voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 jan 2004 21:31

Weet je wat de bijbel belooft aan de mensen die dat vragen?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2004 21:32

@mic schreef:Weet je wat de bijbel belooft aan de mensen die dat vragen?

Wat vragen?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 jan 2004 22:19

vergeving
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 09:18

@mic schreef:vergeving

Dat zij het krijgen?

joris

Berichtdoor joris » 16 jan 2004 10:37

ja tuurlik! maak niet dezelfde fout als de zogenaamde wijze meisjes in de gelijkenis van math 25. Mogen wij wat van de olie, vroegeren de domme meisjes. 'nee, want misschien is er niet genoeg voor ons allemaal'. Onzin! Gods liefde is groot genoeg voor ons allemaal.

- Jezus is gekomen voor zondaren, niet voor rechtvaardigenmat 9:13
- als je gelooft zul je alles krijgen waar je in je gebed om vraagt mat 21:22
- daarom zegi k u het koninkrijk van God wordt afgenomen en zal worden gegeen aan een volk dat de vruchten ervan opbrengt. Wie op deze steen valt, valt te pletter. math 21:44. Laat JEzus niet de struikelblok zijn waarover je te pletter valt zoals de farizeeers deden. Ze konden niet geloven dat JEzus uit de dood was opgestaan en ze konden niet zonder hun traditie van offers brengen. Laat dat niet gebeuren!

- daarom zegt Jezus: laat allen die gebukt gaan onder hun last bij mij komen. want mijn last is licht. BOvendien: niemand kent de Zoon behalve de Vader en niemand de Vader behalve de ZOon. OFtewel: dat gaat helemaal goed komen als je maar je last aan mij geeft. mat 11

- Dochtertje van Jairus was al dood. Je kan soms de moed al hebben opgegeven en zeggen dat je JEzus niet meer nodig hebt: laat maar, het helpt toch niet meer. NEe zegt Jezus: blijf geloven, wees niet bang! marc 5:35

- een profeet wordt niet geeerd in zijn eigen stad. Het lijkt er soms ook op dat God niet geeerd wordt in zijn eigen kerk. En dan staat er in marc 6:5:"en Hij kon er geen enkel wonder doen, alleen maar enepaar zieken genezen door hun de handen op te leggen. En Hij was verbaast over hun ongeloof.

- soms vinden wij onze opvoeding erg belangrijk. Jezus is daar heel relativerend over in luc 11: 28. Iemand zegt: geprezen zijj de vrouw die u gedragen en gevoed heeft. JEzus zegt: ja, EN gelukkig zij die luisteren naar het worod van God en ernaar leven. Ik lees daaruit: ik heb liever dat je je op God richt dan op je traditie.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 10:49

joris schreef:- Jezus is gekomen voor zondaren, niet voor rechtvaardigenmat 9:13

Met die rechtvaardigen worden die farizeeers bedoeld.

joris schreef:- als je gelooft zul je alles krijgen waar je in je gebed om vraagt mat 21:22

Niet alles, verkeerde dingen/zondige verlangens geeft de Heere niet, maar Hij geeft iets anders daarvoor in de plaats.

joris schreef:- soms vinden wij onze opvoeding erg belangrijk. Jezus is daar heel relativerend over in luc 11: 28. Iemand zegt: geprezen zijj de vrouw die u gedragen en gevoed heeft. JEzus zegt: ja, EN gelukkig zij die luisteren naar het worod van God en ernaar leven. Ik lees daaruit: ik heb liever dat je je op God richt dan op je traditie.

Op God richt vanuit je traditie, kunnen we misschien beter schrijven.
Luisteren naar het Woord van God en ernaar leven. Praat je daarmee niet het wetticisme goed?

joris

Berichtdoor joris » 16 jan 2004 10:51

Het woord van God, dat is Jezus zelf! Nee, dit heeft als je Jezus een beetje kent vanuit de bijbel niets te maken met wettiscisme.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 10:56

joris schreef:Het woord van God, dat is Jezus zelf! Nee, dit heeft als je Jezus een beetje kent vanuit de bijbel niets te maken met wettiscisme.

Maar wel als je het Oude Testament ziet. Maar die zijn dus vervuld door Christus. En leven naar het nieuwe Testament.
Maar het Nieuwe gaat niet zonder het oude.
Denk maar aan de rijke jongeling, die de wet had gehouden, en Jezus beminde hem.

