezen, al is het maar verstandelijk. De Heilige Geest kan er in mee komen. Dan wil Hij de inhoud geven en ons Zijn wegen leren en verklaren.
Dat vind ik nou jammer van je caprice. :cry:

Heb je de hele lap tekst gelezen? Wat denk je dan? "Mijn dominee zegt dat het niet zo is!" Durf je te overwegen of het misschien anders is? Blijf je liever in het huisje zitten omdat je niet wilt weten of het op zand gebouwd is?

Ik zeg niet dat je alles fout hebt, maar het komt over alsof je niet durft te zoeken. Dat zou jammer zijn toch :)

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 10:17

Vin schreef:
caprice schreef:Wat de uitverkiezing betreft:
Dat vind ik nou jammer van je caprice. :cry:

Heb je de hele lap tekst gelezen? Wat denk je dan? "Mijn dominee zegt dat het niet zo is!" Durf je te overwegen of het misschien anders is? Blijf je liever in het huisje zitten omdat je niet wilt weten of het op zand gebouwd is?

Ik zeg niet dat je alles fout hebt, maar het komt over alsof je niet durft te zoeken. Dat zou jammer zijn toch :)

Ik heb niet alles gelezen, maar kun je aangeven wat er niet klopt? Misschien moet ik iets wel anders formuleren.

Vin

Berichtdoor Vin » 16 jan 2004 10:23

caprice schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar kun je aangeven wat er niet klopt? Misschien moet ik iets wel anders formuleren.
Wat er niet klopt van hem of van jou? :D Wat jij schreef komt namelijk niet overheen met de lappen tekst. Dus daar proefde ik inderdaad uit dat je 't niet zo intensief had doorgenomen ;)

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 10:29

Vin schreef:
caprice schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar kun je aangeven wat er niet klopt? Misschien moet ik iets wel anders formuleren.
Wat er niet klopt van hem of van jou? :D Wat jij schreef komt namelijk niet overheen met de lappen tekst. Dus daar proefde ik inderdaad uit dat je 't niet zo intensief had doorgenomen ;)

Maar je bent het met het tweede stukje toch wel eens?

Vin

Berichtdoor Vin » 16 jan 2004 10:35

Grr! :mrgreen:

Waar moet ik t mee eens zijn? Ik bedoelde alleen dat ik t jammer vind dat het net lijkt of je het hele topic niet eens doorleest.

Ik wil het wel ergens mee eens zijn hoor. Het is allemaal maar lastig. :(

joris

Berichtdoor joris » 16 jan 2004 10:44

He caprice, op zich heb je wel gelijk hoor lijkt mij. Jez egt ook niet dat heriam het helemaal fout heeft volgens mij. Je maakt een aanvullende opmerking.

Maar, de uitdaging is natuurlijk wel om dat wat HEreIAm schrijft echt te lezen en te 'doorgronden'(goed he, pas me al aan aan jouw taalgebruik). Als we in psalm 139 zingen dat God ons doorgrond en kent, betekent dat dat Hij alles van ons kent. Heel grondig dus. Laat alle woorden helemaal binnenkomen ne kijk waar je van gaat steigeren, wat je echt niet kan geloven, wat nou precies een antwoord op je vraag was en waar je tranen van in je ogen krijgt.

Vin

Berichtdoor Vin » 16 jan 2004 10:46

joris schreef:He caprice, op zich heb je wel gelijk hoor lijkt mij. Jez egt ook niet dat heriam het helemaal fout heeft volgens mij. Je maakt een aanvullende opmerking.
Voor zover ik het begrijp zegt HereIam dat er geen uitverkiezing is en caprice van wel. Dat zou ik niet als aanvullend willen kwalificeren ;)

Terug naar “Archief”