waar kan je orgelmuziek luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 jan 2004 20:48

Ik zei: beide hebben invloeden aan de (breder gezegd) oosterse muziek en cultuur ontleend.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 16 jan 2004 13:02

Want nogmaals ik zie wel degelijk een verschil, het maakt nogal wat uit of je je baseert op patronen uit de muziek of dat je religieuze inhouden overneemt.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 jan 2004 19:23

Dat is een interessante vraag. Ik vraag me af hoe goed cultuur/cultus en de daaruit voortgevloeide muziek te scheiden zijn? (PS niets mis met Messiaen, ik zeg het maar alvast, voor het geval je dacht dat ik gelijk probeer Messiaen samen met NA-muziek in het verd.hoekje te proppen)

Goodbye.

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cor Roeleveld » 19 jan 2004 22:32

Religieuze inhoud. Daarvan is zeker sprake bij het nieuwe fragment, dat ten opzichte van Messiaen zo'n 450 jaar teruggaat in de tijd. Dit keer een Frans Te Deum, afgeleid dus van het gregoriaans. In deze zangvorm gaat het vóór alles om het Woord. De muziek was vroeger eigenlijk maar bijzaak. Benieuwd wat jullie van deze muziek vinden. Hieraan gekoppeld de prikkelende vraag: is Roomse muziek, ongeacht de periode waarin ze ontstond en wat haar inhoud is, verwerpelijk voor ons reformatorischen?
Of beperkt het zich tot de latere dwalingen van Rome, de rol van Maria etc. Wat vinden jullie van een orgelmis?

Luisteren kan weer via de popup, die automatisch komt bij http://www.orgelist.nl Over het orgel dat je hoort en over de muziek staat weer een toelichting in het forum, onder componisten

Cor
.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2004 05:44

Ik beluister bijvoorbeeld niet het Ave Maria meer.
Het mag wel mooi zijn wat het muzikale betreft, maar doel en inhoud zijn verkeerd. Maria mag niet vereerd worden. Zij was een net zo groot zondares als wij.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 20 jan 2004 11:51

caprice schreef:Ik beluister bijvoorbeeld niet het Ave Maria meer.
Het mag wel mooi zijn wat het muzikale betreft, maar doel en inhoud zijn verkeerd. Maria mag niet vereerd worden. Zij was een net zo groot zondares als wij.

Even nuanceren: in principe komt het Ave Maria rechtstreeks uit de Bijbel. Het zijn de woorden waarmee de engel Gabriël Maria aansprak (Lukas 1: 26): Wees gegroet, gij begenadigde; de Heere is met u; gij zijt gezegend onder de vrouwen.

Ave Maria, gratia plena
Dominus tecum, benedicta tu
In mulieribus et benedictus
Fructus ventris tui Jesus.

Er zijn in de oude kerkmuziek Ave Maria's die hier eindigen. Daar is dus niet zoveel mis mee: ze geven de Bijbeltekst weer.
Andere teksten gaan daarna nog verder, en dan komt inderdaad de aanbidding van Maria in beeld, dan wordt Maria heilig genoemd, dan wordt haar gevraagd om voor ons te bidden - en daar haken we dan terecht af:

Sancta Maria, Sancta Maria,
Maria ora pro nobis,
Nobis peccatoribus,
Nunc et in hora mortis nostrae.
Amen

En nu nog een lastige vraag. Er is een Ave Maria van Gounod, dat eigenlijk bestaat uit een preludium van Bach waarboven Gounod nog een melodielijn heeft toegevoegd met de tekst van het Ave Maria. Dat stuk is wereldberoemd. Als bijvoorbeeld het Duo Gavotte [ik zag dat maninne daar nogal van gecharmeerd is] dat stukje nou speelt, luister je dan naar een Ave Maria of niet? :?

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 jan 2004 16:36

Ten eerste luister ik sowieso niet naar het duo Gavotte :D
Ten tweede vind ik dat er weinig op aan te merken is, zolang de tekst niet in het te beluisteren stuk voorkomt (hoewel je, wanneer het vocale stuk je al bekend is, wel gelijk de associatie met de tekst hebt).
Als antwoord op de eerste vraag: niets mis met RK-muziek, zolang het inhoudelijk niet van de Bijbelse lijn afwijkt. Overigens is het dan nog de vraag, of je het gelijk niet meer mag luisteren.

Goodbye.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 20 jan 2004 23:53

Gershwin schreef:Ten eerste luister ik sowieso niet naar het duo Gavotte :D .

Oké!

Gershwin schreef:Ten tweede vind ik dat er weinig op aan te merken is, zolang de tekst niet in het te beluisteren stuk voorkomt (hoewel je, wanneer het vocale stuk je al bekend is, wel gelijk de associatie met de tekst hebt).
Als antwoord op de eerste vraag: niets mis met RK-muziek, zolang het inhoudelijk niet van de Bijbelse lijn afwijkt. Overigens is het dan nog de vraag, of je het gelijk niet meer mag luisteren.

Zolang RK kerkmuziek zich op de Bijbel baseert, kan er onmogelijk iets mis mee zijn, lijkt me. En als je zo'n stuk polyfonie van Palestrina hoort zingen, wat kan je dat een gevoel geven van bovenaardse schoonheid en verhevenheid! OK, ik weet dat het niet zonder gevaar is om je door je gevoel te laten leiden, maar toch...

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Karel de Grote
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Karel de Grote » 21 jan 2004 11:52

DE enige toetsteen in ons leven moet de Bijbel zijn. En niet of iets wel of niet RK is. Of wat dan ook. De Bijbel is op alle tereinen duidelijk. En daarom kan ik genieten van het Ave Maria!
...zonder strijd geen vrede en zonder vrede geen strijd...

Jos Mondriaan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jos Mondriaan » 23 jan 2004 15:29

Idd, de inhoud van de tekst doet niet af van de kwaliteit van de muziek, geschreven door een componist die zonder twijfel grote gaven van zijn schepper heeft gekregen! Gaven waarvan wij zonder twijfel mogen genieten.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 23 jan 2004 15:36

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 jan 2004 19:21

Jos Mondriaan schreef:

Idd, de inhoud van de tekst doet niet af van de kwaliteit van de muziek, geschreven door een componist die zonder twijfel grote gaven van zijn schepper heeft gekregen! Gaven waarvan wij zonder twijfel mogen genieten.

Ha, een medestander :mrgreen:
Ik vind uitspraken als "alle muziek die niet tot Gods eer is, is lelijk" onzinnig. Weliswaar is de intentie niet goed, maar dat wil niet zeggen dat er geen essentieel deel van de goede schepping in naar voren komt.

Goodbye.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 jan 2004 19:30

caprice schreef:http://www.antenna.nl/bernard.winsemius/soundclipsN.html

vindt je het zingen hierbij mooi?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jan 2004 09:56

johannes1 schreef:
caprice schreef:http://www.antenna.nl/bernard.winsemius/soundclipsN.html

vindt je het zingen hierbij mooi?

Ja hoor, dat gaat wel.

Terug naar “Archief”