'God liefhebben boven alles en uw naaste als uzelve.'
Bedoel je dit?

joris

Berichtdoor joris » 16 jan 2004 11:10

ik begrijp niet goed wat je nu bedoeld. Jezus zegt: luister naar het woord van God. Een woord is hijz elf.Maar een woord is ook iets wat leeft, wat gesproken wordt TOT iemand. Dus niet leven zoals je ouders het prettig vinden en je het gewend bent, maar Jezus volgen! Dat spoort met wat Hij ergens anders zegt: wie zjin vader en moeder niet verlaten.....

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 11:12

joris schreef:ik begrijp niet goed wat je nu bedoeld. Jezus zegt: luister naar het woord van God. Een woord is hijz elf.Maar een woord is ook iets wat leeft, wat gesproken wordt TOT iemand. Dus niet leven zoals je ouders het prettig vinden en je het gewend bent, maar Jezus volgen! Dat spoort met wat Hij ergens anders zegt: wie zjin vader en moeder niet verlaten.....

JEZUS VOLGEN

joris

Berichtdoor joris » 16 jan 2004 11:17

is dat een vraag? ja JEzus volgen in ieder opzicht.

- over Hem heenlopen naar de Vader, Hij heeft de kloof gedicht
- Hem navolgen in zijn gedrage en denken, dan doe je wat de vader wil
- Jezus is dek oning van de aarde, dus we moeten Hem volgen.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 11:19

Ik heb vaak het gevoel van: ik wil wel, maar ik kan niet.

Ik vrees daarom dat het alleen een verstandelijke wil is, en dat mijn hart nog niet gewillig is gemaakt.

joris

Berichtdoor joris » 16 jan 2004 11:26

Dan denk ik dus wat ik steeds zeg: geef het over. stop met zoeken.

Ik merk op dit moment dat dat echt goed is. laat JEzus voor je vechten. Ik merkte gister dat ik in situaties waarin ik vaak de mist in ga, gister totaal niet de behoefte had om de mist in te gaan. Dat komt doordat ik de strijd heb opgegeven en Jezus het gevecht laat doen. Ik lift mee op de overwinning die Hij al gehaald heeft. En ik heb mij opengesteld om die stromen van levend water di volgns de bijbel uit ons binnenste kunnen stromen te laten stromen. eye-opener voro mij was, dat die stromen uit ons binnenste komen. Wanneer komen ze dan van buiten naar binnen? als je JEzus dat vraagt je te vullen met zijn Geest. Het enige wat dan nog in de weg staat zijn de dammen die we zel fopwerpen!

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 11:42

Jezus aannemen vanuit het geloof kan niet zonder slag of stoot.

Als ik nu zo weinig last van de duivel heb is dat toch een slecht teken? Dan denkt de duivel van mij misschien: 'hij denkt zalig te worden, maar dat zijn maar zijn eigen gronden. Hem moeten we met rust laten en in de waan dat hij gered is'.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 jan 2004 11:56

1. Farizeers waren niet fout omdat ze farizeers waren maar omdat ze dachten Jezus niet nodig te hebben, daar heb jij geen last van.

2. Jij géén last van de duivel? Juist wel, je komt met allerlei smoezen waarom je niet zou moeten of mogen geloven, of waarom dat Jezus offer niet voor jouw is. Of dacht je dat dat van God kwam? Hij doet juist alsof hij niet je werkt, en dat is juist het gevaar, je bent hem flink aan het onderschatten...

Alles wat jouw van God vandaan houdt komt van de duivel... en in dit geval is het de gedachte dat God misschien wel niet in jouw aan het werk zou zijn of dat je niet genoeg strijd hebt....

Kun je verstandelijk willen zonder dat je hart gewillig is? Lees het stuk van Bunyan eens wat ik gepost heb. Het maakt niet uit met welke motivatie je komt, maar dat je komt. Of lees je ergens in de bijbel dat je met een bepaalde harstgesteldheid moet komen? Nee, dat is iets wat de mensen verzonnen hebben. Komt allen tot mij die vermoeid en belast zijn, en niet komt allen tot mij van wie z'n hart volkomen naar mij uitgaat, dat laatste is iets wat je leer in het geloof en niet voor het geloof.

Noem het verstandelijk geloven als je wilt, verstandelijk geloof is over het algemeen stukken stabieler dan emotioneel geloof.... Want dan ga je denken dat als je 3 dagen niets van God ervaart dat Hij misschien wel niet voor jouw gestorven.

Er is geen enkel excuus om niet te geloven caprice...

Heeft hij wel eens een zondaar laten staan, met de reden: "ja sorry je gelooft wel, maar je hart had Ik nog niet gewillig gemaakt, dus helaas krijg je toch een enkeltje hel..."
Afbeelding

Terug naar “Archief”